کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 43 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/05/03
689



مدیریت و تصمیم‌گیری دو مبحث کاملا جداناپذیر از یکدیگر بوده که به نوعی لازم و ملزوم هم به شمار می‌آیند. مدیران در خصوص رخدادها و اتفاق‌ها و همچنین دیگر موارد نیاز به تصمیم‌گیری دارند و برای آنکه بتوانند این کار را بهتر انجام دهند، باید از ابزارهای تحلیلی خاصی استفاده نمایند. یکی از ابزارهایی که امروزه در سازمان‌های مختلف کاربرد فراوانی دارد و مدیران (در هر حوزه شغلی) از آن‌ها استفاده می‌کنند، داشبوردهای مدیریتی می‌باشند.

امروزه به دلیل گسترده‌تر شدن امور سازمان‌ها و همچنین افزایش نیروی انسانی، استفاده از ابزارهای مختلف برای تصمیم‌گیری، مدیریت و کنترل امور اهمیت بسزایی دارد. بنابراین داشبوردهای مدیریتی نقش بسیار مهمی در کسب و کارها و سازمان‌های مختلف ایفا می‌نمایند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

داشبورد چیست؟

به طور قطع تاکنون نام داشبورد را شنیده‌اید و حتی ممکن است نام آن شما را به یاد داشبورد ماشین نیز بیاندازد. امروزه اصطلاح داشبوردها برای سیستم‌های هوشمند نیز به کار گرفته می‌شود. در واقع داشبوردهای هوشمند، سیستم‌هایی به شمار می‌آیند که با استفاده از آن‌ها می‌توان ابزارها و شاخص‌های مهم در هر کسب و کار را اندازه‌گیری کرد. به صورت کلی داشبوردها بیشتر به منظور مدیریت، هدایت و کنترل یک سیستم و سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل است که امروزه استفاده از آن‌ها در سیستم‌ها و سازمان‌های مختلف رایج می‌باشد.

 

داشبورد مدیریتی:

یکی از انواع داشبوردهایی که مدیران سازمان‌ها از در جهت هدایت و کنترل سیستم از آن استفاده می‌کنند، داشبورد مدیریتی می‌باشد. این ابزار قدرتمند می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در قالب‌های مختلفی مانند نمودارهای گرافیکی مختلف، در اختیار مدیران سازمان قرار داده تا آن‌ها بتوانند تصمیم‌گیری‌های راحت‌تری داشته باشند. در واقع داشبوردهای مدیریتی ابزاری است که مدیران را در تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌های مبتنی بر داده‌ها یاری می‌دهد. مدیران یک سازمان با استفاده از داشبوردهای مدیرتی می‌توانند اطلاعات و داده‌های مربوط به یک پروژه را به راحتی تحلیل کنند و به اصطلاح آن‌ها را در یک نگاه ببینند. از طرف دیگر طراحی داشبوردهای مدیریتی بسیار دقیق و بی نقص بوده و می‌تواند دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد.

 

مزایای استفاده از داشبوردهای مدیریتی:

بهره‌گیری از داشبوردهای مدیریتی، مزایای خاصی را به همراه دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

نقش و تاثیر داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها:  

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اشاره داشته‌ایم، داشبوردهای مدیریتی نقش بسیار مهمی در مدیریت و کنترل کسب و کارها دارند. از جمله تاثیرات مثبتی که این داشبوردها برای سازمان‌ها خواهند داشت، به صورت زیر می‌باشد:

داشبوردهای مدیریتی اطلاعات و داده‌هایی را در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد که می‌توانند بر اساس آن برنامه‌های لازم و حیاتی را برای پیشرفت کار خود انتخاب نمایند. برنامه ریزی‌های طولانی مدت و دقیق نیز با استفاده از داشبوردهای مدیریتی امکان‌ پذیر بوده و به علاوه با استفاده از این برنامه‌ریزی‌ها می‌توان به موفقیت‌های بسیاری دست یافت.

داشبوردهای مدیریتی می‌توانند میزان سود و زیان هر کسب و کار را به صورت کاملا دقیق محاسبه نمایند و این چشم‌انداز را به مدیران هر بخش بدهند که کدام بخش‌های بازار از سود مناسبی برخوردار است یا کدام یک از بخش‌های بازار می‌تواند زیان بار و ضرر ده باشد.

 یکی دیگر از بخش‌های بسیار مهم تاثیرات داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها، افزایش نظم و بهره‌وری کارمندان یک سازمان یا مجموعه است که می‌تواند در هزینه‌ها و زمان صرفه‌جویی نماید.

بررسی و محاسبه عملکرد سازمان با استفاده از داشبوردهای مدیریتی امکان پذیر است. در واقع بررسی و کنترل عملکرد سازمان سبب می‌شود که چشم‌اندازی بهتر نسبت به کار و امور انجام شده یا صورت گرفته در سازمان داشت و در خصوص پیشرفت و بهبود عملکرد تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد!

 

سخن پایانی:

داشبوردهای مدیریتی از جمله داشبوردها و ابزارهای بسیار مهمی هستند که ممکن است هر سازمان و هر مجموعه به آن‌ها نیاز داشته باشد. این داشبوردها می‌توانند اطلاعات و داده‌های بسیار مهمی که سبب تصمیم‌گیری‌های منطقی می‌شود را در اختیار مدیران قرار دهند. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید و با کارشناسان در خصوص تهیه انواع داشبوردهای مدیریتی مشورت نمایید. 

مرکز آمار ایران




مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ سبک ورود به بازار انواع داشبوردهای تحقیقات بازار داشبورد واریانس غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار داشبوردهای تحقیقات بازار سهم بازار چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داده‌نما در بازاریابی داشبورد مدیریتی داشبورد سایز بازار چیست؟ محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط