نازنین شرفی

مطالعه این مقاله حدود 44 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1402/06/06
547



تحقیقات بازار یک راهکار مناسب برای تعیین استراتژی‌های کسب و کار و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن است. این عملیات یا فرآیند بهتر است که تحت نظر متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه انجام شود تا بدین ترتیب بتوان به اطلاعات به دست آمده از این فرآیند اطمینان داشت! روش‌های متعددی برای انجام تحقیقات بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی انواع تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

تعریفی جامع از تحقیقات بازار:

پیش از انکه به بررسی انواع تحقیقات بازار بپردازیم، بهتر است که یک تعریف جامع از این فرآیند مهم ارائه دهیم. البته در مطالب و مقالات گذشته نیز در خصوص تحقیقات بازار با شما عزیزان صحبت کرده‌ایم.

به صورت کلی تحقیقات بازار یک نوع مطالعات یا تحقیقات است که در آن به جمع آوری اطلاعات و داده در یک بازار خاص پرداخته می‌شود و پس از آن داده‌ها و اطلاعات تحلیل خواهند شد. کسانی که کار تحقیقات بازار انجام می‌دهند، با استفاده از جمع اوری داده‌ها و تجریه و تحلیل آن‌ها، بررسی می‌کنند که مردم چه الگوی خریدی برای تهیه محصولات یا خدمات مختلف دارند! یا اینکه نحوه‌ی تغییر ترند و انتظارات مردم از محصولات و خدمات چیست. شایان ذکر است که شما عزیزان می‌توانید با استفاده از انواع تحقیقات بازار یک استراتژی مناسب برای کسب و کار خود اتخاذ نمایید و بررسی کنید که آیا استراتژی فعلی شما مناسب است یا خیر!

 مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار آنلاین چیست؟

 

انواع تحقیقات بازار

 

نکات مهم در خصوص تحقیقات بازار:

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

تحقیقات بازار برای شناخت مشتری

 

انواع تحقیقات بازار:

همان گونه که در ابتدای مقاله نیز اشاره داشته‌ایم، تحقیقات بازار یک روش بسیار قدرتمند برای تعیین استراتژی‌ها و روش مدیریت کسب و کار است. با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از طریق انواع تحقیقات بازار، کسب و کارها تصمیمات بهتری در خصوص بازار و مشتریان خود خواهند گرفت. این تحقیقات به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا به درک عمیق‌تری از نیازها، ترجیحات و رفتار مشتریان خود برسند. در ادامه به بررسی انواع تحقیقات بازار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تحقیقات بازار اولیه

تحقیقات بازار اولیه یکی از انواع تحقیقات بازار است که شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل مستقیم داده‌ها و اطلاعات می‌باشد. در کل تحقیقات بازار یک پروژه کامل است که شامل بخش طراحی، اجرا و تحلیل خواهد بود. حال تحقیقات بازار اولیه می‌تواند بر مبنای سوالات حیاتی که به دنبال یافتن آن هستید انجام شود.  

 

تحقیقات بازار ثانویه

دومین نوع تحقیقات بازار، نوع ثانویه آن است. این نوع تحقیقات بازار زمانی معنا می‌یابد که قبلا مطالعات یا تحقیقاتی انجام شده باشد و شما داده‌ها یا مطالعات قبلی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و آن‌ها را در شرکت استفاده کنید (در کل این نوع از تحقیقات بازار، تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های پیشیت و تحلیل‌های انجام شده بر روی داده‌ها و تحقیقات بازار اولیه است). البته تحقیقات بازار ثانویه یکی از انواع تحقیقات بازار است که می‌تواند از طریق منابع بسیاری از جمله سازمان‌های صنعتی، سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها صورت گیرد. تحقیقات ثانویه اغلب برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

تحقیقات بازار

 

تحقیقات بازار اکتشافی

تحقیقات بازار اکتشافی، همان گونه که از اسم ان مشخص است به اکتشافات در بازار نیاز دارد، بنابراین این نوع از تحقیقات، بر روی موضوعی خاص تمرکز دارد که هنوز به صورت کامل درک نشده است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که تحقیقات بازار اکتشافی، از لحاظ ساختار خود به اندازه دیگر انواع تحقیقات بازار، دقیق نمی‌باشد! زیرا شما دانش قبلی زیادی ندارید که بتوانید مطالعه‌ی خود را بر اساس آن انجام دهید. از جمله نکات مهمی که در خصوص این نوع از تحقیقات باید بدانید، به شرح زیر می‌باشد:

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

دلایل اهمیت تحقیقات بازار 

 

تحقیقات بازار خاص

تحقیقات بازار خاص یکی دیگر از انواع تحقیقات بازار است که بر روی پاسخ به سؤالی خاص یا مطالعه‌ی موضوعی کاملا مشخص تمرکز دارد. این نوع از تحقیقات بازار شامل جذب بسیاری از پاسخ‌دهندگان از بخش خاصی از بازار شما بر اساس موارد ذکر شده در ذیل می‌باشد:

تحقیقات بازار خاص، به صورت معمول از طریق اطلاعات به دست آمده از تحقیقات اکتشافی طراحی و اجرا خواهد شد.  

 

مقاله زیر را مطالعه فرمایید: 

بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران 

 

سخن پایانی:

در این مقاله سعی شد تا درباره انواع تحقیقات بازار، اطلاعات کلی در اختیار شما عزیزان قرار داده شود. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تحقیقات بازار و همچنین روش‌های انجام آن به وب سایت اس دیتا مراجعه نمایید. همچنین اگر به دنبال یک تیم حرفه‌ای در خصوص انجام تحقیقات بازار هستید، می‌توانید با کارشناسان مجرب اس دیتا مشورت کنید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داده‌نما در بازاریابی داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد مدیریتی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط