کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 47 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/18
729



در دنیای نوین امروز، مشتریان از قدرت بسیاری برخوردار هستند. بازارهای جدید و نوین جایگزین بازارهای سنتی شده است و رقابت در میان سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در هر حوزه کاری وجود دارد. به صورت کلی مشتریان می‌توانند در مورد محصول یا خدمت شما تحقیق کنند و درباره خرید آن تصمیم بگیرند! از طرف دیگر در هر حیطه‌ای که مشغول به فعالیت هستید، رقبای بسیاری وجود دارد و مشتریان می‌توانند محصولات یا خدمات را از رقبای شما خریداری کنند. با این تفاسیر، وقت آن است که استراتژی مارکتینگ خود را یک نگاه بیاندازید و بررسی کنید که با شرایط امروز مشتریان خود تطبیق دارد یا خیر. در این راستا انجام فرآیند تحقیقات بازار می‌تواند به شما مدیران کسب و کارها کمک شایانی نماید و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار دهد. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات خاصی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار چیست؟

در مقالات گذشته تعریفی از تحقیقات بازار را خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم. در این مطلب نیز پیش از انکه به بررسی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار بپردازیم، در ابتدا تعریفی از این فرآیند بیان خواهیم کرد. تحقیقات بازار یا Market Research به فرآیند جمع آوری اطلاعات در خصوص شخصیت خریداران، مخاطبان هدف و مشتریان کسب و کار شما اطلاق می‌گردد که به منظور تعیین میزان رشد و موفقیت محصول یا خدمات شما در بین افراد جامعه و مخاطبان است.  

به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که فرآیند تحقیقات بازار بر روی روند جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کننده در یک مرحله و به صورت ایستا اشاره دارد. این فرآیند با عملیات تحقیقات بازاریابی تفاوت خواهد داشت.  تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند به سوالات مربوط به مشتریان، رقبا، یا بازارهای فعلی و بالقوه خود پاسخ مناسبی دهید و اطلاعات ضروری و مورد نیاز سازمان یا شرکت خود را از بازار کسب کنید.

برای آنکه بتوانید درک مناسبی از بازار داشته باشید و یا اینکه استراتژی‌های بازاریابی خود را به درستی انتخاب کنید، در ابتدا باید درک عمیقی از مشتریان خود کسب نمایید. بعلاوه درک بازار خاص خود و هر آنچه در تصمیمات خرید و و رفتار مخاطبان شما تاثیر می‌گذارد، نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه این مراحل نیازمند انجام عملیات یا فرآیند تحقیقات بازار خواهد بود. اگر شما قصد دارید تا این فرآیند را برای کسب و کار خود انجام دهید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را به دست متخصصان و کارشناسان ما بگذارید تا بهترین داده‌ها را از بازار و مخاطبان هدفتان کسب کنید.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار انلاین چیست؟ 

 

انواع تحقیقات بازار:

شما عزیزان می‌توانید با توجه به نیاز سازمان خود انواع تحقیقات بازار را برای محصولات یا خدماتتان را انجام دهید. هر کدام از انواع این فرآیندها، یک سری گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار خاص خود را دارا می‌باشند. البته در این میان برخی از گام‌ها و دستورالعمل‌ها نیز یکسان است! در ادامه به توضیح و بررسی انواع تحقیقات بازار می‌پردازیم و همچنین پس از آن گام‌ها و دستورالعمل‌های این فرآیندها را شرح می‌دهیم.

 

گام‌های تحقیقات بازار

 

1)تحلیل مشتریان:

یکی از انواع تحقیقات بازار که سازمان‌ها به آن نیاز دارند، درک نیازهای جدید مشتریان و مخاطبان هدف خود است! در این نوع تحقیقات بازار نگاه و دید مشتریان به برند شما، میزان رضایت آن‌ها از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، محصولات یا خدماتی که برای ان‌ها جذاب است و ... مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. از آنجا که مشتریان و مخاطبان شما سرمایه‌های مهم کسب و کارتان هستند، بنابراین توجه به نظر و دیدگاه آن‌ها و جلب رضایتشان از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

 

2)بخش بندی بازار:

ممکن است فرآیند تحقیقات بازار برای بخش بندی و تقسیم بندی بازار انجام شود. در این راستا، بازار هدف و مشتریان می‌توانند به تفکیک سن، جنسیت، جغرافیا و محل زندگی، تحصیلات و ... بخش بندی شوند. این بخش بندی برای بسیاری از کسب وکارها به ویژه برای محاسبه اندازه بازار و سهم بازار اهمیت بسزایی خواهد داشت.

 

3)تست محصول:

یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تست محصول است. این نوع تحقیقات بازار برای سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که محصولی را به بازار ارائه می‌دهند، بسیار مهم خواهد شد. سنجش و تست محصول به بازار جدید از هر لحاظ حائز اهمیت است. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز الی بر روی محصول خواهد بود تا بدین صورت واکنش و رفتار مشتری نسبت به محصول مورد نظر بررسی شود.

 

4)بررسی رقبا:

ممکن است فرآیند تحقیقات بازار تنها برای بررسی رقبا و جایگاه آن‌ها در بازار انجام شود! بسیاری از سازمان‌ها به دنبال بررسی وضعیت رقبا و همچنین سنجش میزان موفقیت آن‌ها از دیدگاه مشتریان هستند. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز اصلی بر روی رقبا خواهد بود.

 

نکته بسیار مهم:

در صورت نیاز، تمامی انواع تحقیقات بازار می‌تواند با یکدیگر انجام شود. برای آنکه بخواهید یکی از انواع تحقیقات بازار را انتخاب کنید، لازم است در ابتدا هدف خود را از این فرآیند مشخص کرده و بر اساس آن تحقیقات انجام شود.

 

گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار:

برای انجام تحقیقات بازار، گام‌ها و دستورالعمل‌های بسیار کلی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای شما عزیزانی که قصد انجام این فرآیند را دارید، بسیار مهم است. در واقع با دانستن گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، می‌توانید به صورت کامل درک کنید که در این فرآیند چه کارهایی انجام می‌شود. در زیر به بررسی و تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. 

 

دستورالعمل تحقیقات بازار

 

1)مشخص کردن هدف از تحقیقات بازار:

یکی از اولین گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، مشخص کردن هدف از انجام این فرآیند است! در واقع شما عزیزان پیش از انجام این فرآیند باید هدف خود از تحقیقات بازار را تعیین کنید. اگر هدف شما مشخ شود، نوع تحقیقات بازاری که باید انجام دهید و همچنین روشی که برای آن باید به کار بگیرید، مشخص خواهد شد.

 

2)انتخاب یک روش مناسب برای انجام فرآیند:

برای انجام تحقیقات بازار، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای آنکه بدانید این فرآیند را به صورت کمی انجام دهید یا به صورت کیفی، لازم است که هدف را مشخص کرده و روش را بر اساس هدف تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برای هر روش از تحقیقات بازار، یک ابزار خاص وجود دارد و یا حتی ممکن است پلتفرم‌ها و یا فرم‌های خاصی برای آن طراحی شود.  

 

3)طراحی و انتخاب ابزار مناسب:

زمانی که روش تحقیقات بازار مشخص شد، ابزارهای جمع آوری داده‌ها و همچنین تحلیل آن‌ها نیز تعیین می‌گردد. از جمله مهم‌ترین ابزارهای تحقیقات بازار به صورت زیر است:

لازم ذکر است که برای هر تحقیق باید دست به طراحی ابزار مناسب با تحقیق زد.

 

4)جمع آوری اطلاعات و داده‌ها از بازار یا بستر مورد نظر:  

زمانی که ابزارهای خاص تحقیقات بازار مشخص گردید، جمع اوری اطلاعات و داده‌ها از بازار یا بستر مورد نظر انجام خواهد شد. این گرداوری اطلاعات ممکن است به صورت حضوری از طریق پرسشنامه‌ها، تحقیقات میدانی و ... انجام شود و حتی ممکن است در بستر آنلاین نیز صورت گیرد. امروزه روش‌های آنلاین برای جمع آوری داده‌ها بسیار رایج شده‌اند و درصد اطمینان بالایی نیز دارند.

 

5)تحلیل داده‌ها و گزارشات مربوطه:

پس از آنکه داده‌ها و اطلاعات مورد نظر جمع آوری شد، از نرم افزارهای اماری برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. تحلیل داده‌ها باید به دست متخصصان در این حوزه صورت گیرد تا بتوان به اطلاعات مورد نظر اطمینان داشت. پس از انجام تحلیل داده، گزارشات تحقیقاتی مربوطه نیز  تنظیم خواهند شد.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار قطعات خودرو 

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید و با کارشناسن و مشاوران این مجموعه در خصوص انجام فرآیند و عملیات تحقیقات بازار مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داده‌نما در بازاریابی داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبورد مدیریتی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط