نازنین شرفی
نازنین شرفی

مطالعه این مقاله حدود 13 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/06
292


انواع تحقیقات بازار


تحقیقات بازار یک راهکار مناسب برای تعیین استراتژی‌های کسب و کار و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن است. این عملیات یا فرآیند بهتر است که تحت نظر متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه انجام شود تا بدین ترتیب بتوان به اطلاعات به دست آمده از این فرآیند اطمینان داشت! روش‌های متعددی برای انجام تحقیقات بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی انواع تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

تعریفی جامع از تحقیقات بازار:

پیش از انکه به بررسی انواع تحقیقات بازار بپردازیم، بهتر است که یک تعریف جامع از این فرآیند مهم ارائه دهیم. البته در مطالب و مقالات گذشته نیز در خصوص تحقیقات بازار با شما عزیزان صحبت کرده‌ایم.

به صورت کلی تحقیقات بازار یک نوع مطالعات یا تحقیقات است که در آن به جمع آوری اطلاعات و داده در یک بازار خاص پرداخته می‌شود و پس از آن داده‌ها و اطلاعات تحلیل خواهند شد. کسانی که کار تحقیقات بازار انجام می‌دهند، با استفاده از جمع اوری داده‌ها و تجریه و تحلیل آن‌ها، بررسی می‌کنند که مردم چه الگوی خریدی برای تهیه محصولات یا خدمات مختلف دارند! یا اینکه نحوه‌ی تغییر ترند و انتظارات مردم از محصولات و خدمات چیست. شایان ذکر است که شما عزیزان می‌توانید با استفاده از انواع تحقیقات بازار یک استراتژی مناسب برای کسب و کار خود اتخاذ نمایید و بررسی کنید که آیا استراتژی فعلی شما مناسب است یا خیر!

 مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

 

انواع تحقیقات بازار

 

نکات مهم در خصوص تحقیقات بازار:

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار برای شناخت مشتری

 

انواع تحقیقات بازار:

همان گونه که در ابتدای مقاله نیز اشاره داشته‌ایم، تحقیقات بازار یک روش بسیار قدرتمند برای تعیین استراتژی‌ها و روش مدیریت کسب و کار است. با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق انواع تحقیقات بازار، کسب و کارها تصمیمات بهتری در خصوص بازار و مشتریان خود خواهند گرفت. این تحقیقات به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا به درک عمیق‌تری از نیازها، ترجیحات و رفتار مشتریان خود برسند. در ادامه به بررسی انواع تحقیقات بازار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار اولیه

تحقیقات بازار اولیه یکی از انواع تحقیقات بازار است که شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل مستقیم داده‌ها و اطلاعات می‌باشد. در کل تحقیقات بازار یک پروژه کامل است که شامل بخش طراحی، اجرا و تحلیل خواهد بود. حال تحقیقات بازار اولیه می‌تواند بر مبنای سوالات حیاتی که به دنبال یافتن آن هستید انجام شود.  

 

تحقیقات بازار ثانویه

دومین نوع تحقیقات بازار، نوع ثانویه آن است. این نوع تحقیقات بازار زمانی معنا می‌یابد که قبلا مطالعات یا تحقیقاتی انجام شده باشد و شما داده‌ها یا مطالعات قبلی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و آن‌ها را در شرکت استفاده کنید (در کل این نوع از تحقیقات بازار، تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های پیشیت و تحلیل‌های انجام شده بر روی داده‌ها و تحقیقات بازار اولیه است). البته تحقیقات بازار ثانویه یکی از انواع تحقیقات بازار است که می‌تواند از طریق منابع بسیاری از جمله سازمان‌های صنعتی، سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها صورت گیرد. تحقیقات ثانویه اغلب برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار اکتشافی

تحقیقات بازار اکتشافی، همان گونه که از اسم ان مشخص است به اکتشافات در بازار نیاز دارد، بنابراین این نوع از تحقیقات، بر روی موضوعی خاص تمرکز دارد که هنوز به صورت کامل درک نشده است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که تحقیقات بازار اکتشافی، از لحاظ ساختار خود به اندازه دیگر انواع تحقیقات بازار، دقیق نمی‌باشد! زیرا شما دانش قبلی زیادی ندارید که بتوانید مطالعه‌ی خود را بر اساس آن انجام دهید. از جمله نکات مهمی که در خصوص این نوع از تحقیقات باید بدانید، به شرح زیر می‌باشد:

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

دلایل اهمیت تحقیقات بازار 

 

تحقیقات بازار خاص

تحقیقات بازار خاص یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار است که بر روی پاسخ به سؤالی خاص یا مطالعه‌ی موضوعی کاملا مشخص تمرکز دارد. این نوع از تحقیقات بازار شامل جذب بسیاری از پاسخ‌دهندگان از بخش خاصی از بازار شما بر اساس موارد ذکر شده در ذیل می‌باشد:

تحقیقات بازار خاص، به صورت معمول از طریق اطلاعات به دست آمده از تحقیقات اکتشافی طراحی و اجرا خواهد شد.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران 

 

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد تا درباره انواع تحقیقات بازار، اطلاعات کلی در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تحقیقات بازار و همچنین روش‌های انجام آن به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید. همچنین اگر به دنبال یک تیم حرفه‌ای در خصوص انجام تحقیقات بازار هستید، می‌توانید با کارشناسان مجرب اس دیتا مشورت کنید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی تحقیق بازار سایز بازار بازار

مقالات مرتبط


تحقیقات بازار B2B و B2C بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار بهترین سایت های تحلیل بازار بورس نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات راهبردی بازار پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین تحقیق درباره بازاریابی و فروش تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی دلایل اهمیت تحقیقات بازار چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در تحلیل رفتار مصرف‌کننده در فروشگاه‌های آنلاین کاربرد داده در تجزیه و تحلیل روند فروش و بازاریابی کاربرد داده در تحلیل رفتار اجتماعی و روانشناختی تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش ‌بینی رشد شرکت بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های بازاریابی برای شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های بازار استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن روش‌های رونق کسب و کار با بازاریابی دیجیتال انواع داشبوردهای تحقیقات بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبوردهای تحقیقات بازار تحقیقات بازار مواد غذایی چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ آیا کاهش قیمت بهترین راه برای افزایش فروش است ؟

داشبورد های مرتبط