کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
330


غربالگری در تحقیقات بازار


سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند، برای عرضه آن در بازار به تحقیقات بازار نیاز دارند. حتی پیش از تولید یک محصول، انجام فرآیند تحقیقات بازار بسیار مفید است به دلیل آنکه مدیران می‌توانند بررسی نمایند که آیا محصول مورد نظر در بازار فروش مناسبی دارد؟! رقبا و دیگر محصولات مشابه چه حجمی از بازار را از آن خود کرده‌اند؟! و ...

برای پاسخ به چنین سوالاتی و همچنین تحلیل بازار در فرآیند تحقیقات بازار انجام می‌‌شود. در برای انجام این فرآیند غربالگری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی غربالگری در تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

غربالگری در تحقیقات بازار:

کمپانی‌ها و سازمان‌های مختلف برای آنکه بتوانند تصمیمات تجاری هوشمندانه، سریع‌تر و سودآورتری را اتخاذ کنند، باید تحقیقات بازار خود را به نحو احسنت انجام دهند و ارزش آن را به حداکثر برسانند. در این راستا جنبه‌ها و موارد بسیار مهمی وجود دارد که یکی از آن‌ها غربالگری در تحقیقات بازار است. در این غربالگری شرکت‌کنندگان مناسب انتخاب می‌شوند و کسانی که واجد شرایط نیستند حذف خواهند شد.

نکته بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد، این است که اگر شرکت کنندگان بالقوه به درستی غربالگری نشوند، آنگاه بینش‌ها و اطلاعاتی که از آن‌ها به دست می‌آید، قابل اعتماد نخواهد بود. از طرف دیگر اگر غربالگری و اطلاعات به دست آمده مناسب نباشد، آنگاه کمپانی‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با ضرر و زیان‌های بسیاری مواجه شوند و بدین ترتیب باید نتایج تحقیقات بازار خود را برای فروش و توسعه محصولات به کار نبرد! به طور قطع هر تحقیقات بازاری که برای سازمان‌ها صورت می‌گیرد، باید بر اساس عوامل، متغیرها و الزامات منحصر به فرد خود پیکربندی شود. به یاد داشته باشید آنچه در یک زمینه خاص کارایی دارد، ممکن است در زمینه دیگر کارایی نداشته باشد.

زمانی که از غربالگری تحقیقات بازار سخن به میان می‌آید، منظور طراحی پرسشنامه‌ای است که به وسیله آن بتوانید به اطلاعات مناسبی از جامعه هدف خود دسترسی پیدا کرده و همچنین از ورود اطلاعات نامربوط در تحقیقات بازار جلوگیری به عمل آورید. در واقع این پرسشنامه برای شناخت بازار هدف طراحی می‌شود. البته این سیستم غربالگری به تنهایی در فرآیند تحقیقات بازار پاسخگو نیاز متخصصان و تحلیلگران در این زمینه نیست، به دلیل آنکه می‌تواند جامعه هدف را کوچک کند اما با این حال نیز مزایای خاص خود را دارد. طراحی پرسشنامه باید توسط کارشناسان و متخصصان در زمینه تحقیقات بازار صورت گیرد، زیرا متخصصان با تکیه بر دانش خود سوالاتی را طراحی می‌کنند که بتوان از طریق آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورد.  

 

پرسشنامه تحقیقات بازار:

برای آنکه بتوانید درک بهتری از غربالگری در تحقیقات بازار و پرسشنامه مربوط به آن داشته باشید، بهتر است که در ابتدا درباره بازاریابی نکاتی را بیان کنیم. می‌توان اذعان داشت که چهار فاکتور اصلی در بازاریابی کالا یا خدمات وجود داشته که این فاکتورهای اساسی شامل موارد زیر می‌باشد:

فاکتورهای اساسی ذکر شده در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به فاکتور  4Pشناخته می‌شوند. در واقع اگر این فاکتورها به درستی در کنار یکدیگر کار کنند می‌توان موفقیت در بازار را تضمین کرد!

همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار بر شناخت بازار هدف تمرکز دارد و با استفاده از این پرسشنامه می‌توان اطلاعات و دیتا‌هایی درباره بازار و مصرف کنندگان به دست آورد. در واقع این پرسشنامه برای بازار خاص یا بخشی از بازار طراحی می‌شود و این موضوع بدان معناست که فاکتور  PLACE یا مکان بازار در سیستم غربالگری  بسیار پر رنگ می‌شود.

مطالعه کنید:

داشبوردهای تحقیقات بازار

داده‌ها در غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار:

داده‌ها و اطلاعاتی که از پرسشنامه تحقیقات بازار به دست می‌آیند، بسیار مهم هستند زیرا تحلیل و بررسی بر اساس این داده‌ها انجام می‌شوند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که این پرسشنامه چه داده‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟!

در واقع داده‌هایی که از طریق این پرسشنامه در اختیار ما قرار می‌گیرد، در خصوص موضوعات زیر است:

در واقع پرسشنامه داده‌های ذکر شده در بالا را جمع آوری کرده و پس از آن متخصصان آن را تحلیل و تفسیر می‌کنند تا بتوانند در برنامه‌های تجاری سازمان یا کمپانی از آن بهره ببرند. قابل ذکر است که غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار اولین راه برای بررسی و ارزیابی خدمت یا محصولی نوین در بازاری خاص می‌باشد و در این غربالگری نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان و مشتریان مشخص شده و کمپانی‌ها می‌توانند چشم‌انداز بهتری نسبت به بازار هدف خود داشته باشند.

سوالات غربالگری:

سوالاتی که در زمینه غربالگری تحقیقات بازار پرسیده می‌شود باید با استفاده از استراتژی‌های بسیار خاصی طراحی گردد تا بتواند اطلاعات مناسبی را در اختیار متخصصان قرار دهد. در واقع سوالات غربالگری از جمله اولین سوالاتی هستند که در پرسشنامه تحقیقات بازار باید آن‌ها را گنجاند تا بدین وسیله جامعه هدف به صورت کاملا دقیق مشخص گردد. برای این‌که بتوانید، بهتر ساز وکار سوال‌های غربالگری را درک کنید به این مثال توجه کنید:

 

فرض کنید که می‌خواهید برای محصولی خاص غربالگری انجام دهید و بدانید آیا استفاده از محصول مورد نظر برای مصرف کنندگان عوارضی داشته است؟! در این خصوص به طور قطع افرادی که مدت زمان بیشتری از محصول استفاده می‌کنند با مزایا و عوارض آن آشنا هستند. در این خصوص شما می‌توانید سوال خود را این‌گونه مطرح کنید:

 

چه مدت است که از محصول مورد نظر استفاده می‌کنید:

الف) کمتر از یک سال

ب) یک تا دو سال

ج)سه تا چهار سال

د)بیش از 5 سال

افرادی که گزینه ( ب و ج و د ) را انتخاب می‌کنند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تحقیقات باشند. با استفاده از این نوع سوالات غربالگری انتخاب افراد واجد شرایط برای بررسی و تحلیل آسان‌تر خواهد شد و از طرف دیگر تفسیر اطلاعات نیز دقیق‌تر انجام می‌گیرد.

 

سخن پایانی:

استفاده از پرسشنامه‌های تحقیقات بازار در انجام این فرآیند بسیار مهم است زیرا می‌تواند هم سرعت تحلیل را بالا ببرد و هم‌چنین از میزان سویه‌گیری به هنگام تحلیل بکاهد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات بازار و پرسشنامه‌های مربوط به آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی تحقیق بازار کرند غرب

مقالات مرتبط


تحقیقات بازار برای بهبود درآمد تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار تحقیقات راهبردی بازار پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ انواع مدل تحقیقات بازار بهترین کتاب ها در زمینه ی تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ سایز بازار مایع ظرفشویی در ایران محاسبه اندازه بازار بیسکوییت در ایران سایز بازار قهوه در ایران اندازه بازار نان در ایران محاسبه سایز بازار شکلات در ایران محاسبه سایز بازار باتری در ایران تحقیقات بازار محصولات شوینده و بهداشتی گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ تحقیقات بازار قطعات خودرو انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری تحقیقات بازار لوازم الکتریکی دلایل اهمیت تحقیقات بازار اندازه بازار گوشت در ایران سایز بازار روغن خوراکی در ایران محاسبه اندازه بازار محصولات تند مصرف در ایران بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ کاربرد داده در سیستم‌ خرید و فروش آنلاین در بازار بین‌المللی کاربرد داده در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با محیط زیست کاربرد داده در تجزیه و تحلیل رقابت بازار کاربرد داده در ارتباط با مشتریان و خدمات مشتری کاربرد داده در پیش‌بینی روند بازار کاربرد داده در تجزیه و تحلیل بازار تحلیل سرانه مصرف رب در ایران تحلیل و پیش بینی عملکرد و سود آوری شرکت با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی نقاط ضعف در فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند تحلیل بورس با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های ساخت و ساز با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های حراست و نظارت با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فعالیت‌های طراحی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش خطاهای نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی خطاهای سیستمی و راهکارهای پیشگیرانه با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و بهبود مدیریت امور انسانی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از شبکه‌ های عصبی در تحلیل سری ‌های زمانی کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه و نوآوری کاربردهای هوش تجاری در صنعت تحقیق و توسعه هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت انرژی و بهره‌برداری از منابع طبیعی استفاده از مدل سازی گراف در تحلیل داده‌ها تحلیل شبکه‌های اجتماعی با استفاده از آمار بهبود کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل رفتار مشتریان و بهبود روابط با آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده‌های حجم بالا با استفاده از ابزارهای ابری بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده بهبود تجربه کاربری با استفاده از علم داده استخراج اطلاعات از داده‌های تصویری در علم داده بهبود فرآیند تصمیم‌گیری با استفاده از علم داده استفاده از روش‌های آماری در تجزیه و تحلیل داده‌های ارتباطی و بازخورد مشتری استفاده از علم داده در صنعت خودروسازی و تولید پشتیبانی از فعالیت‌های بازرگانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی میزان فروش محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار تصاویر پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌ سازی فرایند تولید و مدیریت زنجیره تأمین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌ های بانکی با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی و بهبود عملکرد سیستمهای زیرساختی با استفاده از هوش مصنوعی بهبود تشخیص بیماریهای پوستی با استفاده از هوش مصنوعی استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار بهبود مدیریت تأمین و زنجیره تامین با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرایند تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص تقلب با استفاده از هوش مصنوعی بهبود فرآیند پشتیبانی از مشتریان با هوش مصنوعی بهبود تجربه مشتری با هوش مصنوعی در کارها بهینه‌سازی پردازش‌های صنعتی با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص در خطوط تولید با هوش مصنوعی طراحی سیستم‌های خودکار با استفاده از هوش مصنوعی بهبود دقت پیش‌بینی بازده سرمایه‌گذاری با استفاده از هوش مصنوعی معرفی توزیع‌های احتمال و استفاده از آن‌ها در تحلیل آماری پیش ‌بینی و تحلیل بازار با استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تصمیم‌ گیری در بورس و مالیات بهبود و بهینه‌ سازی سیستم‌ های مدیریت محتوا با استفاده از هوش مصنوعی بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های سیستم‌های خدمات بانکی و پرداخت با استفاده از هوش مصنوعی بهینه‌سازی و کاهش هزینه‌ های تولید در صنعت با استفاده از هوش مصنوعی طراحی و بهبود سیستم‌های تشخیص تقلب در امتحانات با استفاده از هوش مصنوعی ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی شده برای مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های مدیریت منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌بینی و کاهش اتلاف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی آشنایی با توزیع‌های احتمالاتی مختلف در تحلیل داده‌ها تحلیل داده‌های بزرگ با استفاده از تحلیل بیزی تحلیل داده‌ها با استفاده از مفاهیم آماری تحلیل تصاویر و ویدئوها با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار اختلال در سیستم‌های فنی با هوش مصنوعی بهبود تشخیص و پیش‌بینی خطا در سیستم‌های برقی با هوش مصنوعی بهبود کارایی سیستم‌های مدیریت فضایی با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی از فرآیند ارسال با هوش مصنوعی شناسایی خودکار محتوای دارای اطلاعات تخصصی و دانش فنی با استفاده از هوش مصنوعی بهینه سازی فرآیند تولید با استفاده از هوش مصنوعی پیش‌ بینی نقشه‌های هوایی با استفاده از هوش مصنوعی توصیه به مشتریان برای خرید محصولات با استفاده از هوش مصنوعی تشخیص خودکار نقص و عیب در تجهیزات با استفاده از هوش مصنوعی بهبود سیستم‌های حمل و نقل با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل داده در تحقیق و توسعه محصولات جدید شرکت تحقیقات بازار انواع داشبوردهای تحقیقات بازار داشبوردهای تحقیقات بازار تحقیقات بازار مواد غذایی تحلیل داده و ضرورت استفاده از آن در کسب‌وکارها