کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 17 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/18
293


گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار


در دنیای نوین امروز، مشتریان از قدرت بسیاری برخوردار هستند. بازارهای جدید و نوین جایگزین بازارهای سنتی شده است و رقابت در میان سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در هر حوزه کاری وجود دارد. به صورت کلی مشتریان می‌توانند در مورد محصول یا خدمت شما تحقیق کنند و درباره خرید آن تصمیم بگیرند! از طرف دیگر در هر حیطه‌ای که مشغول به فعالیت هستید، رقبای بسیاری وجود دارد و مشتریان می‌توانند محصولات یا خدمات را از رقبای شما خریداری کنند. با این تفاسیر، وقت آن است که استراتژی مارکتینگ خود را یک نگاه بیاندازید و بررسی کنید که با شرایط امروز مشتریان خود تطبیق دارد یا خیر. در این راستا انجام فرآیند تحقیقات بازار می‌تواند به شما مدیران کسب و کارها کمک شایانی نماید و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار دهد. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات خاصی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار چیست؟

در مقالات گذشته تعریفی از تحقیقات بازار را خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم. در این مطلب نیز پیش از انکه به بررسی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار بپردازیم، در ابتدا تعریفی از این فرآیند بیان خواهیم کرد. تحقیقات بازار یا Market Research به فرآیند جمع آوری اطلاعات در خصوص شخصیت خریداران، مخاطبان هدف و مشتریان کسب و کار شما اطلاق می‌گردد که به منظور تعیین میزان رشد و موفقیت محصول یا خدمات شما در بین افراد جامعه و مخاطبان است.  

به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که فرآیند تحقیقات بازار بر روی روند جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کننده در یک مرحله و به صورت ایستا اشاره دارد. این فرآیند با عملیات تحقیقات بازاریابی تفاوت خواهد داشت.  تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند به سوالات مربوط به مشتریان، رقبا، یا بازارهای فعلی و بالقوه خود پاسخ مناسبی دهید و اطلاعات ضروری و مورد نیاز سازمان یا شرکت خود را از بازار کسب کنید.

برای آنکه بتوانید درک مناسبی از بازار داشته باشید و یا اینکه استراتژی‌های بازاریابی خود را به درستی انتخاب کنید، در ابتدا باید درک عمیقی از مشتریان خود کسب نمایید. بعلاوه درک بازار خاص خود و هر آنچه در تصمیمات خرید و و رفتار مخاطبان شما تاثیر می‌گذارد، نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. همه این مراحل نیازمند انجام عملیات یا فرآیند تحقیقات بازار خواهد بود. اگر شما قصد دارید تا این فرآیند را برای کسب و کار خود انجام دهید، به شما توصیه می‌کنیم که آن را به دست متخصصان و کارشناسان ما بگذارید تا بهترین داده‌ها را از بازار و مخاطبان هدفتان کسب کنید.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار انلاین چیست؟ 

 

انواع تحقیقات بازار:

شما عزیزان می‌توانید با توجه به نیاز سازمان خود انواع تحقیقات بازار را برای محصولات یا خدماتتان را انجام دهید. هر کدام از انواع این فرآیندها، یک سری گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار خاص خود را دارا می‌باشند. البته در این میان برخی از گام‌ها و دستورالعمل‌ها نیز یکسان است! در ادامه به توضیح و بررسی انواع تحقیقات بازار می‌پردازیم و همچنین پس از آن گام‌ها و دستورالعمل‌های این فرآیندها را شرح می‌دهیم.

 

گام‌های تحقیقات بازار

 

1)تحلیل مشتریان:

یکی از انواع تحقیقات بازار که سازمان‌ها به آن نیاز دارند، درک نیازهای جدید مشتریان و مخاطبان هدف خود است! در این نوع تحقیقات بازار نگاه و دید مشتریان به برند شما، میزان رضایت آن‌ها از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، محصولات یا خدماتی که برای ان‌ها جذاب است و ... مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. از آنجا که مشتریان و مخاطبان شما سرمایه‌های مهم کسب و کارتان هستند، بنابراین توجه به نظر و دیدگاه آن‌ها و جلب رضایتشان از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟

 

2)بخش بندی بازار:

ممکن است فرآیند تحقیقات بازار برای بخش بندی و تقسیم بندی بازار انجام شود. در این راستا، بازار هدف و مشتریان می‌توانند به تفکیک سن، جنسیت، جغرافیا و محل زندگی، تحصیلات و ... بخش بندی شوند. این بخش بندی برای بسیاری از کسب وکارها به ویژه برای محاسبه اندازه بازار و سهم بازار اهمیت بسزایی خواهد داشت.

 

3)تست محصول:

یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تست محصول است. این نوع تحقیقات بازار برای سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که محصولی را به بازار ارائه می‌دهند، بسیار مهم خواهد شد. سنجش و تست محصول به بازار جدید از هر لحاظ حائز اهمیت است. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز الی بر روی محصول خواهد بود تا بدین صورت واکنش و رفتار مشتری نسبت به محصول مورد نظر بررسی شود.

 

4)بررسی رقبا:

ممکن است فرآیند تحقیقات بازار تنها برای بررسی رقبا و جایگاه آن‌ها در بازار انجام شود! بسیاری از سازمان‌ها به دنبال بررسی وضعیت رقبا و همچنین سنجش میزان موفقیت آن‌ها از دیدگاه مشتریان هستند. در این نوع از تحقیقات بازار تمرکز اصلی بر روی رقبا خواهد بود.

 

نکته بسیار مهم:

در صورت نیاز، تمامی انواع تحقیقات بازار می‌تواند با یکدیگر انجام شود. برای آنکه بخواهید یکی از انواع تحقیقات بازار را انتخاب کنید، لازم است در ابتدا هدف خود را از این فرآیند مشخص کرده و بر اساس آن تحقیقات انجام شود.

 

گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار:

برای انجام تحقیقات بازار، گام‌ها و دستورالعمل‌های بسیار کلی وجود دارد که دانستن آن‌ها برای شما عزیزانی که قصد انجام این فرآیند را دارید، بسیار مهم است. در واقع با دانستن گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، می‌توانید به صورت کامل درک کنید که در این فرآیند چه کارهایی انجام می‌شود. در زیر به بررسی و تشریح این موضوع خواهیم پرداخت. 

 

دستورالعمل تحقیقات بازار

 

1)مشخص کردن هدف از تحقیقات بازار:

یکی از اولین گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، مشخص کردن هدف از انجام این فرآیند است! در واقع شما عزیزان پیش از انجام این فرآیند باید هدف خود از تحقیقات بازار را تعیین کنید. اگر هدف شما مشخ شود، نوع تحقیقات بازاری که باید انجام دهید و همچنین روشی که برای آن باید به کار بگیرید، مشخص خواهد شد.

 

2)انتخاب یک روش مناسب برای انجام فرآیند:

برای انجام تحقیقات بازار، روش‌های مختلفی وجود دارد. برای آنکه بدانید این فرآیند را به صورت کمی انجام دهید یا به صورت کیفی، لازم است که هدف را مشخص کرده و روش را بر اساس هدف تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برای هر روش از تحقیقات بازار، یک ابزار خاص وجود دارد و یا حتی ممکن است پلتفرم‌ها و یا فرم‌های خاصی برای آن طراحی شود.  

 

3)طراحی و انتخاب ابزار مناسب:

زمانی که روش تحقیقات بازار مشخص شد، ابزارهای جمع آوری داده‌ها و همچنین تحلیل آن‌ها نیز تعیین می‌گردد. از جمله مهم‌ترین ابزارهای تحقیقات بازار به صورت زیر است:

لازم ذکر است که برای هر تحقیق باید دست به طراحی ابزار مناسب با تحقیق زد.

 

4)جمع آوری اطلاعات و داده‌ها از بازار یا بستر مورد نظر:  

زمانی که ابزارهای خاص تحقیقات بازار مشخص گردید، جمع اوری اطلاعات و داده‌ها از بازار یا بستر مورد نظر انجام خواهد شد. این گرداوری اطلاعات ممکن است به صورت حضوری از طریق پرسشنامه‌ها، تحقیقات میدانی و ... انجام شود و حتی ممکن است در بستر آنلاین نیز صورت گیرد. امروزه روش‌های آنلاین برای جمع آوری داده‌ها بسیار رایج شده‌اند و درصد اطمینان بالایی نیز دارند.

 

5)تحلیل داده‌ها و گزارشات مربوطه:

پس از آنکه داده‌ها و اطلاعات مورد نظر جمع آوری شد، از نرم افزارهای اماری برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود. تحلیل داده‌ها باید به دست متخصصان در این حوزه صورت گیرد تا بتوان به اطلاعات مورد نظر اطمینان داشت. پس از انجام تحلیل داده، گزارشات تحقیقاتی مربوطه نیز  تنظیم خواهند شد.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار قطعات خودرو 

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گام‌ها و دستورالعمل‌های تحقیقات بازار، به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید و با کارشناسن و مشاوران این مجموعه در خصوص انجام فرآیند و عملیات تحقیقات بازار مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی عمل زیبایی تحقیق بازار خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


جمعیت شهرهای استان زنجان تحقیقات بازار B2B و B2C فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت های تحلیل بازار بورس پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات راهبردی بازار پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار فارکس چیست؟ بازار سنجی چیست؟ تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ نرم افزار فروش مویرگی تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در بهبود فرآیندهای مشتری محور کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی تحلیل داده در پیشبینی مشکلات فنی و ارائه راهکار پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی تفاوت بین میانگین، میانه و مد در آمار و کاربردهای هرکدام استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه و نوآوری کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت تولید نرم‌افزار و خدمات فناوری اطلاعات کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده تحلیل داده‌ها در حوزه بازاریابی و تبلیغات استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری مدل‌سازی و پیش‌بینی رفتار مشتریان پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های مشتری برای شناسایی الگوهای رفتاری مشتریان تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه دهی به مشتریان برای افزایش فروش با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌سازی و تطبیق خودکار روش‌های آموزش با هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرایند بازاریابی و تبلیغ با هوش مصنوعی بهبود کیفیت خدمات مشتریان با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار شرکت تحقیقات بازار محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک همه آنچه که درباره چت GPT باید بدانید روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ انواع داشبوردهای تحقیقات بازار غربالگری در تحقیقات بازار آمار عمل‌ های زیبایی داشبوردهای تحقیقات بازار تحقیقات بازار مواد غذایی استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح