نازنین زنجیران

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/05
504



انجام تحقیقات بازار یک امر بسیار مهم و اساسی برای سازمان‌ها و شرکت‌های فعالی است که در صنایع مختلف به کار مشغول هستند. به صورت کلی برای آنکه بتوانید در هر کاری به موفقیت برسید و در آن رشد پیدا کنید، نیاز به تحقیقات و پس از آن اجرای نتایج تحقیقات دارید. موفقیت در صنایع مختلف نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رسیدن به جایگاهی مناسب، نیازمند تحقیقات بازار است. به صورت کلی موفقیت در هر کسب و کار در ابتدا به تحقیقات و بررسی در بازار مربوطه و پس از آن اجرای تحقیقات خواهد بود. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا تحقیقات بازار در فضای آنلاین نیز انجام می‌شود؟ تحقیقات بازار چیست و چرا اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات تا انتهای این مطلب از سایت اس دیتا با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار چیست؟

در مقالات گذشته اطلاعات کامل و جامعی در خصوص تحقیقات بازار در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. به صورت کلی باید اشاره شود که تحقیقات بازار (Market Research) از جمله راه‌های بسیار مهم و اساسی برای شناخت بازار و دستیابی به موفقیت در صنعت مربوطه است. برای آنکه در یک کسب و کار به موفقیت برسید لازم است که:

اگر بخواهیم تعریف مناسب و تحلیلی جامع از تحقیقات بازار خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم که تحقیقات بازار یا Market Research یک فرآیند و عملیات بسیار مهم است که شامل جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اطلاعات در رابطه با یک بازار خاص است و در آن مشتریان و محصولات و خدماتی که تحت تاثیر آن بازار قرار دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. به صورت کلی تحقیقات بازار شامل بررسی رفتار بازار است! رفتار بازار به رفتار مشتریان و خرید آن‌ها از محصولات و خدمات بستگی دارد. بنابراین در عملیات تحقیقات بازار، درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسب‌وکارها قرار داده می‌شود. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص تحقیقات بازار باید بدانید، این است که:

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار لوازم الکتریکی 

تحقیقات بازار آنلاین

اهمیت تحقیقات بازار:

تحقیقات بازار یک فرآیند بسیار مهم و ضروری است که اطلاعات بسیار مناسبی را در خصوص بازار مورد نظر در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. این فرآیند شاخص‌ها یا KPI هایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمانی اهمیت بسزایی دارد. به صورت کلی به خاطر داشته باشید که بازار امروز یک بازار کاملا رقابتی است. اگر هر صنعت خاص را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که در هر حیطه شغلی، رقبای بسیاری وجود دارد! بنابراین بدون شک  در بازار داغ و رقابتی گزینه‌های متفاوتی در سر راه مشتریان است که آن‌ها می‌توانند انتخاب کرده و یا از محصولات و خدمات برندی دیگر استفاده کند. در این بازار رقابتی شما در کجای بازار قرار دارید؟! رقبای شما در کجای بازار قرار گرفته‌اند؟!

تحقیقات بازار به کسب و کارها و سازمان‌ها و برندهای مختلف کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در خصوص موارد زیر به دست آورند و همچنین تحلیل‌های مناسبی از آن داشته باشند:

دانستن و کسب اطلاعات ذکر شده در فوق، به شما کمک می‌کند تا با مشتریان آشنایی بهتری داشته باشید و همچنین نیازهای آن را پیش‌بینی کرده و فرصت‌های جدیدی برای معرفی محصولات جدید خود به دست آورید. 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

دلایل اهمیت تحقیقات بازار 

بهترین روش تحقیقات بازار

تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

برای انجام تحقیقات بازار دو روش کلی و جامع وجود دارد. یکی از این روش‌ها تحقیقات میدانی است که با استفاده از پرسشنامه و آمار برداری از مردم جامعه انجام می‌شود. یکی دیگر از روش‌های بسیار خاص و مناسب در خصوص انجام این عملیات، تحقیقات بازار آنلاین است که در فضای آنلاین (اینترنت) انجام می‌شود. به صورت کلی زمانی که از تحقیقات بازار صحبت می‌کنیم، تنها پر کردن یک پرسشنامه و تحلیل جواب‌ها نیست. بلکه به جز این کار لازم است که در فضای مجازی نیز تحقیقات را ادامه دارد! زیرا بسیاری از کاربران و افراد جامعه وقت و زمان خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و نمی‌توان این محیط را برای انجام تحقیقات بازار دست کم گرفت! به صورت کلی تحقیقات بازار آنلاین، انجام تحقیقات و کسب اطلاعات و داده‌های موجود در دنیای اینترنت است!  

می‌توان اذعان داشت که تحقیقات بازار آنلاین هیچ گونه تفاوتی با نمونه تحقیقات بازار سنتی و آفلاین ندارد، تنها اینکه این تحقیقات در فضای مجازی یا آنلاین انجام می‌شود و البته ابزارهای متفاوتی نیز دارد. به عنوان مثال برای انجام آن می‌توان از جستجوی اینترنتی، پرسشنامه‌های آنلاین، ابزارهای تحلیل رقبا، داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از گزارش‌های مختلف، انواع فرم‌ها و ... بهره برد.

 

مزیت‌های تحقیقات بازار آنلاین:

در واقع تحقیقات بازار آنلاین می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و مزایای خاص خود را داشته باشد. از جمله مزیت‌های تحقیقات بازار آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای انجام تحقیقات بازار آنلاین به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. متخصصان اس دیتا به شما کمک خواهند کرد تا بهترین تحقیقات بازار را انجام داده و اطلاعات مناسبی را به دست آورید.

 




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها سبک ورود به بازار انواع داشبوردهای تحقیقات بازار داشبورد واریانس غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داده‌نما در بازاریابی داشبورد مدیریتی داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط