مونا رجبی
مونا رجبی

مطالعه این مقاله حدود 5 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/12
209


کاربردهای بازاریابی داده محور


همه می‌دانیم که بازاریابی انواع متعدد و شاخه‌های مختلفی دارد. یکی از این شاخه‌ها بازاریابی داده محور است. با توجه به اسمی که دارد با داده سر و کار خواهد داشت و از این طریق به مدیران و مسئولان کسب‌وکارها در جهت پیشرفت بیشتر و فروش بهتر در کنار ارتقاء محصولات کمک می‌کند.

تعریف بازاریابی داده محور

یکی از روش‌های بازاریابی در دسته بازاریابی داده محور قرار دارد. یعنی راهکاری که با استفاده از ارتباطی که بین مشتریان و بررسی رفتار و نیاز آن‌ها وجود دارد پیش‌بینی و تصمیم‌گیری برای آینده انجام می‌گیرد. با بهره‌گیری از این نوع بازاریابی نتیجه قطعی به دست می‌آید و آزمون و خطایی در کار نیست. در ساده‌ترین حالت ممکن نوع نیاز و تقاضای مشتری را درک می‌کنید و همین موضوع موجب سرعت در سوددهی و فروش بیشتر شما خواهد شد.

استراتژی داده محور

شرایط و آگاهی مردم از همه چیز به حدی رسیده است که به سادگی فرق بین تبلیغات مفید و معمولی را درک می‌کنند. اساسی‌ترین کاربرد بازاریابی داده محور زمانی خودش را نشان می‌دهد که با آن تبلیغ مخاطب صفحه شما را کلیک کند. هر زمان که مخاطب و مشتری شما پیگیر تبلیغات شما شد نیمی از راه را به درستی طی کرده‌اید. با استفاده از بازاریابی داده محور می‌توان درکی جدید از نوع نیاز مشتری را در ارائه خدمات و محصولات جدید پیاده کرد. مدیران کسب‌وکارها با بررسی نیاز مشتری از استراتژی داده محور، رفتار تولیدی و فروشگاهی خود را تغییر می‌دهند.

دلیل استفاده از بازاریابی

وقتی قصد فروش بیشتر و یا به نحوی ارائه محصول به همراه توضیح را داریم باید از بازاریابی استفاده کنیم. یعنی وقتی اسم بازاریابی می‌آید قطعاً منتظر فروش بیشتر و جلب مشتری خواهیم بود. پس می‌توان گفت برای بازاریابی چند نوع هدف وجود دارد که هر سیستم با توجه به هدف خود به دنبال دستاوردها می‌رود. یک بازاریاب امکان دارد قصد کسب درآمد معین را داشته باشد. بازاریاب دیگر هدفش فروش تعداد خاصی از محصولات است. فرد دیگری به دنبال جلب مشتری بیشتر برای آن کسب و کار است. پس هدف هر یک متفاوت خواهد بود.

استفاده از بازاریابی داده محور چه منفعتی دارد؟

زمانی که با بررسی رفتار مشتری خود تصمیم جدیدی می‌گیرید که متناسب با نیاز او است هر دو شما به خواسته خود رسیده‌اید. مشتری شما دنبال کالایی است، شما با شناسایی رفتار جست‌وجوی او این نیاز را رفع کرده‌اید. پس او به کالای خود رسیده است شما هم چون فروش داشته‌اید به سود دهی رسیده‌اید.

جمع‌بندی

در بازاریابی داده محور کمپانی ها می‌توانند کمپین بازاریابی شخصی ایجاد کنند. از این طریق شناخت بهتری از مشتری خود پیدا خواهند کرد. با بهره‌گیری از چند کانال اعتماد مشتری را از درست بودن کسب و‌کارشان نشان می‌دهند. قسمتی از کارتان که مورد توجه قرار نگرفته را پیدا خواهید کرد و می‌توانید درصدد رفع ایرادات آن قسمت برآیید. در نهایت تولید محصولی بر اساس نیاز بازار خواهید داشت.



برچسب‌ها:

تحلیل داده آمار دیتا