کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 41 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/02/18
559



سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند، برای عرضه آن در بازار به تحقیقات بازار نیاز دارند. حتی پیش از تولید یک محصول، انجام فرآیند تحقیقات بازار بسیار مفید است به دلیل آنکه مدیران می‌توانند بررسی نمایند که آیا محصول مورد نظر در بازار فروش مناسبی دارد؟! رقبا و دیگر محصولات مشابه چه حجمی از بازار را از آن خود کرده‌اند؟! و ...

برای پاسخ به چنین سوالاتی و همچنین تحلیل بازار در فرآیند تحقیقات بازار انجام می‌‌شود. در برای انجام این فرآیند غربالگری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی غربالگری در تحقیقات بازار بپردازیم و اطلاعات مهمی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

غربالگری در تحقیقات بازار:

کمپانی‌ها و سازمان‌های مختلف برای آنکه بتوانند تصمیمات تجاری هوشمندانه، سریع‌تر و سودآورتری را اتخاذ کنند، باید تحقیقات بازار خود را به نحو احسنت انجام دهند و ارزش آن را به حداکثر برسانند. در این راستا جنبه‌ها و موارد بسیار مهمی وجود دارد که یکی از آن‌ها غربالگری در تحقیقات بازار است. در این غربالگری شرکت‌کنندگان مناسب انتخاب می‌شوند و کسانی که واجد شرایط نیستند حذف خواهند شد.

نکته بسیار مهمی که در این راستا وجود دارد، این است که اگر شرکت کنندگان بالقوه به درستی غربالگری نشوند، آنگاه بینش‌ها و اطلاعاتی که از آن‌ها به دست می‌آید، قابل اعتماد نخواهد بود. از طرف دیگر اگر غربالگری و اطلاعات به دست آمده مناسب نباشد، آنگاه کمپانی‌ها و سازمان‌ها می‌توانند با ضرر و زیان‌های بسیاری مواجه شوند و بدین ترتیب باید نتایج تحقیقات بازار خود را برای فروش و توسعه محصولات به کار نبرد! به طور قطع هر تحقیقات بازاری که برای سازمان‌ها صورت می‌گیرد، باید بر اساس عوامل، متغیرها و الزامات منحصر به فرد خود پیکربندی شود. به یاد داشته باشید آنچه در یک زمینه خاص کارایی دارد، ممکن است در زمینه دیگر کارایی نداشته باشد.

زمانی که از غربالگری تحقیقات بازار سخن به میان می‌آید، منظور طراحی پرسشنامه‌ای است که به وسیله آن بتوانید به اطلاعات مناسبی از جامعه هدف خود دسترسی پیدا کرده و همچنین از ورود اطلاعات نامربوط در تحقیقات بازار جلوگیری به عمل آورید. در واقع این پرسشنامه برای شناخت بازار هدف طراحی می‌شود. البته این سیستم غربالگری به تنهایی در فرآیند تحقیقات بازار پاسخگو نیاز متخصصان و تحلیلگران در این زمینه نیست، به دلیل آنکه می‌تواند جامعه هدف را کوچک کند اما با این حال نیز مزایای خاص خود را دارد. طراحی پرسشنامه باید توسط کارشناسان و متخصصان در زمینه تحقیقات بازار صورت گیرد، زیرا متخصصان با تکیه بر دانش خود سوالاتی را طراحی می‌کنند که بتوان از طریق آن‌ها اطلاعات لازم را به دست آورد.  

 

پرسشنامه تحقیقات بازار:

برای آنکه بتوانید درک بهتری از غربالگری در تحقیقات بازار و پرسشنامه مربوط به آن داشته باشید، بهتر است که در ابتدا درباره بازاریابی نکاتی را بیان کنیم. می‌توان اذعان داشت که چهار فاکتور اصلی در بازاریابی کالا یا خدمات وجود داشته که این فاکتورهای اساسی شامل موارد زیر می‌باشد:

فاکتورهای اساسی ذکر شده در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به فاکتور  4Pشناخته می‌شوند. در واقع اگر این فاکتورها به درستی در کنار یکدیگر کار کنند می‌توان موفقیت در بازار را تضمین کرد!

 

همان‌گونه که اشاره کرده‌ایم غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار بر شناخت بازار هدف تمرکز دارد و با استفاده از این پرسشنامه می‌توان اطلاعات و دیتا‌هایی درباره بازار و مصرف کنندگان به دست آورد. در واقع این پرسشنامه برای بازار خاص یا بخشی از بازار طراحی می‌شود و این موضوع بدان معناست که فاکتور  PLACE یا مکان بازار در سیستم غربالگری  بسیار پر رنگ می‌شود.

 

مطالعه کنید:

داشبوردهای تحقیقات بازار

داده‌ها در غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار:

داده‌ها و اطلاعاتی که از پرسشنامه تحقیقات بازار به دست می‌آیند، بسیار مهم هستند زیرا تحلیل و بررسی بر اساس این داده‌ها انجام می‌شوند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که این پرسشنامه چه داده‌هایی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟!

در واقع داده‌هایی که از طریق این پرسشنامه در اختیار ما قرار می‌گیرد، در خصوص موضوعات زیر است:

در واقع پرسشنامه داده‌های ذکر شده در بالا را جمع آوری کرده و پس از آن متخصصان آن را تحلیل و تفسیر می‌کنند تا بتوانند در برنامه‌های تجاری سازمان یا کمپانی از آن بهره ببرند. قابل ذکر است که غربالگری و پرسشنامه تحقیقات بازار اولین راه برای بررسی و ارزیابی خدمت یا محصولی نوین در بازاری خاص می‌باشد و در این غربالگری نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان و مشتریان مشخص شده و کمپانی‌ها می‌توانند چشم‌انداز بهتری نسبت به بازار هدف خود داشته باشند.

سوالات غربالگری:

سوالاتی که در زمینه غربالگری تحقیقات بازار پرسیده می‌شود باید با استفاده از استراتژی‌های بسیار خاصی طراحی گردد تا بتواند اطلاعات مناسبی را در اختیار متخصصان قرار دهد. در واقع سوالات غربالگری از جمله اولین سوالاتی هستند که در پرسشنامه تحقیقات بازار باید آن‌ها را گنجاند تا بدین وسیله جامعه هدف به صورت کاملا دقیق مشخص گردد. برای این‌که بتوانید، بهتر ساز وکار سوال‌های غربالگری را درک کنید به این مثال توجه کنید:

 

فرض کنید که می‌خواهید برای محصولی خاص غربالگری انجام دهید و بدانید آیا استفاده از محصول مورد نظر برای مصرف کنندگان عوارضی داشته است؟! در این خصوص به طور قطع افرادی که مدت زمان بیشتری از محصول استفاده می‌کنند با مزایا و عوارض آن آشنا هستند. در این خصوص شما می‌توانید سوال خود را این‌گونه مطرح کنید:

 

چه مدت است که از محصول مورد نظر استفاده می‌کنید:

الف) کمتر از یک سال

ب) یک تا دو سال

ج)سه تا چهار سال

د)بیش از 5 سال

افرادی که گزینه ( ب و ج و د ) را انتخاب می‌کنند می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تحقیقات باشند. با استفاده از این نوع سوالات غربالگری انتخاب افراد واجد شرایط برای بررسی و تحلیل آسان‌تر خواهد شد و از طرف دیگر تفسیر اطلاعات نیز دقیق‌تر انجام می‌گیرد.

 

سخن پایانی:

استفاده از پرسشنامه‌های تحقیقات بازار در انجام این فرآیند بسیار مهم است زیرا می‌تواند هم سرعت تحلیل را بالا ببرد و هم‌چنین از میزان سویه‌گیری به هنگام تحلیل بکاهد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحقیقات بازار و پرسشنامه‌های مربوط به آن به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در اینباره مشورت نمایید.




برچسب‌ها:

اندازه بازار تحقیق بازار بازار سایز بازار

مقالات مرتبط


نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها سبک ورود به بازار انواع داشبوردهای تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار سهم بازار چیست؟ داشبوردهای تحقیقات بازار استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد مدیریتی داشبورد سایز بازار چیست؟ داده‌نما در بازاریابی محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط