فرزانه سودمند

مطالعه این مقاله حدود 42 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/10/05
630



برای آنکه بتوان میزان موفقیت یک سازمان را اندازه‌گیری کرد، به متغیرهای مختلفی نیاز است. متغیرها و شاخص‌هایی وجود دارند که می‌توانند عملکرد یک سازمان و افراد مشغول در آن را به خوبی نشان دهند. این متغیرها به شاخص کلیدی عملکرد یا kpi شهرت دارند و از آن ها در شرایط متفاوتی استفاده می‌شود. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی شاخص کلیدی عملکرد یا kpi بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

KPI چیست؟

در مطالب گذشته درباره KPIها صحبت کرده‌ایم و سعی شد تا چشم‌اندازی از آن ارائه دهیم. اما در این مقاله می‌خواهیم به صورت تخصصی به بررسی آن بپردازیم. باید اشاره شود که KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد و از مهم‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری و سنجیدن عملکرد یک شخص تا یک سازمان و یک بخش است. در واقع اندازه گیری این شاخص سبب می‌گردد تا متوجه شویم که افراد یا سازمان تا چه اندازه در جهت اهداف تعیین شده می‌توانند به درستی حرکت کنند. سازمان‌ها یا شرکت ها از شاخص کلیدی عملکرد یا KPI در سطوح و زمینه‌های مختلف بهره می‌برند تا بدین صورت بتوانند میزان موفقیت خود را ارزیابی کنند. به طور قطع همه سازمان‌ها اهدافی را برای خود در نظر گرفته‌اند و راهکارهایی برای رسیدن به آن‌ها را دارند. شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند نشان دهد که سازمان‌ها یا شرکت‌ها چقدر در رسیدن به اهداف خود نزدیک هستند یا درست عمل کرده‌اند!

 

شاخص‌های کلیدی عملکرد، چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند؟!

تاکنون متوجه شده‌اید که اندازه‌گیری KPIها برای بررسی عملکرد و موفقیت افراد و سازمان‌ها بسیار مهم است. این متغیرها می‌توانند اطلاعات بسیار سودمندی را در اختیار مدیران و کارمندان یک مجموعه یا شرکت قرار دهند. در واقع شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند اطلاعاتی در خصوص موارد ذکر شده در زیر را در اختیار ما قرار دهد:

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPIهای سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسب‌وکار تمرکز داشته باشند. این موضوع در حالی است که KPI های سطح پایین ممکن است بر فعالیت بخش‌هایی مانند پشتیبانی، بازاریابی فروش و غیره تمرکز داشته باشند.

 

انواع شاخص‌های کلیدی یا KPI:

شاخص‌های کلیدی یا متغیرها، انواع و اقسام مختلفی دارند که اندازه‌گیری و بررسی هر کدام از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر شما شرکت تولید کننده هستید و قصد دارید بدانید تا آینده شرکت شما چگونه است، باید از شاخص‌های کلیدی عمکرد استفاده کنید. از جمله انواع KPIها به صورت زیر می‌باشد:

زمان بازار:

زمان بازار شاخصی است که برای تولید و راه‌اندازی یک محصول به کار می‌رود. این متغیر هم برای ایده پردازی و همچنین برای فروش محصولات اندازه گیری می‌شود.

زمان میان شروع و اتمام تولید محصول:

اندازه گیری این مدت زمان برای بررسی فرآیند طول زمانی است که به تولید یک محصول و ورود آن به بازار اختصاص داده می‌شود.

سهام خارج:

این شاخص یا KPI تعداد دفعات یا روزهایی را نشان می‌دهد که یک محصول در تعادل صفر سهام قرار دارد.

سهم بازار:

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI سهم بازار است. سهم بازار می‌تواند میزان نیاز یک جامعه به محصول شما را نشان دهد.

بیهودگی:

محاسبه درصد زمانی که یک واحد تولیدی یا یک تیم به تولید خدمات یا محصولات نمی‌پردازد!

گردش موجودی:

گردش موجودی شاخصی است که رابطه مستقیم میان مصرف و تعادل میانگین در سهام را نشان می‌دهد.

حجم معاملات:

نرخ جایگزینی کارمندان که مربوط به تفاوت عددی بین پذیرش و اخراج است به حجم معاملات شناخته می‌شود.

متوسط فروش:

مجموع درآمد تقسیم بر فروش کل.

 

سخن پایانی:

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI، مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که کسب‌وکار باید برای سنجش عملکرد خود آن را مشخص کرده و بررسی نماید. تعیین و تدوین شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب و کارآمد نیازمند دقت نظر و توجه به موارد و نکات مهمی است. به همین دلیل برای بررسی این شاخص‌ها بهتر است با کارشناسان در این حوزه مشورت نمایید. مشاوران و کارشناسان با توجه به دانش و تجربه بیشتر می‌توانند شاخص‌های بهتر و کارآمدتری را انتخاب کرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرند. برای آنکه عملکرد موفقیت آمیزتری را برای سازمان و کسب و کار خود رقم بزنید، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این حوزه مشورت نمایید.




مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار داشبورد واریانس غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داده‌نما در بازاریابی داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبورد مدیریتی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط