در مقالات گذشته درباره قیمت گذاری و استراتژی‌های آن و همچنین اهمیت این مبحث صحبت کرده‌ایم. یکی از موارد بسیار مهمی که در زمینه قیمت گذاری باید بدانید، بحث جنگ قیمت است. در واقع جنگ قیمت را می‌توان نوعی رقابت میان سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف توصیف کرد که همه آن‌ها بصورت پی در پی قیمت خود را کاهش می‌دهند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی جنگ قیمت بپردازیم و در اینباره اطلاعات سودمندی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

جنگ قیمت چیست؟

امروزه مبحث جنگ قیمت به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است که همه درباره آن صحبت می‌کنند. این موضوع سالیان سال وجود داشته اما امروزه بیش از پیش به آن توجه می‌شود. اگر بخواهیم تعریفی منطقی از جنگ قیمت داشته باشیم، باید اشاره کنیم که جنگ قیمت یک نوع رقابت تجاری میان سازمان ها و مجموعه‌های مختلف است که رقیبان قیمت کالاهای خود را به صورت مرتب نسب به یکدیگر کاهش می‌دهند و خود این موضوع می‌تواند رقابتی بسیار تنگاتنگ را در میان سازمان‌ها به وجود بیاورد.

فرض کنید که شما کالایی را ارائه می‌دهید و در بازار رقیب شما نیز کالایی مشابه شما ارائه می‌دهد، حال اگر رقیبتان قیمت کالای مشابه را پایین بیاورد شما نیز به اجبار و برای ماندن در عرصه رقابت قیمت کالا را تا حدی کاهش می‌دهید. بدین ترتیب سایر رقبا شما نیز همین کار را تکرار می‌کنند تا پس از مدت زمانی وارد یک جنگ قیمت می‌شوید! در این صورت است که یک چرخه از کاهش قیمت‌ها شروع می‌شود.  

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در مدت زمانی کوتاه ممکن است جنگ قیمت در بازار به نفع خریداران باشد و آن‌ها از خرید کالاهای خود سود ببرند. اما باید بدانید که این مدت زمان کوتاه خواهد بود به دلیل آنکه برخی از سازمان‌ها ممک است برای باقی ماندن در عرصه رقابت از کیفیت محصول تولید شده خود بکاهند! در این صورت است که جنگ قیمت دیگر به نفع خریداران نیز نخواهد بود. زیرا آن‌ها محصولی با کیفیت کمتر را دریافت می‌کنند. موضوع مهم دیگر این است که جنگ قیمت به صورت معمول به نفع سازمان‌ها و کمپانی‌های عرصه رقابت نمی‌باشد، به دلیل آنکه کاهش قیمت سبب می‌شود که سود نهایی شرکت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و حتی ادامه حیات آن‌ها را نیز با خطرات احتمالی مواجه سازد.

آیا‌ جنگ قیمت همیشه به ضرر سازمان‌هاست؟!

 

این سوالی است که بسیاری از افراد و مدیران سازمان‌ها از کارشناسان می‌پرسند و به دنبال راه حلی مطمئن برای جلوگیری از ضرر و زیان سازمان خود می‌باشند. باید اشاره شود که دنیای رقابت همیشه دنیای بسیار جذاب و خاصی است که همه ما خواه یا ناخواه درگیر آن هستیم. سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در عرصه رقابت قرار می‌گیرند. حال باید بیان شود که برای رقابت با محصولات و خدمات مشابه با خود راهکارها یا راه حل‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که از این راه‌حل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • محصولات تولیدی خود را با تمایز و تفاوت‌هایی به بازار ارائه دهید

  • تبلیغات خود را گسترش دهید و به دنبال تبلیغات موثرتری باشید

  • سعی کنید که به دنبال مشتریان جدید و جامعه هدف تازه‌ای باشید تا بتوانید محصولات را ارائه دهید.

  • قیمت محصولات خود را کاهش دهید!

در واقع می‎توان بیان کرد که آخرین راه برای رقابت کاهش قیمت است و نباید به عنوان اولین راه‌حل شما مورد استفاده قرار بگیرد.

حال در این میان بسیاری از شرکت‌ها یا سازمان‌ها نمی‌دانند برای رقابت سالم و درست دقیقا چه کاری را انجام دهند. ممکن است که سازمان‌های بسیاری درگیر این موضوع شوند و برای ایجاد رقابت قیمت‌های پایینی را ارائه دهند. اما شما باید بدانید که جنگ قیمت در اصل چیزی پیچیده‌تر از تلاش بر سر ارائه قیمت‌های پایین یا کمتر می‌باشد!

با توجه به موارد و توضیحاتی که بیان کرده‌ایم، جنگ قیمت هنگامی شروع می‌شود که سازمان‌های درگیر با این قضیه به صورت مدام و پیوسته اقدام به قیمت‌گذاری‌های بسیار نامتعارف کنند و بدین صورت دیگر سازمان‌ها را درگیر این موضوع نمایند. در واقع برخی از اوقات شرکت‌هایی که چنین جنگی را در بازار شروه می‌کنند، درگیر رفتارهایی کاملا مخرب شده و سبب می‌شوند که با قیمت گذاری‌های نامناسب صنعت مورد نظر را تحت الشعاع قرار دهند و در بیشتر موارد بار منفی از خود به جای بگذارند. بنابراین می‌توان به جرأت اشاره داشت که جنگ قیمت هیچ فاتحی نداشته و معمولا برخی از کسب و کارها نیز مجبور به ترک صنعت می‌شوند و بازماندگان فشار طولانی مدتی را از نظر سودآوری متحمل خواهند شد.

 

چه مواردی باعث ایجاد جنگ قیمت می‌شود؟!‌

 

دلایل یا به عبارت دیگر مواردی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد جنگ قیمت بشوند. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مشابه بودن محصولات (تمایز نداشتن محصولات)

بسیاری از سازمان‌ها محصولاتی را ارائه می‌دهند که با یکدیگر تمایز ندارند (مشابه به یکدیگر هستند) به همین دلیل قیمت در این محصولات یک عامل رقابتی بسیار مهم است. در اکثر مواقع این سازمان‌ها ناخودآگاه درگیر جنگ قیمت می‌شوند.

 

  • قیمت گذاری نفوذی:

قیمت گذاری نفوذی یک مبث بسیار مهم و حیاتی است. بسیاری از تاجران و سازمان‌ها برای وارد شدن به یک بازار پایدار، ممکن است کالاهایشان را با قیمت‌های پایین تری نسبت به رقبای خود عرضه کنند که خود این موضوع می‌تواند یک جنگ قیمت به راه بیاندازد.

 

  • انحصار چندتایی:

برخی از صنعت‌ها جزء صنایع محدودی هستند. این موضوع بدان معناست که در آن صنعت خاص ساختارها محدود بوده و تعداد رقیبان کم است. در این صورت رقبا به راحتی و با دقت بسیار زیادی یکدیگر را زیر نظر داشته و به هر کاهش قیمتی واکنش نشان می‌دهند و خود را برای آن آماده خواهند کرد.

 

  • بهینه‌سازی فرآیند:

بهینه سازی فرآیند می‌تواند در موارد بسیار مختلفی صورت بگیرد. در واقع بسیاری از سازمان‌ها یا مجموعه‌ها ممکن است برای باقی ماندن در شرایط صرفه به مقیاس، کاهش دادن قیمت‌ها را به کاهش خروجی با تعطیل کردن ترجیح دهند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که فرایندهای جدید می‌توانند موجب ارزان‌تر شدن تولید محصول بشوند. 

 

  • ورشکستگی:

یکی از معضلاتی که برخی از سازمان‌ها به آن دچار می‌شوند، ورشکستگی می‌باشد. در این حالت این سازمان‌ها برای نجات یافتن از این وضعیت ممکن است که مجبور شوند قیمت‌های خود را کاهش داده و بدین ترتیب حجم فروش خود را افزایش دهند.

 

  • قیمت‌گذاری تهاجمی:

این قیمت گذاری تهاجمی یکی دیگر از معضلانت بازار است. برخی از تاجران برای به دست گرفتن حجم بیشتری از بازار یا مارکت، به عمد قیمت‌های خود را کاهش داده تا از این طریق بتوانند تجار یا سازمان‌های دیگر را به کام نابودی بکشانند و بازار را به دست بگیرند.

 

  • رقبا:

به صورت کلی رقبا در ایجاد جنگ قیمت بسیار تاثیرگذار هستند. ممکن است در بازار رقیبان شما بازار هدف مشخصی را پیدا کند و محصولی جایگزین محصول شما به فروش برساند و بدین ترتیب مارکت را از آن خود کند.  در کل بهتر است به جای ایجاد جنگ قیمت محصولات مشابه تولید شده و به بازار عرضه شود.

 

چگونه می‌توان در جنگ قیمت پیروز شد؟!

 

در کل پیروز شدن در جنگ قیمت بسیار سخت است و در بیشتر اوقات این جنگ پیروزی ندارد. مگر آنکه سازمان‌ها بسیار حساب شده عمل کنند و از کارشناسان در این زمینه یاری بگیرند. در کل برای پیروزی در جنگ قیمت، لازم است که سازمان‌ها از قابلیت‌ها و استراتژی‌های خاصی برخوردار باشد. این قابلیت‌ها شامل موارد زیر خواهد بود:‌

  • آشنایی کامل با کسب ‌و کار

  • مطالعه تغییراتی که در حال وقوع است

  • برخورداری از مهارت ‌های لازم برای شناسایی روند‌ها و فرصت‌‌ها

  • بهره‌مندی از امکانات عملی برای اجرای تغییرات سازمانی (هم در درون سازمان و همچنین در سراسر زنجیره ارزش).  

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و در اینباره با کارشناسان مشورت فرمایید.