کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/24
1425


نرخ بیکاری و اشتغال در ایران


یکی از معضلات اساسی که بسیاری از جوامع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نرخ بیکاری و اشتغال است. در واقع نرخ بیکاری، یکی از شاخص‌های بسیار مهمی است که از آن برای تعیین  سلامت اقتصاد در زمان تنظیم سیاست‌های پولی استفاده می‌شود. هرچه نرخ بیکاری پایین‌تر باشد، طبیعتا سلامت اقتصادی جامعه بیشتر خواهد بود. همیشه آمارهای متفاوتی از نرخ بیکاری و اشتغال در ایران وجود دارد که در بسیاری از مواقع آمارها قابل استناد و مطمئن نیستند. تیم اس دیتا در این راستا داشبوردی را طراحی کرده است که با استفاده از آن می‌توان به راحتی به اطلاعات مهم جمعیتی مانند نرخ بیکاری و اشتغال دست پیدا کرد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم هم به بررسی نرخ بیکاری و اشتغال در ایران بپردازیم و همچنین اطلاعاتی در خصوص این داشبورد ویژه در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نرخ بیکاری چیست؟

به صورت کلی نرخ بیکاری از جمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخص‌های بازار کار به شمار می‌آید. نرخ بیکاری به معنای عدم استفاده از نیروی کار عرضه شده در جامعه می‌باشد. این موضوع به معنای  عدم توانایی اقتصاد به منظور به وجود آوردن اشتغال برای افراد متقاضی کار، با وجود در دسترس بودن آن‌ها و جستجوی فعالانه آن‌ها برای یافتن شغل را نشان می‌دهد. بنا به عبارتی دیگر، نرخ بیکاری جمعیتی از جامعه را نشان می‌دهد که خواهان کار هستند اما آن را نمی‌یابند و شغلی ندارند. درتمام جوامع به هنگام وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد. 

نرخ بیکاری و اشتغال در ایران

نرخ بیکاری چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال در ایران یا در کشورهای دیگر، فرمولی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر بخواهیم تعریفی از نیروی کار به شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره نماییم که نیروی کار برابر مجموع افراد شاغل و بیکار است.

افراد شاغل + افراد بیکار = نیروی کار

برای محاسبه نرخ بیکاری، باید درصد بیکار یا غیر شاغل نیروی کار در نظر گرفته شود:

100*(نیروی کار/تعداد افراد بیکار) = نرخ بیکاری

نرخ مشارکت نیروی کار، درصد کل جمعیت بزرگسال موجود در نیروی کار را اندازه‌گیری می‌نماید و فرمول آن به شرح زیر است:

100* (جمعیت بزرگسال/نیروی کار) = نرخ مشارکت نیروی کار

 

نرخ بیکاری و اشتغال

 

نرخ اشتغال چیست؟

نرخ اشتغال به معنای تعداد افرادی است که در جامعه مشغول به کار هستند. در واقع اشتغال به معنای مشغول بودن به یک فعالیت خاص است، فعالیتی که می‌تواند برای افراد مزایایی را ایجاد کند. حال این مزایا می‌تواند به صورت مالی نیز باشد. نرخ اشتغال در یک جامعه نشان دهنده میزان سلامت و قدرت اقتصادی یک کشور است، به دلیل آنکه تولید و اشتغال قلب تپنده هر اقتصادی می‌باشد که دولت‌ها به آن توجه بسیاری دارند.

می‌توان اذعان داشت که نرخ اشتغال سطح رفاه یک جامعه را معرفی می‌نماید، زیرا هنگامی که نرخ اشتغال در یک جامعه افزایش می‌یابد، به صورت خودکار درآمد افراد نیز در آن جامعه افزایش خواهد یافت و به عبارتی توانایی خرید مردم نیز افزایش می‌یابد. بنابراین نرخ اشتغال شاخصی است که میزان رفاه یک کشور و یا یک شهر را نشان می‌دهد.

 

نحوه محاسبه نرخ اشتغال چگونه است؟

اشتغال در یک جامعه باید در سطوح مختلف مانند زمینه‌های معدنی و استخراج، تولید صنعتی و خدماتی باشد.  برای محسابه نرخ اشتغال در یک جامعه می بایست تعداد کل نیروی کار شاغل را بر کل نیروی کار تقسیم نمایید.

100 * (نیروی کار / نیروی کار شاغل) = نرخ اشتغال

از آنجایی که مردم و حتی سیاست مداران به بهبود و رونق بخش کار و تولید توجه دارند، اشتغال به عنوان مهمترین شاخص، بهبود اقتصادی و بازگشت دوباره رونق به شمار می‌آید. هنگامی که اقتصاد در حالت رکود قرار می‌گیرد، کار در بسیاری از امور کاهش خواهد یافت. گزارش‌های اشتغال تاثیر بسیار بالایی بر بازارهای مالی دارند. آن‌ها توانایی لازم برای اعلام زمان چرخه‌های کسب‌و‌کار را دارا می‌باشند.

نرخ اشتغال در ایران

نرخ بیکاری و اشتغال در ایران:

تیم اس دیتا، با طراحی داشبورد جمعیت تمامی اطلاعات و آمارهای دقیق مربوط به جمعیت را برآورد و گردآوری کرده تا شما عزیزان بتوانید با خیالی آسوده از این داشبورد استفاده کنید. در داشبورد جمعیت، جمعیت کل استان‌ها به تفکیک محل سکونت، جنسیت و استان‌ها وجود دارد. بعلاوه تعداد خانوار، متوسط تعداد افراد خانوار، نرخ بیکاری و نرخ اشتغال در ایران و همچنین نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این داشبورد وجود دارد. شما عزیزان می‌توانید به راحتی تمامی این آمارها را به تفکیک هر استان مشاهده کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایید. در بخش دیگری از این داشبورد هرم سنی جمعیت نمایش داده شده است و جمعیت دقیق به تفکیک سن و سال و جنسیت را نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نرخ بیکاری و اشتغال در ایران و آمارها و ارقام مربوط به آن، به لینک زیر مراجعه فرمایید :

اطلاعات داشبورد جمعیت:

 
  • تهیه شده در سال : 1401
  • جمع آوری داده ها : از سال 1395 الی 1401
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا

برای مشاهده داشبورد جمعیت روی لینک زیر کلیک کنید

مشاهده داشبورد

 

سخن پایانی:

در داشبورد جمعیت، اطلاعات و آمارهای مهم جمعیتی وجود دارد که با تکیه بر آن می‌توان تصمیمات مهم سازمانی را اتخاذ کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماری این داشبورد، نرخ بیکاری و اشتغال در ایران بوده که به تفکیک استان در اختیار شما قرار داده شده است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.



برچسب‌ها:

تحلیل داده آمار جمعیت