استراتژی قیمت گذاری در حسابداری یکی از
موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژهای شود. به صورت کلی قیمت گذاری یکی از مباحث بسیار مهم در فروش کالا و خدمات و کسب و کارهای این چنینی است. در واقع با استفاده از این فرآیند ارزش یک محصول یا یک خدمت مشخص میشود و مقدار سود یک سازمان در حوزه فعالیت خود با استفاده از فرآیند قیمت گذاری مشخص خواهد شد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی استراتژی قیمت گذاری در حسابداری بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با اس دیتا همراه باشید.
از دید حسابداران و مدیران هر سازمان محاسبه سود و زیان شرکت از اهمیت بسزایی برخوردار است به همین دلیل است که در فروش خدمات و محصولات حسابداران در تلاش هستند که قیمت گذاری هر کالا را بگونهای عرضه کنند که سود سازمان به میزان قابل قبولی برسد. در واقع حسابداران بر این عقیدهاند که اگر محصولات یا خدمات به بهترین شکل ممکن قیمت گذاری شود و به فروش برسد، می توانند از این طریق سود بسیار بالایی را از آن شرکت نمایند. در واقع میتوان اذعان داشت که این عقیده بسیار درست است به دلیل آن که سود هر کسب و کار به قیمت گذاری وابسته است و این فرآیند بر میزان سود هر سازمان تاثیر بسزایی دارد.
شایان به ذکر میباشد که در مقام مقایسه هر کالا، قیمت مهمترین و اساسیترین رکن در تصمیم گیری مردم یک جامعه برای خرید به حساب میآید و به جرات میتوان گفت که همه افراد در خرید یک کالا در وهله اول به قیمت آن نگاه میکنند و در مقایسه با کالاهای مشابه اساسیترین بحث در خرید قیمت آن محصول یا خدمات میباشد. بنابراین اگر قیمت هر کالا به درستی مشخص نشود، میتواند سازمان را با شکست مواجه کند و حتی آن را به مرز نابودی نیز برساند. یک نکته بسیار مهم و اساسی که باید بدانید، این است که قیمت گذاری در خدمات بسیار سختتر و پیچیدهتر از قیمت گذاری بر روی کالا خواهد بود.
حال که قیمت گذاری را از دید حسابداران مورد بررسی قرار دادهایم، بهتر است که به قیمتگذاری و استراتژیهای آن در این علم نیز بپردازیم. به صورت کلی مبحص قیمت گذاری باید از استراتژیهای بسیار خاصی برخوردار باشد تا بدین ترتیب سود سازمان به بهترین شکل ممکن محاسبه گردد. حسابداران برای قیمت گذاری بر روی کالاها و خدمات استراتژیها و روشهای بسیار متعددی را در نظر میگیرند اما اگر به عنوان یک حسابدار میخواهید بر روی کالاها و خدمات قیمت گذاری را انجام دهید، باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید تا بدین ترتیب بتوانید این فرآیند را به بهترین شیوه ممکن انجام دهید.
مزایای هر محصول یا خدمتی که قصد قیمت گذاری بر روی آن را دارید.
امکاناتی که هر محصول یا خدمت به مشتری ارائه میدهید
زمان مناسب برای فروش را پیدا کنید.
قیمت مناسب و مقرون به صرفه را برای برخی از خدمات و کالاها در نظر بگیرید.
به برند سازمانی که برای آن فعالیت میکنید توجه داشته باشید.
بهترین زمان برای تغییر قیمتها را در نظر داشته باشید.
بدانید که هر محصول چه بازخوردی دارد و ....
اگر بتوانید به تمامی موارد ذکر شده در بالا توجه کنید و یک راه و روش مناسب برای قیمت گذاری محصولات خود انتخاب کنید، به طور قطع سود بسیار بالایی برای سازمان به دست میآید و میتوانید در موفقیت یک شرکت نقش بسیار مهمی داشته باشید.
این سوالی است که برای بسیاری از حسابداران و مدیران هر سازمان به وجود میآید. برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که هر حسابدار یا هر کارشناسی که فرآیند قیمت گذاری را انجام میدهد، میتواند بهترین روش را برای قیمت گذاری انتخاب کند و استراتژیهای خاص خود را داشته باشد. البته نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در دل هر روش قیمت گذاری استراتژی بسیار خاصی نهفته میباشد اما افرادی که این مسئولیت مهم را در نظر میگیرند، باید با استفاده از هوش تجاری خود استراتژی منحصر به فرد و مناسبی را به کار بگیرند. لازم به ذکر است که علاوه بر موارد ذکر شده در بالا در نظر گرفتن موارد زیر برای انتخاب یک استراتژی مناسب بسیار مهم است:
هزینههای توزیع کالا
تعداد رقبا در بازار
موقعیت استراتژیک ارائه محصول
از جمله استراتژیهای که برای قیمت گذاری کالاها و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، شامل موارد زیر میباشد:
قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده کالا یا خدمت
قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا از کالا یا خدمت
قیمت گذاری بر مبنای محصولات رقابتی که در بازار موجود است و ...
میتوان اذعان داشت که استراتژی قیمت گذاری بر اساس موارد ذکر شده در فوق دارای مزایا و معایب خاص خود است. افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند، باید هوشیار باشند که چه روش و استراتژی قیمت گذاری برای کسب و کار آنها مناسب است و استفاده از چه استراتژی میتواند سود آنها را به حد قابل قبولی برساند.
از اولین استراتژیها برای قیمت گذاری محصولات و خدمات یک سازمان، قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده هر محصول یا خدمت میباشد. این روش از قیمت گذاری یکی از قدیمیترین روشها برای قیمت گذاری محصولات و خدمات است که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد و امروزه نیز بسیاری از شرکتها و سازمانها با این دیدگاه فرآیند قیمت گذاری را انجام میدهند.
قابل ذکر است که در این روش از قیمت گذاری، همه هزینههای انجام شده برای تولید و توزیع یک محصول و یا یک خدمت در نظر گرفته میشود و همچنین میزان سود مورد نظر برای سازمان نیز محاسبه شده و با احتساب بر این موارد قیمت نهایی یک محصول محاسبه خواهد شد. در واقع این استراتژی قیمت گذاری به نرخ بازگشت سرمایه در صنعت توجه بسیاری دارد. در این خصوص برخی از سازمانها و شرکتهای فعال در این زمینه داشبوردها و نرم افزارهایی را ارائه میدهند که میتواند بهای نهایی یا تمام شده کالا را به راحتی محاسبه نماید. در واقع مدیران ارشد و حسابداران در این داشبوردها یا نرم افزارها میتوانند بهای نهایی هر کالا را محاسبه کرده و یک فرمول خاص برای آن در نظر داشته باشند.
یکی دیگر از خاصترین و مهمترین استراتژیهای قیمت گذاری محصولات و خدمات، شناخت بازار و بررسی تقاضا مشتریان است. در واقع میتوان اشاره داشت که شناخت بازار و تقاضا یکی از مهمترین المانها در قیمت گذاری و تعیین سود برای سازمانها میباشد. یک نکته مهمی که باید بدانید، این است که میزان تقاضا از هر محصول در شرایط خاص میتواند متفاوت باشد. اگر بخواهیم یک مثال بسیار ساده را در این خصوص بیان کنیم، میتوانیم اشاره کنیم:
فرض کنید یک محصول در بازار کمیاب شود و بنا به دلایل مختلف میزان تقاضا محصول افزایش یابد! این اتفاق ممکن مدتی گریبان بازار را بگیرد و قیمت محصول یا کالا مورد نظر افزایش پیدا کند. به صورت کلی زمانی که میزان تقاضا یک یا چند محصول در بازار بالا برود، افزایش قیمت محصول دور از ذهن نخواهد بود. به دلیل آن که در این صورت مشتریان و خریداران ارزش بالایی برای محصول در نظر میگیرند و بحث قیمت و گرانی آن کمرنگ میشود!
کارشناسان در زمینه قیمت گذاری محصولات و خدمات عقیده دارند که این نوع از قیمت گذاری میتواند در شرایط به خصوص و معین مفید باشد اما استفاده از این استراتژی به صورت دائمی مناسب نخواهد بود، زیرا ممکن است در این میان قیمت برخی از کالاها و خدمات بی وقفه بالا برود و به اقتصاد لطمه وارد کند. بنابراین فعالان در این حوزه بر این باوراند که با کنترل میزان تقاضا میتوان تا حد بالایی از افزایش پی در پی قیمتها جلوگیری به عمل آورد.
به طور قطع در بازار برای هر محصول یا خدمت، رقیب یا رقیبانی وجود دارد که میتواند محصولی مشابه را به بازار عرضه کند و حتی در برخی از مواقع سهم بزرگی از بازار را از آن خود نماید. بنابراین متخصصان اذعان دارند که یکی دیگر از روشها و استراتژیهای مهم قیمت گذاری، انتخاب قیمت بر اساس رقابت در بازار و ارزش کالا در ذهن مشتریان و خریداران است. این روش تقریبا عکس روش قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده و میزان تقاضا میباشد. چرا که در این استراتژی تقاضا و هزینه نهایی یک محصول اهمیتی نداشته و رقابت محصول حرف اول را در قیمت گذاری خواهد زد. در بسیاری از مواقع برای به دست آوردن سهم بزرگی از بازار باید به احساس مشتری در خصوص یک یا چند برند خاص در بازار توجه کرد و قیمت گذاری را با این استراتژی انجام داد.
حال که درباره استراتژیهای مختلف در قیمت گذاری و همچنین دید حسابداران به این فرآیند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادهایم، باید بیان کنیم که متخصصان برای قیمت گذاری محصولات و خدمات موارد زیر را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهند:
هدف از قیمت گذاری
قیمت گذاری با هدف به دست آوردن حداکثر سهم یا اندازه بازار
تحلیل بازار برای به دست آوردن حداکثر سود
ساخت نرم افزارها و داشبوردهایی در خصوص قیمت گذاری (برای بررسی و هزینه و بهای تمام شده محصول)
ایجاد رقابت با تعیین قیمت مناسب
بررسی میزان تقاضا در بازار
تحلیل بازار هدف و ....
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری محصولات و نرم افزارها و داشبوردهای ارائه شده توسط اس دیتا (در خصوص قیمت گذاری) به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و متخصصان در این مورد مشورت نمایید.