کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 39 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
409


عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی


قیمت گذاری در بازارهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هر کسب و کار و تجارت به شمار می‌آید. قیمت گذاری محصولات و خدمات مختلف  تاثیر بسزایی بر روی استراتژی بازاریابی سازمان‌ها دارد و تمامی مراکز تولید یا وارد کننده محصولات برای باقی ماندن در بازار باید استراتژی قیمت گذاری مناسبی داشته باشند. قیمت گذاری محصولات یا کالا به عوامل بسیار مختلفی وابسته است و مدیران سازمان‌ها به آن توجه بسزایی دارند. می‌توان اذعان داشت که قیمت گذاری مناسب یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کار می‌باشد و عدم موفقیت در آن می‌تواند حیات سازمان را با مشکلات گسترده‌ای مواجه سازد و سود آن‌ها را تحت الشعاع قرار دهد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی  عوامل موثر بر قیمت گذاری بازارهای صنعتی بپردازیم و اطلاعات ویژه‌ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

قیمت گذاری محصولات و کالاهای صنعتی:‌

در قیمت گذاری کالاهای صنعتی ارزش کالای مورد نظر مشخص می‌گردد. در واقع میزان سود یک کسب و کار و میزان فروش کالاهای صنعتی به قیمت گذاری کالا و استراتژی‌های آن وابسته است.  قیمت گذاری در محصولات صنعتی مانند دیگر کالاها و خدمات مهم است اما با این حال بسیاری از سازمان‌ها هستند که توجهی به این مقوله نداشته و بر روی آن تمرکز نمی‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها در صنایع مختلف به توزیع و تبلیغات توجه دارند در صورتی که قیمت گذاری یکی از پایه‌های اساسی در فروش محصولات است!  بی توجهی به قیمت گذاری کالاها می‌تواند دید نادرستی از میزان هزینه‌ها برای تولید یک محصول و حتی شرایط بازار را به مدیران سازمان بدهد. در واقع قیمت‌هایی که یک سازمان برای محصولات صنعتی خود قرار می‌دهد باید ‏ارزش افزوده خدمات و محصولاتی که برای آن‌ها بازاریابی می‌نماید را منعکس سازد.

عوامل موثر در قیمت گذاری بازارهای صنعتی:

در زمینه قیمت گذاری بازارهای صنعتی، عواملی وجود دارد که تاثیر بسزایی بر روی فرآیند قیمت گذاری و تعیین استراتژی آن می‌گذارد. از جمله این عوامل مهم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

 

یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت‌ گذاری محصولات و کالاهای صنعتی، ارزش محصول مورد نظر از دید مصرف کنندگان آن می‌باشد. در واقع مشتریان کالاهای صنعتی برای خرید محصول مورد نظر خود هزینه‌ای بیش از ارزش واقعی محصول پرداخت نخواهند کرد! بنابراین ارزش یک محصول می‌تواند سقفی را برای خرید آن تعیین نماید. ارزش کالاهای صنعتی با یکدیگر متفاوت بوده و مشتریان این تفاوت‌ها را به راحتی درک می‌نمایند.

 

رقابت در بازار می‌تواند تاثیر خاصی بر قیمت گذاری محصولات صنعتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عواملی که شرکت‌ها برای تولید و عرضه کالاهای خود باید به آن توجه داشته باشند رقابت در بازار است! تعداد رقبا در بازار و محصولاتی که ارائه می‌دهند همگی با تحقیقات بازار مشخص می‌شود. تحقیقات بازار چشم انداز بسیار مناسبی از شرایط بازار و رقبا را در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد و به آن‌ها در تعیین قیمت گذاری کمک شایانی می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که قیمت یک کالا یا یک محصول صنعتی بسیار اصولی تعیین شود، همچنان در دنیای رقابت نیز می‌تواند با افت فروش مواجه گردد. اگر قیمت‌های تعیین شده برای محصولات و خدمات بتوانند در بازار با دیگر رقیبان رقابت کند، آنگاه محصولات در بازار به فروش می‌رسد! برخی از سازمان‌ها در این راستا به راه اندازی جنگ قیمت می‌پردازند و دیگر رقبا نیز به طور قطع به این جنگ واکنش نشان می‌دهند.

 

یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ارزش محصول از نظر مشتریان و مصرف کنندگان بالاترین حد ممکن برای تعیین قیمت کالاهای صنعتی است و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های تولید و توزیع محصولات نیز کمترین حد برای قیمت به شمار می‌آید. در قیمت گذاری محصولات (همه کالاها از هر صنایعی) باید هزینه‌های تولید و توزیع در نظر گرفته شود در غیر این صورت ممکن است سود و فروش آن کالا با شکست مواجه گردد. اما تنها در نظر گرفتن هزینه تولید برای قیمت گذاری امری مناسب نیست! در واقع برای قیمت گذاری کالاها علاوه بر هزینه‌های تولید و عرضه محصول مورد نظر باید میزان تقاضا، رقابت، حاشیه سود و ... نیز در نظر گرفته شود تا این فرآیند مهم به درستی اعمال گردد.

 

در تعیین قیمت برای محصولات باید اهداف سازمان از قیمت گذاری نیز به صورت کامل مشخص گردد و در کمپانی‌هایی که این فرآیند جزء وظایف مدیر فروش و واحد بازاریابی است باید به این موضوع توجه کرده و صاحبان کسب و کار نیز در راستای اهداف سازمان قیمت گذاری را انجام دهند. بسیاری از سازمان‌ها اهداف زیر را برای قیمت گذاری محصولات صنعتی در نظر می‌گیرند:

۱-کسب درآمد و بازده مورد نظر

۲-تثبیت قیمت یا حاشیه سود

۳-افزایش سهم بازار

۴-پیروزی در دنیای رقابت و ...

 

یکی از عواملی که تاثیر خاصی بر روی روش‌های قیمت گذاری مدیران دارد، دولت است. در واقع تاثیر دولت بر قیمت گذاری محصولات بسیار پیچیده می‌باشد. اما با این وجود از جمله تاثیرات آن به شرح زیر است:‌

۱-مالیات بر روی قیمت محصولات تاثیر دارد

۲-وضع قوانین و مقررات که بر کنترل و نظارت بر قیمت‌ها تاثیر دارد.

۳-فروش موادی مانند مس، فولاد و .... (موادی که در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود) و ...

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری و همچنین داشبورد آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.




مقالات مرتبط


پیش بینی فروش تخصصی کیف و کفش هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی برندینگ چیست؟ چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات مراحل قیمت گذاری اندازه بازار سیستم پیشنهاد دهنده پیشنهادهای فروش پیشنهاد توسعه محصول قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران هدف از قیمت گذاری چیست؟ قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری قیمت‌گذاری پوشاک ایده پیشنهاد محصول روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار پیشنهاد محصول خارجی پیشنهاد تنوع محصول قیمت‌گذاری موبایل چگونه میتوان در جنگ قیمت پیروز شد؟ قیمت گذاری در بازارهای صنعتی قیمت‌گذاری کتاب چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری سیم‌کارت پیشنهاد بهترین محصول پیشنهاد تولید محصول مردم همیشه پیشنهادها را می‌خرند! قیمت‌گذاری تراکم ترافیک قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی سیستم قیمت‌گذاری خودرو جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین عملکرد محصول میانگین اندازه و طول معاملات جدید منجر به فروش میزان ماندگاری و ریزش مشتری نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش هدف فروش متوسط ارزش خرید فروش هر نماینده متوسط هزینه به ازای هر لید متوسط نرخ تبدیل چگونه فرصت فروش ایجاد کنیم؟ فروش با روش تماس

داشبورد‌های مرتبط