نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 9 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/07/29
342


اقتصاد ایران در سال 1400


همان‌گونه که می‌دانید، وضعیت اقصادی کشور عزیزمان ایران در طی چند سال اخیر مناسب نبوده و معضلات خاص خود را دارد. عوامل بسیاری مانند تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است که البته در سال 1399 و 1400 نیز پاندمی کرونا به تحریم‌ها اضافه شده و سبب شده است تا ایران از لحاظ اقتصادی روزهای تاریکی را سپری کند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا به بررسی اقتصاد ایران در سال 1400 می‌پردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

اقتصاد پر تلاطم ایران:

 

اقتصاد ایران وابستگی بسیاری به منابع طبیعی یعنی نفت و گاز دارد. به دلیل نوسانات فراوانی که در این بازار وجود داشته و همچنین وضعیت تحریم ایران، رشد اقتصادی در چند سال اخیر بسیار پایین بوده وضعیت مناسبی ندارد. اقتصاد ایران نوسانات بسیاری را متحمل شده است که دلیل آن تأثیرپذیری اقتصاد از مسائل خارجی و بین‌المللی می‌باشد.

وابستگی اقتصاد ایران به نفت و گاز (منابع طبیعی خود) سبب شده است تا در طی این سال‌ها وضعیت اقتصادی با معضلات بسیاری مواجه شود. در واقع یکی از اصلی‌ترین راه‌های درآمد دولت فروش نفت است که در طی سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده و همین موضوع وضعیت نگران کننده‌ای را برای اقتصاد ایران فراهم آورده است.

قیمت‌گذاری نفت پیچیدگی و سختی‌های خاص خود را دارد. هر تغییری که در نظام بین‌المللی به وجود می‌آید، تأثیر خاص خود را بر قیمت نفت می‌گذارد. به صورت کلی تحریم‌هایی که علیه کشور ایران وضع می‌شود، فروش نفت ایران را به مشکل مواجه می‌کند که البته شایان ذکر است که این تحریم‌ها فقط برای فروش نفت نبوده و موارد بسیار دیگری را شامل می‌شود.  

اگر می‌خواهید از رشد اقتصادی ایران در چند سال گذشته آگاه شوید، به آمار و ارقام زیر توجه کنید:

 

اقتصاد ایران در سال 1400:

 

بر طبق آمار و ارقام بدست آمده از سازمان‌های مختلف در ایران، سال 97 تا 99 سال بسیار پر تلاطم برای کشور عزیزمان بود. با وجود تمام مشکلات در واردات و صادرات،در سال ۹۹، ۳۲ تا ۳۵ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده بود که باید اشاره شود ۸ میلیارد دلار آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته است. در سال ۱۴۰۰ (تا کنون) نیز بدون وجود برجام، ۵۰ میلیارد دلار صادرات فرآوردهای نفتی انجام شده است. افزایش قیمت نفت در سرتاسر دنیا نیز اتفاق افتاده بنابراین می‌توان پیش بینی‌های مناسب‌تری (نسبت به سال‌های گذشته) برای اقتصاد ایران داشت.

تا پایان سال 1400 این احتمال وجود دارد که به صورت میانگین 1.5 میلیون بشکه نفت به فروش برسد و هر بشکه نفت به اندازه 20 دلار افزایش یافته است (از 40 دلار به 60 دلار رسیده که احتمالا این رقم ثابت بماند). حال می‌توان اذعان داشت که ممکن است درآمد حاصل از نفت در سال 1400، سبب شود تا اقتصاد ایران رشد آرامی را داشته باشد. اما در هر صورت مسائل خارجی و بین‌المللی (برجام) تعیین کننده فروش نفت و درآمدهای کشور خواهد بود. در واقع اگر مسائل بین‌المللی بهبود پیدا کند، درآمدهای ارزی بانک مرکزی تقویت یافته و این موضوع می‌تواند بر قیمت ارز نیز تأثیر بسزایی داشته باشد.

 

حجم اقتصاد ایران در سال‌های اخیر:

 

در نمودار زیر حجم اقتصاد ایران در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکته:

نمودار زیر بر اساس میزان رشد اقتصادی صفر درصد در سال 99 و و رشد 2.8 درصدی در سال 1400 رسم شده است.

 

همان‌گونه که در بالا اشاره داشته‌ایم، سه تصور برای اقتصاد ایران در سال 1400 وجود دارد که این تصورات از میزان رشد اقتصادی در سال 99 نشئت می‌گیرد:

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقتصاد ایران و رشد اقتصادی به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.




برچسب‌ها:

مرکز آمار ایران ایران خودرو اقتصاد شهرهای ایران ایران

مقالات مرتبط


رشد شهرنشینی در ایران متوسط طول عمر در ایران سهم جمعیت مرد و زن در ایران توزیع سنی جمعیت در ایران تغییرات جمعیت در ایران سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران سرانه مصرف کره در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران میزان مصرف پنیر در ایران اندازه بازار گوشت در ایران سایز بازار روغن خوراکی در ایران سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین سرانه مصرف مرغ در ایران سرانه مصرف پنیر در ایران سرانه مصرف ماست در ایران سرانه مصرف شیر در ایران سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل سرانه مصرف رب در ایران تحلیل سرانه مصرف ماکارونی در ایران تحلیل و بررسی سرانه مصرف تخم مرغ در ایران تحلیل سرانه مصرف ژله در ایران تحلیل سرانه مصرف گوشت در ایران محاسبه میانگین هندسی و کاربرد آن در بورس و اقتصاد استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تکنولوژی هوش مصنوعی در ایران نرخ بیکاری و اشتغال در ایران محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران مقایسه درآمد در ایران و کشورهای دیگر آمار مصرف الکل در ایران آمار مصرف کالباس در ایران میانگین درآمد ایرانی‌ها دیابت در ایران آمار مصرف نوشابه در ایران آمار بارندگی در ایران آمار دخانیات در ایران آمار برند ایسوس در ایران آیا هوش مصنوعی در اقتصاد جایگاهی دارد؟ آمار صادرات فرش ایران قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار آمار صادرات ایران آمار بانک‌ها در ایران آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ افزایش کارآفرینی در ایران پر سودترین کالاهای صادراتی ایران رشد اقتصادی در سال ۱‍۴۰۰ مصرف سالانه خرما در عراق