کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 17 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/20
459


اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن


اندازه‌گیری اندازه بازار، یکی از شاخص‌های مهمی است که هر کسب‌وکاری باید به آن توجه داشته باشد. این شاخص برای شرکت‌های تولیدی و خدماتی اهمیت بسزایی پیدا می‌کند و بدون آن نمی‌توان محصول یا خدمتی را به بازار ارائه داد. اندازه‌گیری اندازه بازار (سایز بازار) مزیت‌های خاص خود را دارا می‌باشد و محاسبه آن به دقیق‌ترین روش ممکن، می‌تواند در آینده تجاری سازمان شما تاثیرگذار باشد. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی مزیت‌های اندازه‌گیری اندازه بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

چرا اندازه بازار مهم است؟

همان‌گونه که در مقالات گذشته اذعان داشته‌ایم، اندازه‌گیری بازار یک امر بسیار ضروری برای برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار، بازاریابی و بودجه بندی بشمار می‌آید. از این شاخص در تمامی شرکت‌های خدماتی و تولیدی استفاده می‌شود. بعلاوه شرکت‌های استارتاپی، به ویژه آن‌هایی که به دنبال تامین مالی از دیگران مانند سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) هستند، باید شاخص اندازه بازار را به درستی محاسبه نمایند. با وجودی که فلسفه سرمایه گذاری آن ها ممکن است متفاوت باشد، اکثر سرمایه گذاران می‌خواهند بدانند که در یک بازار با اندازه بالقوه بزرگ سرمایه‌گذاری کنند یا خیر؟! سود حاصل از سرمایه‌گذاری آن‌ها چقدر خواهد بود؟ و ...  بنابراین اندازه‌گیری اندازه بازار، می‌تواند در شکل‌های گوناگونی به کمک شرکت‌ها بیاید و آن‌ها را به موفقیت برساند.

 

اندازه‌گیری اندازه بازار با دقت بسیار بالا:

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص محاسبه و اندازه‌گیری اندازه بازار وجود دارد، محاسبه دقیق و قابل اعتماد آن است. از آنجایی محاسبه این شاخص ممکن است برای شرکت‌ها و کمپانی‌ها سخت باشد، تیم اس دیتا داشبورد هوشمندی را طراحی کرده است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالا، اندازه بازار را محاسبه خواهد کرد. این داشبورد هوشمند با استفاده از جمعیت افراد در استان‌ها، شهرها و مناطق مختلف ایران به اندازه‌گیری اندازه بازار می‌پردازد. در این داشبورد، جمعیت بر اساس جنسیت، سن، دهک‌های درآمدی، منطقه‌ سکونت و ... تفکیک شده است و چشم‌اندازه کاملی نسبت به جمعیت بالقوه و بالفعل به شما می‌دهد. برای مشاهده این داشبورد می‌توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

اطلاعات داشبورد سایز بازار:

 
  • تهیه شده در سال : 1399
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا

برای مشاهده داشبورد سایز بازار روی لینک زیر کلیک کنید

مشاهده داشبورد

 

اندازه بازار، شاخصی حیاتی برای کسب‌وکارها:

همان‌گونه که در این مقاله و مقالات قبلی اشاره داشته‌ایم، اندازه‌گیری اندازه بازار در رشد و موفقیت کسب و کارتان تاثیر بسزایی دارد. این شاخص می‌تواند میزان سود و درآمد شما را نشان دهد تا شما برای افزایش ان برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای داشته باشید.

می‌توان اذعان داشت که کارآفرینان و سازمان‌ها می‌توانند از اندازه بازار (سایز بازار) برای پیش بینی و تخمین میزان سودی که می‌توانند از یک کسب‌وکار، محصول یا خدمات جدید کسب کنند، بهره ببرند. این موضوع به اندازه‌ای مهم است که در تولید یک محصول یا یک خدمت نیز تاثیر دارد. در واقع می‌تواند به شما نشان دهد که آیا محصول مورد نظر را تولید نمایید یا خیر! آیا محصول شما بازار مناسبی دارد؟ آیا محصول شما می‌تواند در دنیای رقابت، پیروز شود و به جایگاهی مناسب برسد؟! جواب تمامی این سوال‌ها به اندازه‌گیری اندازه بازار بستگی دارد. ‌

بنا به عبارتی دیگر، اگر می‌خواهید رو به جلو حرکت کنید، اگر می‌خواهید آینده شرکتتان درخشان باشد، باید از بازار خود آگاه باشید و آن را تجزیه و تحلیل کنید. به شاخص‌های تاثیر گذار بر روی بازار مانند اندازه بازار، باید توجه داشته باشید. بهترین راه ممکن این است که با استفاده از تحلیل بازار، یک استراتژی بازاریابی مناسب ایجاد نمایید که نیازها و پتانسیل‌های منحصر به فرد بازار اصلی شما را پوشش دهد. اندازه بازار می‌تواند به شما کمک کند تا تعداد افرادی را که ممکن است نیاز داشته باشید، قبل از راه‌اندازی یک محصول یا خدمات جدید تخمین زده و استخام نمایید. اگر از ابتدا از این امر آگاه هستید، می‌توانید رویکرد خود را برای استخدام بهینه کرده تا در صورت نیاز، افراد مناسب را در محل خود را داشته باشید.

 

نحوه محاسبه اندازه بازار چگونه است؟

برای محاسبه و شناسایی اندازه بازار، سه مرحله کلی اساسی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1)مشخص کردن یا تعریف کردن بازار هدف:

بسیار مهم است که برای اندازه‌گیری اندازه بازار، در ابتدا بازار هدف خود را مشخص کنید. در واقع باید افرادی را که محصول یا خدمات شما برای آن‌ها مناسب‌تر و بهتر است را بشناسید. به عنوان مثال یک محصول ممکن است برای بانوان آن هم در رده سنی 12 تا 50 سال مناسب باشد! بنا به عبارتی دیگر، محصول یا خدمت شما شما باید نیازهای افراد را براآورده کند یا مشکلات آن‌ها را حل نماید. بعلاوه یک محصول ممکن است به طور منحصر به فردی برای گروهی از افراد ساخته و تولید شده باشد؛ توجه داشته باشید که شما باید تعریف کنید این افراد چه کسانی هستند. چرا باید از محصول شما استفاده کنند یا اینکه محصول شما نیاز آن‌ها را بر طرف خواهد کرد؟

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به این مشتریان دسترسی داشته باشید؛ اگر نتوانید به طور مقرون به صرفه به آنها دسترسی پیدا کنید، در نظر گرفتن آنها فایده‌ای نخواهد داشت.  

2)برای ارزیابی محصولات خود از تحقیقات بازار بهره ببرید.

تحقیقات بازار می‌تواند در هر حالت به کمک شما بیاید و برای سازمانتان مفید واقع شود. یک موضوع بسیار بدیهی این است که همه افراد در یک بازار تمایلی برای خرید محصول شما ندارند، زیرا هم بازار رقبابت بسیار تنگاتنگ است و همچنین ممکن است محصولاتی دیگر متناسب با نیاز افراد در بازار موجود باشد. بنابراین گام دوم در اندازه‌گیری اندازه بازار این است بدیهی است که همه افراد در بازار هدف شما تمایلی به خرید محصول شما ندارند؛ بنابراین قدم بعدی شما این است که علاقه مندان واقعی به محصولاتتان را پیدا کرده و تعداد آن‌ها را به دست آورید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توان این را محاسبه کرد؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که یکی از راه‌های انجام این کار، تمرکز بر رقبایی است که همان گروه از خریداران را مورد هدف قرار می‌دهند. در واقع باید به دست آورید که سهم بازار رقبایتان چقدر است؟  فروش سالانه آنها برای محصولات یا خدمات مشابه به چه میزان می‌باشد؟ در واقع  اگر رقبای شما به صورت انحصاری بر روی یک بازار خاص متمرکز هستند، می‌تواند تخمین خوبی از اندازه بالقوه بازار به شما ارائه دهد. تحقیقات بازار می‌تواند در این خصوص به کمک شما بیاید و اطلاعات کافی و جامعی در اختیارتان قرار دهد.

3) محاسبه فروش بالقوه

قدم سوم برای اندازه‌گیری اندازه بازار، محاسبه دقیق فروش بالقوه محصولاتتان است. اگر فروش بالقوه را محاسبه کنید، ارقام واقعی‌تری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که نشان می‌دهد محصول یا خدمات شما تا چه میزان در بازار محبوبیت دارد؟ این داده‌ها مشخص می‌کند که آیا محصول شما ارزش ریسک و سرمایه گذاری را دارد یا خیر.  برای انجام این کار، با استفاده از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، می‌توانید یک مدل مالی از کسب‌وکار خود ایجاد نمایید. پس از آن مفروضات کلیدی را در مدل خود شناسایی کرده و آن‌ها را با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تحلیل سناریو و تحلیل مونت کارلو آزمایش نمایید.

 

اندازه بازار به چه عواملی بستگی دارد؟

اندازه بازار شاخص مهم است که عوامل مختلفی بر روی آن تاثیر می‌گذارند. از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

شایان ذکر است که تمامی موارد بالا در داشبورد اندازه بازار (سایز بازار) اس دیتا به کار گرفته شده است. شما عزیزان می‌توانید با تکیه بر این داشبورد به راحتی اندازه بازار محصول یا خدمت خود را محاسبه نمایید.

 

 

نکته مهم در خصوص اندازه بازار:

به یاد داشته باشید که به هنگام تعیین اندازه‌ی بازار خود در تجزیه و تحلیل بازار، باید از داده‌هایی دقیق و به‌روز استفاده کنید. در غیر این صورت اندازه‌گیری اندازه بازار شما بی فایده خواهد بود. با استفاده از داده‌های دقیق در این خصوص، می‌توانید به تعیین و ارزیابی گردش مالی یا حجم فروش محصول یا خدمات در یک بازار خاص بپردازید. بر اساس این ارقام، می‌توانید توسعه‌ی بازار را پیش‌بینی و میزان جذابیت آن را شناسایی کنید. به یاد داشته باشید که توسعه‌ی بازار شامل رشد بازار و نرخ آن است.

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اندازه‌گیری اندازه بازار به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. همچنین برای مشاهده داشبورد اندازه بازار وارد لینک مقابل شوید: سایز بازار



برچسب‌ها:

تحلیل داده اندازه بازار داشبورد شاخص کلیدی عملکرد