به طور قطع تاکنون نام سهم بازار را شنیده‌اید و شاید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. سهم بازار یک معیار و شاخص بسیار مهم در موفقیت کسب و کارهای مختلف به شمار می‌آید و اطلاع داشتن از آن و محاسبه صحیح این شاخص می‌تواند کمک شایانی به مدیران سازمان نماید. در واقع بزرگی این معیار رابطه مستقیمی با سود سازمان شما دارد و به عبارتی دیگر هرچقدر سهم بیشتری از بازار را دریافت نمایید، به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سهم بازار بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

سهم بازار و نحوه محاسبه آن:

اگر بخواهیم تعریفی جامع از سهم بازار را بیان کنیم، باید اشاره نماییم که هر سازمانی که محصول یا خدمتی را برای فروش تولید کرده و به بازار ارائه می‌دهد، از یک درصد فروش مشخص (که قابل تغییر است) برخوردار خواهد بود و به این درصد فروش که در بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود، سهم بازار می‌گویند. به عنوان مثال فرض کنید که محصولی را تولید می‌کنید، با محاسبه سهم بازار می‌توانید میزان سود و زیان خود را نیز محاسبه نمایید و به این نتیجه برسید که آیا محصول تولیدی برای شما سود ده خواهد بود؟! چه میزان از افراد جامعه آن را خریداری می‌کنند؟! آیا می‌توان فروش محصول را دو چندان کرد؟! آیا می‌تواند سهم یا اندازه بیشتری از بازار را از آن خود نمایید؟! و ...

پاسخ به تمامی سوالات فوق قبل از محاسبه اندازه بازار ممکن است کمی سخت باشد اما پس از آن که این معیار را محاسبه کردید، می‌توانید جواب قطعی و مناسبی را برای این‌گونه سوالات مشخص کرده و برنامه منسجمی را برای کسب و کار خود تهیه نمایید. حتی شما می‌توانید قبل از آن که محصول یا خدمتی را به بازار عرضه کنید، سهم بازار را محاسبه نمایید و بدانید که آیا محصول یا خدمت شما با فروش مواجه خواهد شد یا خیر! بنابراین این شاخص می‌تواند نقش بسیار مهمی در کسب و کار شما داشته باشد و سازمانتان را به قله‌های موفقیت برساند. در واقع می‌توان اذعان داشت که از سهم بازار به منظور ارائه‌ چشم اندازی از موقعیت یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده می‌شود. به علاوه نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که میزان سود یا ضرر در سهم بازار می‌تواند با توجه به شرایط صنعت مورد نظر، تأثیر قابل توجهی در عملکرد سهام یک سازمان داشته باشد!

لازم به ذکر است که به منظور برای محاسبه سهم بازار محصول یا خدمت عرضه شده‌تان باید میزان فروش محصول خود را بر میزان فروش کلی صنعت مورد نظر خود تقسیم نمایید و دوره‌ای مشخص را برای آن در نظر داشته باشید (به عنوان مثال بازه ۳ ماهه، شش ماهه یا سالانه می‌تواند به عنوان بازه زمانی مورد نظر شما انتخاب شود).

به ‌عنوان ‌مثال اگر یک سازمان در سال ۱۴۰۰ به اندازه ۱۰ میلیارد از محصولی فروخته باشد و فروش همان محصول خاص در کل کشور به اندازه 10۰ میلیارد تومان باشد، آنگاه سهم بازار شرکت مورد نظر به اندازه 10 درصد از کل بازار خواهد بود!  شما عزیزان با دانستن میزان سهم رقبایتان از بازار می‌توانید جایگاه آن‌ها را نیز بسنجید و برای خود برنامه ریزی داشته باشید که بتوانید سهم بیشتری از بازار را در صنعت مربوطه از آن خود کنید. 

محاسبه سهم بازار بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده:

یکی دیگر از راه‌های محاسبه سهم بازار، محاسبه این شاخص بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده از یک محصول است. برای این محاسبه باید بر اساس موارد ذکر شده در زیر عمل نمایید:‌

  • تعیین یک دوره مالی مشخص و معین

همان‌گونه که اشاره کرده ایم، محاسبه سهم بازار باید در یک مدت زمان یا دوره مشخص انجام شود. به همین دلیل تعیین یک دوره مالی (به عنوان مثال دوره ۳ ماهه) بسیار مهم است و باید اولین گام شما برای محاسبه این معیار باشد.

  • تعیین تعداد واحدهای فروخته شده

در گام دوم باید کل تعداد واحدهای فروخته شده از محصول مورد نظر در دوره مالی مشخص را پیدا نمایید.

  • تعداد واحدهای فروخته شده کل صنعت مربوطه

شما عزیزان باید تعداد کل واحدهای فروخته شده در صنعت مربوطه را بر اساس کانال‌ها و اطلاعات مربوط به صنعت خود را به دست آورید.

  • تقسیم اطلاعات به دست آمده از واحدهای فروخته شده

در این مرحله شما عزیزان باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را به واحدهای فروخته شده در صنعت تقسیم نمایید.

مزایای محاسبه و بررسی سهم بازار:

محاسبه، بررسی و تحلیل سهم بازار می‌تواند مزایای زیر را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارمغان بیاورد:

  • بررسی و تحلیل جایگاه رقبا در بازار

  • آگاهی از رقابت نسبی محصولات با یکدیگر

  • افزایش درآمد و سود نسبت به رقبا

  • به دست آوردن مقیاس بیشتر برای فعالیت‌های شرکت

  • بررسی میزان رضایت از محصول یا خدمت مورد نظر و ...

سخن پایانی:

متخصصان در این زمینه اذعان دارند، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرده‌اند، سود بیشتری را کسب می‌نمایند. در واقع بهتر است که این معیار یا شاخص را در دوره ها و فواصل زمانی ذکر شده اندازه گیری نمایید تا در صورت زیان سازمان آن را به موقع شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه‌ای داشته باشید. از طرف دیگر درک سهم بازار می‌تواند بر تکنیک‌های فروش و بازاریابی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان درباره این موضوع مشورت نمایید.