نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 44 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/01/27
1417



برای محاسبه سهم بازار باید مفهوم این شاخص را به خوبی درک کرده باشید و بتوانید آن را به درستی محاسبه کنید. در واقع اگر فروش رقبای شما در حوزه کاریتان، از فروش محصولات یا خدمات شما بیشتر باشد، بدان معناست که مالک آن کسب و کار سهم بیشتری از بازار مربوطه را به خود اختصاص داده است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی نحوه محاسبه سهم بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

سهم بازار چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سهم بازار ارائه دهیم، باید اشاره کنیم این شاخص (Market Share) عبارت است از، درصدی از بازار به ازای یک محصول یا خدمت خاص! که این درصد از بازار برحسب واحد یا درآمد تعریف خواهد شد. به صورت کلی بازاریاب‌ها  باید بتوانند هدف‌های فروش را به سهم بازار ترجمه کنند. ممکن است بپرسید چرا؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که این امر نشان خواهد داد که آیا پیش‌بینی‌ها از طریق رشد بازار تحقق پیدا خواهند کرد یا از طریق تصاحب سهم رقبا؟ اگر شما بتوانید این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کنید، می‌توانید چشم انداز بسیار مناسب‌تری نسبت به این شاخص داشته باشید و آن را در برنامه‌های استراتژیک سازمان خود بکار ببرید. اما باید توجه داشته باشید که گرفتن سهم بازار از رقبا از جمله سخت‌ترین و مشکل‌ترین کارهاست. در چشم‌انداز رقابتی، سهم بازار برای مشاهده علائم تغییر از نزدیک، رصد می‌گردد و معمولاً اقدامات راهبردی یا تاکتیکی را بر خواهد انگیخت.

بنا به عبارتی دیگر، سهم بازار مشخص می‌کند که یک شرکت تا چه اندازه به نسبت رقبای خود عملکرد بهتر و مناسب‌تری دارد. اگر این شاخص با تغییرات در درآمد حاصل از فروش تکمیل گردد، به مدیران کمک می‌نماید تا بتوانند تقاضای اصلی و همچنین تقاضای انتخابی را در بازار خود ارزیابی کنند. با استفاده از این شاخص مهم، سازمان‌ها می‌‌توانند هم رشد کل یا نزول بازار را رصد کنند و همچنین، در خصوص انتخاب مشتریان در میان رقبا نیز چشم‌انداز بهتری داشته باشند.  

 

رشد فروش با سهم بازار:

همان‌گونه که تاکنون متوجه شده‌اید بررسی سهم بازار برای بسیاری از کسب و کارها حائز اهمیت است. نکته مهمی که باید بدانید، این است که رشد فروش ناشی از رشد کل بازار کم‌هزینه‌تر و سودآورتر از رشدی است که در اثر به دست آوردن سهم رقبا به دست می‌آید. بعلاوه از دست دادن سهم بازار نشان دهنده مسائل مشکلات در آینده است که باید برای آن استراتژی‌های خاصی را به کار برد. اگر سهم بازار سازمان شما بسیار کمتر از حد معمول خود باشد، ممکن است نتوانید از یک جایی به بعد خودتان را در بازار حفظ نمایید. بنابراین در درون خط محصول یک شرکت، روندهای سهم بازار برای هریک از محصولات شما به‌عنوان معیار اولیه فرصت‌ها یا مسائل آینده در نظر گرفته می‌شود.

به صورت کلی افزایش سهم بازار امکانات بسیاری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، یکی از این امکانات این است که شرکت‌ها با استفاده از این معیار می‌توانند میزان سوددهی خود را افزایش داده و بدین ترتیب به موفقیت نزدیک شوند. از جمله عناصر و مواردی که سازمانها برای افزایش سهم بازار خود در کل بازار برای جذب مشتریان بیشتر انجام می‌دهند شامل کاهش‌ قیمت محصولات و خدمات و تبلیغات گسترده است.  

 

نحوه محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه سهم بازار موارد بسیار مهم و کلیدی باید در نظر گرفته شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تعیین زمان:

اولین قدم برای محاسبه سهم بازار، تعیین زمان است. منظور از تعیین زمان مشخص نمودن دوره زمانی میزان فروش‌ها خواهد بود. این دوره به صورت مدت زمان سه ماهه، یک ساله و حتی چند ساله در نظر گرفته می‌شود.

 

برآورد درآمد کلی سازمان:

همان‌گونه که می‌دانید، همه شرکت‌ها از گزارش‌های مالی سالانه برخوردار هستند. این گزارش‌های مالی شامل موارد زیر خواهد بود:

در واقع به منظور ارزیابی سازمان‌هایی که محصولات یا خدمات متنوع و گوناگونی را ارائه می‌دهند، نمی‌توان به صورت دقیق میزان درآمدها با یک دیکر محاسبه کرد. بنابراین باید به دنبال اطلاعات برای نوع خاص از محصول بود.

 

برآورد فروش کل در بازار:

یکی دیگر از مواردی که باید در محاسبه سهم بازار باید مورد توجه قرار بگیرد، فروش کل محصول یا خدمت در بازار مورد نظر است. برای برآورد میزان فروش کل می‌توان به آمارهای ثبت شده در سازمان‌های معتبر تجارت و صنعت و همچنین گزارش‌های عمومی در این خصوص مراجعه کرد. برخی شرکت‌ها نیز در ازای دریافت مبلغی این اطلاعات را در اختیار در خواست کنندگان قرار می‌دهند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توان این مورد را محاسبه کرد؟! برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که برخی از شرکت‌های بزرگ معمولا آمار فروش بازار مربوطه را به صورت دقیق دارند و بر اساس آن شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند با استفاده از کل فروش شرکت های فروش کل صنعت را محاسبه نمایند.

 

محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه سهم بازار خود باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را بر تعداد واحدهای فروخته شده توسط کل صنعت، تقسیم کنید. نتیجه این محاسبه یک عدد اعشاری است که اگر در ۱۰۰ ضرب شود، درصد سهم بازار را برای شما مشخص می‌کند.

 

روش‌های محاسبه سهم بازار:

برای محاسبه دقیق سهم بازار، دو روش کلی وجود دارد که در زیر به بررسی و تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت: 

 

محاسبه سهم بازار بر اساس واحد:

برای استفاده از این روش باید بدانید که میزان واحدهای فروش رفته به‌وسیله یک شرکت معین، به‌عنوان درصدی از کل فروش بازار در نظر گرفته می‌شود.

کل فروش واحد در بازار / فروش واحد = سهم بازار بر اساس واحد

 

محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد:

محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد، نشان دهنده قیمت‌هایی است که کالاها به فروش می‌رسند. بنا به عبارتی دیگر، یک راه بسیار مناسب برای محاسبه قیمت نسبی، این است که سهم بازار بر اساس درآمد بر سهم بازار بر اساس واحد تقسیم شود.  

 

درآمد حاصل از فروش کل بازار / درآمد حاصل از فروش = سهم بازار بر اساس درآمد

 

سخن پایانی:

شما عزیزان می‌توانید برای محاسبه سهم بازار به صورت دقیق به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. کارشناسان اس دیتا، با استفاده از تحلیل داده‌های موجود در بازار می‌توانند برای کسب و کار شما تحقیقات بازار را انجام دهند.




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داده‌نما در بازاریابی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد مدیریتی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط