در اندازه‌گیری اندازه بازار عوامل مهمی تأثیرگذار است. در حالت کلی سه روش برای این سبک اندازه‌گیری پیش‌رو داریم:  بررسی از طریق تولید، بررسی از طریق توزیع و تحلیل مصرف‌کننده .

قصد داریم به بررسی شیوه‌ها و اهمیت اندازه بازار بپردازیم. وقتی کسب‌وکار تازه‌ای را شروع می‌کنید و بر این باور هستید که محصول شما بهترین است. در ابتدا باید اندازه بازار را به عنوان بخشی از بیزینس پلن در برنامه‌های خود قرار دهید.

برای سرمایه‌گذاری بهتر است چکار کنیم؟

اشتباهی که اکثر سرمایه‌گذاران و افرادی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار جدید دارند مرتکب می‌شوند تصور نادرست در خصوص اندازه بازار است. اگر توانسته باشید اندازه بازار را به درستی تحلیل کنید روشن‌تر و پربرنامه‌تر وارد بازار کار می‌شوید.

اندازه بازار

بهترین تعریف برای اندازه بازار تعداد کل خریداران پنهانی یک کالا در یک بازار خاص و همه درآمدی که از این طریق بدست می‌آید.

اهمیت اندازه بازار

        اگر اندازه بازار خود را بدست بیاورید:

هرگاه ایده‌ای را اجرا کردید نباید اعتماد به نفس شما در جهتی پیش برود که تصمیم غلط بگیرید. مثلا قیمت بالا تعیین نکنید و یا مسیر فروش را درست انتخاب کنید. وقتی سرمایه خود را در مسیر درستی خرج ‌می‌کنید نیاز بازار را می‌سنجید و نیاز بازارتان را ارائه می‌دهید. فرصت‌های مناسب را برای ارائه محصولتان انتخاب می‌کنید سپس در وقت و زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

روش‌های محاسبه اندازه بازار مصرف‌کننده

 باید تعداد همه فروشندگان و ارزش کل معامله‌ها در یک بازار معین در دست تحلیل قرار ‌بگیرد.

چه مراحلی برای تعیین اندازه بازار نیاز است طی شود؟

1.     هدف خود را تشکیل دهید.

·       شناسایی علت ضعف و رکورد رغبا

·       بررسی رویکرد بازار

2.     محصول شما چه رویکرد مثبتی دارد؟

اگر محصول مورد نظرتان قبل از شما تولید شده، بهتر است مشکلی که محصول قبلاً داشته و رقبا آن را رفع نکردن رفع کنید.

3.     مشتری مورد هدف خود را شناسایی کنید.

4.     سهم خود را از بازار اصلی (کلی) تعیین کنید.

بعد از تعین سهم خود از بازار درصد خود را هم معین کنید. در تعیین سهم خودتان در ابتدا باید بازار را در سال گذشته بررسی کنید تا بتوانید جایگاه اصلی خود را پیدا کنید.

5.     بررسی فروش احتمالی

مجموعه بررسی‌‌ها و تحلیل‌هایی که بیانگر بازار هدف شما است.