سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 10 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/02
301


استراتژی قیمت گذاری


استراتژی قیمت گذاری چیست؟

قیمت یک محصول یکی از تاثیرگذارترین عوامل برای فروش محول مورد نظر می‌باشد. در واقع برای همه افراد یک جامعه در ابتدا قیمت و پس از آن کیفیت محصول مهم است. بارها اتفاق افتاده است که به یک فروشگاه مراجعه کرده و به قیمت محصولات و کیفیت آن‌ها توجه کنید و بر اساس این دو معیار خرید را انجام دهید!

بنابراین سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که خدمات و محصولات متنوعی را به بازار ارائه می‌دهند، باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. لازم بذکر است که برای قیمت گذاری محصولات یک استراتژی بسیار خاصی وجود دارد که در این مقاله از وب سایت اس دیتا، به بررسی آن پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با اس دیتا همراه باشید.

 

تعریف جامع و کلی از قیمت:‌

اگر بخواهیم برای واژه قیمت یک معنی و مفهوم کلی را ارائه دهیم، باید بیان کنیم که قیمت یک معیار است که میزان درک مشتری یا فروشنده را از ارزش محصول نشان می‌دهد. در واقع این قیمت است که بر خرید یک محصول اثر می‌گذارد و به عبارتی منجر به خرید می‌شود. به طور قطع قیمت یک محصول می‌تواند بر حاشیه سود شما نیز اثر بسیاری داشته باشد، بنابراین لازم است تا این مورد به درستی و با دقت کامل انتخاب شود.

قیمت در علم اقتصاد تعاریف خاص خود را دارد. در واقع بسیاری از اقتصاد دانان موثرترین عامل بر قیمت گذاری را میزان تقاضا آن محصول یا خدمت می‌دانند، اما باید اشاره شود که علاوه بر میزان تقاضا یک محصول یا یک خدمت عوامل دیگری نیز بر قیمت گذاری اثر دارند که در زیر به آن ها اشاره می‌کنیم:

بسیار مهم است که شما بر اساس نوع محصول و کیفیت آن قیمت گذاری مناسبی داشته باشید. داشتن قیمت معقول و مناسب می‌تواند در شرایطی خاص فروش محصولات ما را به اوج برساند البته این موضوع به عوامل مختلف دیگری نیز بستگی دارد.

استراتژی قیمت گذاری:

 

همان گونه که در فوق اشاره کرده‌ایم، قیمت گذاری با توجه به عوامل متعددی انجام می‌شود و فقط یک عامل بر روی قیمت گذاری تاثیر ندارد. در واقع می‌توان اذعان داشت که  قیمت‌گذاری بخش مهمی از برنامه‌های مربوط به کسب و کار است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. به دلیل آنکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در سود و زیان سازمان می‌باشد.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که اگر قیمت گذاری به درستی انجام نشود، چه تبعاتی خواهد داشت؟!

برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که در صورت هرگونه خطا در قیمت گذاری محصولات، می‌تواند سازمان شما را با فاجعه‌ای عظیم مواجه کند و آن را براحتی به سمت زیان و در نهایت نابودی بکشاند. زمانی که سازمان شما به کام نابودی برود، بطور قطع اعتبار آن هم زیر سوال خواهد رفت!

 

زمانی که صحبت از قیمت‌ گذاری درست و مناسب می‌شود، به این معنا است که قیمت محصولات یا خدمات را بگونه‌ای تعیین کنید که با شرایط بازار سازگار باشد و مجموعه یا سازمان شما را به درآمد مناسب برساند! به همین دلیل داشتن استراتژی قیمت گذاری مناسب و هدفمند یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش‌ها برای هر سازمان به شمار می‌آید.

 

نکته بسیار مهم:

در زمینه قیمت گذاری، بررسی قیمت‌ محصولات مشابه و جایگزینی که توسط رقبا شما ارائه می‌شود، بسیار مهم خواهد بود. به دلیل آنکه با بررسی و تحلیل قیمت رقبا می‌توان استراتژی بهتری برای قیمت گذاری محصولات در نظر گرفت.

انواع استراتژی‌های قیمت گذاری:‌

 

قبل از آنکه به بررسی استراتژی های تعیین قیمت بپردازیم، باید اشاره کنیم که قبل از تعیین قیمت محصول بهتر است که اهداف خود را از فروش آن تعیین کنید. یک سری اهداف از فروش هر محصول در بین تمامی رقبا مشترک است! این هدف مشترک همان افزایش سود و درآمد برای سازمان یا مجموعه می‌باشد. در واقع شما عزیزان با توجه به اهداف خود باید استراتژی‌ قیمت تعیین قیمت را انتخاب کنید.

شایان بذکر می‌باشد که رویکرد‌های مختلفی در استراتژی قیمت گذاری وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

در زیر به بررسی ویژگی‎‌های هرکدام از انواع استراتژی‌های قیمت گذاری پرداخته‌ایم:

چرا قیمت گذاری محصولات مهم است؟

 

قابل ذکر است که اهمیت بخش قیمت گذاری محصولات، به دلیل بازاریابی محصولات است!

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که ارتباط میان قیمت گذاری و استراتژی های آن با بازاریابی چیست؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که چهار بخش مهم در بازاریابی وجود دارد که به صورت زیر می‌باشد:

در میان این چهار بخش مختلف، قیمت یا price در میزان درآمد زایی تاثیر بسزایی دارد. البته این موضوع بدان معنا نیست که بخش‌های دیگر در درآمد زایی بی تاثیر هستند! بالعکس، موارد دیگر نیز در سود و درآمد تاثیر دارند اما قیمت تاثیر بیشتری خواهد داشت. باید اشاره شود که میزان اهمیت قیمت ‌گذاری در ان است که اگر محصول شما در مقایسه با محصول مشابه قرار بگیرد، به طور قطع مصرف کنندگان در ابتدا قیمت را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و در این میان اگر محصول شما را انتخاب نکنند، آنگاه برتری خود را از دست خواهید داد.  

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

قیمت گذاری قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری فروش