بسیاری از سازمانها و شرکتها به دنبال راهکاری برای کسب اطلاعات از بازار هستند و میخواهند به درک و شناخت عمیقی از بازار برسند. داشتن اطلاعات کافی از بازار میتواند در تصمیمگیریهای سازمانی به شما کمک شایانی نماید و به نوعی برای مجموعه یا سازمان شما بسیار مفید باشد. یکی از بهترین راهها برای شناخت بازار، تحقیقات بازار است. در واقع میتوان اذعان داشت که موفقیت یک کسب و کار، در گرو شناخت مناسب و عمیق از بازار است. هر چه بتوان نیازهای بازار را بهتر درک کرد، میتوان تصمیمگیریهای مناسبتری نیز داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی انواع روشهای تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
تحقیقات بازار یکی از ابزارهای کلیدی در مدیریت کسبوکار و بازاریابی است که به شرکتها و سازمانها کمک میکند تا درک عمیقتری از نیازهای مشتریان، رفتار مصرفکنندگان، رقبا و شرایط بازار داشته باشند. این فرآیند شامل جمعآوری، تحلیل و تفسیر دادهها است که به تصمیمگیران کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی و توسعه محصول خود را بهینهسازی کنند. در ادامه، یک تحلیل تخصصی و جامع از تحقیقات بازار ارائه شده است که شامل بخشهای مختلفی از اهمیت و فرآیند تحقیقات بازار، انواع تحقیقات و چالشهای مرتبط با آن است.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام میشود؟
نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در روند تحقیقات بازار باید عادتها و تمایلات بازار هدف، نیازهای بازار، ویژگیها و موقعیت رقبا به خوبی مشخص شود تا بتوان تصمیمگیریهای اساسی را انجام داد. تحقیقات بازار به شما کمک میکند تا تصمیمات بسیار هوشمندانهتری را اتخاذ نمایید. کسبوکارهایی که قبل از تصمیمگیری یا اجرای استراتژیها به خوبی در خصوص بازار تحقیقاتی را انجام میدهند، شانس موفقیت بالاتری در بازار دارند. اگر قصد انجام تحقیقات بازار را دارید، در ابتدا باید از انواع روشهای تحقیقات بازار آگاهی داشته باشید.
تحقیقات بازار یکی از کلیدیترین ابزارها برای درک نیازهای مشتریان و رفتارهای بازار است که به کسبوکارها در تصمیمگیریهای راهبردی کمک میکند. برای انجام تحقیقات بازار، چندین روش و تکنیک وجود دارد که هر کدام بسته به هدف و نوع کسبوکار، به صورت دقیق و تخصصی استفاده میشوند. در اینجا به مهمترین روشهای تحقیقات بازار میپردازیم که با استفاده از آمار و دادههای تخصصی معتبر از منابع علمی و تحقیقاتی ارائه میشود.
تحقیقات اولیه شامل جمعآوری دادههای جدید از منابع اولیه است. این دادهها برای اولین بار توسط محققان از طریق نظرسنجیها، مصاحبهها و مشاهدات مستقیم جمعآوری میشوند. تحقیقات اولیه به دو دسته کلی تقسیم میشود: - تحقیقات کیفی: این نوع تحقیقات به دنبال درک عمق رفتارها و نگرشهای مشتریان است. از تکنیکهایی مانند گروههای متمرکز (Focus Groups)، مصاحبههای عمیق و مشاهدات استفاده میشود. تحقیقات کیفی اغلب برای کشف مشکلات و درک نیازهای احساسی مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. - تحقیقات کمی: در این روش، با استفاده از نظرسنجیهای گسترده و ابزارهای آماری مانند رگرسیون و همبستگی، دادههای عددی درباره مشتریان جمعآوری میشود. این دادهها معمولاً برای سنجش و مقایسه متغیرهای مختلف استفاده میشوند.
براساس تحقیقات مؤسسه GfK، در سال ۲۰۲۲، بیش از ۷۵٪ از شرکتهای بینالمللی برای تحلیل رفتار مشتریان خود از روشهای کمی استفاده کردهاند و به همین دلیل توانستهاند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود را تا ۳۵٪ افزایش دهند.
در این نوع تحقیق، اطلاعات و دادهها از منابع ثانویه مانند گزارشهای دولتی، مقالات علمی، دادههای منتشر شده توسط مؤسسات تحقیقاتی و منابع عمومی به دست میآیند. این روش برای صرفهجویی در هزینهها و زمان معمولاً پس از بررسی منابع موجود و بدون نیاز به جمعآوری دادههای جدید استفاده میشود.
طبق گزارشی از Statista، بیش از ۸۰٪ کسبوکارهای کوچک از تحقیقات ثانویه به عنوان یک ابزار ارزان و سریع برای به دست آوردن دادههای بازار استفاده میکنند.
با ظهور تکنولوژیهای جدید، تحلیل دادههای بزرگ به یکی از پیشرفتهترین روشهای تحقیقات بازار تبدیل شده است. این روش شامل تحلیل حجم عظیمی از دادههای آنلاین و آفلاین است که از منابع مختلف نظیر رسانههای اجتماعی، رفتارهای جستجو، خریدهای آنلاین و غیره به دست میآید. با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، شرکتها میتوانند الگوهای رفتاری مشتریان را شناسایی کرده و پیشبینیهایی دقیقتر درباره نیازهای آینده انجام دهند.
طبق گزارش مؤسسه McKinsey، کسبوکارهایی که از تحلیل دادههای بزرگ برای تصمیمگیریهای خود استفاده میکنند، میتوانند نرخ رشد درآمد خود را تا ۶۰٪ افزایش دهند.
این روش شامل بررسی و تحلیل دقیق رقبای موجود در بازار است. در این روش، شرکتها با تحلیل محصولات، استراتژیهای بازاریابی، نقاط قوت و ضعف رقبای خود، به اطلاعات مفیدی دست مییابند که میتواند به توسعه استراتژیهای رقابتی کمک کند.
در تحقیقی که توسط Deloitte انجام شد، مشخص شد شرکتهایی که به طور منظم تحلیل رقابتی انجام میدهند، ۲۵٪ بیشتر از رقبا در جذب مشتریان موفق هستند.
در این روش، دادههای تاریخی و کنونی تحلیل شده و برای پیشبینی روندهای آتی بازار استفاده میشود. این روش به کسبوکارها کمک میکند تا از تغییرات بازار پیش از وقوع باخبر شوند و استراتژیهای خود را به موقع تطبیق دهند.
طبق گزارش Forbes، شرکتهایی که از تحلیل روندها برای برنامهریزیهای بلندمدت استفاده میکنند، نرخ موفقیت استراتژیهای خود را تا ۴۰٪ افزایش دادهاند.
در این روش، بازار به بخشهای مختلفی از مشتریان با نیازها و ویژگیهای متفاوت تقسیم میشود. این خوشهبندی بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، درآمد، سبک زندگی و رفتار خرید انجام میشود و به کسبوکارها کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی خود را به طور دقیقتری به هر بخش ارائه دهند.
طبق مطالعات Accenture، شرکتهایی که از خوشهبندی مشتریان استفاده میکنند، میتوانند نرخ تعامل مشتریان خود را تا ۳۰٪ بهبود بخشند.
این نوع تحقیق شامل انجام آزمایشها و تستهای کنترلشده برای بررسی تأثیر یک متغیر خاص (مانند قیمت یا تبلیغات) بر رفتار مشتریان است. این روش معمولاً در فروشگاهها یا بازارهای آنلاین انجام میشود و به شرکتها اجازه میدهد تا اثربخشی استراتژیهای مختلف را در محیط واقعی بررسی کنند.
بر اساس تحقیقات هاروارد بیزنس ریویو، کسبوکارهایی که از تحقیقات آزمایشی برای بهبود استراتژیهای فروش خود استفاده میکنند، میتوانند تا ۲۰٪ افزایش فروش را تجربه کنند.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
اولین نوع تحقیقات بازار، تحقیقات پایه است که بسیاری از کسب و کارها میتوانند آن را انجام دهند. در این نوع تحقیقات دادهها به صورت کاملا مستقیم به دست میآید و منحصرا برای کسب و کار شماست و هیچ مجموعه دیگری به جز خود شما این کسب و کارها را در اختیار ندارد. این روش با استفاده از موارد زیر انجام میشود:
تحقیقات اولیه دادههای ارزشمندی را به شما میدهند که تنها مربوط به سازمان شما هستند. بنابراین بهترین منبع برای تصمیمگیری درباره به روز رسانیها و تدوین استراتژیهای سازمانی هستند.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
دومین نوع روشهای تحقیقات بازار، تحقیقات ثانویه هستند. میتوان اذعان داشت که این نوع از تحقیقات توسط افراد یا سازمانهای دیگری انجام خواهد شد و بدین ترتیب این تحقیقات توسط افراد یا سازمانهای دیگر انجام میشود و بدین ترتیب شما میتوانید به منابع یا دادههای آنها دسترسی داشته باشید. رقبا در بازار نیز میتوانند از نتایج این تحقیقات استفاده کنند. بنا به عبارتی دیگر دادههای موجود از این تحقیقات، از قبل به دست آمده و افراد دیگری میتوانند از آنها بهره ببرند. مقالات، تحقیقات، گزارشها و وایت پیپرها جزء اصلی از این روش به شمار میآیند. تحقیقات ثانویه برای شناخت رقبا و تحلیل بازار کسب و کار کاربرد ویژهای دارد. با استفاده از تحقیقات ثانویه میتوانسید با بازار آشنا شوید و چالشها و نقاط قوت را بشناسید.
مقاله زیر را مطالعه فرمایید:
از جمله مهمترین انواع روشهای تحقیقات بازار، تحقیقات کمی هستند که به اصطلاح آمارهایی را در اختیار شما قرار میدهند. این آمار میتواند به صورت دست اول و منحصرا برای برند شما باشد یا اینکه حتی از رقبای شما به دستتان برسد و از منابع دیگر به دست بیاید.
یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار، تحقیقات کیفی است. تحقیقات کیفی برای سنجش احساس مشتریان نسبت به برند مورد استفاده قرار میگیرد. بازخورد آنها درباره محصولات، دلیل انتخاب برند شما و… همگی جزء تحقیقات کیفی دسته بندی میشوند. آنها برای ایجاد تغییراتی مانند نام برند، لوگو یا طراحی محصول کاربرد بسیاری خواهند داشت.
در این مطلب سعی شد تا درباره انواع روشهای تحقیقات بازار اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین انجام تحقیقات بازار تخصصی برند خود به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این حوزه مشورت نمایید.