نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 16 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/01/16
404


رتبه بندی وب سایت


رتبه بندی وب سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای بهبود یک سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع بسیاری از کسب‌وکارهایی که در فضای آنلاین یا دنیای اینترنت فعالیت می‌کنند، این دغدغه را دارند که رتبه سایت خود را بدانند و بتوانند آن را ارتقا یا بهبود بدهند. بنا به عبارتی دیگر، می‌توان اذعان داشت که بسیاری از وب مسترها یا مدیران کسب‌وکارهای حوزه وب، رنکینگ سایت یا رتبه بندی را نوعی اعتبار برای سایت می‌دانند. این طرز فکر کاملا درست است! ممکن است با خود گمان کنید که در ایران چگونه می‌توان رتبه یک سایت را به دست آورد؟ چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید و مواردی از این قبیل. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی رتبه بندی وب سایت بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

رتبه بندی وب سایت‌ها در گوگل:

انسان‌ها همیشه به دنبال رقابت هستند. به خصوص زمانی که صحبت از یک کسب و کار می‌شود، تمامی افرادی که در آن حوزه مشغول به کار می‌باشند به دنبال رقابت و پیشی گرفتن از یک دیگر هستند! در واقع هر شرکت یا سازمان و حتی مجموعه‌ها، می‌داند که برای ادامه حیات خود به سایت نیاز دارند. بنابراین وجود یک سایت آن ‌هم با رتبه مناسب، می‌تواند در موفقیت شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد. آمارها و متریک‌های سنجش وب‌سایت‌ها به صورت معمول، جزء اطلاعات خصوصی یک سازمان به شمار می‌آید. همان‌گونه که می‌دانید، کمتر کسی برای فهمیدن جایگاه خود در میان رقبا، اقدام به افشای اطلاعات حیاتی سایت خود می‌نماید. در این شرایط، رقابت کمی دچار مشکل می‌شود، بنابراین متخصصان در این حوزه اقدام به حل این مشکل کرده‌اند.  

در طی سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت اینترنت و استفاده همگانی آن، متخصصین حوزه وب برای رتبه ‌بندی سایت‌ها پیشنهادات بسیار فراوانی داشته‌اند. برخی از متخصصان برای این منظور ابزارهایی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند در رتبه بندی وب سایت موثر باشد و به عبارتی رتبه سایت شما و رقبایتان را نشان دهد تا بتوانید تصمیماتی مناسب برای بهبود سایت خود اتخاذ نمایید. به صورت معمول رتبه‌بندی‌هایی که توسط ابزارها انجام می‌شوند، از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند زیرا در کمترین زمان و هزینه ممکن، رتبه سایت شما را نشان می‌دهد.

 

رتبه بندی در گوگل و الگوریتم‌های آن:

برای انکه بتوانید رتبه وب سایت خود را بفهمید، اطلاعات زیادی وجود دارد که مواجه شدن با این حجم از اطلاعات ممکن است کمی گیج کننده باشد! بدون استفاده از ابزارها و مرتب سازی آن‌ها، کسب اطلاعات در خصوص رتبه بندی وب سایت غیر ممکن خواهد بود. الگوریتم‌های رتبه ‌بندی گوگل، به صورت کلی برای این کار طراحی و ساخته شده‌اند تا بتوانند صدها میلیارد صفحه وب و سایر محتواها را در فهرست جستجوی ما مرتب سازی کرده و همچنین مرتبط‌‌‌‌ترین و مفیدترین نتایج را در کسری از ثانیه به ما ارائه دهد! گوگل با توجه به الگوریتم‌های خاصی که در نظر می‌گیرد، به وب سایت‌ها رتبه می‌دهد و آن‌ها را دسته بندی می‌کند. به همین دلیل است که شما با سرچ کلمات کلیدی، سایت‌های مرتبط با این موضوع را مشاهده خواهید کرد.

در واقع باید اشاره شود که برای ارائه مفیدترین اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو به عوامل و سیگنال‌های بسیاری از جمله موارد ذکر شده در زیر توجه خواهند کرد:

نکته بسیار مهم و ضروری که باید بدانید، این است که وزن اعمال شده برای هر عامل با توجه به ماهیت درخواست شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، تازگی محتوا نقش بیشتری در پاسخ به سؤالات در مورد موضوعات خبری فعلی در مقایسه تعاریف فرهنگ لغت خواهد داشت. 

 

پیج رنک چیست؟

اگر با طراحی وب سایت و مواردی از این قبیل سر و کار داشته باشید، به طور قطع نام پیج رنک به گوشتان خورده است. می‌توان اذعان داشت که پیج رنک (PageRank) الگوریتمی است که توسط گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب در نتایج موتور جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رتبه بندی وب سایت تفاوت دارد! ممکن است برخی از افراد پیج رنک را با رتبه بندی وب سایت اشتباه بگیرند، در صورتی که این چنین نبوده و این دو با یک دیگر تفاوت دارند. به صورت کلی نام پیج رنک برگرفته از عبارت "صفحه وب (Web Page)" است. پیج رنگ روشی کلی برای سنجش اهمیت صفحات وب ‌سایت است. بنابر موارد و گفته‌های گوگل، رتبه صفحه با توجه به تعداد و کیفیت لینک های ورودی به آن صفحه کار خواهد کرد تا تخمین تقریبی از اهمیت وب‌سایت را تعیین نماید. فرض اساسی این است که وب‌سایت‌های مهم‌تر احتمالاً لینک‌های بیشتری از وب‌سایت‌های دیگر دریافت خواهند کرد. امروزه، PageRank تنها الگوریتم مورد استفاده گوگل برای نتایج جستجو نمی‌باشد، بلکه اولین الگوریتمی است که توسط این شرکت استفاده شده و همچنین و شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین الگوریتم به شمار می‌آید.

 

ابزارهای مناسب برای یافتن رتبه بندی وب سایت در گوگل:

همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز اشاره داشته‌ایم، رتبه وب سایت می‌تواند اعتبار یک سایت باشد و با پیج رنک متفاوت است. در واقع متخصصان در این حوزه برای آنکه افراد بتوانند به راحتی رتبه وب سایت خود را بررسی نمایند، ابزارهایی را طراحی کرده‌اند. ابزارهای رتبه‌ بندی وب سایت، هرکدام ساز و کار خاص خود را دارا می‌باشند و بر اساس الگوریتم‌های خاصی، اقدام به جمع‌آوری داده‌های مختلف از سایت و رتبه‌بندی سایت براساس آن داده‌های دریافتی خواهند کرد. دقت رتبه‌ بندی این ابزارها، براساس نوع الگوریتم آن‌ها متفاوت خواهد بود. نکته مهمی که باید بدانید، این است که تخمین هرکدام از دیتاهای سایت مانند بازدید کلی و بازدید از گوگل و ... ممکن است با کمی خطا باشد اما چون بر اساس دیتاهای خود سایت کار می‌کند، قابل اعتماد است.  

 

ابزارهای رتبه بندی وب سایت:

ابزارهای متفاوتی برای رتبه بندی وب سایت‌ها وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای سایت خود استفاده کنید. از جمله این ابزارها به صورت زیر می‌باشد:

 

الکسا:

الکسا یک شرکت زیرمجموعه آمازون است که برای کمک به تیم‌ها در زمینه وب و طراحی وب سایت‌ها و جمع آوری دیتا‌ها فعالیت خود را چند سال پیش آغاز کرد. قابل ذکر است که الکسا ابزارهای زیادی برای متخصصان سئو و وب مستران طراحی کرد که یکی از این ابزارها، ابزار رتبه بندی وب سایت بود. الکسا این رتبه‌بندی را در دو مقیاس جهانی و کشوری ارائه می‌کرد و اطلاعات قابل اعتماد و مناسبی را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد. اما متاسفانه این ابزار از فروردین 1401 فعالیت خود را متوقف کرد و سیستم رتبه ‌بندی وب سایت الکسا از دنیای وب خداحافظی کرد.

 

سیمیلار وب:

سیمیلار وب نیز یکی از جمله سیستم‌های رتبه بندی وب سایت است که براساس متریک‌های مختلفی، به رتبه بندی سایت‌ها می‌پردازد. متاسفانه استفاده از این ابزار نیز برای کاربران ایرانی سخت بوده و باید تهمیدات ویژه‌ای داشته باشند. شایان ذکر است که سیمیلا وب بر اساس گفته‌های متخصصان در این حوزه، دقت بالاتری نسبت به الکسا دارد. نکته مهمی که باید بدانید این است که الگوریتم رتبه ‌بندی وب سایت سمیلار وب مانند الگوریتم الکسا، بیشتر دیتای خود را از طریق افزونه خود جمع‌آوری خواهد کرد. سیمیلار وب سایت‌ها را در دسته‌های جهانی، کشوری و دسته‌بندی سایت رتبه‌بندی می‌کند.

 

اس دیتا رنک:

یکی از محصولات مهم و کاربردی که توسط تیم اس دیتا طراحی شده است، پلتفرم اس دیتا رنک است که به منظور رتبه بندی وب سایت‌ها در ایران طراحی شده و در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است. اس دیتا با تکیه بر اینکه استفاده از ابزارهای خارجی ممکن است برای کاربران ایرانی کمی سخت باشد، اس دیتا رنک را طراحی کرده تا ما بتوانیم به آسانی از این سیستم کاربردی استفاده نماییم. این سیستم روزانه هزاران وب سایت و داده‌های مهم آن‌ها را بررسی می‌کند و بر اساس آن به رتبه بندی وب سایت‌ها می‌پردازد. این پلتفرم به ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻫﻮﺵ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻭ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﺎﺷﯿﻦ، ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﻧﯿﺰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده و کار با اس دیتا رنک، به لینک زیر مراجعه فرمایید:

اطلاعات اس دیتا رنک:

 
  • تهیه شده در سال : 1401
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا

برای مشاهده اس دیتا رنک روی لینک زیر کلیک کنید

مشاهده داشبورد

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رتبه بندی وب سایت‌ها و سئو سایت، به اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

خان به بین بانک دی الگوریتم دسته بندی خوشه بندی سایت