آتوسا نوروزی

مطالعه این مقاله حدود 50 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/02/12
557


چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟

دسترسی سریع



بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه تولید محصول یا خدمت رسانی فعالیت می‌کنند، به دنبال آن هستند که فروش بیشتری را از آن خود کنند. در بازار بیشتر شناخته شوند و بتوانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند. برای آنکه بتوان به این اهداف جامع دسترسی پیدا کرد، لازم است که بدانید سهم بازار چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی موضوع چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

سهم بازار چیست؟

در مقالات گذشته درباره سهم بازار اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. به صورت کلی سهم بازار درصد یک بخش از یک بازار خاص است که محصول، خدمات یا نرم‌افزار شما مسئول آن است و بر اساس میزان فروش محاسبه خواهد شد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید چرا از سهم بازار استفاده می‌شود؟ باید بیان گردد که  از سهم بازار استفاده می‌شود تا شما به این نتیجه برسید که کسب و کارتان در بخش خاص خود چقدر بزرگ، قدرتمند یا مهم است. یا اینکه چقدر می‌توانید در کار خود پیشرفت داشته باشید! شما می‌توانید سهم بازار خود را با در نظر گرفتن کل فروش و تقسیم آن بر کل فروش بخش یا بازاری که در آن می‌فروشید، محاسبه نمایید و برای آن برنامه ریزی داشته باشید.

 

نکته بسیار مهم:

شرکتی که سهم بازار خود را در طول زمان حفظ می‌کند، درآمدهایش را مطابق با رقبا افزایش می‌دهد. اما افزایش این سهم در طول زمان، نشان‌دهنده درآمد سریع‌تر و پیشرو در بازار خواهد بود.

 

چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟

افزایش سهم بازار یک شرکت، فرآیندی پیچیده و چالش‌برانگیز است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های موثر دارد. راهکارهای متفاوتی برای افزایش سهم بازار وجود دارد که به صورت زیر می‌توان به آن‌ها اشاره داشت:

 

شناخت بازار و رقبا:

برای افزایش سهم بازار، باید بازار و رقبا را به خوبی شناخت و تحلیل کرد. بررسی نقاط ضعف و قوت رقبا، نیازهای مشتریان و نقاط قوت خود، به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های موثری برای افزایش سهم بازار ارائه دهید.

 

توسعه محصولات و خدمات جدید:

توسعه محصولات و خدمات جدید، به شما کمک می‌کند تا بازار تازه‌ای را فتح کنید و سهم بازار خود را افزایش دهید. همچنین، بهبود محصولات و خدمات فعلی و توسعه آن‌ها نیز می‌تواند به افزایش سهم بازار کمک کند.

 

بازاریابی و تبلیغات:

استفاده از روش‌های بازاریابی و تبلیغات موثر، به شما کمک می‌کند تا به مشتریان جدیدی دسترسی پیدا کنید و سهم بازار خود را افزایش دهید. بهتر است از روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی مناسب با مخاطبان خود استفاده کنید و همچنین از روش‌های دیجیتالی نیز بهره بگیرید.

 

بهبود کیفیت محصولات و خدمات:

بهبود کیفیت محصولات و خدمات، به شما کمک می‌کند تا رضایت مشتریان خود را افزایش دهید و نوید افزایش سهم بازار شما را بدهد.

 

 ارائه قیمت مناسب:

 ارائه قیمت مناسب و رقابتی، به شما کمک می‌کند تا مشتریان را جذب کنید و سهم بازار خود را افزایش دهید. برای این کار، باید قیمت را با توجه به بازار و رقبا تعیین کنید.

 

ارائه خدمات پس از فروش موثر:

ارائه خدمات پس از فروش موثر، به شما کمک می‌کند تا رضایت مشتریان خود را بالا ببرید و آن‌ها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید. این کار باعث افزایش سهم بازار شما نیز می‌شود.

 

همکاری با شرکت‌های مشابه:

همکاری با شرکت‌های مشابه، به شما کمک می‌کند تا بازار جدیدی را فتح کنید و سهم بازار خود را افزایش دهید. همچنین، همکاری با شرکت‌های مشابه در زمینه توسعه محصولات و خدمات نیز می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت در بازار رشد کنید.

 

چرا باید به سهم بازار توجه داشته باشیم؟

این سوالی است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها از متخصصان اس دیتا می‌پرسند! در واقع باید اشاره شود که سهم بازار از جمله بزرگترین و مهم‌ترین شاخص‌ها برای موفقیت یک سازمان است و برای اندازه‌گیری اثر بخشی تلاش‌های فروش، بازاریابی و غیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت. باید به یاد داشته باشید که هر چه سهم بیشتری از بازار را در اختیار خود داشته باشید، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.

به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که سهم بازار به میزان فروش یا تراکنش‌های انجام شده در یک بازار خاص توسط یک شرکت یا صنعت می‌باشد. این موضوع مشخص می‌نماید که چه قدر این شرکت یا صنعت در بازار فعلی موفق است یا دچار مشکل خواهد شد. بنابراین، توجه به سهم بازار می‌تواند برای بسیاری از سازمان‌ها مهم باشد. زیرا برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها، این میزان نشان دهنده روند رشد و درآمد آینده خواهد بود.

 

اگر سازمانی به سهم بازار خود اهمیت ندهد، با چه مشکلاتی مواجه خواهد شد؟

اگر یک شرکت به سهم بازار خود اهمیت ندهد، ممکن است رقبایش در بازار آن شرکت را پیش بگیرند و سهم بازار آن شرکت کاهش یابد. در این صورت ممکن است با کاهش فروش نیز مواجه گردد. همچنین، توجه به سهم بازار می‌تواند به شرکت کمک کند تا بهترین راهبردهای بازاریابی را برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی پیدا کند. با توجه به اینکه سهم بازار شرکت‌ها می‌تواند با کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات و خدمات آن‌ها رشد کند، توجه به سهم بازار به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت در بازار به شمار می‌رود. بنابراین در هر شرایطی باید به آن توجه کرد.

 

به عنوان مثال:

فرض کنید که شما یک کسب‌وکار دارید که در یک بازار خاص فعالیت می‌کند و در واقع در یک بازار رقابتی هستید. سهم بازار شما به میزان فروش شما در آن بازار نسبت به فروش کلیه رقبا محاسبه می‌شود. در واقع، اگر شما در یک بازار با پنج رقیب دیگر فعالیت کنید و شما فروش ۲۰ درصدی از کل فروش در آن بازار را داشته باشید، سهم بازار شما برابر با ۲۰ درصد خواهد بود.

حال فرض کنید که شما به سهم بازار خود اهمیت ندهید و تلاشی برای افزایش فروش و بالا بردن سهم بازار خود نکنید یا اینکه در این خصوص با متخصصان مشورتی نداشته باشید. در این صورت، رقبای شما می‌توانند با استفاده از راهبردهای بازاریابی موثرتر و یا افزایش کیفیت محصولات خود، بیشترین سهم بازار را کسب کنند و در دنیای بزرگ رقابت از شما پیشی بگیرند و شما همچنان در جای خود بمانید بدون اینکه پیشرفت کنید. این ممکن است منجر به کاهش فروش و سود شما شود و در نهایت به ناکامی کسب‌وکار شما منتهی گردد.

بنابراین، توجه به سهم بازار بسیار مهم است و به شما کمک می‌کند تا با استفاده از راهبردهای مناسب و بهبود عملکرد کسب‌وکار خود، رقبای خود را پیش بگیرید و سهم بازار خود را افزایش دهید.

 

مزایای محاسبه سهم بازار برای سازمان‌ها و شرکت‌ها:

توجه و محاسبه سهم بازار برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مزایای مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

بهبود عملکرد:

شناخت داشتن سهم بازار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را در بازار بهبود دهند و براساس آن تصمیم‌گیری‌های مناسبی را انجام دهند. با مقایسه سهم بازار خود با رقبای خود در طول زمان، شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌های بازاریابی و فروش خود را بازبینی کرده و بهبود‌های لازم را برای آن‌ها ایجاد نمایند.

 

رقابت‌پذیری:

با شناخت داشتن سهم بازار، شرکت‌ها می‌توانند بهترین راهکارهای رقابتی خود را برای جذب مشتریان ارائه دهند و با رقبا خود رقابت کنند. در واقع، رقابت برای کسب سهم بازار بیشتر، ممکن است به کیفیت بهتر محصولات و خدمات، نوآوری و کاهش هزینه‌ها منجر گردد. بنابراین بسیار مهم است که این شاخص برای شرکت‌ها مورد محاسبه قرار گیرد.

 

بالا بردن اعتبار:

داشتن سهم بازار بالا به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اعتبار و اعتماد مشتریان خود را بالا ببرند. به دلیل آنکه سهم بازار بالا نشان می‌دهد که شرکت در بازار به خوبی موفق بوده است و مشتریان بیشتری به آن اعتماد می‌کنند.

 

جذب سرمایه‌گذاران:

سهم بازار بالا می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به شرکت شود. سرمایه‌گذاران، عمدتاً به دنبال شرکت‌هایی هستند که در بازار موفق هستند و سهم بازار بالا می‌تواند به عنوان یک معیار برای ارزیابی شرکت‌ها و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری در آن‌ها استفاده شود. بنابراین، داشتن سهم بازار برای شرکت‌ها بسیار مهم است و می‌تواند بهبود عملکرد، رقابت‌پذیری، اعتبار و جذب سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد.

 

برای محاسبه و بررسی سهم بازار به چه شرکت‌هایی مراجعه کنیم؟

برای محاسبه و بررسی دقیق سهم بازار سازمان خود، می‌توانید به شرکت اس دیتا مراجعه کنید. شرکت‌های تحقیقات بازار و شرکت‌های مشاوره و آژانس‌های تبلیغاتی مانند اس دیتا، می‌توانند در این زمینه به شما عزیزان کمک شایانی نمایند. ما با داشتن اطلاعات مختلف از بازار و صنعت و رقبا، می‌توانیم به بهترین وجه ممکن سهم بازار را برای شما عزیزان محاسبه نماییم و در خصوص تصمیم‌گیری بر اساس سهم بازار به شما یاری برسانیم.

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محاسبه سهم بازار به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داده‌نما در بازاریابی داشبورد مدیریتی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط