کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
449


داشبورد مدیریتی


با توجه به تعاریف مقالات پیشین در خصوص داشبورد و انواع آن به اهمیت داشبوردها و تاثیر آن در کسب‌وکارها پی‌بردیم. اما بحث داشبورد بسیار گسترده و مهم است. در این مقاله از وب‌سایت اس‌دیتا قصد داریم در مورد داشبورد مدیریتی و مزیت‌های ایجاد آن بعلاوه روش‌های ساخت داشبوردهای مدیریتی صحبت کنیم.

داشبوردها

هرگاه اسم داشبورد به گوشمان می‌خورد طبق عادت اول ذهنمان به سمت داشبورد خودرو سوق داده می‌شود. بدیهی است که برای اداره یک مجموعه و کسب‌وکار لازم است که مدیران به امور کاری واقف باشند. داشبوردها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در بردارنده مجموعه ابزارهای فرمان‌دهنده و معیارهایی برای ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری نهایی هستند. قبل از هر توضیحی سوال پیش می‌آید که داشبورد مدیریتی چیست؟ برای بیان ساده‌ترین تعریف از داشبورد مدیریتی می‌توان گفت تصویر گرافیکی که مسیر رسیدن به هدف را با قابلیت کنترل‌کننده در اختیار ما قرار می‌دهد. داشبوردها بهتر است که دقت بالایی داشته باشند. در داشبوردهای مدیریتی به کمک نمودارهای گرافیکی اطلاعات در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

چند نوع داشبورد مدیریتی داریم؟

با توجه به اینکه مدیریت انواع مختلفی دارد بنابراین داشبوردهای مدیریتی هم شامل انواع مختلفی می‌شوند:

۱- داشبورد مدیریت کسب‌و‌کار

۲-داشبورد مدیریت مشتریان

۳- داشبورد مدیریت مالی

۴- داشبورد مدیریت فروش

نمونه‌ای از داشبورد مدیر فروش و بازاریابی

نمونه‌ای از داشبورد نمودار

اهمیت داشبوردهای مدیریتی

هر سازمان و شرکتی برای اهداف از پیش تعیین شده خود برنامه‌ریزی می‌کند تا بیشترین سوددهی را داشته باشد. استفاده از داشبوردهای مدیریتی موجب می‌شود مدیران برنامه مدون و طولانی مدت خود را ترتیب دهند. بزرگترین اهمیت بهره‌گیری از داشبورد مدیریتی برنامه‌ریزی در جهت افزایش سوددهی خواهد بود. داشبوردهای مدیریتی هم مانند داده‌نماها در راستای جلوگیری از وقت مدیران و مخاطبان خود بعلاوه به صرفه بودن هزینه‌ها عمل می‌کنند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در داشبوردهای مدیریتی ورودی و خروجی‌های مجموعه است. برای سهولت در انجام امور داشبوردهای مدیریتی، نرم‌افزارهای متعددی کدنویسی و طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها با استفاده از کدها و الگوریتم‌هایی که برنامه‌نویسی شده است کار می‌کنند. یکی از نرم‌افزارهایی مهمی که برای داشبورد مدیریتی استفاده می‌شود داده‌های نرم‌افزارهای CRM یا ارتباط با مشتریان است.

چرا داشبورد مدیریتی برای کسب‌وکارها مفید است؟

امروزه مدیران کسب‌وکارها به قدری مشغله دارند که به دنبال راهکاری برای رسیدگی سریع به امور کاری و اداری خود هستند. اما این سرعت در انجام امور نباید بر روی تصمیمات و کیفیت کار تاثیر منفی بگذارد. در این مسیر داشبورد مدیریتی به خاطر ویژگی‌های زیر بهترین گزینه است:

 ۱-اندازه گیری شاخص‌های کلیدی (KPI)

۲- تعهد در نمودارها

۳- پیچیده نبودن محتوا

۴-قابلیت فیلتر در داده‌ها

۵- در دسترس بودن

۶- قابلیت پردازش در لحظه

شاخص‌ها

هر شرکتی براساس نوع عملکرد و فعالیتی که دارد شاخص خاص و مختص به خود را  دارد. شاخص‌ها در تصمیم‌گیری اهداف هر مدیری مهم‌ترین عامل هستند. شاخص‌های کلیدی یا KPIها طبق عملکرد تیم، میزان موفقیت و زمان رسیدن به هدف را بررسی می‌کنند.



برچسب‌ها:

داشبورد داشبورد فروش داشبورد_قیمت‌گذاری