کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 16 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/16
464


معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات


قیمت گذاری یک فرآیند پیچیده و خاص است که برای انجام آن به استراتژی‌های کاربردی نیاز می‌باشد. از طرف دیگر متخصصان در این حوزه قیمت کالا و خدمات را تعیین کنند. آن‌ها با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار بر قیمت یک کالا و میزان تقاضا محصول مورد نظر و همچنین بر اساس بازار مربوطه قیمت کالا را معین می‌نمایند. به صورت کلی قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت بسیار مهم بوده و می‌تواند سبب پیشرفت سازمان و افزایش سود حاصل از فروش محصولات گردد. برای قیمت گذاری یک محصول خاص یا یک خدمت ویژه روش‌های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی معرفی انواع مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با اس دیتا همراه باشید.

فرآیند قیمت گذاری:

تاکنون در مقالات گذشته درباره قیمت گذاری مطالب گوناگونی را خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها دید بسیار کلی و مناسبی نسبت به این فرآیند حیاتی داشته باشید. برای تعریف کلی فرآیند قیمت گذاری باید اشاره کنیم که چهار عامل مهم در بازاریابی وجود دارد که این عوامل عبارت‌اند از محصول، قیمت، بازار یا مکان ارائه محصول و تبلیغات انجام شده. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید قیمت در این عوامل مهم بازاریابی وجود دارد بنابراین می‌توان اذعان داشت که فرآیند قیمت گذاری یکی از چهار رکن اصلی بازاریابی می‌باشد که مدیران یک سازمان باید به آن توجه کنند. از طرف دیگر فرآیند قیمت گذاری کالاها و خدمات یکی از اصلی‌ترین اجزای بازاریابی بی تو سی ( B2C ) به شمار می‌آید که نداشتن استراتژی مناسب برای تعیین آن می‌تواند برنامه‌ها و اهداف یک شرکت یا سازمان را با مشکلات متعددی مواجه سازد.

انواع مدل‌های قیمت گذاری کالاها و خدمات:

روش‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی در رابطه با قیمت گذاری کالاها و خدمات وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها مزایا و معایب خاص خود را داشته و می‌تواند بر اساس نوع کالا یا خدمات و استراتژی‌های قیمت گذاری انتخاب شود. این مدل‌های قیمت گذاری مدل ها بر اساس سه مورد زیر و یا ترکیب آن‌ها با یکدیگر انجام می‌شود و بدین ترتیب مدل‌های گوناگون از قیمت گذاری به وجود آمده است:

از جمله انواع مدل‌های قیمت‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

یکی از مهم‌ترین انواع قیمت گذاری، مدل قیمت گذاری نفوذی می‌باشد که در آن قیمت یک کالا یا یک محصول کمتر از حد ممکن انتخاب خواهد شد تا بدین ترتیب مشتریان کالا جذب قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن شوند و پس از آنکه افراد جامعه با محصول آشنا شدند و از آن استفاده کردند، کم کم قیمت آن به حالت عادی خود باز می‌گردد.

 

قیمت گذاری اقتصادی دومین مدل برای تعیین قیمت محصولات و خدمات است که برای سازمان‌ها و کارخانه‌های بزرگ یک روش مناسب و کارآمد به شمار می‌آید. همان گونه که از نام این روش مشخص است، قیمت‌های محصول بر اساس اقشار کم درآمد جامعه انتخاب می‌شود تا بدین ترتیب همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. ویژگی این روش قیمت گذاری به این شکل است که قیمت‌ها در دراز مدت مقرون به صرفه از کالاهای مشابه در بازار خواهد بود. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سازمان‌ها و شرکت‌های جدید بهتر است که از این روش استفاده نکنند چرا که جامعه این تصور را درباره محصول خواهد داشت که از کیفیت مناسبی برخوردار نمی‌باشد.

 

این نوع قیمت گذاری بیشتر برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خاص و مواردی از این قبیل کاربرد بسیار فراوانی دارد به دلیل آنکه افراد می‌توانند بخشی از برنامه را به صورت رایگان استفاده کنند و بخشی دیگر از برنامه را باید از کمپانی مورد نظر خریداری نمایند. البته برخی از سازمان‌های تولید کننده کالا نیز در سرتاسر دنیا از این روش برای قیمت گذاری کالاهای خود استفاده می‌نمایند.

 

این روش قیمت گذاری بر اساس ذهن مشتری انجام خواهد گرفت و در واقع با روان و منطق آن‌ها بازی می‌کند. ممکن است بارها به مغازه یا مرکز خریدی مراجعه کرده باشید که برای خرید یک کالا به جای ۲۰۰ هزار تومان، ۱۹۹ هزار تومان پرداخت کرده‌اید. باید اشاره شود که این مبلغ هزار تومان تاثیر خاصی بر سود فروشنده محصول نخواهد داشت اما مشتریان بیشتری را به سمت محصول جذب می‌کند.

 

یکی از خاص‌ترین و مهم‌ترین انواع مدل‌های قیمت گذاری، تعیین قیمت کالا به صورت کره گیری یا سرشیر گیری می‌باشد! ممکن است تعجب کنید که چرا این نام برای آن انتخاب شده است؟! لازم به ذکر می‌باشد که برخی از سازمان‌ها و تولید کنندگان هستند که محصولاتی کاملا منحصر به فرد ارائه می‌دهند و برای آنکه بتوانند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند، در ابتدای ورود محصول به بازار قیمت آن را بسیار گران یا گزاف عرضه می‌کنند! باز هم ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه با وجود قیمتی بالا، سهم زیادی از بازار را کسب می‌نمایند؟! برای ئاسخ به این سوال نیز باید اشاره داشت که با ئیدا شدن رقبای مختلف در بازار مربوطه قیمت محصول را کاهش داده و بدین ترتیب می‌توانند اندازه بازار خود را افزایش دهند. این مدل از قیمت گذاری می‌تواند برای سازمان‌هایی که محصولات منحصر به فردی را تولید می‌کنند، یک روش مناسب و کاربردی باشد.

 

نوع و مدل دیگری از قیمت گذاری وجود دارد که به آن قیمت گذاری گرفتار کننده اطلاق می‌گردد. در این مدل از تعیین قیمت محصولات یا خدمات، قیمت محصول یا کالا پایین نگه داشته می‌شود اما افراد برای استفاده از آن باید از خدمات دیگری بهره ببرند که قیمت بالایی دارد! به همین دلیل است که نام این مدل از تیین قیمت محصولات یا خدمات، به قیمت گذاری گرفتار کننده مشهور شده است.

 

در مدل قیمت گذاری پویا، سازمان‌ها با توجه به میزان تقاضا و نیاز افراد، قیمت یک محصول یا یک خدمت را به صورت مدام تغییر خواهند داد تا بدین ترتیب بتوانند سود خود را بیشتر نمایند. به همین دلیل این مدل قیمت گذاری به نام پویا یا قیمت گذاری بر مبنای زمان مشهور شده است.

 

به صورت کلی ممکن است شما محصول منحصر به فردی را تولید نکنید و تعداد فروشندگان و رقبا در این حالت زیاد است. زیرا آن‌ها نیز ممکن است محصولی مشابه شما را عرضه کنند. در این حالت باید از مدل قیمت گذاری بر مبنای بازار برای محصولات و کالاهای خود انتخاب نمایید. در این روش قیمت گذاری باید محصولی مناسب یا خدماتی ارزنده و یا تجربه خرید فوق العاده‌ای را برای مشتریان خود فراهم آورید تا آن‌ها با رضایت کامل از شما خرید کنند. همچنین شما می‌توانید قیمت خود را نسبت به دیگر رقیب‌هایتان کاهش دهید و مشتریان را به خود جذب کنید.

 

قیمت گذاری مجموعه‌ای یکی از مدل‌های قیمت گذاری است که برای بسته‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل سازمان‌ها و یا شرکت‌ها چند محصول مرتبط را در یک بسته خاص به فروش می‌رسانند که قیمت این بسته از مجموع قیمت تک‌تک آن‌ها پایین‌تر است. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که این روش از تعیین قیمت کالاها برای چه محصولاتی مناسب می‌باشد؟! در پاسخ باید اذعان داشت که این روش برای محصولات قدیمی، کم‌کیفیت یا کم تقاضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

یکی از دیگر از انواع روش‌های تعیین قیمت محصولات و خدمات، قیمت گذاری جغرافیایی می‌باشد. این مدل از قیمت گذاری به مکان زندگی افراد بستگی دارد و کالا یا محصول در مناطق مختلف دنیا با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسد.

 

منظور از قیمت گذاری بالا، تعیین قیمتی است که قیمت مورد نظر محصول یا کالا و حتی خدمت مورد نظر بیشتر از رقبای دیگر در بازار است. تعیین قیمت بالا برای محصول در این حالت می‌تواند دو دلیل داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) تعداد رقبا در بازار محدود است و محصول حالتی منحصر به فرد را به خود گرفته است.

۲) محصول مورد نظر مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد و همین موضوع سبب می شود تا افراد مبلغی بیشتر را برای خرید محصول پرداخت نمایند.

این مدل قیمت گذاری برای کالاهایی خاص و باکیفیت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

قیمت گذاری رهبری محصولات برای کالاهایی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به دلیل خاص بودن و با کیفیت بودن محصول افراد حاضر به پرداخت هزینه بالا برای خرید این محصول هستند. بسیاری از محصولات با برندهای معروف ممکن است از این شیوه برای تعیین قیمت محصولات خود استفاده کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش دیجی کالا خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین مد

مقالات مرتبط


رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحقیق درباره بازاریابی و فروش تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در شبکه‌های اجتماعی چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری هوشمند کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای مشتری محور کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فضای مجازی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی روستایی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مالی و سرمایه‌گذاری کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در مدیریت دانش سازمانی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات مشتری کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری کاربرد داده در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات کاربرد داده در ارتباطات و بازاریابی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار مدل‌های مختلف احتمالاتی در تحلیل داده‌ها تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی معرفی مفاهیم پایه شبکه‌ های عصبی و نحوه عملکرد آن‌ها معرفی روش‌ های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازیابی اطلاعات و داده‌کاوی کاربردهای هوش تجاری در صنعت بازاریابی و تبلیغات هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت املاک و مستغلات کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی ضریب همبستگی چیست؟ چگونه در تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود؟ روش‌های کاهش ابعاد در تحلیل داده‌ها و کاربردهای هرکدام مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام کاربرد تحلیل ترکیبی داده‌ها در تحلیل داده‌های چند متغیره مقایسه تحلیل عاملی با روش‌های دیگر تحلیل چند متغیره کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده استخراج ویژگی‌های مهم در داده‌ها استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت معرفی و بررسی روش‌های مختلف مدل سازی گراف بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده تحلیل ریسک و مقایسه روش‌های مختلف مدیریت ریسک مالی کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری تحلیل داده‌های مکانی و کاربردهای جغرافیایی بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده تحلیل داده‌ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری تحلیل داده‌های مشتری برای شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی توصیه دهی به مشتریان برای افزایش فروش با هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی انواع روش‌های نمونه‌گیری و انتخاب نمونه در تحلیل داده‌ها شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند بازاریابی و تبلیغ با هوش مصنوعی بهبود کیفیت خدمات مشتریان با هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ تحلیل داده در بهبود عملکرد فروش و افزایش درآمد چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ تحلیل داده در بهبود خدمات به مشتریان اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک داده کاوی شبکه‌های اجتماعی روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ تصمیم‌گیری داده محور و مزایای آن دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ سبک ورود به بازار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – انرژی کاربردهای بازاریابی داده محور اهمیت کلان داده‌ها در بازاریابی مراحل قیمت گذاری داده‌نما در بازاریابی عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی هدف از قیمت گذاری چیست؟ قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری قیمت‌گذاری پوشاک روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار قیمت‌گذاری موبایل چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری کتاب قیمت‌گذاری سیم‌کارت قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین استراتژی قیمت گذاری ضعف‌های موجود در تعیین قیمت‌گذاری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح عملکرد محصول نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش