یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هر سازمان در خصوص معرفی و ورود محصول خود به بازار می‌گیرد، سبک ورود به بازار است. در کنار شاخص‌های بسیار مهم در زمینه تحقیقات بازار، سبک ورود محصول به بازار نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. محصول یا خدمتی که به بازار عرضه می‌کنید، باید به صورت رقابتی به بازار ورود پیدا کند و به عبارتی دیگر بتواند با دیگر محصول هم رده خود رقابت نماید! به همین دلیل قبل از ورود به بازار بهتر است با مشاوران و کارشناسان در این حوزه مشورت نمایید تا بتوانید سبک ورود مناسبی را برای سازمان خود اتخاذ کنید. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سبک ورود به بازار بپردازیم و اطلاعات مهمی را درباره این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

چهارچوب و سبک ورود به بازار:

برای تمامی سازمان‌ها حتی سازمان‌هایی که سالیان سال است در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند و قصد دارند محصول یا خدمتی جدید به بازار را ارائه کنند، سبک ورود به بازار بسیار مهم است و به عبارتی باید در چهارچوب خاصی صورت بگیرد. هر چقدر سبک ورود به بازار شما مناسب‌تر و با استراتژی‌های بهتری همراه باشد، میزان موفقیت شما در بازار و شناخته شدن محصولتان بسیار بیشتر خواهد بود. به هنگام ارائه یک محصول به بازار، موارد بسیار مختلفی وجود دارد که با بررسی و تحلیل آن‌ها می‌توانید استراتژ‌ی‌های مناسب ورود به بازار را انتخاب نمایید. از جمله این موارد می‌توان به صورت زیر اشاره داشت:

  • در نظر گرفتن رقبا و میزان شهرت آن‌ها در بازار

  • قیمت محصولات مشابه در بازار و در نظر گرفتن قیمت مناسب برای محصول مورد نظر (قیمت گذاری محصولات و خدمات)

  • در نظر گرفتن اهداف تجاری

  • انجام فرآیند تحقیقات بازار به صورت کامل برای هر محصول و ...

استراتژی ورود به بازار:

برخورداری از یک استراتژی ورود به بازار می‌تواند به شما و تیمتان جهت کلی پروژه مورد نظر را نشان دهد. ممکن است بسیاری از مشاغل استراتژی مناسبی برای ورود به بازار نداشته باشند و حتی بدون آن نیز صادرات محصول خود را شروع کنند! باید بدانید که چنین وضعیتی می‌تواند محصول و در بسیاری از موارد سرمایه گذاری شما را به نابودی بکشاند و سبب ایجاد نتایج ضعیف بشود. بنابراین بهتر است که قبل از ورود به بازار استراتژی مناسبی داشته باشید. برای داشتن استراتژی ورود به بازار، باید نکات و موارد مهمی را در نظر بگیرید که آن‌ها را به صورت زیر شرح داده‌ایم:

 

۱)تعیین اهداف تجاری

اولین قدم برای استراتژی ورود به بازار این است که اهداف خود را تعیین کنید و مشخص نمایید که با استفاده از پروژه خود قصد دارید به چه مواردی برسید؟! و ... تعیین اهداف تجاری می‌تواند سبک ورود به بازار را نیز تغییر دهد، بنابراین قبل از ورود خود، این موضوع را تعیین فرمایید. برای تعیین اهداف تجاری خود موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید و هدفی را برای آن‌ها مشخص کنید:

  • میزان سطح فروش هدف

  • تعیین محصول یا خدمتی که قصد عرضه آن به بازار را دارید.

  • تعیین بازار و جامعه هدف خود

  • جدول زمانی برای دستیابی به اهداف

  • بودجه و سایر منابع موجود (در صورت ورود به بازارهای خارجی و صادرات محصولات)

استراتژی ورود به بازار می‌تواند یک تصویر بزرگ از راه‌هایی که پیش رو دارید را به شما ارائه دهد. حتی شما می‌توانید از استراتژی خود برای ساختن یک برنامه بازاریابی مناسب نیز استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در تعیین اهداف شما تاثیر گذارد، این است که شما بدانید چرا خریداران باید محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند؟ دانستن این موضوعات می‌تواند در هدف گذاری تجاری شما بسیار موثر واقع شده و به شما مدیران کمک نماید تا استراتژی مناسب برای ورود به بازار را انتخاب نمایید.

 

2)تحقیقات بازار

سبک ورود به بازار و انتخاب یک استراتژی مناسب برای آن، در گرو انجام تحقیقات بازار خواهد بود. از طریق تحقیقات بازار اطلاعات بسیار مهمی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اندازه بازار

  • گرایش های مصرف کننده، نیازها و تصوراتی که نسبت به محصولات شما دارند

  • رقبا شما در بازار و ....

 

3) نیازهای مالی و بیمه را در نظر بگیرید

یکی دیگر از مهم‌ترین گام‌ها قبل از تعیین استراتژی ورود به بازار در نظر گرفتن نیاز مالی و مخارج خود است. از آنجایی که حمایت سرمایه‌گذاران از اهمیت بسزایی برخوردار است، بنابراین شما با دانستن نیازهای مالی خود و تعیین مخارجتان می‌توانید استراتژی مناسب‌تری را انتخاب نمایید و سرمایه گذاران را به سمت خود جذب کنید. برای فهمیدن میزان مخارج و نیازهای مالی خود نیز بهتر است موارد زیر را محاسبه کرده و آن‌ها را در نظر داشته باشید:

  • میزان سرمایه گذاری اولیه در تولید

  • میزان هزینه‌های حمل و نقل

  • در نظر گرفتن هزینه‌های استخدام و . ...

 

4)در نظر گرفتن راه‌های فروش محصول

راه‌های فروش محصول جزء جذاب‌ترین مباحثی است که می‌تواند به تعیین استراتژی ورود به بازار هدف شما کمک شایانی نماید. فروش محصولات می‌تواند از طرق مختلفی انجام شود اما یکی از مهم‌ترین راه‌های فروش محصول که امروزه در سرتاسر دنیا رایج است، فروش اینترنتی یا آنلاین می‌باشد.  

 

سخن آخر:

شما باید به صورت مرتب استراتژی ورود به بازار خود را برای نظارت بر عملکرد خود به روز رسانی کرده و به صورت کامل آن را بررسی نمایید. از طرف دیگر سبک ورود به بازار نیز یک طرح مهم است که می‌تواند شما را در مسیر درست نگه دارد.  

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات بازار و سبک ورود به بازار به وب سایت اس دیتا مراجعه کنید و با کارشناسان و متخصصان اس دیتا مشورت نمایید.