کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 9 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/01/16
307



برندینگ چیست؟

بسیاری از مدیران سازمان به دنبال برندسازی و برندینگ مجموعه خود در بازار هستند. اما با این حال متاسفانه تفاوت میان برندینگ و برندسازی برای بسیاری از افراد ملموس نیست. برندسازی و برندینگ دو فرآیند متفاوت می‌باشند که هر دو آن‌ها برای رشد سازمان‌ها نیاز است و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. اما با این حال این دو فرآیند در بسیاری از مواقع در ذهن مدیران و کارکنان یک سازمان یکسان نگاشته می‌شود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی برندینگ بپردازیم و اطلاعات ویژه‌ای را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

برندینگ چیست؟

قبل از آنکه به بررسی فرآیند برندینگ بپردازیم، بهتر است که تعریفی کلی از برند را برای شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم. برند همان احساس یا ادراکی است که درباره یک محصول یا یک خدمت و ایده در ذهن مصرف کنندگان شکل می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ در سرتاسر دنیا نیز قیمت گذاری محصولات خود را بر اساس برندشان تعیین می‌کند. بنابراین برند یک محصول یا یک خدمت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موضوعی است که هر سازمان (هم مجموعه‌های نوپا و همچنین سازمان‌های بزرگ) باید به آن توجه داشته باشند.

اگر بخواهیم تعریفی جامع از برندینگ برای شما عزیزان بیان کنیم، باید اشاره نماییم که عملیات برندینگ به مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارهایی اطلاق می‌گردد که سبب می‌شود تا مصرف کنندگان بتوانند تصویری از محصول، خدمت و یا سازمان شما در ذهن خود داشته باشد. این فرآیند یک اقدام علمی و تخصصی می باشد که سبب خلق یک برند خواهد شد..در واقع تصویر سازی از محصول در دید مشتری فرآیند بسیار مهمی است که می‌تواند باعث رشد یک سازمان شود و به نوعی فروش محصولات یا خدمات تولیدی آن را تضمین نماید.

این دانش بزرگ می‌تواند به یک برند خاص برتری بدهد و به نوعی باعث افزایش شهرت و اعتبار برند در بازار شود. همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم اعتبار و شهرت یک برند به صورت کاملا مستقیم بر فروش و قیمت محصول تاثیر دارد. بنابراین فرآیند برندینگ نوعی تجارت به شمار می‌آید که وجود آن برای تمامی سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

عملیات برندینگ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

ساخت یک تصویر ذهنی متناسب با فعالیت یک سازمان و محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهد، یکی از اهداف بسیار مهم برندینگ است، به عبارتی دیگر تصویر ذهنی در مشتریان با محصولات و خود سازمان شما ارتباط مستقیم دارد. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که نقش لوگو در این میان چیست؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که لوگو، شعار شرکت شما، رنگ‌هایی که برای لوگو خود به کار می‌برید به عنوان معرفی برای کسب و کارتان شناخته می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند یک تصویر در ذهن مشتریانتان ایجاد نماید. به همین دلیل است که تمامی این عناصر دست به دست هم داده تا داستان و قصه‌ برند شما را تعریف نماید.

فرآیند برندینگ اهداف خاصی را پیروی می‌کند که از مهم‌ترین این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

اهمیت برندینگ در کسب و کار:

یک برند قوی می‌تواند اهرمی برای حضور در رقابت باشد. زمانی که سازمان‌ها برند خاص خود را داشته باشند و بتوانند با مشتریان در ارتباط بوده و بعلاوه دیدگاهی مناسب در ذهن آن‌ها ایجاد نمایند، بی شک موفقیت آن‌ها حتمی خواهد بود. در جهان نوین امروز برای مطرح شدن کسب و کار به فرآیند برندینگ نیاز است. در واقع برندینگ می‌تواند باعث پیروزی یک سازمان یا کسب و کار در عرصه رقابت و دسترسی به مشتریان کم هزینه شود!  

بعلاوه داشتن یک برند قدرتمند و شناخته شده، باعث می‌شود که هزینه‌های یک شرکت کنرل گردد و به عبارتی دیگر دارایی‌های آن حفظ شود. زیرا برخورداری از برند قوی می‌تواند از سرمایه گذاری‌های نامناسب و بی هدف جلوگیری به عمل آورد . از طرف دیگر این فرآیند می‌تواند باعث دسترسی به بهترین مدل قیمت گذاری کالاها و خدمات بشود.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در خصوص برندسازی و برندینگ مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

آب بر بانک دی