قیمت گذاری یک فرآیند پیچیده و خاص است که برای انجام آن به استراتژی‌های کاربردی نیاز می‌باشد. از طرف دیگر متخصصان در این حوزه قیمت کالا و خدمات را تعیین کنند. آن‌ها با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار بر قیمت یک کالا و میزان تقاضا محصول مورد نظر و همچنین بر اساس بازار مربوطه قیمت کالا را معین می‌نمایند. به صورت کلی قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت بسیار مهم بوده و می‌تواند سبب پیشرفت سازمان و افزایش سود حاصل از فروش محصولات گردد. برای قیمت گذاری یک محصول خاص یا یک خدمت ویژه روش‌های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی معرفی انواع مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با اس دیتا همراه باشید.

فرآیند قیمت گذاری:

تاکنون در مقالات گذشته درباره قیمت گذاری مطالب گوناگونی را خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها دید بسیار کلی و مناسبی نسبت به این فرآیند حیاتی داشته باشید. برای تعریف کلی فرآیند قیمت گذاری باید اشاره کنیم که چهار عامل مهم در بازاریابی وجود دارد که این عوامل عبارت‌اند از محصول، قیمت، بازار یا مکان ارائه محصول و تبلیغات انجام شده. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید قیمت در این عوامل مهم بازاریابی وجود دارد بنابراین می‌توان اذعان داشت که فرآیند قیمت گذاری یکی از چهار رکن اصلی بازاریابی می‌باشد که مدیران یک سازمان باید به آن توجه کنند. از طرف دیگر فرآیند قیمت گذاری کالاها و خدمات یکی از اصلی‌ترین اجزای بازاریابی بی تو سی ( B2C ) به شمار می‌آید که نداشتن استراتژی مناسب برای تعیین آن می‌تواند برنامه‌ها و اهداف یک شرکت یا سازمان را با مشکلات متعددی مواجه سازد.

انواع مدل‌های قیمت گذاری کالاها و خدمات:

روش‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی در رابطه با قیمت گذاری کالاها و خدمات وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها مزایا و معایب خاص خود را داشته و می‌تواند بر اساس نوع کالا یا خدمات و استراتژی‌های قیمت گذاری انتخاب شود. این مدل‌های قیمت گذاری مدل ها بر اساس سه مورد زیر و یا ترکیب آن‌ها با یکدیگر انجام می‌شود و بدین ترتیب مدل‌های گوناگون از قیمت گذاری به وجود آمده است:

  • قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده

  • قیمت گذاری بر اساس رقابت

  • قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضای بازار

از جمله انواع مدل‌های قیمت‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قیمت گذاری نفوذی

یکی از مهم‌ترین انواع قیمت گذاری، مدل قیمت گذاری نفوذی می‌باشد که در آن قیمت یک کالا یا یک محصول کمتر از حد ممکن انتخاب خواهد شد تا بدین ترتیب مشتریان کالا جذب قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن شوند و پس از آنکه افراد جامعه با محصول آشنا شدند و از آن استفاده کردند، کم کم قیمت آن به حالت عادی خود باز می‌گردد.

 

  • قیمت گذاری اقتصادی

قیمت گذاری اقتصادی دومین مدل برای تعیین قیمت محصولات و خدمات است که برای سازمان‌ها و کارخانه‌های بزرگ یک روش مناسب و کارآمد به شمار می‌آید. همان گونه که از نام این روش مشخص است، قیمت‌های محصول بر اساس اقشار کم درآمد جامعه انتخاب می‌شود تا بدین ترتیب همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. ویژگی این روش قیمت گذاری به این شکل است که قیمت‌ها در دراز مدت مقرون به صرفه از کالاهای مشابه در بازار خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازمان‌ها و شرکت‌های جدید بهتر است که از این روش استفاده نکنند چرا که جامعه این تصور را درباره محصول خواهد داشت که از کیفیت مناسبی برخوردار نمی‌باشد.

 

  • قیمت گذاری فریمیوم

این نوع قیمت گذاری بیشتر برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خاص و مواردی از این قبیل کاربرد بسیار فراوانی دارد به دلیل آنکه افراد می‌توانند بخشی از برنامه را به صورت رایگان استفاده کنند و بخشی دیگر از برنامه را باید از کمپانی مورد نظر خریداری نمایند. البته برخی از سازمان‌های تولید کننده کالا نیز در سرتاسر دنیا از این روش برای قیمت گذاری کالاهای خود استفاده می‌نمایند.

 

  • قیمت گذاری روانی

این روش قیمت گذاری بر اساس ذهن مشتری انجام خواهد گرفت و در واقع با روان و منطق آن‌ها بازی می‌کند. ممکن است بارها به مغازه یا مرکز خریدی مراجعه کرده باشید که برای خرید یک کالا به جای ۲۰۰ هزار تومان، ۱۹۹ هزار تومان پرداخت کرده‌اید. باید اشاره شود که این مبلغ هزار تومان تاثیر خاصی بر سود فروشنده محصول نخواهد داشت اما مشتریان بیشتری را به سمت محصول جذب می‌کند.

 

  • قیمت گذاری سرشیرگیری یا کره گیری

یکی از خاص‌ترین و مهم‌ترین انواع مدل‌های قیمت گذاری، تعیین قیمت کالا به صورت کره گیری یا سرشیر گیری می‌باشد! ممکن است تعجب کنید که چرا این نام برای آن انتخاب شده است؟! لازم به ذکر می‌باشد که برخی از سازمان‌ها و تولید کنندگان هستند که محصولاتی کاملا منحصر به فرد ارائه می‌دهند و برای آنکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند، در ابتدای ورود محصول به بازار قیمت آن را بسیار گران یا گزاف عرضه می‌کنند! باز هم ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه با وجود قیمتی بالا، سهم زیادی از بازار را کسب می‌نمایند؟! برای ئاسخ به این سوال نیز باید اشاره داشت که با ئیدا شدن رقبای مختلف در بازار مربوطه قیمت محصول را کاهش داده و بدین ترتیب می‌توانند اندازه بازار خود را افزایش دهند. این مدل از قیمت گذاری می‌تواند برای سازمان‌هایی که محصولات منحصر به فردی را تولید می‌کنند، یک روش مناسب و کاربردی باشد.

 

  • قیمت گذاری گرفتار کننده

نوع و مدل دیگری از قیمت گذاری وجود دارد که به آن قیمت گذاری گرفتار کننده اطلاق می‌گردد. در این مدل از تعیین قیمت محصولات یا خدمات، قیمت محصول یا کالا پایین نگه داشته می‌شود اما افراد برای استفاده از آن باید از خدمات دیگری بهره ببرند که قیمت بالایی دارد! به همین دلیل است که نام این مدل از تیین قیمت محصولات یا خدمات، به قیمت گذاری گرفتار کننده مشهور شده است.

 

  • قیمت‌گذاری پویا

در مدل قیمت گذاری پویا، سازمان‌ها با توجه به میزان تقاضا و نیاز افراد، قیمت یک محصول یا یک خدمت را به صورت مدام تغییر خواهند داد تا بدین ترتیب بتوانند سود خود را بیشتر نمایند. به همین دلیل این مدل قیمت گذاری به نام پویا یا قیمت گذاری بر مبنای زمان مشهور شده است.

 

  • قیمت گذاری بر مبنای بازار

به صورت کلی ممکن است شما محصول منحصر به فردی را تولید نکنید و تعداد فروشندگان و رقبا در این حالت زیاد است. زیرا آن‌ها نیز ممکن است محصولی مشابه شما را عرضه کنند. در این حالت باید از مدل قیمت گذاری بر مبنای بازار برای محصولات و کالاهای خود انتخاب نمایید. در این روش قیمت گذاری باید محصولی مناسب یا خدماتی ارزنده و یا تجربه خرید فوق العاده‌ای را برای مشتریان خود فراهم آورید تا آن‌ها با رضایت کامل از شما خرید کنند. همچنین شما می‌توانید قیمت خود را نسبت به دیگر رقیب‌هایتان کاهش دهید و مشتریان را به خود جذب کنید.

 

  • قیمت گذاری مجموعه‌ای

قیمت گذاری مجموعه‌ای یکی از مدل‌های قیمت گذاری است که برای بسته‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل سازمان‌ها و یا شرکت‌ها چند محصول مرتبط را در یک بسته خاص به فروش می‌رسانند که قیمت این بسته از مجموع قیمت تک‌تک آن‌ها پایین‌تر است. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که این روش از تعیین قیمت کالاها برای چه محصولاتی مناسب می‌باشد؟! در پاسخ باید اذعان داشت که این روش برای محصولات قدیمی، کم‌کیفیت یا کم تقاضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • قیمت گذاری جغرافیایی

یکی از دیگر از انواع روش‌های تعیین قیمت محصولات و خدمات، قیمت گذاری جغرافیایی می‌باشد. این مدل از قیمت گذاری به مکان زندگی افراد بستگی دارد و کالا یا محصول در مناطق مختلف دنیا با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد.

 

  • قیمت گذاری بالا

منظور از قیمت گذاری بالا، تعیین قیمتی است که قیمت مورد نظر محصول یا کالا و حتی خدمت مورد نظر بیشتر از رقبای دیگر در بازار است. تعیین قیمت بالا برای محصول در این حالت می‌تواند دو دلیل داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) تعداد رقبا در بازار محدود است و محصول حالتی منحصر به فرد را به خود گرفته است.

۲) محصول مورد نظر مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد و همین موضوع سبب می شود تا افراد مبلغی بیشتر را برای خرید محصول پرداخت نمایند.

این مدل قیمت گذاری برای کالاهایی خاص و باکیفیت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

  • قیمت گذاری رهبری محصول-کیفیت

قیمت گذاری رهبری محصولات برای کالاهایی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به دلیل خاص بودن و با کیفیت بودن محصول افراد حاضر به پرداخت هزینه بالا برای خرید این محصول هستند. بسیاری از محصولات با برندهای معروف ممکن است از این شیوه برای تعیین قیمت محصولات خود استفاده کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.