کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 44 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/10/11
602



شاخص‌های کلیدی عملکرد یا kpi، متغیرهایی هستند که در رابطه با عملکرد یک سازمان و کارمندان اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. امروزه از این شاخص‌ها به عنوان کلیدی برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنند. Kpiها در تمام روش‌های بازاریابی قابل بررسی می‌باشد، به خصوص در دیجیتال مارکتینگ! همان‌گونه که می‌دانید، برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای باید بتوانیم آمار و درصد پیشرفت خود را محاسبه کنیم. محاسبه این آمار و ارقام می‌تواند به ما نشان دهد که آیا در مسیر درست حرکت کرده‌ایم یا خیر؟! آیا در راه رسیدن به اهداف قرار داریم؟! آیا می‌توانیم در این مسیر پیشرفت کنیم یا خیر؟!

حال باید اشاره شود که شاخص‌های کلیدی عملکرد به ما کمک می‌کند تا پاسخ درستی به این قبیل سوالات ذکر شده بدهیم. در واقع به آمار و ارقامی که میزان سنجش موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را عنوان می‌کند، kpi در دیجیتال مارکتینگ اطلاق می‌گردد. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

تعریف kpi در دیجیتال مارکتینگ:

در مقالات گذشته درباره شاخص‌های کلیدی عملکرد یا kpi صحبت کرده‌ایم. Kpi در دیجیتال مارکتینگ، شاخص‌های کلیدی می‌باشند که به افراد کمک می‌کند تا بفهمند آیا عملکردشان در دنیای دیجیتال تاثیر مثبت داشته است یا خیر! ممکن است این تعریف و توضیح کمی گنگ به نظر برسد. در واقع kpiها شاخص‌هایی هستند که می‌توانند شما را در بازاریابی دیجیتال بسنجند. این شاخص‌ها می‌توانند نکاتی را در اختیار شما قرار دهند که شما متوجه شوید آیا در مسیر درست قرار دارید یا خیر؟!

ممکن است گمان کنید که ارزیابی عملکرد شرکت‌ها در دیجیتال مارکتینگ کمی دشوار است. در صورتی که این چنین نمی‌باشد. لازم به ذکر می‌باشد که اندازه گیری این آمار در دیجیتال مارکتینگ بسیار راحت است و هیچ دردسری ندارد. همان‌گونه که می‌دانید، بازاریابی دیجیتال دیجیتال صنعت بزرگی است که میلیاردها دلار در دنیا ارزش دارد. امروزه تجارت آنلاین از تجارت حضوری پیشی گرفته است و همین موضوع می‌تواند دامنه اهمیت دیجیتال مارکتینگ را به شما ثابت کند. اگر شما نیز کسب و کار خود را وارد دیجیتال مارکتینگ کرده‌اید، باید شاخص‌های عملکرد کلیدی را که به شما امکان موفقیت را می‌دهد بشناسید.

 

روش تنظیم KPI ‏کانال‌های بازاریابی چگونه می‌باشد؟!

تعداد kpiها در هر زمینه شغلی بسیار است، در واقع در زمینه بازاریابی شاخص‌های کلیدی عملکرد باید مخصوص خود رشته بازاریابی‌باشد. در کل kpiها زمانی کاربردی هستند که با اهداف کلی کسب و کارها مرتبط باشند. بسیاری از سازمان‌ها برای سنجش عملکرد کانال‌های بازاریابی خود و تأثیر آن‌ها روی اهداف کلی سازمان، به KPI نیاز دارند. زمانی که سازمان‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، کارمندان و تیم‌های بازاریابی کانال‌های فروش متفاوتی را راه‌اندازی می‌نمایند. بنابراین عملکرد هر کدام باید جداگانه اندازهگیری شود. کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ نیز مستثنی نخواهد بود! تیم‌های بازاریابی باید شاخص‌های مرتبط را در نظر داشته باشد.

در بازاریابی، موارد بسیاری بر فروش و ارائه محصول یا خدمت شما تاثیر دارد. بعنوان مثال در زمان رکود اقتصادی، برخی از قسمت‌های آمیخته بازاریابی ممکن است نسبت به سایر بخش‌ها مورد توجه قرار بگیرد! بنابراین بهتر است که در هر حالت اولویت‌های خود را بررسی و سپس برای آن‌ها برنامه‌ریزی نمایید و منبع مناسبی را به آن اولویت‌ها اختصاص دهید.

 

نمونه‌های kpi در دیجیتال مارکتینگ:

کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ بسیار است. اما تا زمانی که نمونه‌ها و مثال‌هایی از آن را نبینید، ممکن است تاثیر آن را درک نکنید! در زیر به بررسی نمونه‌ها و انواعی از kpi ها برای 6 کانال معمولی دیجیتال مارکتینگ را نشان داده‌ایم. لازم به ذکر است که تمامی شاخص‌های ذکر شده در زیر، بر روی نرخ‌های تبدیل و درآمد تمرکز دارند. 

در دیجیتال مارکتینگ، به سراغ چه kpiهایی برویم؟  

این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. در انتخاب kpiها در دیجیتال مارکتینگ باید دقت بالایی داشته باشید. اشتباهات کوچک در این موضوع می‌تواند شما را از اهداف اصلی خود دور کند. بنابراین بسیار مهم است که kpiهای مناسبی را انتخاب و اندازه‌گیری کنید. در دیجیتال مارکتینگ، بهتر است که شاخص‌های کلیدی عملکرد ذکر شده در زیر را اندازه‌گیری نمایید:

موضوعاتی که با اهداف کسب‌وکار شما در ارتباط هستند

در دیجیتال مارکتینگ باید اهداف خود را مشخص کنید و تمام شاخص‌هایی که با اهداف شما در ارتباط هستند را در نظر داشته باشید. این شاخص‌ها در اکثر مواقع سبب تبدیل کاربر به مشتری یا جذب لید خواهد شد. بعنوان مثال کسب و کارهای استارت‌آپی بهتر است که میزان دسترسی و ارتباط و تعامل با مشتری را مورد بررسی قرار دهند. اما کسب و کارهای بزرگتر می‌توانند تعداد سرنخ‌ها و تبدیل‌ها را مورد محاسبه قرار دهید.  

شاخص‌های پیشرو را در نظر داشته باشید!

شاخص‌های پشرو یکی از راهکارهای مناسب برای بررسی و تحلیل پیشرفت‌های اقتصادی است. در واقع می‌توان اذعان داشت که شاخص‌های پیشرو، بیشتر برای گزارش دهی در زمان رکود اقتصادی کاربردی است. ممکن است بپرسید چرا!؟ برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که این شاخص‌ها قدرت پیش بینی رسیدن به هدف را دارد. در واقع این شاخص‌ها می‌تواند پیش بینی نماید که آیا تلاش‌های شما منجر به رسیدن به هدف می‌گردد یا خیر. بعنوان مثال با استفاده از افرادی که در سایت شما حضور داشته‌اند می‌توانید میزان بازدید واقعی سایت خود را بررسی کنید. اگر افراد کم‌تر از یک دقیقه در سایتتان حضور داشته‌اند، نشان دهنده این است که شاید سایت شما برای برخی از افراد جذاب نیست!  

 

سخن پایانی:

Kpiها در دیجیتال مارکتینگ کاربرد فراوانی دارند. در واقع برای انکه بازاریابی دیجیتال به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد در آن به درستی مورد بررسی قرار گیرد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ، به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

دیجیتال مارکتینگ

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار داشبوردهای تحقیقات بازار سهم بازار چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبورد سایز بازار چیست؟ داشبورد مدیریتی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داده‌نما در بازاریابی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط