کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 33 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
480



در محتواهای پیشین در مورد داشبوردها و کاربرد آن در زمینه‌های متعدد صحبت کردیم. همچنین چگونگی کارکرد داشبوردها را به اختصار بیان کرده‌ایم. میزان اهمیت و تأثیر استفاده از داشبوردها، دیگر بر کسی که اندک اطلاعاتی داشته باشد پوشیده نخواهد بود. این مقاله به منظور معرفی داشبورد واریانس تهیه شده است تا در خصوص این داشبورد و کاربرد آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

شاخص واریانس

در علوم آماری و محاسباتی معیارها یا به عبارتی شاخص‌های مختلفی داریم که در مسیر به دست آوردن دیتای خود از آن‌ها بهره می‌گیریم. واریانس یکی از این شاخص‌ها است که در آمار و احتمالات از آن به عنوان سنجش پراکندگی استفاده می‌کنند. شاخص واریانس به نام وردایی (variance) هم شناخته می‌شود. حال سوال پیش می‌آید که واریانس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ برای تعریف واریانس در ابتدا مواردی که احتیاج است را بررسی می‌کنیم.

·       میانگین ساده‌ای از اعداد باید پیدا شود.

·       برای هر عدد مقدار میانگین را ازش کم می‌کنیم.

·       حاصل به دست آمده را به توان دو می‌رسانیم. (مربع اختلاف)

·       در انتها میانگین مربع اختلافات را به دست می‌آوریم.

·       حاصلی که از بررسی‌ها به دست می‌آید واریانس است. بناراین می‌توان گفت واریانس مقدار متوسط مربع اختلافات مقدارها از میانگین است.

 

 

 

باید این موضوع را در نظر بگیریم که وقتی همه مجموعه ما در دسترس نیست راه‌حل ما استفاده از نمونه‌گیری است. اصطلاح جامعه آماری از زمان دبیرستان به گوش ما آشنا است. بنابراین از جامعه آماری به صورت تصادفی انتخاب خواهیم کرد. در متغیر تصادفی ثابت واریانس صفر است. از طرفی به طور کلی واریانس همیشه عدد غیرمنفی خواهد بود.

داشبورد واریانس و کاربرد آن

با توجه به موارد فوق ما در اس‌دیتا توانسته‌ایم چنین داشبوردی را تهیه و ارائه کنیم. داشبوردی که می‌توان با اطمینان کامل از آن بهره گرفت. این داشبورد میزان اختلاف بین داده‌ها را بیان می‌کند. در تمامی نظرسنجی‌ها از داشبورد واریانس می‌توان کمک گرفت. چرا که پاسخگوی مناسبی در این زمینه است. بنابراین مهم‌ترین کاربرد این داشبورد در شناخت روابط موجود بین عوامل مختلف است. به عبارت ساده‌تر با داشبورد واریانس می‌توان گفت یک متغیر وابسته، به یک یا چند متغیر دیگر مرتبط است. حتی می‌توان دریافت که با هم ارتباط دارند یا خیر. پس بهتر است بگوئیم نمونه‌برداری از یک جامعه نرمال انجام می‌پزیرد. با تقسیم نمونه‌ها به سطوح مختلف پراکندگی هر سطح تحلیل می‌شود. در نتیجه در می‌یابیم که میانگین نقاط هر سطح با سطح دیگر فرقی دارد یا خیر؟

کلام آخر

کارشناسان اس‌دیتا داشبورد واریانس را هم مانند دیگر داشبوردها آماده ارائه به شما قرار داده اند. برای خرید و یا مشاوره در این زمینه با مشاوران ما در ارتباط باشید.




مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد مدیریتی داده‌نما در بازاریابی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط