بسیاری از سازمانها و شرکتها به دنبال راهکاری برای کسب اطلاعات از بازار هستند و میخواهند به درک و شناخت عمیقی از بازار برسند. داشتن اطلاعات کافی از بازار میتواند در تصمیمگیریهای سازمانی به شما کمک شایانی نماید و به نوعی برای مجموعه یا سازمان شما بسیار مفید باشد. یکی از بهترین راهها برای شناخت بازار، تحقیقات بازار است. در واقع میتوان اذعان داشت که موفقیت یک کسب و کار، در گرو شناخت مناسب و عمیق از بازار است. هر چه بتوان نیازهای بازار را بهتر درک کرد، میتوان تصمیمگیریهای مناسبتری نیز داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی انواع روشهای تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم تعریفی دقیق از تحقیقات بازار خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم تحقیق در بازار یا تحقیقات بازار به معنای شناخت بازار با استفاده از روشهای مختلف در قسمتهای متفاوت بازار است. با استفاده از تحقیقات بازار میتوانید به این نتیجه برسید که رقبای شما چه حجم و اندازهای از بازار را در اختیار دارند و چه جایگاهی در بازار دارند و چگونه کار میکنند. به صورت کلی تحقیقات بازار یک فرآیند خاص است که نشان میدهد بازار هدف شما شامل چه افرادی خواهد بود و آنها به چه محصولات یا خدماتی نیاز دارند.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام میشود؟
نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در روند تحقیقات بازار باید عادتها و تمایلات بازار هدف، نیازهای بازار، ویژگیها و موقعیت رقبا به خوبی مشخص شود تا بتوان تصمیمگیریهای اساسی را انجام داد. تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا تصمیمات بسیار هوشمندانهتری را اتخاذ نمایید. کسبوکارهایی که قبل از تصمیمگیری یا اجرای استراتژیها به خوبی در خصوص بازار تحقیقاتی را انجام میدهند، شانس موفقیت بالاتری در بازار دارند. اگر قصد انجام تحقیقات بازار را دارید، در ابتدا باید از انواع روشهای تحقیقات بازار آگاهی داشته باشید.
برای انجام تحقیقات بازار، روشهای بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها مهم و حیاتی خواهد بود. به صورت کلی انواع روشهای تحقیقات بازار هر کدام اطلاعات خاص و مهمی را در اختیار شما قرار خواهد داد که میتوان با استفاده از آن به درک عمیقی از بازار رسید. انتخاب انواع روشهای تحقیقات بازار به تشخیص متخصصان و کارشناسان نیاز دارد، اما اگر بخواهید خودتان یکی از روشهای تحقیقات بازار را انتخاب کنید، باید آگاهی کاملی از آنها داشته باشید تا بتوانند شیوه درست و متناسب با هدف خود را برگزینید.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
امروزه تحقیقات بازار یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به درکی عمیق از بازار است. در سالهای اخیر، استفاده از تکنیکها و انواع روشهای تحقیقات بازار بسیار رایج بوده بگونهای که این فرآیند اهداف بسیار متفاوتی را دنبال خواهد کرد. از جمله این اهداف میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
به صورت کلی همانگونه که اشاره کردهایم، برای انجام تحقیقات بازار روشهای تحقیقاتی متفاوتی وجود دارد. اما جوابهایی که از این تحقیقات به دست ما میرسد، برای هر سازمان کاملا منحصر به فرد و خاص خود سازمان خواهد بود. در واقع پیش از انجام عملیات تحقیقات بازار برای کسب و کار خود، در ابتدا باید انواع روشهای تحقیقات بازار را بشناسید و از میان آنها یک روش بسیار مناسب را به کمک متخصصان انتخاب نمایید. شناخت انواع روشهای تحقیقات بازار نخستین گام برای انجام صحیح و اصولی پروژه تحقیقات بازار محسوب میشود. از جمله انواع روشهای بسیار مهم تحقیقات بازار میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
اولین نوع تحقیقات بازار، تحقیقات پایه است که بسیاری از کسب و کارها میتوانند آن را انجام دهند. در این نوع تحقیقات دادهها به صورت کاملا مستقیم به دست میآید و منحصرا برای کسب و کار شماست و هیچ مجموعه دیگری به جز خود شما این کسب و کارها را در اختیار ندارد. این روش با استفاده از موارد زیر انجام میشود:
تحقیقات اولیه دادههای ارزشمندی را به شما میدهند که تنها مربوط به سازمان شما هستند. بنابراین بهترین منبع برای تصمیمگیری درباره به روز رسانیها و تدوین استراتژیهای سازمانی هستند.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
دومین نوع روشهای تحقیقات بازار، تحقیقات ثانویه هستند. میتوان اذعان داشت که این نوع از تحقیقات توسط افراد یا سازمانهای دیگری انجام خواهد شد و بدین ترتیب این تحقیقات توسط افراد یا سازمانهای دیگر انجام میشود و بدین ترتیب شما میتوانید به منابع یا دادههای آنها دسترسی داشته باشید. رقبا در بازار نیز میتوانند از نتایج این تحقیقات استفاده کنند. بنا به عبارتی دیگر دادههای موجود از این تحقیقات، از قبل به دست آمده و افراد دیگری میتوانند از آنها بهره ببرند. مقالات، تحقیقات، گزارشها و وایت پیپرها جزء اصلی از این روش به شمار میآیند. تحقیقات ثانویه برای شناخت رقبا و تحلیل بازار کسب و کار کاربرد ویژهای دارد. با استفاده از تحقیقات ثانویه میتوانسید با بازار آشنا شوید و چالشها و نقاط قوت را بشناسید.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
از جمله مهمترین انواع روشهای تحقیقات بازار، تحقیقات کمی هستند که به اصطلاح آمارهایی را در اختیار شما قرار میدهند. این آمار میتواند به صورت دست اول و منحصرا برای برند شما باشد یا اینکه حتی از رقبای شما به دستتان برسد و از منابع دیگر به دست بیاید.
یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تحقیقات کیفی است. تحقیقات کیفی برای سنجش احساس مشتریان نسبت به برند مورد استفاده قرار میگیرد. بازخورد آنها درباره محصولات، دلیل انتخاب برند شما و… همگی جزء تحقیقات کیفی دسته بندی میشوند. آنها برای ایجاد تغییراتی مانند نام برند، لوگو یا طراحی محصول کاربرد بسیاری خواهند داشت.
در این مطلب سعی شد تا درباره انواع روشهای تحقیقات بازار اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین انجام تحقیقات بازار تخصصی برند خود به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این حوزه مشورت نمایید.