سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 10 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/10/06
214


حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف


این سوالی است که بسیاری از شما از کارشناسان و متخصصان در حوزه قیمت گذاری می‌پرسید. باید اشاره شود که عملیات قیمت گذاری بر روی یک کالا یا یک خدمت بسیار پیچیده‌ می‌باشد و برای انجام دادن این فرآیند به جزء تیم حسابداری، به مدیران بازاریابی نیاز است. اگر قیمت گذاری یک خپمت یا یک کالا به درستی انجام پذیرد و استراتژی مناسبی برای آن وجود داشته باشد، آنگاه فروش یک محصول و رسیدن به سود مناسب برای سازمان تضمین خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی قیمت گذاری توسط حسابداران و مدیران بازاریابی بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با اس دیتا همراه باشید.

 

اهمیت فرآیند قیمت گذاری توسط حسابداران و مدیران بازاریابی:

 

قیمت تعریفی بسیار ساده دارد، به صورت کلی قیمت همان ارزش مادی یا پولی برای یک محصول یا یک خدمت است که توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان معین می‌گردد. در واقع تعیین قیمت یکی از مهم‌ترین ارکان هر سازمان برای عرضه محصولات یا خدمات می‌باشد که توسط مدیران بازاریابی و حسابداران و مدیران ارشد یک سازمان تعیین می‌گردد. به صورت کلی شرکت‌هایی که محصولاتی را ارائه می‌دهند باید قیمت گذاری را انجام داده تا به اهداف زیر دست پیدا کنند:

این موارد ذکر شده در فوق برای تمامی بازارها از جمله بازارهای صنعتی، مصرفی و سازمانی صادق است. بنابراین فرآیند قیمت گذاری برای تمامی بازارها یک موضوع بسیار مهم و حیاتی است. به صورت کلی می‌توان اذعان داشت که قیمت هر کالا یا هر خدمت نقش بسیار مهم و پررنگی را در فعالیت‌های تولیدی و عرضه محصولات و خدمات ایفا می‌کند.

یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در چندین سال پیش بسیاری از سازمان‌ها در سرتاسر دنیا حسابداران را  مسئول تعیین قیمت می‌دانستند اما امروزه این دیدگاه به صورت کلی تغییر کرده است و علاوه بر حسابداران، مدیران بازاریابی نیز در قیمت گذاری یک محصول یا یک خدمت (خواه صنعتی و غیر صنعتی) دخیل هستند. واحدهای حسابداری بر اساس هزینه‌های تولید و به دست آوردن سطح مناسبی از سود برای سازمان فرآیندهای قیمت گذاری را انجام می‌دانند اما امروزه بازاریابان ارزش محصول برای مشتری را جزء موارد بسیار مهم در قیمت گذاری می‌دانند و قیمت یک محصول هم با تعیین حاشیه سود مناسب و هزینه‌های انجام شده و همچنین بر اساس ارزش محصول انجام خواهد گرفت. به صورت کلی زمانی که فرآیند قیمت گذاری یک کالا با توجه به دیدگاه‌های حسابداری و بازاریابی انجام می‌شود، فروش محصول مورد نظر حتمی خواهد بود! زیرا در این صورت استراتژی‌های مناسبی برای فروش خدمات و محصولات در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به رشد سازمان کمک بسیاری نماید.

 

چرا باید قیمت گذاری توسط کارشناسان مختلف انجام و بررسی شود؟!

 

شایان به ذکر است که اگر فرآیند قیمت گذاری یک محصول فقط از دید تیم حسابداری انجام شود، آنگاه این فرآیند می‌تواند با مشکلات و تنگناهایی مواجه گردد. همچنین عکس این موضوع نیز صادق است. یعنی اگر قیمت گذاری یک محصول فقط از دید مدیران بازاریابی انجام شود می‌تواند سازمان را با مشکلاتی روبه‌رو نماید! به دلیل آنکه معمولا مدیران بازاریابی حاشیه سود و هزینه‌های مصرفی برای تولید یک کالا و یک خدمت را به صورت دقیق در نظر نمی‌گیرند. همچنین حسابداران نیز ممکن است موارد مهم زیر را برای قیمت گذاری یک محصول در نظر نگیرند:

 

افرادی که مسئولیت قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت را بر عهده دارند، بهتر است قبل از قیمت گذاری اهداف خود را مشخص نمایند. مطرح کردن سوالات زیر و یافتن پاسخی مناسب برای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد:

 

خوشبختانه تیم اس دیتا با طراحی ویژه‌ای از یک داشبورد هوشمند، تمامی نیازهای افراد برای قیمت گذاری یک کالا یا یک خدمت را برآورده کرده است! این داشبورد با طراحی منحصر به فرد خود می‌تواند قیمت مناسب را پیشنهاد دهد و همچنین با مقایسه کالا با دیگر برندها، به افزایش یا کاهش قیمت محصول شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید و با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

 



برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش