سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/25
274



در دهه‌های اخیر با توجه به گرانی‌های موجود و کمبود کاغذ شاهد گران شدن قیمت کتاب‌ها بوده‌ایم همین امر باعث شد که بسیاری از ناشران قیمت کتاب‌ها را از خط اصولی خود خارج کرده و به بی‌ضابطه‌ترین حالت ممکن قیمت تعیین‌ کنند اما وجود کتاب‌های الکترونیک کمک شایانی در صرفه‌جویی کاغذ کرده است.

خرید کتاب

از قدیم تا کنون امر آموزش و یادگیری با مطالعه همراه بوده است و مهم‌ترین رکن مطالعه وجود کتاب تلقی شده است. امر قیمت‌گذاری کتاب امروزه بی‌پایه و اساس طبق میل شخصی ناشران انجام می‌شود و مرجعی برای تعیین قیمت ندارند اما این روال‌ تا جایی ادامه خواهد داشت که در بازار فروش و رقابت کتاب شما توسط کتاب‌فروشی‌ها پس‌زده نشود معمولاً کتاب‌های آموزشی و دانش‌آموزی هزینه بالایی ندارند که همه بتوانند بخرند و سود با فروش بالا به‌دست می‌آید.

همیشه همه‌ جا شاهد کار تخطی گران بوده‌ایم و مسئله فروش کتاب هم از این موضوع مستثنا نبوده است. یعنی قیمت کتابی را از حد عرف آن 4 برابر بالاتر قیمت‌گذاری می‌کنند ولی عنوان می‌کنند که می‌توانید با 70 درصد تخفیف از ما خرید کنید که مخاطب گول تخفیف عنوان شده را بخورد. در شرایط بحران همه‌گیری ویروس کرونا که تأکید به ماندن در خانه وجود دارد برای جلوگیری از بی‌حوصلگی و به ‌درستی گذراندن اوقات فراغت کتاب بهترین گزینه است اما بخاطر رشد قیمت آن استقبال بزرگی نشده است.

نظارت بر قیمت کتاب‌ها

در گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر قیمت‌گذاری کتاب‌ها نظارت داشته‌ است اما در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد. اما اگر کتاب‌های یک ناشر قیمت بالایی داشته باشند ناخودآگاه کم‌کم مشتری (مخاطب‌های) خود را از دست خواهد داد این موضوع را می‌توان یک نظارت مردمی در نظر گرفت. در زمان حال حاضر با توجه به کمبود کاغذ و گران شدن آن حدود 65 درصد از هزینه‌ها صرف هزینه تولید کتاب و کاغذ صحافی خواهد شد.

هزینه‌ بخش‌های مختلف تهیه کتاب

پس از قیمت‌گذاری برای کتاب از هزینه تعیین شده 10 درصد آن به حق‌التألیف و 30 یا 40 درصد برای تخفیف کتاب‌فروشی‌ها و 10 درصد آن برای هزینه‌های سربار و سود ناشر در نظر گرفته می‌شود در نهایت 40 درصد هم هزینه لیتوگرافی، صحافی، تایپ و زینک استفاده می‌شود.

قیمت‌گذاری اصولی کتاب

با توجه به توضیحات و موارد گفته شده اگر قرار باشد قانونمند و اصولی کتاب‌ها را قیمت‌گذاری کنیم یک روش وجود دارد که فعالان صنف نشر آن را استفاده می‌کنند. در این روش همه هزینه‌هایی که برای تولید کتاب صرف شده را در عدد 5/2 ضرب می‌کنند گاهاٌ در عدد 5/3 هم ضرب می‌شود.




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش

مقالات مرتبط


کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات مراحل قیمت گذاری هدف از قیمت گذاری چیست؟ استراتژی قیمت گذاری در حسابداری روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش