کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/07/10
429


هک رشد چیست؟


در دنیای بزرگ بازاریابی، اصطلاحات بسیار متفاوتی وجود دارد که گاها معنی برخی از آن‌ها را نمی‌دانیم. دنیای بازاریابی و استارتاپ دنیای پیچیده‌ای است که شناخت آن نیازمند مطالعه و شناخت استراتژی‌های مختلف است. اصطلاح هک رشد یا خلق رشد، مدتی است که در دنیای بازاریابی باب شده و ممکن است شما عزیزان با آن آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی هک رشد بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

هک رشد چیست؟

استراتژی‌های بسیاری در زمینه بازاریابی وجود دارد که به کارگیری و پیاده سازی آن‌ها می‌تواند از هر جهت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها مفید باشد. در واقع زمانی یک سازمان به موفقیت در زمینه بازاریابی و فروش می‌رسد که بتواند استراتژی‌های بازاریابی را در آن پیاده سازی کند. حال می‌توان اذعان داشت که هک رشد همان پیاده سازی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات است که بر رشد سریع و پربازده کسب‌و‌کار متمرکز است. در واقع هک رشد یا خلق رشد به معنای آزمایش استراتژی‌های کارآمد بازاریابی است که می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود. هدف از هک رشد، رشد کسب و کارها و سازمان‌ها می‌باشد. بسیاری از مجموعه‌ها و سازمان‌ها به دنبال موفقیت در زمینه تولید و فروش محصولات خود هستند. به همین دلیل با استفاده از هک رشد می‌توان  با هزینه‌ای بسیار اندک به نتایج مناسبی دست یافت.

 

آیا هک رشد یک ابزار است!؟

این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از شما به وجود آید. برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که خیر! هک رشد یک ابزار نیست. خلق رشد نوعی نگرش است که به برداشت شما از تغییرات در سازمان مرتبط می‌شود. این فرآیند نوعی آزمون و خطا در مسیر بازاریابی، توسعه محصول، کانال‌های فروش شما و ... می‌باشد. هدف از آن رشد سریع کسب و کار با استفاده از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش بوده که می‌تواند برای کسب و کارهای آنلاین سود بسیاری داشته باشد.  زمانی که شما فرآیند هک رشد را انجام می‌دهید، می‌توانید با استفاده از بازخوردهای مختلف از بازاریابی، آمارهایی را به دست بیاورید. این آمارها می‌تواند در خصوص توسعه و رشد سازمان بسیار موثر باشد.

 

بستر هک رشد:

در سال‌های گذشته فرآیند بازاریابی به صورت فیزیکی و زنده انجام می‌شد. بدین صورت که بازاریابان با حضور فیزیکی خود در مکان‌های مختلف یا در محیط‌های متفاوت سعی به فروش محصولات کمپانی خود داشتند. اما امروزه با همه‌گیر شدن اینترنت و گستردگی فضای آن بسیاری از کسب و کارها دچار تغییرات بزرگی شد. بگونه‌ای که بازاریابی از شکل قدیمی خود جدا شده و به شکل نوین در آمده است. فضای اینترنت بستر مناسبی برای انجام فرآیندهای بازاریابی می‌باشد. در واقع برای انجام فرآیند هک رشد به بستر اینترنت نیاز است. دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی جای خود را به روش‌های نوین داده‌اند و فرآیند هک رشد بر پایه همین روش‌های نوین استوار است.

 

چه کسی فرآیند هک رشد را انجام می‌دهد؟!

پاسخ این سوال بسیار ساده است! هکر رشد می‌تواند فرآیند خلق رشد یا هک رشد را انجام دهد. در واقع فردی که می‌تواند استراتژی‌ها و فرآیند هک رشد را پیاده سازی و اجرا نماید، به عنوان هکر رشد شناخته می‌شود. البته نکته مهمی که باید بدانید این است که هکر رشد با بازاریاب متفاوت است. این تفاوت در هدف آن‌ها نیز قابل مشاهده است. بازاریاب به دنبال فروش محصول است اما هکر رشد به دنبال خلق و رشد یک سازمان می‌باشد. بنابراین این فرد چشم‌انداز بزرگ‌تری دارد. به دنبال روابط عمومی و شناخت برند به بازار هدف می‌باشد. بنا به عبارتی دیگر هکرهای رشد به دنبال استراتژی‌ها و تکنیک‌ها یا شاخص‌هایی هستند که سبب رشد کسب و کار می‌شود.  

 

شاخص‌های مهم در فرآیند خلق رشد:

در فرآیند خلق رشد یا هک رشد شاخص‌هایی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها استراتژی‌های مهمی را در بازاریابی رقم می‌زند. در واقع شاخص‌های این فرآیند می‌تواند موفقیت در سازمان را رقم بزند. این شاخص‌ها یا این پارامتر‌ها به شاخص‌های پنجگانه یا قیف هک رشد نیز مشهور می‌باشد که از آن‌‌ها را به صورت زیر شرح می‌دهیم:

جذب:

جذب مشتریان جدید برای محصول یا خدمتی که توسط سازمان‌ها ارائه می‌شود. (استفاده از: ایمیل، وبلاگ، سئو، همکاری در فروش، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و ... می‌تواند فرآیند جذب را انجام دهد)

فعال‌سازی:

فعال سازی به معنای متقاعد کردن مشتری برای استفاده از محصولات یا خدمات می‌باشد. (استفاده از: صفحه اصلی، صفحه فرود، بیان ویژگی‌های محصول)

حفظ مشتری:

به معنای حفظ مشتریان سازمان و از دست ندادن آن‌ها(که برای رسیدن به این هدف برنامه‌های خاصی وجود دارد). برای انجام این کار ایمیل‌های یادآور، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

افزایش درآمد:

افزایش سوددهی و درآمد سازمان، منجر به بقا و رشد کمپانی خواهد شد.

ارجاع:

به معنای ترغیب مشتریان فعلی سازمان به ارجاع دیگران به سازمان مربوطه. (شیوه دهان به دهان و به اشتراک گذاشتن نظرات)

  

 

چرا باید از فرآیند هک رشد استفاده کرد؟!

بسیاری از سازمان‌ها و نهادها به دنبال پیشرفت و رشد سازمان خود هستند. در این راستا باید هدف گذاری‌هایی انجام شود که خوشبختانه هکرهای رشد در این هدف گذاری می‌توانند سهم بالایی داشته باشند. از آنجا که کل فرآیند هک رشد به هدف گذاری و حرکت در راستای آن وابسته است، بنابراین استفاده از این فرآیند برای سازمان‌ها می‌تواند بسیار سودمند باشد. هکر رشد فردی است که می‌تواند روش‌های نوینی در بازاریابی ابداع کند، خلاقیت دارد و رسیدن به هدف برای او مهم است. بنابراین استفاده از این فرآیند و بهره‌گیری از هکرهای رشد جزء الزامات در هر سازمان به شمار می‌آید.

 

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

آمار اندازه بازار قیمت گذاری محصول سیستم توسعه محصول داده کاوی