سهم بازار یکی از اساسی‌ترین شاخص‌ها در زمینه تحقیقات بازار به شمار می‌آید که محاسبه و بررسی آن می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان فروش محصولات و خدمات کمپانی‌ها داشته باشد. افزایش سهم بازار نیز یکی از دغدغه‌های مدیران هر کسب و کار بوده که برای رسیدن به آن، به استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی و هدف گذاری نیاز است. بنابراین در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار بپردازیم و مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب الطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

چرا سهم بازار مهم است؟!

با توجه به دنیای بزرگ رقابت در صنایع و بازارهای مختلف، دانستن شاخص‌های مهم بازار و بررسی آن‌ها و همچنین انتخاب استراتژی‌های مهم بازاریابی از اهمیت بسزایی برخوردار است که می‌تواند سازمان‌ها را به اوج موفقیت برساند. در واقع دنیای رقابت سبب شده است تا مدیران سازمان برای موفقیت در یک صنعت، راه سخت و پیچیده‌ای را طی کنند اما با استفاده از تحقیقات بازار و کمک متخصصان در این زمینه، این مسیر کمی ساده‌تر خواهد شد. قابل ذکر است که سهم بازار یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در زمینه تجارت است که با استفاده از آن می‌توان برنامه‌ها (پلن‌ها) مختلف درآمد زایی، توسعه محصول و نوآوری، معرفی محصول، سبک ورود به بازار و ... را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که آیا سازمان مربوطه برنامه‌های مناسبی برای موفقیت خود دارد؟! آیا محصول مورد نظر برای جامعه مناسب است؟! چه تعداد افرادی می‌توانند از محصول استفاده کنند؟! و ...

نکته مهم و قابل توجهی که باید بدانید، این است که سهم بازار میزان فروش یک سازمان یا کمپانی در صنعت (بازار مربوطه) است. به عنوان مثال، کمپانی را در نظر بگیرید که در یک صنعت خاص مشغول به فعالیت است و میزان فروش آن در طول یک سال به اندازه 50 میلیارد تومان می‌باشد و همچنین میزان کل فروش این صنعت به اندازه ۱۵۰ میلیارد تومان است، در این صورت سهم بازار این کمپانی به اندازه 33 درصد خواهد بود. در واقع برخورداری از سهم بازار بالا، به معنای سودده بودن کسب و کار مورد نظر است و بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از مهم‌ترین عوامل در سود یک سازمان، میزان سهم بازار آن در صنعتی است که در آن فعالیت دارد.

سهم بازار می‌تواند یکی از بهترین و اثر بخش‌ترین راهکارها در خصوص قضاوت در برنامه‌های شما باشد. این شاخص می‌تواند میزان پیشرفت سازمان شما، موفقیت‌های تجاری، رشد فروش و مفید بودن نرم افزار CRM را نشان داده تا شما بتوانید نقاط قوت خود را پیدا کرده و برنامه‌ها و استراتژی‌های مناسب برای تقویت نقاط ضعف خود انتخاب کنید. همچنین این شاخص می‌تواند میزان موفقیت شما در بازار (با رقبایتان) را بررسی کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. در واقع هنگامی که یک سازمان، آگاهی کامل نسبت به بازار و سهم رقبا خود دارد، می‌تواند روش‌ها و راهکارهای تاثیرگذاری را برای فروش محصولات و خدمات خود به کار ببرد.

برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار:‌

برنامه ریزی مناسب برای افزایش سهم بازار، به چشم‌اندازی جامع و هوشمندانه نسبت به بازار مربوطه نیاز دارد. برنامه ریزی و حرکت در راستای آن می‌تواند هر کسب و کاری را با موفقیت مواجه کرده و همچنین عدم یک برنامه منسجم و مناسب نیز می‌تواند کمپانی‌ها را با شکست روبه‌رو کند. برای افزایش سهم بازار نیز داشتن یک برنامه مناسب می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. همان‌گونه که اشاره شده است، افزایش سهم بازار یک کمپانی در صنعتی خاص، یکی از اساسی‌ترین برنامه‌هایی به شمار می‌آید که مدیران در سعی و تلاش‌اند تا آن را به دست آورند. با این وجود افزایش سهم بازار و داشتن برنامه‌ای منسجم برای آن امری بسیار دشوار است که باید با مداخله متخصصان در این زمینه انجام شود. روند افزایش سهم بازار یک فرآیند طولانی است که به صبر و حوصله، برنامه و استراتژی مناسب نیاز دارد.

بهتر است برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار توسط متخصصان و کارشناسان در این زمینه انجام شود تا به نتیجه برسد. اما قابل ذکر است که برای برنامه افزایش سهم بازار بهتر است موارد ذکر شده در زیر را رعایت فرمایید تا نتیجه مطلوب برای سازمان شما حاصل گردد:

  • ارتباط با مشتریان

داشتن ارتباط موثر با مشتریان می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. به دلیل آنکه این امر می‌تواند مشتریان شما را حفظ کرده و بدین ترتیب از کاهش سهم بازار شما جلوگیری به عمل آورد. برای انجام اینکار بهتر است زیر ساخت‌های خود را تقویت کنید و از رسانه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل، ارتباط خود را با مشتریان حفظ نمایید.

  • به دست آوردن مشتریان جدید

در برنامه ریزی افزایش سهم بازار خود، باید دست یابی به مشتریان جدید را نیز بگنجانید. هرچقدر مشتریان شما افزایش پیدا کنند، قطعا سهم بازار بزرگ‌تری از آن شما خواهد شد.

  • نوآوری در کسب و کار

داشتن خلاقیت و نوآوری در کسب و کار و همچنین محصولات و خدمات می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش سهم بازار شما داشته باشد. بنابراین روی این موضوع سرمایه گذاری کرده و سعی کنید آن را در برنامه خود بگنجانید.

  • رقبا خود را بشناسید و سهم بازار آن‌ها آگاه باشید

داشتن اطلاعات لازم از رقبای صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، برای یک برنامه ریزی مناسب و منسجم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین لازم است که تحقیقات بازار را به خوبی انجام داده و بعلاوه اطلاعات مناسبی از رقبا داشته باشید.

  • تبلیغات موثر انجام دهید

دنیای نوین امروز، دنیای تبلیغات است! در واقع برای شناخته شدن و افزایش سهم بازار خود لازم است که تبلیغات موثر انجام دهید. تبلیغات می‌تواند تضمینی برای شناخته شدن کسب و کار و افزایش سهم بازارتان باشد.

سخن پایانی:

از آنجا که برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار امری پیچیده می‌باشد، بنابراین لازم است که متخصصان در زمینه تحقیقات بازار آن را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام دهند. باید اشاره شود که متخصصان اس دیتا در زمینه تحقیقات بازار داشبوردهای ویژه‌ای را طراحی کرده‌اند (داشبورد برآورد سایز بازار) که شما عزیزان می‌توانید برای دستیابی به اندازه بازار خود، از آن‌ها بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.