انجام تحقیقات بازار یک امر بسیار مهم و اساسی برای سازمانها و شرکتهای فعالی است که در صنایع مختلف به کار مشغول هستند. به صورت کلی برای آنکه بتوانید در هر کاری به موفقیت برسید و در آن رشد پیدا کنید، نیاز به تحقیقات و پس از آن اجرای نتایج تحقیقات دارید. موفقیت در صنایع مختلف نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای رسیدن به جایگاهی مناسب، نیازمند تحقیقات بازار است. به صورت کلی موفقیت در هر کسب و کار در ابتدا به تحقیقات و بررسی در بازار مربوطه و پس از آن اجرای تحقیقات خواهد بود. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا تحقیقات بازار در فضای آنلاین نیز انجام میشود؟ تحقیقات بازار چیست و چرا اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات تا انتهای این مطلب از سایت اس دیتا با ما همراه باشید.
در مقالات گذشته اطلاعات کامل و جامعی در خصوص تحقیقات بازار در اختیار شما عزیزان قرار دادهایم. به صورت کلی باید اشاره شود که تحقیقات بازار (Market Research) از جمله راههای بسیار مهم و اساسی برای شناخت بازار و دستیابی به موفقیت در صنعت مربوطه است. برای آنکه در یک کسب و کار به موفقیت برسید لازم است که:
اگر بخواهیم تعریف مناسب و تحلیلی جامع از تحقیقات بازار خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم که تحقیقات بازار یا Market Research یک فرآیند و عملیات بسیار مهم است که شامل جمعآوری، تجزیهوتحلیل دادهها و اطلاعات در رابطه با یک بازار خاص است و در آن مشتریان و محصولات و خدماتی که تحت تاثیر آن بازار قرار دارند، مورد بررسی قرار میگیرند. به صورت کلی تحقیقات بازار شامل بررسی رفتار بازار است! رفتار بازار به رفتار مشتریان و خرید آنها از محصولات و خدمات بستگی دارد. بنابراین در عملیات تحقیقات بازار، درک درست و عمیقی از نیازها، اندازه و سهم بازار را در اختیار کسبوکارها قرار داده میشود. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص تحقیقات بازار باید بدانید، این است که:
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
تحقیقات بازار یک فرآیند بسیار مهم و ضروری است که اطلاعات بسیار مناسبی را در خصوص بازار مورد نظر در اختیار شما عزیزان قرار میدهد. این فرآیند شاخصها یا KPI هایی را مورد بررسی قرار میدهد که در تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی اهمیت بسزایی دارد. به صورت کلی به خاطر داشته باشید که بازار امروز یک بازار کاملا رقابتی است. اگر هر صنعت خاص را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که در هر حیطه شغلی، رقبای بسیاری وجود دارد! بنابراین بدون شک در بازار داغ و رقابتی گزینههای متفاوتی در سر راه مشتریان است که آنها میتوانند انتخاب کرده و یا از محصولات و خدمات برندی دیگر استفاده کند. در این بازار رقابتی شما در کجای بازار قرار دارید؟! رقبای شما در کجای بازار قرار گرفتهاند؟!
تحقیقات بازار به کسب و کارها و سازمانها و برندهای مختلف کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در خصوص موارد زیر به دست آورند و همچنین تحلیلهای مناسبی از آن داشته باشند:
دانستن و کسب اطلاعات ذکر شده در فوق، به شما کمک میکند تا با مشتریان آشنایی بهتری داشته باشید و همچنین نیازهای آن را پیشبینی کرده و فرصتهای جدیدی برای معرفی محصولات جدید خود به دست آورید.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
برای انجام تحقیقات بازار دو روش کلی و جامع وجود دارد. یکی از این روشها تحقیقات میدانی است که با استفاده از پرسشنامه و آمار برداری از مردم جامعه انجام میشود. یکی دیگر از روشهای بسیار خاص و مناسب در خصوص انجام این عملیات، تحقیقات بازار آنلاین است که در فضای آنلاین (اینترنت) انجام میشود. به صورت کلی زمانی که از تحقیقات بازار صحبت میکنیم، تنها پر کردن یک پرسشنامه و تحلیل جوابها نیست. بلکه به جز این کار لازم است که در فضای مجازی نیز تحقیقات را ادامه دارد! زیرا بسیاری از کاربران و افراد جامعه وقت و زمان خود را در فضای مجازی میگذرانند و نمیتوان این محیط را برای انجام تحقیقات بازار دست کم گرفت! به صورت کلی تحقیقات بازار آنلاین، انجام تحقیقات و کسب اطلاعات و دادههای موجود در دنیای اینترنت است!
میتوان اذعان داشت که تحقیقات بازار آنلاین هیچ گونه تفاوتی با نمونه تحقیقات بازار سنتی و آفلاین ندارد، تنها اینکه این تحقیقات در فضای مجازی یا آنلاین انجام میشود و البته ابزارهای متفاوتی نیز دارد. به عنوان مثال برای انجام آن میتوان از جستجوی اینترنتی، پرسشنامههای آنلاین، ابزارهای تحلیل رقبا، دادهها و اطلاعات به دست آمده از گزارشهای مختلف، انواع فرمها و ... بهره برد.
در واقع تحقیقات بازار آنلاین میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار دهد و مزایای خاص خود را داشته باشد. از جمله مزیتهای تحقیقات بازار آنلاین میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
شما عزیزان میتوانید برای انجام تحقیقات بازار آنلاین به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. متخصصان اس دیتا به شما کمک خواهند کرد تا بهترین تحقیقات بازار را انجام داده و اطلاعات مناسبی را به دست آورید.