کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 39 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/11/13
471



محاسبه اندازه یا سهم بازار در کسب و کارهای مختلف بسیار مهم است و باید با توجه به اصول و قواعدی در این زمینه انجام شود. اگر یک سازمان بخواهد در تولید و فروش محصولات و خدمات خود به نوک قله برسد، باید شناخت کاملی از بازار داشته باشد تا بتواند بر اساس آن تصمیم‌گیری‌های منطقی انجام دهد. از آنجا که سهم بازار یک فاکتور بسیار مهم در کسب و کارهای بزرگ و کوچک به شمار می‌آید و محاسبه دقیق آن سبب می‌شود که سازمان‌ها با دید جامع محصولات را عرضه کنند، بنابراین استفاده از روش‌های هوشمند و دقیق در این حیطه می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی محاسبه هوشمند اندازه بازار بپردازیم و اطلاعاتی بسیار مهم را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات تکمیلی تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

اندازه بازار چیست؟

اگر بخواهیم به صورت ساده اندازه یا سهم بازار را تعریف کنیم، باید اشاره نماییم که اندازه بازار به معنای تعداد افراد در یک بازار خاص می‌باشد که جزء خریداران بالقوه یک محصول یا کالا و حتی یک خدمت به شمار می‌روند. سازمان‌ها باید پیش از ارائه محصول یا سرویس خود، از اندازه بازار اطلاع داشته باشند و بدانند که محصول مورد نظر برای چه رده سنی مناسب است؟! آیا خریداران بالقوه محصول به تعداد کافی هستند؟! و ...

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که محاسبه اندازه بازار امری پیچیده بوده و متاسفانه راهکارهایی که برای محاسبه آن وجود دارد، ممکن است پاسخگو نیاز مدیران نباشد. از این رو طراحی داشبوردهای هوشمند می‌تواند راهی سریع و دقیق برای محاسبه سهم بازار بوده و سازمان‌های بزرگ و کوچک را در این عرصه یاری کند.

 

آیا بدون محاسبه اندازه بازار می‌توان محصولی را ارائه داد؟!

پاسخ به این سوال نیاز به دید وسیعی نسبت به کسب و کارها دارد. در واقع تنها عرضه یک محصول یا خدمت به بازار مهم نیست بلکه تولید آن محصول، داشتن سرمایه کافی برای تولید، یافتن سرمایه‌گذار، توانایی رقابت در بازار و ... نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و در واقع بدون داشتن اطلاعات کامل از بازار و برنامه‌ریزی کلی امکان موفقیت و کسب فروش بالا از یک محصول تقریبا برابر صفر است! امروزه برنامه ریزی برای هر کسب و کاری در اولویت بوده به خصوص برای سازمان‌هایی که فرآیند فروش ادامه حیات آن‌ها را منجر می‌شود! در واقع سهم بازار تنها فاکتور اساسی است که می‌تواند ارزش کالا و پتانسیل فروش آن را تامین کند و حتی اگر به هیچ سرمایه گذاری نیازی نداشته باشید، محاسبه دقیق آن می‌تواند سود بسیاری را برای شما به ارمغان بیاورد.

قسمت مهمی از برنامه ریزی فروش برای کارخانه‌ها و سازمان‌هایی که محصولات و خدماتی را به جامع عرضه می‌کنند، اندازه بازار و محاسبه آن می‌باشد. بنابراین بهتر است که قبل از تولید و ارائه یک کالا برنامه‌ریزی مناسبی داشته و تحقیقات بازار گسترده‌ای در این بخش صورت بگیرد.

 

داشبورد چیست؟

امروزه استفاده از هوش تجاری برای انجام امور مختلف رایج می‌باشد و به نوعی عملکرد سازمان‌ها را بهبود می‌بخشد. به صورت کلی داشبوردها یکی از پایه‌های مهم هوش تجاری به شمار می‌آید. هوش تجاری شامل 4 مولفه یا پایه بسیار مهم است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

·       انبار داده

·       ابزارهای تحلیلی

·       مدیریت فرآیندهای تجاری

·       داشبورد مدیریتی

داشبوردها برنامه‌هایی بسیار راهبردی و مناسب می‌باشند که با توجه به اهداف مختلفی توسط تحلیل‌‌گران داده طراحی و ساخته می‌شوند. برای طراحی داشبوردها به اطلاعات خاصی نیاز است. این اطلاعات از بخش‌های مختلف سازمان گرفته می‌شود و در انبار داده‌ها یکپارچه سازی شده و  امکان اندازه‌گیری معیارها و شاخص‌های کلیدی از طریق منابع اطلاعاتی ایجاد می‌گردد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که ساختار اطلاعات یکپارچه شده باید به صورتی باشد که تمامی معیارها و شاخص‌ها (به عنوان مثال معیارها و شاخص‌های تحقیقات بازار) بر روی آن‌ها مشخص بوده و همچنین امکان آنالیز و تحلیل اطلاعات بر اساس هر کدام از شاخص‌ها بر روی داشبورد وجود داشته باشد. هر داشبورد باید ساختاری منسجمی داشته باشد که بتواند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مدیران و کارمندان یک شرکت یا سازمان قرار دهد و آن‌ها بر اساس اطلاعات در دسترس بتوانند دید کلی نسبت به امور خود داشته باشند. بنابراین وجود داشبورها اعم از داشبوردهای تحقیقات بازار و مدیریتی یک نیاز اساسی برای هر کسب و کار به شمار می‌آید.

 

داشبورد اندازه بازار:

یکی از داشبوردهای کارآمدی که توسط تیم اس دیتا طراحی شده است، داشبورد تحقیقات بازار می‌باشد. این داشبورد با تکیه بر اطلاعات آماری و جمعیتی دید بسیار صحیحی را نسبت به اندازه بازار مصرفی به شما ارائه می‌دهد. به علاوه می‌تواند سهم بازار هر سازمان را بر اساس موارد مختلفی مانند سن، مکان زندگی، جمعیت و ... محاسبه نماید و اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهد.

به صورت کلی روش‌های مختلفی برای محاسبه اندازه بازار وجود دارد. روش‌های قدیمی ممکن است کمی زمان‌بر باشد و همچنین نتواند چشم‌انداز درستی از بازار ارائه دهد. اما روش‌های جدید و نوین که بر اساس هوش تجاری بنا شده‌اند، به عنوان یکی از بهترین و سریع‌ترین راهکارها شناخته شده و متخصصان تحلیل داده بهره‌گیری از این روش‌های نوین را توصیه می‌کنند.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید.  

 




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها سبک ورود به بازار انواع داشبوردهای تحقیقات بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد سایز بازار چیست؟ داده‌نما در بازاریابی داشبورد مدیریتی

داشبورد‌های مرتبط