سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 44 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/30
509


روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار


روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار

بسیار گسترده است بگونه‌ای که می‌توان برای هر محصول یا خدمت روش خاصی را در پیش گرفت. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که قیمت گذاری محصولات به سادگی و راحتی قابل انجام است و بدون در نظر گرفتن جزئیات می‌توان قیمت گذاری را برای محصولات یا خدمات انجام داد. در صورتی که این ایده هرگز صحیح نمی‌باشد و شما باید موارد بسیاری را برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمت در نظر داشته باشید. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی روش های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با اس دیتا همراه باشید.

 

قیمت گذاری با شیوه‌های نوین:

 

به طور قطع هر کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید یا قصد راه‌اندازی آن را دارید دارای رقیبان بسیاری است و برای رقابت با آن‌ها لازم است تا استراتژی‌های خاصی را در کسب و کارتان داشته باشید. در واقع بدون داشتن استراتژی نمی‌توان در عرصه رقابت راه پیدا کرد و به نتایج قابل قبول رسید.

یکی از استراتژی‌های بسیار مهمی که باید در کسب و کار خود داشته باشید، نحوه قیمت گذاری می‌باشد. در واقع به جرات می‌توان بیان کرد که قیمت گذاری یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های بازاریابی بشمار می‌آید که انتخاب قیمت مناسب می‌تواند به عوامل زیر وابسته باشد:

بسیار مهم و ضروری است که مدیران یا صاحبان بر کسب و کار استراتژی مناسبی را برای قیمت گذاری خود بیابند و بر اساس آن قیمت گذاری محصولات یا خدمات را انجام دهند. شایان ذکر است که در انتخاب استراتژی و قیمت گذاری مناسب کسب و کار باید موارد یا عوامل بسیاری را در نظر گرفت که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

لازم به ذکر است که اگر تمامی موارد مهم و اساسی برای قیمت گذاری محصولات و خدمات در نظر گرفته شود، آنگاه صاحبان هر کسب و کار می‌توانند بیشترین سود را از بازار ببرند و سهم بیشتری از مارکت را از آن خود کنند. باید اشاره داشت که روش‌‌های قیمت‌ گذاری محصولات و خدمات باید بصورتی انجام شود که مشتریان بتوانند ارزش محصول را درک کرده و به خرید آن تشویق شوند.

 

روش های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار کدام است؟

 

برای قیمت گذاری محصولات و خدمات روش‌های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را داشته و باید بر اساس نوع محصول یا خدمت مورد نظر انجام شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که قیمت گذاری روند بسیار مهمی می‌باشد که باید تحت نظر کارشناسان و افراد زبده در این زمینه انجام شود تا آن‌ها با تعیین مواردی خاص و استراتژی مناسب بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و بعلاوه حجم فروش را افزایش دهند. در واقع اگر قیمت گذاری مناسب برای محصولات و خدمات یک سازمان انجام نشود، آنگاه خطرات خاصی می‌تواند سازمان را تهدید نماید، مانند از دست دادن جایگاه در دنیای رقابت!

از جمله روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار شامل موارد زیر است:

 

لازم به ذکر است که نام دیگر قیمت گذاری پرمیوم، قیمت گذاری بالا می‌باشد. به طور قطع مشاهده کرده‌اید که برخی از برندهای معروف برای محصولات یا خدمات خود قیمتی بالاتر از حد نرمال ارائه می‌دهند. در واقع این روش از قیمت گذاری محصولات برای کالاهای لوکس و خاص مناسب است و برای کالاهای عادی یا افرادی که می‌خواهند به تازگی محصولی را ارائه دهند، روش مناسبی به شمار نمی‌آید.

شرکت‌هایی که کالاهای لوکس ارائه می‌دهند با این روش قیمت گذاری به دنبال ایجاد ارزش در ذهن مشتریان هستند، بگونه‌ای که مشتریان احساس کنند تا با محصولی بسیار خاص و شگفت انگیز روبه‌رو هستند و هزینه بالاتری را برای آن پرداخت می‌کنند.

 

دومین روش قیمت گذاری برای کسب و کارها، قیمت گذاری نفوذی است. همان گونه که از نام این نوع قیمت گذاری مشخص است، برای نفوذ در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال چگونه؟!

باید بیان شود که برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های نوپا یا تازه تاسیس وجود دارند که برای معرفی خود و حتی برای برندسازی محصولات یا خدماتشان از این روش قیمت گذاری استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از قیمت گذاری نفوذی، جذب مشتریان و نفوذ در بازار است. در این روش قیمت محصولات یا خدمات پایین‌تر از حد معمول ارائه می‌شود و در ابتدا ممکن است سود یا درآمد کمتری برای شرکت یا فروشگاه حاصل نماید اما پس از نفوذ در بازار و دستیابی به هدف، می‌توانند به آرامی قیمت‌های خود را افزایش دهند و جایگاه مناسبی در بازار پیدا کنند.  

 

یکی دیگر از موثرترین و مناسب‌ترین روش‌ها، قیمت گذاری اقتصادی است که امروزه بنا به دلایل مختلف بسیاری از سازمان‌ها تمایل دارند تا از این روش استفاده کنند. لازم به ذکر است که در این روش راهکارهایی مناسب توسط کارشناسان ارائه می‌شود تا هزینه‌های تولید یک محصول و فروش آن‌ کاهش یافته و افراد بتوانند محصولی مقرون به صرفه را تهیه کنند.

قیمت گذاری اقتصادی روشی کاملا مناسب برای فروشگاه‌ها و سازمان‌های بزرگ است و نکته مهم این است که این روش اقتصادی برای سازمان‌های کوچک ممکن است با ضرر و زیان همراه باشد! حال ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که چرا سازمان‌های کوچک بهتر است از این روش استفاده نکنند؟!!

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که سازمان‌های بزرگ می‌توانن با استفاده از این روش میزان حجم فروش خود را افزایش دهند. یعنی با دریافت سود کمتر فروش بیشتری داشته باشند. اما مجموعه‌های کوچک معمولا فروش کمتری دارند به همین دلیل است که این روش قیمت گذاری برای آن‌ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 

قیمت گذاری گزاف یکی از استراتژی‌های خاص است که بسیاری از سازمان‌ها از این روش استفاده می‌کنند. به خصوص شرکت‌هایی که محصولات الکتریکی به بازار عرضه می‌کنند معمولا از این روش قیمت گزاری بهره می‌برند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که قیمت گذاری گزاف روندی مخالف با قیمت گذاری نفوذی دارد. در این روش فروشندگان به هنگام عرضه یک محصول جدید در بازار آن را با قیمتی بالا ارائه می‌دهند تا بتوانند بر سر زبان‌ها باشند. این کار سبب می‌شود تا فروش آن‌ها افزایش یابد. شایان ذکر است پس از آنکه محصول در بازار عرضه شد و مدتی با همین روند در بازار ماندگار بود، آنگاه سازمان‌ها قیمت آن را کاهش می‌دهد. در واقع هدف فروشندگان از این روش قیمت گذاری ساخت تصویری ارزشمند و کاملا منحصر به فرد از یک محصول است.

 

 

قیمت گذاری روانی یک تکنیک و استراتژی خاص است که به طور قطع با آن در بسیاری از فروشگاه‌ها مواجه شده‌اید. قیمت گذاری روانی به جای هدف قرار دادن منطق مشتری، احساسات او را هدف قرار می‌دهد و همین موضوع سبب میشود که بسیاری از افراد به هنگام مواجه شدن با این نوع از قیمت‌ها، محصول مورد نظر را خریداری نمایند. به عنوان مثال قیمت 298 تومانی با قیمت 300 تومانی را در نظر بگیرید. بر اساس مطالعات و تجربه فروشندگان در این زمینه، خریداران بر روی رقم اول یک محصول توجه بسیاری دارند و زمانی که شما قیمتی با تفاوت بسیار کم ارائه می‌دهید، می‌توانید حجم فروش بیشتری را داشته باشید.

 

شایان ذکر است که بسیاری از سایت‌ها و سیستم‌های هوشمندی که محصولاتی را برای فروش عرضه می‌کنند، معمولا از این روش استفاده خواهند کرد. سیستم قیمت گذاری پکیجی برای ارائه محصولات مختلف در قالب یک مجموعه است که در این صورت قیمت‌ها کمتر از قیمت فروش به صورت تکی می‌باشد. می‌توان اذعان داشت که این روش از قیمت گذاری نه تنها برای فروش کالاهای کم فروش مناسب است، بلکه مشتری زمانی که یک مجموعه از محصولات را در کنارهم با قیمتی کمتر تهیه می‌کند احساس بهتری نسبت به محصول خواهد داشت.

 

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




مقالات مرتبط


پیش بینی فروش تخصصی کیف و کفش هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی برندینگ چیست؟ چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات مراحل قیمت گذاری عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی اندازه بازار سیستم پیشنهاد دهنده پیشنهادهای فروش پیشنهاد توسعه محصول هدف از قیمت گذاری چیست؟ قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری قیمت‌گذاری پوشاک ایده پیشنهاد محصول پیشنهاد محصول خارجی قیمت‌گذاری موبایل پیشنهاد تنوع محصول چگونه میتوان در جنگ قیمت پیروز شد؟ چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت گذاری در بازارهای صنعتی قیمت‌گذاری کتاب قیمت‌گذاری سیم‌کارت پیشنهاد بهترین محصول پیشنهاد تولید محصول مردم همیشه پیشنهادها را می‌خرند! قیمت‌گذاری تراکم ترافیک سیستم قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین عملکرد محصول میانگین اندازه و طول معاملات جدید میزان ماندگاری و ریزش مشتری هدف فروش نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش منجر به فروش متوسط نرخ تبدیل متوسط ارزش خرید فروش هر نماینده متوسط هزینه به ازای هر لید چگونه فرصت فروش ایجاد کنیم؟ فروش با روش تماس

داشبورد‌های مرتبط