امروزه با افزایش فروش اینترنتی مدیران و مسئولان فروشگاه‌های اینترنتی با ایجاد اعتماد دورادور بین شرکت و مردم و دادن تضمین خاطر در مورد محصولاتشان و یا ضمانت مرجوعی می‌توانند فروش اینترنتی یا به عبارت دیگر فروش بدون لمس اجناس خود را موفق‌تر پیش ببرند. اما مهم‌ترین عامل در این موفقیت تعیین صحیح و اصولی قیمت‌گذاری محصولات و کالاها و یا خدماتشان است.

مهم‌ترین عامل در خرید اینترنتی

در فروش‌های اینترنتی مهم‌ترین رکن قیمت‌گذاری است چرا که علاوه بر اهمیت افراد به توضیحات مربوط به کیفیت و طرح کالا مورد نظر وجود قیمت هم به عنوان عامل موثر در انتخاب در نظر گرفته می‌شود و اگر درست تعیین نشده باشد سبب تردید خریدار و گاهاً انصراف از خریدشان شود.

قیمت‌گذاری در فروش اینترنتی

برای شروع قیمت‌گذاری کسب‌وکار اینترنتی ابتدا باید همه هزینه‌های صرف شده و مخارجی که در آینده امکان دارد پیش بیاید را ارزیابی کنید (هزینه‌ای که جهت فروش اینترنتی مثل کامپیوتر و حتی کارتن جهت ارسال کالا، هزینه ارزیابی‌ها، نیروهای کارتان و حتی زمانی که برای فروش اینترنتی خود خرج می‌کنید به عنوان حق یک کارمند برای خودتان کنار بگذارید تا در تعیین قیمت ترتیب اثر دهید.) طبیعتاً  شما در مسیر خود رقبایی نیز خواهید داشت بنابراین در مورد قیمت‌گذاری رقبا تحقیق کنید. با بررسی تفاوت کیفی، شیوه ارائه و ... خودتان با رقبایتان متوجه خواهید شد در چه خصوصی شما بهتر عمل می‌کنید که در آن زمینه مانور بیشتری بدهید.

برطبق آمار مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین 44 درصد مشتریان از فروش‌های اینترنتی که هزینه حمل و پیک بالایی دارد خرید نمی‌کنند. پس این مورد هم در قیمت‌گذاری شما تأثیرگذار است.

خرده فروشی و مارکت پِلِیس

 

در میان فروشگاه‌های آنلاین، دیجی‌کالا بیش از 802 میلیون دلار ارزش دارد. هدف از تشکیل فروش اینترنتی دستیابی به سودآوری است. در اولین قدم باید تمام جوانب مورد بررسی قرار گیرد و علم تجارت‌الکترونیک را بدانید. دیجی‌کالا یک فروشگاه اینترنتی که بستری معتبر برای عرضه محصولات دارد. برای فروش محصولاتش هم از خرده‌فروشی و هم مارکت پِلِیس (بازارگاه) استفاده می‌کند که در علم تجارت‌الکترونیک در فروشگاه‌های آنلاین معتبر جهانی از این روش‌ها استفاده می‌شود.

بررسی سبک فروش آنلاین با مثالی از شرکت دیجی‌کالا

خرده‌فروشی آنلاین دیجی‌کالا به این روال بوده که محصولات را از شرکت اصلی خرید کرده و با سودی کم می‌فروشد. (برای گوشی‌های تلفن همراه 2 درصد افزایش قیمت را در قیمت‌گذاری خود اعمال می‌کند) با متصل کردن فروشنده و خریدار سبک فروش پِلِیس ایجاد می‌شود که عملاً می‌توان گفت فروش بدون واسطه تشکیل می‌شود. این سبک از فروش در سال 1396 در شرکت دیجی‌کالا اعمال شد.

به نقل از مدیران دیجی‌کالا: در حال حاضر بیش از 160 هزار کسب‌وکار از فروشنده گرفته تا تولیدکننده در همه جای کشور به ارائه بیش از 6 میلیون کالا می‌پردازند که دیجی‌کالا این بستر را  فراهم کرده است. بیش از 70 درصد کالاهای این شرکت با بستر مارکت پِلِیس به فروش می‌رسد. با توجه به آمار موجود تا آخر سال 1398 بیش از 61 هزار فروشنده با این بستر فعالیت در دیجی‌کالا داشتند. این در حالی است که تا پایان شهریور سال 1400 این تعداد به 160 هزار کسب و کار رسیده است.