آتوسا نوروزی
آتوسا نوروزی

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/11
286


انواع روش‌های تحقیقات بازار


بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال راهکاری برای کسب اطلاعات از بازار هستند و می‌خواهند به درک و شناخت عمیقی از بازار برسند. داشتن اطلاعات کافی از بازار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های سازمانی به شما کمک شایانی نماید و به نوعی برای مجموعه یا سازمان شما بسیار مفید باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت بازار، تحقیقات بازار است. در واقع می‌توان اذعان داشت که موفقیت یک کسب و کار، در گرو شناخت مناسب و عمیق از بازار است. هر چه بتوان نیازهای بازار را بهتر درک کرد، می‌توان تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری نیز داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی انواع روش‌های تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تعریفی از تحقیقات بازار:

اگر بخواهیم تعریفی دقیق از تحقیقات بازار خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم تحقیق در بازار یا تحقیقات بازار به معنای شناخت بازار با استفاده از روش‌های مختلف در قسمت‌های متفاوت بازار است. با استفاده از تحقیقات بازار می‌توانید به این نتیجه برسید که رقبای شما چه حجم و اندازه‌ای از بازار را در اختیار دارند و چه جایگاهی در بازار دارند و چگونه کار می‌کنند. به صورت کلی تحقیقات بازار یک فرآیند خاص است که نشان می‌دهد بازار هدف شما شامل چه افرادی خواهد بود و آن‌ها به چه محصولات یا خدماتی نیاز دارند.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ 

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در روند تحقیقات بازار باید عادت‌ها و تمایلات بازار هدف، نیازهای بازار، ویژگی‌ها و موقعیت رقبا به خوبی مشخص شود تا بتوان تصمیم‌گیری‌های اساسی را انجام داد.  تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بسیار هوشمندانه‌تری را اتخاذ نمایید. کسب‌و‌کارهایی که قبل از تصمیم‌گیری یا اجرای استراتژی‌ها به خوبی در خصوص بازار تحقیقاتی را انجام می‌دهند، شانس موفقیت بالاتری در بازار دارند. اگر قصد انجام تحقیقات بازار را دارید، در ابتدا باید از انواع روش‌های تحقیقات بازار آگاهی داشته باشید.  

 

انواع روش‌های تحقیقات بازار

 

انواع روش‌های تحقیقات بازار:

برای انجام تحقیقات بازار، روش‌های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مهم و حیاتی خواهد بود. به صورت کلی انواع روش‌های تحقیقات بازار هر کدام اطلاعات خاص و مهمی را در اختیار شما قرار خواهد داد که می‌توان با استفاده از آن به درک عمیقی از بازار رسید. انتخاب انواع روش‌های تحقیقات بازار به تشخیص متخصصان و کارشناسان نیاز دارد، اما اگر بخواهید خودتان یکی از روش‌های تحقیقات بازار را انتخاب کنید، باید آگاهی کاملی از آن‌ها داشته باشید تا بتوانند شیوه درست و متناسب با هدف خود را برگزینید.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

فرم تحقیقات بازار

 

امروزه تحقیقات بازار یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به درکی عمیق از بازار است. در سال‌های اخیر، استفاده از تکنیک‌ها و انواع روش‌های تحقیقات بازار بسیار رایج بوده بگونه‌ای که این فرآیند اهداف بسیار متفاوتی را دنبال خواهد کرد. از جمله این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

به صورت کلی همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم، برای انجام تحقیقات بازار روش‌های تحقیقاتی متفاوتی وجود دارد. اما جواب‌هایی که از این تحقیقات به دست ما می‌رسد، برای هر سازمان کاملا منحصر به فرد و خاص خود سازمان خواهد بود. در واقع پیش از انجام عملیات تحقیقات بازار برای کسب و کار خود، در ابتدا باید انواع روش‌های تحقیقات بازار را بشناسید و از میان آن‌ها یک روش بسیار مناسب را به کمک متخصصان انتخاب نمایید. شناخت انواع روش‌های تحقیقات بازار نخستین گام برای انجام صحیح و اصولی پروژه تحقیقات بازار محسوب می‌شود. از جمله انواع روش‌های بسیار مهم تحقیقات بازار می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: 

 

روش‌های تحقیقات بازار

 

تحقیقات پایه

اولین نوع تحقیقات بازار، تحقیقات پایه است که بسیاری از کسب و کارها می‌توانند آن را انجام دهند. در این نوع تحقیقات داده‌ها به صورت کاملا مستقیم به دست می‌آید و منحصرا برای کسب و کار شماست و هیچ مجموعه دیگری به جز خود شما این کسب و کارها را در اختیار ندارد. این روش با استفاده از موارد زیر انجام می‌شود:

تحقیقات اولیه داده‌های ارزشمندی را به شما می‌دهند که تنها مربوط به سازمان شما هستند. بنابراین بهترین منبع برای تصمیم‌گیری درباره به روز رسانی‌ها و تدوین استراتژی‌های سازمانی هستند.

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

 

تحقیقات ثانویه  

دومین نوع روش‌های تحقیقات بازار، تحقیقات ثانویه هستند. می‌توان اذعان داشت که این نوع از تحقیقات توسط افراد یا سازمان‌های دیگری انجام خواهد شد و بدین ترتیب این تحقیقات توسط افراد یا سازمان‌های دیگر انجام می‌شود و بدین ترتیب شما می‌توانید به منابع یا داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشید. رقبا در بازار نیز می‌توانند از نتایج این تحقیقات استفاده کنند. بنا به عبارتی دیگر داده‌های موجود از این تحقیقات، از قبل به دست آمده و افراد دیگری می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. مقالات، تحقیقات، گزارش‌ها و وایت پیپرها جزء اصلی از این روش به شمار می‌آیند. تحقیقات ثانویه برای شناخت رقبا و تحلیل بازار کسب و کار کاربرد ویژه‌ای دارد. با استفاده از تحقیقات ثانویه می‌توانسید با بازار آشنا شوید و چالش‌ها و نقاط قوت را بشناسید.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار قطعات خودرو

 

تحقیقات کمی  

از جمله مهم‌ترین انواع روش‌های تحقیقات بازار، تحقیقات کمی هستند که به اصطلاح آمارهایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این آمار می‌تواند به صورت دست اول و منحصرا برای برند شما باشد یا اینکه حتی از رقبای شما به دست‌تان برسد و از منابع دیگر به دست بیاید.  

 

تحقیقات کیفی  

یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تحقیقات کیفی است. تحقیقات کیفی برای سنجش احساس مشتریان نسبت به برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازخورد آن‌ها درباره محصولات، دلیل انتخاب برند شما و… همگی جزء تحقیقات کیفی دسته بندی می‌شوند. آن‌ها برای ایجاد تغییراتی مانند نام برند، لوگو یا طراحی محصول کاربرد بسیاری خواهند داشت.

 

سخن پایانی:

در این مطلب سعی شد تا درباره انواع روش‌های تحقیقات بازار اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین انجام تحقیقات بازار تخصصی برند خود به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این حوزه مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی تحقیق بازار خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


تحقیقات بازار B2B و B2C فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار بهترین سایت های تحلیل بازار بورس نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات راهبردی بازار پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیقات بازاریابی در تبریز اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی دلایل اهمیت تحقیقات بازار چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل متن‌ها و استخراج اطلاعات کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی مشتریان کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل مشتریان و افزایش رضایت آنها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی سازمانی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای مشتری محور کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در بازاریابی موبایل کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی روستایی کاربرد داده در تحلیل ریسک‌ها و امنیت سازمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه کاربرد داده در تجزیه و تحلیل عملکرد سازمان‌ها کاربرد داده در بهبود سیستم‌های مدیریت پروژه و برنامه‌ریزی کاربرد داده در تحلیل ریسک و امنیت سایبری سازمانی کاربرد داده در تحلیل متن و استخراج اطلاعات کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند صنعتی و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای ارتباطی و نظارتی کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی کاربرد داده در ارتباطات بین‌المللی و فرهنگ سازمانی کاربرد داده در تحلیل فاکتورهای اقتصادی و بازاریابی کاربرد داده در مدیریت دانش سازمانی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در بهبود فرآیندهای اداری کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها کاربرد داده در تحلیل رفتار مشتریان آنلاین کاربرد داده در بهبود عملکرد محصولات و خدمات بانکی کاربرد داده در ارتقای کیفیت محصولات و خدمات کاربرد داده در ارزیابی عملکرد سازمانی کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در بهینه‌سازی عملکرد سازمانی کاربرد داده در بهبود فرآیندهای تولید کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی کاربرد داده حوزه امنیتی شناسایی و پیش بینی رویدادهای امنیتی تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در علوم پزشکی:کاربردها و نتایج پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی انواع توزیع‌های احتمال و کاربردهای آن‌ها در تحلیل داده‌ها تفاوت بین میانگین، میانه و مد در آمار و کاربردهای هرکدام استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی معرفی روش‌ های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی مقایسه روش ‌های مختلف تحلیل سری‌ های فضایی برای پیش ‌بینی داده‌های فضایی مفاهیم پایه تحلیل سری‌ های فضایی و کاربرد های آن در آمار و تحلیل داده‌ ها کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات الکترونیکی خوشه‌بندی و کاربرد آن در گروه‌بندی مشتریان کاربردهای هوش تجاری در تولید و فروش محصولات بهداشتی و آرایشی هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیک کاربردهای هوش تجاری در صنعت تولید و فروش محصولات خانگی روش‌های کاهش ابعاد در تحلیل داده‌ها و کاربردهای هرکدام روش‌ های مختلف محاسبه میانگین و واریانس کاربرد آمار در تحلیل داده‌های پزشکی و آزمایشگاهی مقایسه بین روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بزرگ و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها کاربرد تحلیل داده‌های بزرگ در شناسایی الگو و پیش‌ بینی داده‌ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار مقایسه روش‌های مختلف تحلیل ترکیبی داده‌ها و مزایا و معایب هر کدام مقایسه تحلیل عاملی با روش‌های دیگر تحلیل چند متغیره کاربرد تحلیل عاملی در تحلیل داده‌ های بزرگ و مجموعه‌های پیچیده بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده کاربرد آمار پیشرفته در تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های منابع انسانی برای شناسایی الگوهای عملکرد کارکنان استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌‌بینی عملکرد سازمان و بهبود تصمیم‌‌گیری پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها کاربرد آمار در بهبود عملکرد و بهره‌‌وری سازمان بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی تصمیم گیری هوشمند برای تحلیل داده‌ها با هوش مصنوعی بهبود تجربه کاربری وب سایت با هوش مصنوعی بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار محتوای مخرب و بدافزار با هوش مصنوعی توصیه دهی به مشتریان برای افزایش فروش با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری انواع روش‌های نمونه‌گیری و انتخاب نمونه در تحلیل داده‌ها تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌سازی و تطبیق خودکار روش‌های آموزش با هوش مصنوعی بهبود تشخیص و پیش‌بینی خطا در سیستم‌های برقی با هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کیفیت خدمات مشتریان با هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی فرایند تولید با هوش مصنوعی تحلیل داده در بهبود کیفیت محصولات و خدمات تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار شرکت تحقیقات بازار تحلیل داده چیست و چه کاربردی دارد؟ محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال انواع داشبوردهای تحقیقات بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبوردهای تحقیقات بازار تحقیقات بازار مواد غذایی استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات شهرها، مساله ها شهری، داده های شهری – پارکینگ مراحل قیمت گذاری روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش