کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/01
386


داشبوردهای تحقیقات بازار


تحقیقات بازار فرآیندی است که در طی آن می‌توان با جمع آوری داده یا اطلاعات به درک بیشتری از بازار، مشتریان و خریداران دست یافت. این فرآیند به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند سود و زیان یک سازمان را تحت الشعاع خود قرار داده و باعث رشد و پیشرفت کمپانی‌ها شود. بنابراین بررسی و تحلیل آن از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. در این راستا متخصصان و کارشناسان داشبوردهایی را طراحی کرده‌اند که بتوان به وسیله آن‌ها به درک بهتر و دقیق‌تری از بازار رسید. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی داشبوردهای تحقیقات بازار بپردازیم و تعدادی از آن‌ها را که توسط تیم متخصص اس دیتا طراحی شده‌اند، معرفی نماییم. 

 

تحقیقات بازار چیست؟

 

تحقیقات بازار یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای شناخت و درک بازار در یک صنعت خاص است و در واقع موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار به آن وابسته می‌باشد. فرآیند تحقیات بازار شامل جزئیات خاص و مهمی است اما به صورت کلی به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات در خصوص بازار یک صنعت، مشتریان بالقوه و بالفعل، محصولات و خدمات مشابه و رقبا است. این فرآیند به بررسی رفتار مشتریان نیز می‌پردازد و می‌تواند درک عمیقی از نیازهای آنان، سهم بازار و اندازه بازار را در اختیار مدیران یک سازمان یا مجموعه قرار دهد. تحقیقات بازار اهداف بزرگی را دنبال می‌کند و یکی از مهم‌ترین اهداف آن بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک محصول یا خدمت در بازار هدف است. قابل ذکر است که بررسی بازار می‌تواند شرکت‌ها را از نیازهای مشتریان و رفتار آن‌ها آگاه سازد و بدین ترتیب سود و فروش آن‌ها را تضمین نماید.

داشبوردهای تحقیقات بازار:

پیش از آنکه به بررسی داشبوردهای تحقیقات بازار بپردازیم، در ابتدا باید تعریفی کلی از داشبوردها را بیان کنیم تا بتوانید دید جامع‌تری نسبت به این ابزارها داشته باشید. قابل ذکر می‌باشد که داشبوردها از جمله ابزارهای کسب و کار می‌باشند که مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی عملکرد و دیگر دیتاها را در بر می‌گیرد و همچنین سایر اطلاعات لازم برای کسب و کار را شامل می‌شوند. این داشبوردها برای هر کسب و کاری می‌تواند مفید واقع شود و اطلاعات لازم را در اختیار کارکنان و مدیران یک سازمان یا مجموعه قرار دهد.

از جمله نکات بسیار مهمی که باید بدانید این است که شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIها، به صورت کلی می‌توانند رشد و میزان موفقیت در هر کسب و کار نشان داده و سازمان مربوطه را در دستیابی به اهداف استراتژیک خود یاری نماید، به همین دلیل است که مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌اند. قابل ذکر است که داشبوردها نمایش کلی از داده‌ها می‌باشند که به صورت سازمان یافته در اختیار درخواست کنندگان قرار داده می‌شود.

از جمله داشبورهایی که در زمینه تحقیقات بازار توسط تیم متخصص اس دیتا طراحی شده است، شامل موارد زیر می‌باشد:

این داشبورد می‌تواند سایز یا اندازه بازار را با دقت بسیار بالا محاسبه کند، از آنجایی که محاسبه سایز بازار برای برنامه های بازاریابی کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین متخصصان اس دیتا با طراحی داشبورد سایز بازار میزان مصرف و جمعیت بالقوه محصولات را بر اساس اطلاعات جمعیت و خانوار ایران در اختیار افراد قرار داده‌اند تا آن‌ها بتوانند اندازه بازار را به خوبی محاسبه کرده و آن را در استراتژی‌های بازاریابی و اهداف کسب و کار خود به کار ببرند. این داشبورد می‌تواند اندازه بازار را بر اساس مکان زندگی، جنسیت، سن و دهک درآمدی در اختیار درخواست کنندگان قرار دهد.

یکی دیگر از داشبوردهای تحقیقات بازار که توسط اس دیتا طراحی شده است، داشبورد جمعیت می‌باشد. از آنجایی که داشتن برآورد صحیح از جمعیت در انواع تحلیل‌ها و بررسی تحقیقات بازار ضروری است، بنابراین تیم اس دیتا با طراحی این داشبورد توانسته است اطلاعات جمعیت ایران را به تفکیک محل سکونت، جنسیت، سن و استان را در اختیار کارکنان و مدیران سازمان‌ها قرار دهد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره داشبوردهای تحقیقات بازار و همچنین انجام این فرآیند به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با متخصصان مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

اندازه بازار مرکز آمار ایران داشبورد