کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 42 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/07/10
688



در دنیای بزرگ بازاریابی، اصطلاحات بسیار متفاوتی وجود دارد که گاها معنی برخی از آن‌ها را نمی‌دانیم. دنیای بازاریابی و استارتاپ دنیای پیچیده‌ای است که شناخت آن نیازمند مطالعه و شناخت استراتژی‌های مختلف است. اصطلاح هک رشد یا خلق رشد، مدتی است که در دنیای بازاریابی باب شده و ممکن است شما عزیزان با آن آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی هک رشد بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

هک رشد چیست؟

استراتژی‌های بسیاری در زمینه بازاریابی وجود دارد که به کارگیری و پیاده سازی آن‌ها می‌تواند از هر جهت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها مفید باشد. در واقع زمانی یک سازمان به موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش می‌رسد که بتواند استراتژی‌های بازاریابی را در آن پیاده سازی کند. حال می‌توان اذعان داشت که هک رشد همان پیاده سازی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات است که بر رشد سریع و پربازده کسب‌و‌کار متمرکز است. در واقع هک رشد یا خلق رشد به معنای آزمایش استراتژی‌های کارآمد بازاریابی است که می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود. هدف از هک رشد، رشد کسب و کارها و سازمان‌ها می‌باشد. بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌ها به دنبال موفقیت در زمینه تولید و فروش محصولات خود هستند. به همین دلیل با استفاده از هک رشد می‌توان  با هزینه‌ای بسیار اندک به نتایج مناسبی دست یافت.

 

آیا هک رشد یک ابزار است!؟

این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از شما به وجود آید. برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که خیر! هک رشد یک ابزار نیست. خلق رشد نوعی نگرش است که به برداشت شما از تغییرات در سازمان مرتبط می‌شود. این فرآیند نوعی آزمون و خطا در مسیر بازاریابی، توسعه محصول، کانال‌های فروش شما و ... می‌باشد. هدف از آن رشد سریع کسب و کار با استفاده از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بوده که می‌تواند برای کسب و کارهای آنلاین سود بسیاری داشته باشد.  زمانی که شما فرآیند هک رشد را انجام می‌دهید، می‌توانید با استفاده از بازخوردهای مختلف از بازاریابی، آمارهایی را به دست بیاورید. این آمارها می‌تواند در خصوص توسعه و رشد سازمان بسیار موثر باشد.

 

بستر هک رشد:

در سال‌های گذشته فرآیند بازاریابی به صورت فیزیکی و زنده انجام می‌شد. بدین صورت که بازاریابان با حضور فیزیکی خود در مکان‌های مختلف یا در محیط‌های متفاوت سعی به فروش محصولات کمپانی خود داشتند. اما امروزه با همه‌گیر شدن اینترنت و گستردگی فضای آن بسیاری از کسب و کارها دچار تغییرات بزرگی شد. بگونه‌ای که بازاریابی از شکل قدیمی خود جدا شده و به شکل نوین در آمده است. فضای اینترنت بستر مناسبی برای انجام فرآیندهای بازاریابی می‌باشد. در واقع برای انجام فرآیند هک رشد به بستر اینترنت نیاز است. دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی جای خود را به روش‌های نوین داده‌اند و فرآیند هک رشد بر پایه همین روش‌های نوین استوار است.

 

چه کسی فرآیند هک رشد را انجام می‌دهد؟!

پاسخ این سوال بسیار ساده است! هکر رشد می‌تواند فرآیند خلق رشد یا هک رشد را انجام دهد. در واقع فردی که می‌تواند استراتژی‌ها و فرآیند هک رشد را پیاده سازی و اجرا نماید، به عنوان هکر رشد شناخته می‌شود. البته نکته مهمی که باید بدانید این است که هکر رشد با بازاریاب متفاوت است. این تفاوت در هدف آن‌ها نیز قابل مشاهده است. بازاریاب به دنبال فروش محصول است اما هکر رشد به دنبال خلق و رشد یک سازمان می‌باشد. بنابراین این فرد چشم‌انداز بزرگ‌تری دارد. به دنبال روابط عمومی و شناخت برند به بازار هدف می‌باشد. بنا به عبارتی دیگر هکرهای رشد به دنبال استراتژی‌ها و تکنیک‌ها یا شاخص‌هایی هستند که سبب رشد کسب و کار می‌شود.  

 

شاخص‌های مهم در فرآیند خلق رشد:

در فرآیند خلق رشد یا هک رشد شاخص‌هایی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها استراتژی‌های مهمی را در بازاریابی رقم می‌زند. در واقع شاخص‌های این فرآیند می‌تواند موفقیت در سازمان را رقم بزند. این شاخص‌ها یا این پارامتر‌ها به شاخص‌های پنجگانه یا قیف هک رشد نیز مشهور می‌باشد که از آن‌‌ها را به صورت زیر شرح می‌دهیم:

جذب:

جذب مشتریان جدید برای محصول یا خدمتی که توسط سازمان‌ها ارائه می‌شود. (استفاده از: ایمیل، وبلاگ، سئو، همکاری در فروش، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و ... می‌تواند فرآیند جذب را انجام دهد)

فعال‌سازی:

فعال سازی به معنای متقاعد کردن مشتری برای استفاده از محصولات یا خدمات می‌باشد. (استفاده از: صفحه اصلی، صفحه فرود، بیان ویژگی‌های محصول)

حفظ مشتری:

به معنای حفظ مشتریان سازمان و از دست ندادن آن‌ها(که برای رسیدن به این هدف برنامه‌های خاصی وجود دارد). برای انجام این کار ایمیل‌های یادآور، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

افزایش درآمد:

افزایش سوددهی و درآمد سازمان، منجر به بقا و رشد کمپانی خواهد شد.

ارجاع:

به معنای ترغیب مشتریان فعلی سازمان به ارجاع دیگران به سازمان مربوطه. (شیوه دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن نظرات)

  

 

چرا باید از فرآیند هک رشد استفاده کرد؟!

بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به دنبال پیشرفت و رشد سازمان خود هستند. در این راستا باید هدف گذاری‌هایی انجام شود که خوشبختانه هکرهای رشد در این هدف گذاری می‌توانند سهم بالایی داشته باشند. از آنجا که کل فرآیند هک رشد به هدف گذاری و حرکت در راستای آن وابسته است، بنابراین استفاده از این فرآیند برای سازمان‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد. هکر رشد فردی است که می‌تواند روش‌های نوینی در بازاریابی ابداع کند، خلاقیت دارد و رسیدن به هدف برای او مهم است. بنابراین استفاده از این فرآیند و بهره‌گیری از هکرهای رشد جزء الزامات در هر سازمان به شمار می‌آید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داده‌نما در بازاریابی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد مدیریتی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط