کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 38 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/01
607



به طور قطع تاکنون نام سهم بازار را شنیده‌اید و شاید درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. سهم بازار یک معیار و شاخص بسیار مهم در موفقیت کسب و کارهای مختلف به شمار می‌آید و اطلاع داشتن از آن و محاسبه صحیح این شاخص می‌تواند کمک شایانی به مدیران سازمان نماید. در واقع بزرگی این معیار رابطه مستقیمی با سود سازمان شما دارد و به عبارتی دیگر هرچقدر سهم بیشتری از بازار را دریافت نمایید، به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی سهم بازار بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

سهم بازار و نحوه محاسبه آن:

اگر بخواهیم تعریفی جامع از سهم بازار را بیان کنیم، باید اشاره نماییم که هر سازمانی که محصول یا خدمتی را برای فروش تولید کرده و به بازار ارائه می‌دهد، از یک درصد فروش مشخص (که قابل تغییر است) برخوردار خواهد بود و به این درصد فروش که در بازه زمانی مشخص تعیین می‌شود، سهم بازار می‌گویند. به عنوان مثال فرض کنید که محصولی را تولید می‌کنید، با محاسبه سهم بازار می‌توانید میزان سود و زیان خود را نیز محاسبه نمایید و به این نتیجه برسید که آیا محصول تولیدی برای شما سود ده خواهد بود؟! چه میزان از افراد جامعه آن را خریداری می‌کنند؟! آیا می‌توان فروش محصول را دو چندان کرد؟! آیا می‌تواند سهم یا اندازه بیشتری از بازار را از آن خود نمایید؟! و ...

پاسخ به تمامی سوالات فوق قبل از محاسبه اندازه بازار ممکن است کمی سخت باشد اما پس از آن که این معیار را محاسبه کردید، می‌توانید جواب قطعی و مناسبی را برای این‌گونه سوالات مشخص کرده و برنامه منسجمی را برای کسب و کار خود تهیه نمایید. حتی شما می‌توانید قبل از آن که محصول یا خدمتی را به بازار عرضه کنید، سهم بازار را محاسبه نمایید و بدانید که آیا محصول یا خدمت شما با فروش مواجه خواهد شد یا خیر! بنابراین این شاخص می‌تواند نقش بسیار مهمی در کسب و کار شما داشته باشد و سازمانتان را به قله‌های موفقیت برساند. در واقع می‌توان اذعان داشت که از سهم بازار به منظور ارائه‌ چشم اندازی از موقعیت یک شرکت در رابطه با بازار و رقبای آن استفاده می‌شود. به علاوه نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که میزان سود یا ضرر در سهم بازار می‌تواند با توجه به شرایط صنعت مورد نظر، تأثیر قابل توجهی در عملکرد سهام یک سازمان داشته باشد!

لازم به ذکر است که به منظور برای محاسبه سهم بازار محصول یا خدمت عرضه شده‌تان باید میزان فروش محصول خود را بر میزان فروش کلی صنعت مورد نظر خود تقسیم نمایید و دوره‌ای مشخص را برای آن در نظر داشته باشید (به عنوان مثال بازه ۳ ماهه، شش ماهه یا سالانه می‌تواند به عنوان بازه زمانی مورد نظر شما انتخاب شود).

به ‌عنوان ‌مثال اگر یک سازمان در سال ۱۴۰۰ به اندازه ۱۰ میلیارد از محصولی فروخته باشد و فروش همان محصول خاص در کل کشور به اندازه 10۰ میلیارد تومان باشد، آنگاه سهم بازار شرکت مورد نظر به اندازه 10 درصد از کل بازار خواهد بود!  شما عزیزان با دانستن میزان سهم رقبایتان از بازار می‌توانید جایگاه آن‌ها را نیز بسنجید و برای خود برنامه ریزی داشته باشید که بتوانید سهم بیشتری از بازار را در صنعت مربوطه از آن خود کنید. 

محاسبه سهم بازار بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده:

یکی دیگر از راه‌های محاسبه سهم بازار، محاسبه این شاخص بر اساس تعداد واحدهای فروخته شده از یک محصول است. برای این محاسبه باید بر اساس موارد ذکر شده در زیر عمل نمایید:‌

همان‌گونه که اشاره کرده ایم، محاسبه سهم بازار باید در یک مدت زمان یا دوره مشخص انجام شود. به همین دلیل تعیین یک دوره مالی (به عنوان مثال دوره ۳ ماهه) بسیار مهم است و باید اولین گام شما برای محاسبه این معیار باشد.

در گام دوم باید کل تعداد واحدهای فروخته شده از محصول مورد نظر در دوره مالی مشخص را پیدا نمایید.

شما عزیزان باید تعداد کل واحدهای فروخته شده در صنعت مربوطه را بر اساس کانال‌ها و اطلاعات مربوط به صنعت خود را به دست آورید.

در این مرحله شما عزیزان باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را به واحدهای فروخته شده در صنعت تقسیم نمایید.

مزایای محاسبه و بررسی سهم بازار:

محاسبه، بررسی و تحلیل سهم بازار می‌تواند مزایای زیر را برای سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارمغان بیاورد:

 

 

سخن پایانی:

متخصصان در این زمینه اذعان دارند، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرده‌اند، سود بیشتری را کسب می‌نمایند. در واقع بهتر است که این معیار یا شاخص را در دوره ها و فواصل زمانی ذکر شده اندازه گیری نمایید تا در صورت زیان سازمان آن را به موقع شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه‌ای داشته باشید. از طرف دیگر درک سهم بازار می‌تواند بر تکنیک‌های فروش و بازاریابی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان درباره این موضوع مشورت نمایید.

 




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبورد مدیریتی داده‌نما در بازاریابی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط