کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/06/13
477


دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی


بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، یک روش نوین در بازاریابی می‌باشد که امروزه بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌ها برای انجام امور بازاریابی و فروش محصولات از آن بهره می‌برند. بازاریابی داده محور می‌تواند اطلاعات بسیار سودمندی در رابطه با مشتریان در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید استراتژی مناسب بازاریابی خود را انتخاب کنید. از آنجا تصمیم‌گیری برای مدیران اهمیت دارد، بنابراین بسیار مهم است که از اطلاعات موجود یک تصمیم اساسی در خصوص فروش محصولات اتخاذ شود. متخصصان در حوزه دیتا مارکتینگ، داشبوردهای هوشمندی را طراحی کرده‌اند که می‌توان با تکیه بر آن‌ها اطلاعات و داده‌های مربوط به بازار را دسته بندی و آنالیز کرد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

داشبورد بازاریابی چیست؟

قبل از آن که به بررسی دیتا مارکتینگ و داشبوردهای مرتبط با آن بپردازیم، بهتر است تا درباره داشبوردهای بازاریابی تعریفی را خدمت شما ارائه دهیم. داشبوردهای بازاریابی یک سیستم یا برنامه بسیار قدرتمند بوده که توسط افراد متخصص طراحی و ارائه می‌گردد. این داشبوردها به منظور ذخیره، پردازش و تجزیه و تحلیل نتایج گزارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌ها نظم خاصی بخشیده و همچنین در رابطه با فعالیت‌های بازاریابی نیز از آن‌ها بهره گرفته شود. از جمله نکات بسیار مهمی که در رابطه با داشبورد بازاریابی باید بدانید، به شرح زیر می‌باشد:

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که این سیستم‌ها و داشبوردهای بازاریابی، به غیر از موارد ذکر شده در فوق، چه مزایایی را به همراه دارند؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که:

همچنین باید اشاره شود که داشبوردهای بازاریابی می‌تواند اطلاعات کاربردی و حیاتی را در رابطه با افراد مهم، مکان‌های حیاتی و مهم و ....  که در سازمان یا محیطی خاص وجود دارد را به نمایش بگذارد تا بتوان با استفاده از این داده‌ها تصمیم‌گیری کرد و امور بازاریابی را پیش برد.   

 

بازاریابی داده محور:

در مقالات گذشته درباره بازاریابی داده محور اطلاعات بخصوصی را در اختیار شما قرار داده‌ایم. باید اشاره شود که دیتا مارکتینگ یا بازاریابی داده محور به اطلاعاتی گفته می‌شود که توسط ماشین‌های هوشمند قابل خواندن و بررسی باشد و همچنین این اطلاعات بتواند برای تیم‌های بازاریابی بسیار مفید باشد. داده‌هایی که در این نوع بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از منابع عمومی و خصوصی جمع‌آوری می‌شوند و به شناسایی مشتریان ایده‌آل، تولید محتوای قانع‌کننده و ایجاد کمپین‌های مؤثرتر کمک می‌کند.

بنا به عبارتی دیگر، بازاریابی مبتنی بر داده یا دیتا مارکتینگ علمی است که بر پایه استراتژی بازاریابی و ارتباطات برند شما بر روی اطلاعات کمی که از مخاطبان خود جمع آوری کرده‌اید، استوار است. این شیوه بازاریابی نوین، نسبت به روش‌های بازاریابی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، بسیار کاربردی‌تر است، به دلیل آنکه بازاریابی سنتی بر اساس فرضیات طولانی مدت یا احساسات ساده بناگذاری شده بود. این در حالی است که دیتا مارکتینگ، بر اساس واقعیت قابل سنجش و بررسی می‌باشد. به عبارتی دیگر، داده‌هایی که توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاملا واقعی و قابل بازنگری است! چیزی که زمانی یک کمپین بازاریابی انبوه و غیرهدفمند مبتنی بر یک حدس تحصیلی بود، اکنون یک تلاش واقعی بر اساس آنچه که درست است و اهمیت دارد، می‌باشد.

 

چگونه می‌توان از داده‌ها در فرآیند بازاریابی استفاده کرد؟!

این فرآیند بسیار ساده اما در عین حال خاص است. در واقع شما عزیزان می‌توانید با استفاده از داده‌های جمع آوری شده توسط برند شما و منابع شخص ثالث که منعکس‌کننده اطلاعات اضافی هستند، یک کمپین عالی برای انجام این فرآیند داشته باشید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که منظور از منابع شخص ثالث چیست؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که منابع شخص ثالث به شکل زیر می‌باشد:   

  

در دنیای امروز که فناوری و تکنولوژی و حرکت در راستای آن، حرف اول را می‌زند، تمامی اهداف سازمان‌ها و کمپانی‌ها نیز با بهره‌گیری از راه‌های جدید و نوین قابل دسترسی خواهد بود. چه یک آژانس بازاریابی، یک فروشنده پست الکترونیکی یا حتی خود یک برند باشید، می‌دانید که بازاریابی داده یکی از اجزای ضروری گسترش روز است. 

 

دیتا مارکتینگ و داشبوردهای بازاریابی:

خوشبختانه متخصصانی که در حوزه بازاریابی داده محور فعالیت دارند و در این حیطه دانش و تجربه کافی را به دست آورده‌اند، داشبوردهای بازاریابی متفاوتی را طراحی کرده‌اند که برای انجام فرآیند دیتا مارکتینگ می‌تواند مزایای خاصی داشته باشد. داشبوردهای بازاریابی می‌تواند داده‌های مورد نیاز را علاوه بر تحلیل و بررسی، در قالب اطلاعات قابل خوانا در اختیار ما بگذارد. به عنوان مثال تیم متخصص اس دیتا، با تکیه بر دانش خود داشبوردهای بی نظیری را در این حوزه طراحی کرده‌اند و به صورت رایگان در اختیار سازمان‌ها قرار داده‌اند. داشبورد جمعیت و داشبورد سهم بازار و ... از جمله داشبوردهایی می‌باشد که برای انجام فرآیند دیتا مارکتینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. داشبوردهای بازاریابی می‌توانند فرآیند دیتا مارکتینگ را تسریع بخشیده و اطلاعات را به صورت خوانا و قابل استفاده در اختیار مدیران قرار دهد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.

 



برچسب‌ها:

تحلیل داده آمار دیتا سیستم توسعه محصول داده کاوی