کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 42 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/06/09
1886



 

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری، دنیای بازار و بازاریابی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. دنیای نوین ما بر پایه ریاضیات و آمار و علم داده بنا شده است. بدون وجود داده‌ها و تحلیل و تجزیه آن‌ها عملا هیچ‌کار در زندگی روزمره ما پیش نخواهد رفت. بازاریابی نیز امروزه بر پایه داده‌ها می‌باشد و به بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ مشهور است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) بپردازیم و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.  

 

بازاریابی داده محور چیست؟

بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، یکی از روش‌های نوین بازاریابی بوده که استراتژی‌های خاص خود را دارد. این استراتژی‌ها  از طریق تحلیل داده‌های بزرگ یا big data و مطالعه برروی رفتارهای مشتریان و تعامل آن‌ها حاصل می‌شود. بصورت کلی با استفاده از بازاریابی داده محور می‌توان رفتار مشتریان را پیش بینی کرد. همین حدس یا پیش بینی رفتار مشتریان می‌تواند بر فروش تیم بازاریابی نیز تاثیرات بسزایی داشته باشد و چشم انداز مناسب‌تری به آن‌ها بدهد.  

اگر قصد دارید از رفتار مشتریان آگاه باشید باید بتوانید داده‌ها را در این زمینه به صورت کامل درک کنید. بعلاوه به فکر یافتن داده‌های جدید باشید. داده‌های جدید نسبت به دیتا‌های قدیمی‌تر می‌تواند کمک شایانی به شما نماید. همچنین توانایی شما در سازماندهی، تحلیل و استفاده از داده‌ها نیز بسیار مهم و حیاتی است! به دلیل آنکه با استفاده از آن‌ها می‌توانید فعالیت‌های اثر بخش‌تری داشته باشید. وجود دیتا مارکتینگ می‌تواند باعث بهبود هرچه بیشتر تجربه مشتریان و شخصی سازی آن‌ها شود. به همین دلیل است که سازمان‌های بزرگ به این روش بازاریابی اهمیت داده و آن را سرلوحه کار بازاریابان خود قرار می‌دهند.

 

 

 

تفاوت دیتا مارکتینگ با بازاریابی سنتی:  

بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی تفاوت‌های خاص خود را دارد. در واقع استراتژی‌های بکار رفته در بازاریابی داده محور با بازاریابی سنتی متفاوت بوده و همچنین هدف و رویکرد آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد! در بازاریابی سنتی بیشتر فروش محصول و افزایش سهم فروش مهم بود. اما در بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به رفع نیازهای افراد اهمیت بیشتری داده می‌شود. به دلیل آن که در دیتا مارکتینگ شناخت کامل مشتریان یک اصل اساسی به شمار می‌آید و این موضوع در بازاریابی سنتی تقریبا از بین رفته بود. با این وجود یک هدف در تمام روش‌های بازاریابی مدرن مشترک است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هدف مشترک میان تمام روش‌های بازاریابی مدرن به صورت زیر خواهد بود:

 

از طرف دیگر از جمله تفاوت‌های بازاریابی سنتی و بازاریابی داده محور به صورت زیر خواهد بود:

 

اطلاعات مورد نیاز برای انجام بازاریابی داده محور:

همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم، بازاریابی داده محور بر پایه داده‌ها یا دیتا‌ها استوار است. یعنی بدون وجود داده‌ها و اطلاعات عملا نمی‌توان در این بازاریابی به موفقیت رسید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه می‌توانیم اطلاعات لازم برای انجام دیتا مارکتینگ را کسب کنیم؟!

برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید اشاره شود که بهتر است که این کار را به افراد متخصص و کاردان در این زمینه بسپارید. مشاوران و کارشناسان اس دیتا در زمینه بازاریابی داده محور به شما کمک شایانی خواهند کرد. از طرف دیگر اگر به دنبال جمع آوری اطلاعات و داده‌ها هستید، باید در وهله اول به دنبال داده‌های با ارزش بروید. داده‌های با ارزش به شرح زیر است.

داده‌های مربوط به کاربران یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین داده‌ها هستند که اطلاعات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای آنکه بتوانید به داده‌ها و اطلاعات کاربران خود دسترسی داشته باشید می‌توانید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید. به عنوان مثال آدرس‌های ip کاربران می‌تواند منطقه زندگی هر فرد را مشخص سازد. صفحاتی که کاربران بازدید می‌کنند می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره علایق و نیازهای افراد به شما بدهند. و ....

 

داده‌های مرتبط با وب سایت شما نیز یکی از راه‌های مناسب برای دستیابی به اطلاعات است. در واقع می‌توانید با استفاده از وب‌سایت سازمان خود و نحوه تعامل افراد با آن، داده‌های مختص به کار خود را کشف کنید و چشم انداز و بینشی مناسب پیدا کنید. به عنوان مثال نقشه حرارتی یک تصویر ثابت از یک صفحه وب‌سایت می‌باشد که با برجسته کردن مناطقی که بازدیدکنندگان شما با آن‌ها بیشتر در تعامل هستند، می‌تواند اثر بخشی لینک‌های قرار گرفته در سایت را به شما نشان دهد.

 

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازاریابی داده محور یا دیتا مارکتینگ، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.

 




برچسب‌ها:

اندازه بازار بازاریابی دیجیتال مارکتینگ تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داده‌نما در بازاریابی داشبورد مدیریتی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط