کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
287


داشبورد واریانس


در محتواهای پیشین در مورد داشبوردها و کاربرد آن در زمینه‌های متعدد صحبت کردیم. همچنین چگونگی کارکرد داشبوردها را به اختصار بیان کرده‌ایم. میزان اهمیت و تأثیر استفاده از داشبوردها، دیگر بر کسی که اندک اطلاعاتی داشته باشد پوشیده نخواهد بود. این مقاله به منظور معرفی داشبورد واریانس تهیه شده است تا در خصوص این داشبورد و کاربرد آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

شاخص واریانس

در علوم آماری و محاسباتی معیارها یا به عبارتی شاخص‌های مختلفی داریم که در مسیر به دست آوردن دیتای خود از آن‌ها بهره می‌گیریم. واریانس یکی از این شاخص‌ها است که در آمار و احتمالات از آن به عنوان سنجش پراکندگی استفاده می‌کنند. شاخص واریانس به نام وردایی (variance) هم شناخته می‌شود. حال سوال پیش می‌آید که واریانس چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ برای تعریف واریانس در ابتدا مواردی که احتیاج است را بررسی می‌کنیم.

·       میانگین ساده‌ای از اعداد باید پیدا شود.

·       برای هر عدد مقدار میانگین را ازش کم می‌کنیم.

·       حاصل به دست آمده را به توان دو می‌رسانیم. (مربع اختلاف)

·       در انتها میانگین مربع اختلافات را به دست می‌آوریم.

·       حاصلی که از بررسی‌ها به دست می‌آید واریانس است. بناراین می‌توان گفت واریانس مقدار متوسط مربع اختلافات مقدارها از میانگین است.

 

 

باید این موضوع را در نظر بگیریم که وقتی همه مجموعه ما در دسترس نیست راه‌حل ما استفاده از نمونه‌گیری است. اصطلاح جامعه آماری از زمان دبیرستان به گوش ما آشنا است. بنابراین از جامعه آماری به صورت تصادفی انتخاب خواهیم کرد. در متغیر تصادفی ثابت واریانس صفر است. از طرفی به طور کلی واریانس همیشه عدد غیرمنفی خواهد بود.

داشبورد واریانس و کاربرد آن

با توجه به موارد فوق ما در اس‌دیتا توانسته‌ایم چنین داشبوردی را تهیه و ارائه کنیم. داشبوردی که می‌توان با اطمینان کامل از آن بهره گرفت. این داشبورد میزان اختلاف بین داده‌ها را بیان می‌کند. در تمامی نظرسنجی‌ها از داشبورد واریانس می‌توان کمک گرفت. چرا که پاسخگوی مناسبی در این زمینه است. بنابراین مهم‌ترین کاربرد این داشبورد در شناخت روابط موجود بین عوامل مختلف است. به عبارت ساده‌تر با داشبورد واریانس می‌توان گفت یک متغیر وابسته، به یک یا چند متغیر دیگر مرتبط است. حتی می‌توان دریافت که با هم ارتباط دارند یا خیر. پس بهتر است بگوئیم نمونه‌برداری از یک جامعه نرمال انجام می‌پزیرد. با تقسیم نمونه‌ها به سطوح مختلف پراکندگی هر سطح تحلیل می‌شود. در نتیجه در می‌یابیم که میانگین نقاط هر سطح با سطح دیگر فرقی دارد یا خیر؟

کلام آخر

کارشناسان اس‌دیتا داشبورد واریانس را هم مانند دیگر داشبوردها آماده ارائه به شما قرار داده اند. برای خرید و یا مشاوره در این زمینه با مشاوران ما در ارتباط باشید.




برچسب‌ها:

داشبورد داشبورد فروش واریانس