تحقیقات بازار یکی از جنبه‌های مهم هر فعالیت و کسب و کار است که بررسی آن برای تمامی سازمان‌ها و کمپانی‌هایی که محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند از اهمیت بسزایی برخوردار است. تمامی شرکت‌های تولید و پخش مواد غذایی باید برای ارائه محصول خود در بازار، تحقیقات بازار را انجام دهند و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته محصول خود را ارائه دهند.  در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی تحقیقات بازار مواد غذایی بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار و نقش آن در شرکت‌های مواد غذایی:

تحقیقات بازار، یک راهکار بسیار مناسب برای یافتن بینش نسبت به مشتریان و رقبا و تحلیل رفتار آن‌ها در یک صنعت خاص می‌باشد. در واقع در این زمینه اطلاعات و داده‌هایی در خصوص کسب و کارها به دست می‌آید که با بررسی این اطلاعات می‌توان تصمیم‌گیری‌های مهمی را انجام داد. به خصوص کسب و کارهایی که نوپا یا تازه تاسیس هستند و می‌خواهند در دنیای تجارت وارد شوند و محصول و خدمتی را عرضه کنند، تحقیقات بازار بسیار مهم بوده و باید انجام شود. قابل ذکر می‌باشد که شرکت‌های مواد غذایی (هم سازمان‌هایی که برندهای مشهور دارند و هم مجموعه‌های تازه تاسیس) برای عرضه محصولات غذایی در بازار نیز باید کار تحقیقات بازار را به خوبی انجام دهند تا بتوانند الگوریتم مناسبی از رفتار مشتریان خود را به دست آورده و در رقابت پیروز شوند و  سهم بازار بزرگی را از آن خود کنند. نکته قابل توجه و مهمی که باید بدانید، این است که روش‌های مختلفی در زمینه تحقیقات بازار وجود دارد که هر سازمان با توجه به محصولی که ارائه می‌دهد و استراتژی‌هایی که قصد به کار بردن آن‌ها را دارد، ممکن است از آن‌ها استفاده نماید.

بنا به عبارتی دیگر، تحقیقات بازار شامل طرز تفکر مشتریان و مصرف کنندگان یک محصول یا یک خدمت می‌باشد، به علاوه می‌تواند نیازهای آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهد. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که چرا تحقیقات بازار شرکت‌های مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟!

برای پاسخ به این سوال می‌توان اشاره داشت که تحقیقات بازار به تصمیم گیری‌های مدیران در زمینه کالاها و خدمات و حتی نحوه و سبک ورود آن‌ها به بازار کمک شایانی نماید. به علاوه از آنجایی که رقابت در زمینه عرصه مواد غذایی بسیار تنگاتنگ است، بنابراین شرکت‌ها و کمپانی‌های مواد غذایی برای شناخته شدن و افزایش فروش خود به تحقیقات بازار در زمینه مواد غذایی نیاز دارند. قبل از آن که سازمان ها به تحقیقات بازار اقدام کنند، لازم است که در ابتدا مقاصد و اهداف خود را مشخص کرده و بر اساس اهداف خود تحقیقات بازار را انجام دهند. برای مشخص کردن این اهداف سازمان‌ها باید بدانند که چه می‌خواهند و به چیزهایی نیاز دارند؟! در واقع پاسخ به این‌گونه سوالات می‌تواند انجام امور را آسان‌تر کرده و کمپانی‌ها را به سمت راه حل هدایت کند. به علاوه با بررسی و تحلیل اطلاعاتی که از تحقیقات بازار به دست می‌آید، یک شرکت پخض یا تولید کننده مواد غذایی می‌تواند محصولات یا خدماتش را در مسیری که مصرف کنندگان انتظار دارند، بهبود ببخشد و این گونه سهم بزرگتری از بازار را به دست آورد. 

 

تحقیقات بازار مواد غذایی:‌

تحقیقات بازار در زمینه مواد غذایی امری بسیار مهم است که هم باید از طرف شرکت‌های تولید کننده محصولات غذایی و همچنین از طرف شرکت‌های پخش محصولات انجام شود. اگر شما به عنوان یک سازمان در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت می‌کنید باید بدانید که تحقیقات بازار نقش بسیار مهمی را در سود زیان شرکت‌ها ایفا می‌کند، به دلیل آن که تولید محصول غذایی بدون اطلاعات کافی از بازار می‌تواند شما را با شکست مواجه کند به علاوه اطلاعات به دست آمده شما باید به روز باشد به دلیل آنکه اطلاعات در بازار در جریان خواهد بود و دائما در حال تغییر است! بنابراین باید داده‌های به روز در اختیار شما عزیزان قرار بگیرد و پس از آن تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌ها انجام شود و بدین ترتیب استراتژی جدیدی برای کسب‌وکار انتخاب گردد. همچنین باید اشاره شود که شرکت‌های پخش مواد غذایی نیز از این قاعدع مستثنی نبوده و نباید فقط به تحقیقات بازار شرکت تولید کننده مواد غذایی اکتفا کنند! بلکه برای عرضه محصولات و حتی قیمت گذاری آن‌ها نیز باید تحقیقات بازار انجام دهند. بسیاری از سازمان‌ها در بازار به صورت روزانه با اطلاعات بسیاری مواجه هستند که این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • حرکت رقبا در بازار

  • الگو و رفتار مصرف کننده

  • تحولات اجتماعی و اقتصادی و ...

تمامی موارد ذکر شده در فوق می‌تواند بر روی میزان فروش و سهم بازار تاثیر بسیاری بگذارد.

به عنوان مثال کمپانی را در نظر بگیرید که تصور می‌کند در دوران رکود محصول (محصولی که دیر به فروش می‌رسد یا فروش آن سخت می‌باشد) باید تخفیف بیشتری به خریداران بدهد تا آن‌ها اجناس را خریداری نمایند!  حال ممکن است اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار این مسئله را تأیید نکرده و بدین ترتیب و سرمایه کمپانی یا سازمان به دلیل برداشت‌های اشتباه از بازار از بین برود.

کاربرد تحقیقات بازار مواد غذایی:

تحقیقات بازار مواد غذایی کاربرد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد که با انجام آن‌ها می‌توان رشد فروش یک سازمان را تضمین کرد و از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تحقیقات بازار در زمینه برندینگ:

این موضوع شامل بررسی و تحلیل سهم بازار، سهم ویترینی،‌ سهم ذهنی و ... می‌شود.

  • تحقیقات بازار در زمینه آمیخته‌های بازار:  

آمیخته‌های بازار شامل محصول، توزیع، ترویج، قیمت گذاری و استراتژی‌های آن و .... می‌باشد.

  •  تحقیقات بازار در زمینه مشتریان:

این تحقیقات شامل عادات، رفتارها و وفاداری مشتریان خواهد بود

  • تحقیقات بازار در زمینه‌های پژوهشی:

این موضوع شامل بازارها، عادات، محصولات جدید و ... می‌باشد.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و در رابطه با تحقیقات بازار مواد غذایی خود با متخصصان اس دیتا مشورت نمایید.