هوش تجاری و هوش مصنوعی تعاریف نزدیکی با یک‌دیگر دارند. اما با این وجود این دو اصطلاح تفاوت‌های بسیاری با هم داشته و نمی‌توان آن‌ها را یکسان تلقی کرد. با این حال با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی هر دو آن‌ها در حال پیشرفت هستند. در واقع هوش مصنوعی به مطالعه طرز تفکر، الگو و الگوریتم فکر انسان می‌پردازد تا بتواند آن را در ماشین‌ها پیاده سازی کند. اما هوش تجاری یک فناوری به خصوص است که به منظور تصمیم‌گیری و ارائه راه‌حل‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تفاوت‌های هوش مصنوعی و هوش تجاری بپردازیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

هوش مصنوعی چیست؟

در مقالات گذشته درباره هوش مصنوعی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده‌ایم. هوش مصنوعی تکنولوژی است که به دست انسان‌ها ساخته شده و از این علم در ساخت ماشین‌های هوشمند استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که فناوری هوش مصنوعی از الگوریتم‌ها و دستورهایی که با برنامه‌ریزی‌های پیوسته ساخته شده‌اند، به وجود می‌آید. در دنیای نوین امروز ما زندگی رو به ماشینی شدن و پیشرفت پیش می‌رود، که این موقعیت به دلیل ابداع فناوری هوش مصنوعی به وجود آمده است. این فناوری و تکنولوژی می‌تواند در زندگی انسان‌ها نقش بسیار جدی داشته باشد.

هوش مصنوعی فناوری است که با سیستم‌های کامپیوتری در ارتباط بوده و برای آن یکسری وظایف خاص تعریف می‌شود. این وظایف از الگوریتم‌ها و برنامه‌های خاصی وظایف تعریف شده و شامل دستوراتی است که به تصمیم‌گیری ماشین هوشمند می‌انجامد. انسان‌ها می‌توانند از این فناوری و تکنولوژی خاص استفاده های بی‌شماری داشته باشند (از نظافت خانه گرفته تا پرتاب ماهواره‌های فضایی و فضاپیما‌ها).

 

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری یک فناوری است که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها شکل گرفته است.  هوش تجاری یا BI، می‌تواند اطلاعات یک شرکت را تجزیه و تحلیل کرده و به مدیران کمک نماید کدام عامل در سازمان، سود بیشتری را به همراه دارد. از طرف دیگر این فناوری با تحلیل داده‌ها می‌تواند می‌تواند میزان سود و زیان سازمان را به اطلاع مدیران برساند. در واقع در هوش تجاری اطلاعات کاملی در خصوص تجارت سازمان در اختیار مدیران قرار می‌گیرد که به واسطه آن می‌توان تصمیم‌گیری‌هایی را اتخاذ کرد. سیستم هوش تجاری می‌تواند مزایای بی شماری را برای سازمان‌ها و مدیران به همراه داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها به صورت زیر خواهد بود:

  • سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم‌گیری
  • بهینه‌سازی فرآیندهای کسب و کار
  • افزایش بهره‌وری عملیاتی
  • رقابت در دنیای تجارت
  • کمک به سازمان‌ها در خصوص تشخیص روند بازار
  • یافتن مشکلات تجاری و موانع موجود در کسب و کار و ....

 

تفاوت‌ هوش مصنوعی و هوش تجاری:

با توجه به تعاریف ارائه شده در فوق تا حدی می‌توانید تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری را حدس بزنید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که تکنولوژی هوش مصنوعی فقط از روی کنجکاوی انسان طراحی و ساخته شد. در کل انسان موجودی کنجکاو بوده و همین کنجکاوی وی سبب پیشرفت آن شده است. سفر به دور دست‌ها و کرات دیگر یکی از مصادیق کنجکاوی آن است (که البته به واسطه سیستم‌های رایانه‌ای و هوش مصنوعی میسر می‌شود). در ابتدای ساخت هوش مصنوعی انسان در این فکر بود که بتواند دستگاه هایی بسازد که هوشی شبیه به انسان داشته باشند!

بعلاوه لازم به ذکر است که هوش تجاری به منظور تصمیم‌گیری در شرکت‌ها و سازمان‌ها به وجود آمد. هر دو هوش تجاری و هوش مصنوعی می‌توانند برای سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف بسیار کاربردی باشند.  در این بخش نیز به مقایسه ویژگی‌های میان این دو فناوری می‌پردازیم تا بتوانید تفاوت هوش مصنوعی و تجاری را در کنید.

 

ویژگی‌های هوش مصنوعی:

  • هوش مصنوعی از سیستم‌های رایانه‌ای برای رسیدن به الگو تفکر انسان استفاده می‌کند.
  • در هوش مصنوعی از ویژگی‌های مختلف هوش انسان، مانند حل مسئله، یادگیری و قضاوت استفاده می‌شود.  
  • هوش کامپیوتری شبیه انسان
  • ساخت هوش مصنوعی در ابتدا به صورت آزمایشی بوده و هیچ‌کس از انتهای آن آگاه نیست (هر روز نسبت به دیروز پیشرفت دارد)
  • هوش مصنوعی می‌تواند در امور زیست شناسی، روانشناسی و علوم کامپیوتر کارایی داشته باشد.  
  • الگوریتم مورد استفاده در هوش مصنوعی، الگوریتم Breadth-first است.

 

  

 

ویژگی‌های هوش تجاری:

  • هوش تجاری فناوری مبتنی بر تحلیل داده‌هاست.
  • در هوش تجاری از ابزارهای مختلف به منظور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده های استفاده می‌شود .
  • این هوش به معنای تصمیم‌گیری هوشمند است.   
  • هدف از هوش تجاری کمک به مدیران و سازمان‌ها در خصوص رسیدن به موفقیت‌های متعدد و تضمینی در کسب و کارشان می‌باشد.
  • ساخت هوش تجاری آزمایشی نبوده و با هدف سودآوری در کسب و کارها طراحی و ساخته شده است.  
  • هوش تجاری برای فرآیندهای بسیار مهمی مانند داده کاوی و ذخیره سازی داده می‌تواند کارایی داشته باشد.  
  • داده‌های بزرگ و فرآیندهای شبکه مانند OLAP از هوش تجاری بهره گرفته‌ می‌شود.
  • هدف هوش تجاری ارائه راه حل‌های تجاری موثر و کارآمد است.
  • هوش تجاری اطلاعات را به صورتی تجزیه و تحلیل می‌کند که قابل درک باشد.
  • الگوریتم مورد استفاده در هوش تجاری، الگوریتم درخت تصمیم است.  

    

 

اهداف هوش مصنوعی و هوش تجاری:

همان‌گونه که می‌دانید، هدف از هوش مصنوعی ایجاد طرز تفکر و رفتار یک انسان در ماشین‌ها می‌باشد. اما هدف از هوش تجاری تحلیل داده‌ها و اطلاعات به صورت اطلاعات قابل درک است. زمانی که داده به اطلاعات قابل درک تبدیل می‌شود، تصمیم‌گیری برای مدیران آسان‌تر شده و می‌توانند پله‌های ترقی را یکی یکی طی کنند. هرچقدر هوش تجاری پیشرفت کند، بر آینده موقعیت تجاری سازمان‌های مختلف تاثیر گذار است. بنابراین متخصصان در این حوزه به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند در آینده این هوش را گسترش دهند.  

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید. اس دیتا با بهره‌گیری از متخصصان داشبوردهای متنوعی را در زمینه هوش تجاری طراحی کرده است که می‌تواند بر آینده شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.