شاخصهای کلیدی عملکرد یا kpi، متغیرهایی هستند که در رابطه با عملکرد یک سازمان و کارمندان اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهند. امروزه از این شاخصها به عنوان کلیدی برای رسیدن به موفقیت استفاده میکنند. Kpiها در تمام روشهای بازاریابی قابل بررسی میباشد، به خصوص در دیجیتال مارکتینگ! همانگونه که میدانید، برای رسیدن به موفقیت در هر زمینهای باید بتوانیم آمار و درصد پیشرفت خود را محاسبه کنیم. محاسبه این آمار و ارقام میتواند به ما نشان دهد که آیا در مسیر درست حرکت کردهایم یا خیر؟! آیا در راه رسیدن به اهداف قرار داریم؟! آیا میتوانیم در این مسیر پیشرفت کنیم یا خیر؟!
حال باید اشاره شود که شاخصهای کلیدی عملکرد به ما کمک میکند تا پاسخ درستی به این قبیل سوالات ذکر شده بدهیم. در واقع به آمار و ارقامی که میزان سنجش موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را عنوان میکند، kpi در دیجیتال مارکتینگ اطلاق میگردد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
در مقالات گذشته درباره شاخصهای کلیدی عملکرد یا kpi صحبت کردهایم. Kpi در دیجیتال مارکتینگ، شاخصهای کلیدی میباشند که به افراد کمک میکند تا بفهمند آیا عملکردشان در دنیای دیجیتال تاثیر مثبت داشته است یا خیر! ممکن است این تعریف و توضیح کمی گنگ به نظر برسد. در واقع kpiها شاخصهایی هستند که میتوانند شما را در بازاریابی دیجیتال بسنجند. این شاخصها میتوانند نکاتی را در اختیار شما قرار دهند که شما متوجه شوید آیا در مسیر درست قرار دارید یا خیر؟!
ممکن است گمان کنید که ارزیابی عملکرد شرکتها در دیجیتال مارکتینگ کمی دشوار است. در صورتی که این چنین نمیباشد. لازم به ذکر میباشد که اندازه گیری این آمار در دیجیتال مارکتینگ بسیار راحت است و هیچ دردسری ندارد. همانگونه که میدانید، بازاریابی دیجیتال دیجیتال صنعت بزرگی است که میلیاردها دلار در دنیا ارزش دارد. امروزه تجارت آنلاین از تجارت حضوری پیشی گرفته است و همین موضوع میتواند دامنه اهمیت دیجیتال مارکتینگ را به شما ثابت کند. اگر شما نیز کسب و کار خود را وارد دیجیتال مارکتینگ کردهاید، باید شاخصهای عملکرد کلیدی را که به شما امکان موفقیت را میدهد بشناسید.
تعداد kpiها در هر زمینه شغلی بسیار است، در واقع در زمینه بازاریابی شاخصهای کلیدی عملکرد باید مخصوص خود رشته بازاریابیباشد. در کل kpiها زمانی کاربردی هستند که با اهداف کلی کسب و کارها مرتبط باشند. بسیاری از سازمانها برای سنجش عملکرد کانالهای بازاریابی خود و تأثیر آنها روی اهداف کلی سازمان، به KPI نیاز دارند. زمانی که سازمانها بزرگتر میشوند، کارمندان و تیمهای بازاریابی کانالهای فروش متفاوتی را راهاندازی مینمایند. بنابراین عملکرد هر کدام باید جداگانه اندازه گیری شود. کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ نیز مستثنی نخواهد بود! تیمهای بازاریابی باید شاخصهای مرتبط را در نظر داشته باشد.
در بازاریابی، موارد بسیاری بر فروش و ارائه محصول یا خدمت شما تاثیر دارد. بعنوان مثال در زمان رکود اقتصادی، برخی از قسمتهای آمیخته بازاریابی ممکن است نسبت به سایر بخشها مورد توجه قرار بگیرد! بنابراین بهتر است که در هر حالت اولویتهای خود را بررسی و سپس برای آنها برنامهریزی نمایید و منبع مناسبی را به آن اولویتها اختصاص دهید.
کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ بسیار است. اما تا زمانی که نمونهها و مثالهایی از آن را نبینید، ممکن است تاثیر آن را درک نکنید! در زیر به بررسی نمونهها و انواعی از kpi ها برای 6 کانال معمولی دیجیتال مارکتینگ را نشان دادهایم. لازم به ذکر است که تمامی شاخصهای ذکر شده در زیر، بر روی نرخهای تبدیل و درآمد تمرکز دارند.
در دیجیتال مارکتینگ، به سراغ چه kpiهایی برویم؟
این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. در انتخاب kpiها در دیجیتال مارکتینگ باید دقت بالایی داشته باشید. اشتباهات کوچک در این موضوع میتواند شما را از اهداف اصلی خود دور کند. بنابراین بسیار مهم است که kpiهای مناسبی را انتخاب و اندازهگیری کنید. در دیجیتال مارکتینگ، بهتر است که شاخصهای کلیدی عملکرد ذکر شده در زیر را اندازهگیری نمایید:
در دیجیتال مارکتینگ باید اهداف خود را مشخص کنید و تمام شاخصهایی که با اهداف شما در ارتباط هستند را در نظر داشته باشید. این شاخصها در اکثر مواقع سبب تبدیل کاربر به مشتری یا جذب لید خواهد شد. بعنوان مثال کسب و کارهای استارتآپی بهتر است که میزان دسترسی و ارتباط و تعامل با مشتری را مورد بررسی قرار دهند. اما کسب و کارهای بزرگتر میتوانند تعداد سرنخها و تبدیلها را مورد محاسبه قرار دهید.
شاخصهای پشرو یکی از راهکارهای مناسب برای بررسی و تحلیل پیشرفتهای اقتصادی است. در واقع میتوان اذعان داشت که شاخصهای پیشرو، بیشتر برای گزارش دهی در زمان رکود اقتصادی کاربردی است. ممکن است بپرسید چرا!؟ برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که این شاخصها قدرت پیش بینی رسیدن به هدف را دارد. در واقع این شاخصها میتواند پیش بینی نماید که آیا تلاشهای شما منجر به رسیدن به هدف میگردد یا خیر. بعنوان مثال با استفاده از افرادی که در سایت شما حضور داشتهاند میتوانید میزان بازدید واقعی سایت خود را بررسی کنید. اگر افراد کمتر از یک دقیقه در سایتتان حضور داشتهاند، نشان دهنده این است که شاید سایت شما برای برخی از افراد جذاب نیست!
Kpiها در دیجیتال مارکتینگ کاربرد فراوانی دارند. در واقع برای انکه بازاریابی دیجیتال به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کند، باید شاخصهای کلیدی عملکرد در آن به درستی مورد بررسی قرار گیرد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.