با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، دنیای بازار و بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. دنیای نوین ما بر پایه ریاضیات و آمار و علم داده بنا شده است. بدون وجود دادهها و تحلیل و تجزیه آنها عملا هیچکار در زندگی روزمره ما پیش نخواهد رفت. بازاریابی نیز امروزه بر پایه دادهها میباشد و به بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ مشهور است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) بپردازیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.
بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، یکی از روشهای نوین بازاریابی بوده که استراتژیهای خاص خود را دارد. این استراتژیها از طریق تحلیل دادههای بزرگ یا big data و مطالعه برروی رفتارهای مشتریان و تعامل آنها حاصل میشود. بصورت کلی با استفاده از بازاریابی داده محور میتوان رفتار مشتریان را پیش بینی کرد. همین حدس یا پیش بینی رفتار مشتریان میتواند بر فروش تیم بازاریابی نیز تاثیرات بسزایی داشته باشد و چشم انداز مناسبتری به آنها بدهد.
اگر قصد دارید از رفتار مشتریان آگاه باشید باید بتوانید دادهها را در این زمینه به صورت کامل درک کنید. بعلاوه به فکر یافتن دادههای جدید باشید. دادههای جدید نسبت به دیتاهای قدیمیتر میتواند کمک شایانی به شما نماید. همچنین توانایی شما در سازماندهی، تحلیل و استفاده از دادهها نیز بسیار مهم و حیاتی است! به دلیل آنکه با استفاده از آنها میتوانید فعالیتهای اثر بخشتری داشته باشید. وجود دیتا مارکتینگ میتواند باعث بهبود هرچه بیشتر تجربه مشتریان و شخصی سازی آنها شود. به همین دلیل است که سازمانهای بزرگ به این روش بازاریابی اهمیت داده و آن را سرلوحه کار بازاریابان خود قرار میدهند.
بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی تفاوتهای خاص خود را دارد. در واقع استراتژیهای بکار رفته در بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی متفاوت بوده و همچنین هدف و رویکرد آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد! در بازاریابی سنتی بیشتر فروش محصول و افزایش سهم فروش مهم بود. اما در بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به رفع نیازهای افراد اهمیت بیشتری داده میشود. به دلیل آن که در دیتا مارکتینگ شناخت کامل مشتریان یک اصل اساسی به شمار میآید و این موضوع در بازاریابی سنتی تقریبا از بین رفته بود. با این وجود یک هدف در تمام روشهای بازاریابی مدرن مشترک است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هدف مشترک میان تمام روشهای بازاریابی مدرن به صورت زیر خواهد بود:
از طرف دیگر از جمله تفاوتهای بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور به صورت زیر خواهد بود:
همانگونه که اشاره کردهایم، بازاریابی داده محور بر پایه دادهها یا دیتاها استوار است. یعنی بدون وجود دادهها و اطلاعات عملا نمیتوان در این بازاریابی به موفقیت رسید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه میتوانیم اطلاعات لازم برای انجام دیتا مارکتینگ را کسب کنیم؟!
برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید اشاره شود که بهتر است که این کار را به افراد متخصص و کاردان در این زمینه بسپارید. مشاوران و کارشناسان اس دیتا در زمینه بازاریابی داده محور به شما کمک شایانی خواهند کرد. از طرف دیگر اگر به دنبال جمع آوری اطلاعات و دادهها هستید، باید در وهله اول به دنبال دادههای با ارزش بروید. دادههای با ارزش به شرح زیر است.
دادههای مربوط به کاربران یکی از مهمترین و با ارزشترین دادهها هستند که اطلاعات متفاوتی را در اختیار شما قرار میدهند. برای آنکه بتوانید به دادهها و اطلاعات کاربران خود دسترسی داشته باشید میتوانید از روشهای متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال آدرسهای ip کاربران میتواند منطقه زندگی هر فرد را مشخص سازد. صفحاتی که کاربران بازدید میکنند میتواند اطلاعات مفیدی درباره علایق و نیازهای افراد به شما بدهند. و ....
دادههای مرتبط با وب سایت شما نیز یکی از راههای مناسب برای دستیابی به اطلاعات است. در واقع میتوانید با استفاده از وبسایت سازمان خود و نحوه تعامل افراد با آن، دادههای مختص به کار خود را کشف کنید و چشم انداز و بینشی مناسب پیدا کنید. به عنوان مثال نقشه حرارتی یک تصویر ثابت از یک صفحه وبسایت میباشد که با برجسته کردن مناطقی که بازدیدکنندگان شما با آنها بیشتر در تعامل هستند، میتواند اثر بخشی لینکهای قرار گرفته در سایت را به شما نشان دهد.
سخن پایانی:
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.