فاطمه افصح حسینی
فاطمه افصح حسینی

مطالعه این مقاله حدود 14 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/09/16
175


تحلیل شبکه‌های اجتماعی


 

شبکه‌های اجتماعی پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای جامعی هستند که امروزه استفاده از آن‌ها در سرتاسر دنیا رایج است. بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع نمی‌توان تاثیر این پلتفرم‌ها بر روی کسب و کارها را نادیده گرفت. شبکه اجتماعی ساختاری است که از افراد و روابط میان‌ آن‌ها نشئت می‌گیرد. مثال جامعی از این پلتفرم‌ها، شکلی از گراف بوده که از گره‌ها و راس‌ها یا یال‌هایی پدید آمده است. شاید بتوان گفت قدمت شبکه‌های اجتماعی به شکل‌گیری اولین اجتماعات انسانی باز می‌گردد. اما شکل نوین آن با همگانی شدن اینترنت به وجود آمد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تحلیل شبکه های اجتماعی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار افراد قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

شبکه اجتماعی چیست؟

همه ما امروزه به نوعی با هر کدام از شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستیم. اما باید بدانید که شبکه‌های اجتماعی یک مفهوم عمومی و بسیار گسترده است. این موضوع به تمامی شبکه‌های اجتماعی انسانی و روابط میان آن ها اشاره دارد. به طور قطع شبکه‌های اجتماعی فقط به ابزارها و اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و توئیتر و یوتیوب خلاصه نخواهد شد و موارد مختلفی را در بر می‌گیرد. در یک شبکه اجتماعی باید بستر و زمینه معرفی دوستی‌ها و رابطه‌ها وجود داشته باشد؛ این‌که فرد از این امکان استفاده می‌کند یا نه، بحث دیگری خواهد بود. اگر بخواهیم شبکه‌های اجتماعی را به شکلی نوین تعریف نماییم، باید اشاره کنیم که این شبکه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

گروه‌هایی که تعریفی از شبکه‌های اجتماعی ارائه دادند:

حال که تعریفی از شبکه‌های اجتماعی را ارائه دادیم، باید اشاره کنیم که دانشمندان مدت‌ها قبل از آنکه نرم افزارهای دیجیتال امروزی ساخته شود، تعریفی از شبکه‌های اجتماعی را بیان کردند.  اما جامعه‌شناسان از نخستین گروه‌هایی بودند که به شبکه های اجتماعی علاقه‌مند شدند و تئوری‌های مختلفی درباره آن‌ها ارائه دادند. پس از آن‌ها تحلیل‌گران سیاسی به این نتیجه رسیدند که تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها مفید است. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا شبکه ‌های اجتماعی برای سیاستمداران مهم است؟!

اپیدمولوژیست‌ها نیز بر این باوراند که تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای بررسی بیماری‌های واگیردار کاربرد بسیار فراوانی داشته باشد.

 

تحلیل شبکه اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی برای آنکه در کسب و کارهای مختلف بکار بیایند و بتوان از مزایای آن‌ها استفاده کرد، نیاز به تحلیل و آنالیزهای مختلفی دارند. در واقع بدون تحلیل شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان از مزایای آن‌ها استفاده کرد و در این راستا نیز دانشمندان علاقه‌ داشتند با به‌کارگیری دستاوردهای ریاضی در نظریه گراف‌ها و تحلیل شبکه، ارتباطات موجود در جوامع انسانی را بهتر بشناسند و آن‌ها را تحلیل و بررسی نمایند. اما باید به این نکته مهم اشاره شود که جمع‌آوری داده‌ها برای آن‌ها تحت هیچ شرایطی آسان نبود و سختی‌های خاص خود را داشت. یکی از ابزارهایی که برای تحلیل ویژگی‌های فردی و شبکه‌های ارتباطی از آن‌ها استفاده می‌شد، پرسشنامه‌های طولانی و کاغذی بود! که پر کردن و تحلیل این نوع پرسشنامه‌ها کاری بسیار سخت و هزینه‌بر میشد. حال می‌توان اذعان داشت که گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیجیتال، خود به بستری ارزشمند برای تحلیل شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. ممکن است بپرسید چگونه؟!

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که انسان‌ها در شبکه‌های اجتماعی داده‌های بسیار مختلف و زیادی را تولید می‌کنند. با این حجم انبوه از داده‌های تولید شده، دیگر تحلیل‌گران مجبور نیستند با خواهش و تمنا داده‌های مورد نیازشان را جمع آوری نمایند. البته روش‌های سنتی هنوز برای تحلیل داده‌ها و جمع آوری آن‌ها وجود دارد و ارزشمند است. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روش‌های نوین جایگزین روش‌های سنتی شدند. قابل ذکر می‌باشد که تخصص در تحلیل شبکه‌های اجتماعی امروزه به یکی از گران‌ترین و سودآورترین تخصص‌ها تبدیل شده است. از این تخصص در حوزه‌های تجاری، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، توسط دولت‌ها و کسب و کارها به کار گرفته می‌شود.

کاربردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی چه می‌باشد؟!

تحلیل شبکه‌های اجتماعی کاربردهای بسیار مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها در هر حوزه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. از جمله کاربردهای تحلیل شبکه‌های اجتماعی به شرح زیر است:

الگوی پخش شدن اخبار و شناسایی آن:

پخش اخبار در هر کشوری از اهمیت بسزایی برخوردار است. تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به پخش اخبار واقعی و جلوگیری از نشر اخبار کذب، کمک شایانی نماید. تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در نقش یک ابزار در اختیار سیاستمداران و سیاستگذاران قرار بگیرد.

تعامل با افراد تاثیرگذار:

در بسیاری از کسب و کارها و همچنین در زمینه سیاست، تعامل با افراد تاثیرگذار بسیار ضروری و پر اهمیت است. در واقع ما می‌توانیم، با استفاده از تحلیل شبکه‌های اجتماعی  افراد و گروه‌های تأثیرگذار را تشخیص داده و با آن‌ها در تعامل باشیم.

بخش‌بندی و شناسایی بازار:

تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای بخش بندی بازار و بخش بندی جامعه و تشخیص هسته‌های کلیدی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناسایی الگوی سرایت و گسترش بیماری‌ها

شناسایی الگوی سرایت و گسترش بیماری‌ها یکی از مهم‌ترین کاربرد تحلیل شبکه های اجتماعی می‌باشد. ابزاری که در دوران همه‌گیری کرونا به شکل گسترده توسط دولت‌ها و موسسات تحقیقاتی جهان به کار گرفته شد.

رتبه بندی سایت‌ها

شرکت‌هایی مانند گوگل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای رتبه بندی سایت‌ها (در بحث سئو)‌ استفاده می‌کنند. البته می‌توان اذعان داشت که در این‌ شکل از تحلیل، گره‌های شبکه دیگر انسان نیستند. بلکه صفحات وب‌سایت‌ها به عنوان گره در نظر گرفته می‌شوند و لینک میان صفحات، نقش ارتباط میان انسان‌ها را ایفا خواهند کرد.

تحلیل احساسات اجتماعی و سنجش روانی در جامعه:

امروزه دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی به تحلیل احساسات در شبکه‌های اجتماعی هم علاقه نشان داده‌اند و از این روش برای اندازه‌گیری و سنجش احوال روانی جامعه بهره می‌برند.

 

سخن پایانی:

شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

تحلیل داده سیستم پیشنهاد دهنده داشبورد داده کاوی دیجیتال مارکتینگ