نیلوفر رجب نیک
نیلوفر رجب نیک

مطالعه این مقاله حدود 9 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/07/24
456


تأثیر تورم بر قیمت مسکن


در طول سال‌های اخیر قیمت مسکن با چالش‌ها و مشکلات بسیاری مواجه  شده است، بگونه‌ای که در طی این سال‌ها شاهد افزایش روز افزون قیمت مسکن (بخصوص در کلان شهرها) بوده‌ایم. یکی از عوامل بسیار مهمی که تأثیر بسزایی بر قیمت مسکن دارد، تورم است. در کل تورم می‌تواند قدرت خرید مردم را کاهش داده و همچنین سبب افزایش قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم جامعه شود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تأثیر تورم بر قیمت مسکن بپردازیم و اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تورم و قیمت مسکن:

 

قبل از آنکه بخواهیم تأثیرات تورم بر قیمت مسکن را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است که عنوان کنیم، مسکن را می‌توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد که در زیر به آن اشاره شده است:

می‌توان اذعان داشت که تورم در بازار مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای تأثیر بسازیی دارد، البته این موضوع بدان معنا نیست که تورم بر مسکن به عنوان کالایی مصرفی بی تأثیر است! در واقع بحث تورم و قیمت مسکن از هر جنبه‌ای قابل بررسی است اما تأثیر عمده تورم بر بازار مسکن از لحاظ ویژگی سرمایه‌ای آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمانی که تورم افزایش می‌یابد، ارزش پول کاهش یافته و به این ترتیب قدرت خرید در جامعه نیز کم می‌شود. بسیاری از افراد برای آنکه بتوانند ارزش پول خود را حفظ نمایند، به سرمایه گذاری فکر می‌کنند و این سرمایه گذاری می‌تواند در بازارهای مختلفی انجام شود که مسکن یکی از بازارهای موجود برای حفظ نقدینگی در دست مردم است. البته در کشور ما به دلیل وجود سودهای بانکی، افراد به سپرده‌گذاری در بانک‌ها تمایل دارند. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه به دلیل افزایش بی حد و مرز تورم، بانک‌ها سود منفی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در این حالت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری، بازار مسکن است که بدین ترتیب سرمایه افراد حفظ شود. چشم انداز مسکن به عنوان بازار سرمایه‌ای و افزایش تورم باعث شده است تا قیمت مسکن بصورت سرسام آوری افزایش پیدا کند و نوسانات در آن بسیار بالا باشد. بنابراین لازم است که متخصصان در این حوزه برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن، تمهیداتی را انجام دهند.

 

نوسانات قیمت مسکن:

 

همان‌گونه که بیان شد، بنا به دلایل مختلفی از جمله تورم در کشور با نوسانات قیمت مسکن مواجه هستیم. افزایش قیمت مسکن بیشتر در کلان شهرهای ایران اتفاق افتاده است و دیگر شهرستان‌ها نیز با اختلاف درگیر این نوسانات شده‌اند.

روند تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن بصورت صعودی می‌باشد. در واقع نرخ تورم نقطه‌ای یا تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه در سال قبل است. بعنوان مثال برای بررسی قیمت مسکن در ماه اردیبهشت، آن را با قیمت مسکن در ماه مشابه سال قبل مقایسه می‌کنند. در واقع بر طبق آمار و ارقام:

تورم نقطه به نقطه در اردیبشهت سال ۱۴۰۰، مقدار ۷۱.۸ درصد رسیده بود. این موضوع بدان معناست که خریداران مسکن، برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اردیبهشت ١٣٩٩، بطور متوسط ٧١.٨ درصد بیشتر پرداخت کنند. همچنین قابل ذکر است که تورم نقطه‌ای در ماه فروردین (٨٢.٦) بود که در مقایسه با این ماه، ١٠.٨ واحد درصد با کاهش روبه‌رو شده بود.

 

بر اساس آمار بدست آمده از اقتصاد ایران:

 

 

قیمت مسکن در تهران و کلان شهرهای دیگر:‌

 

به نقل از مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تابستان ۱۴۰۰ در کل کشور به مرز ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. این میزان در مقایسه با فصل قبل یعنی بهار ۹۹ برابر با ۲۵ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال قبل یعنی تابستان ۹۸ برابر با ۹۶ درصد افزایش داشته است.

 

 

 




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش تورم آب بر

مقالات مرتبط


کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های حمل و نقل ریلی شهری کاربرد داده در بهبود خدمات حمل و نقل هوایی کاربرد داده در بهبود عملکرد سیستم‌ خدمات بهداشتی و درمانی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خدمات بهداشتی و درمانی روستایی کاربرد داده‌ها در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در بهبود خدمات حمل و نقل ریلی کاربرد داده در بهبود خدمات بانکی و مالی اینترنتی کاربرد داده در بهبود تجربه کاربری در فروشگاه اینترنتی کاربرد داده در بهبود سیستم‌های خرید و فروش آنلاین کاربرد داده در بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی سرانه مصرف شیر در جوامع مختلف و تأثیر آن بر سلامتی و توسعه پایدار تحلیل داده برای بهبود استراتژی بازاریابی بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده کاربرد آمار در بررسی سود‌آوری و بازدهی سرمایه‌گذاری بررسی تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات بر رفتار مشتریان تحلیل داده‌های عملیاتی برای شناسایی مشکلات و بهبود فرآیندها بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده برای بهبود عملکرد کسب و کار تأثیر تورم بر صادرات و واردات تأثیر ورزش بر افسردگی چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – ایمنی شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – امنیت شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – محیط زیست عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – گردش گری آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟ نوسانات در قیمت مسکن شهرها، مساله های شهری، داده های شهری–بحران ها و سوانح شهرها، مساله های شهری، داده های شهری – شهر هوشمند