برای محاسبه سهم بازار باید مفهوم این شاخص را به خوبی درک کرده باشید و بتوانید آن را به درستی محاسبه کنید. در واقع اگر فروش رقبای شما در حوزه کاریتان، از فروش محصولات یا خدمات شما بیشتر باشد، بدان معناست که مالک آن کسب و کار سهم بیشتری از بازار مربوطه را به خود اختصاص داده است. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی نحوه محاسبه سهم بازار بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم یک تعریف کلی از سهم بازار ارائه دهیم، باید اشاره کنیم این شاخص (Market Share) عبارت است از، درصدی از بازار به ازای یک محصول یا خدمت خاص! که این درصد از بازار برحسب واحد یا درآمد تعریف خواهد شد. به صورت کلی بازاریابها باید بتوانند هدفهای فروش را به سهم بازار ترجمه کنند. ممکن است بپرسید چرا؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره شود که این امر نشان خواهد داد که آیا پیشبینیها از طریق رشد بازار تحقق پیدا خواهند کرد یا از طریق تصاحب سهم رقبا؟ اگر شما بتوانید این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کنید، میتوانید چشم انداز بسیار مناسبتری نسبت به این شاخص داشته باشید و آن را در برنامههای استراتژیک سازمان خود بکار ببرید. اما باید توجه داشته باشید که گرفتن سهم بازار از رقبا از جمله سختترین و مشکلترین کارهاست. در چشمانداز رقابتی، سهم بازار برای مشاهده علائم تغییر از نزدیک، رصد میگردد و معمولاً اقدامات راهبردی یا تاکتیکی را بر خواهد انگیخت.
بنا به عبارتی دیگر، سهم بازار مشخص میکند که یک شرکت تا چه اندازه به نسبت رقبای خود عملکرد بهتر و مناسبتری دارد. اگر این شاخص با تغییرات در درآمد حاصل از فروش تکمیل گردد، به مدیران کمک مینماید تا بتوانند تقاضای اصلی و همچنین تقاضای انتخابی را در بازار خود ارزیابی کنند. با استفاده از این شاخص مهم، سازمانها میتوانند هم رشد کل یا نزول بازار را رصد کنند و همچنین، در خصوص انتخاب مشتریان در میان رقبا نیز چشمانداز بهتری داشته باشند.
همانگونه که تاکنون متوجه شدهاید بررسی سهم بازار برای بسیاری از کسب و کارها حائز اهمیت است. نکته مهمی که باید بدانید، این است که رشد فروش ناشی از رشد کل بازار کمهزینهتر و سودآورتر از رشدی است که در اثر به دست آوردن سهم رقبا به دست میآید. بعلاوه از دست دادن سهم بازار نشان دهنده مسائل مشکلات در آینده است که باید برای آن استراتژیهای خاصی را به کار برد. اگر سهم بازار سازمان شما بسیار کمتر از حد معمول خود باشد، ممکن است نتوانید از یک جایی به بعد خودتان را در بازار حفظ نمایید. بنابراین در درون خط محصول یک شرکت، روندهای سهم بازار برای هریک از محصولات شما بهعنوان معیار اولیه فرصتها یا مسائل آینده در نظر گرفته میشود.
به صورت کلی افزایش سهم بازار امکانات بسیاری را در اختیار سازمانها قرار میدهد، یکی از این امکانات این است که شرکتها با استفاده از این معیار میتوانند میزان سوددهی خود را افزایش داده و بدین ترتیب به موفقیت نزدیک شوند. از جمله عناصر و مواردی که سازمانها برای افزایش سهم بازار خود در کل بازار برای جذب مشتریان بیشتر انجام میدهند شامل کاهش قیمت محصولات و خدمات و تبلیغات گسترده است.
برای محاسبه سهم بازار موارد بسیار مهم و کلیدی باید در نظر گرفته شود که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
اولین قدم برای محاسبه سهم بازار، تعیین زمان است. منظور از تعیین زمان مشخص نمودن دوره زمانی میزان فروشها خواهد بود. این دوره به صورت مدت زمان سه ماهه، یک ساله و حتی چند ساله در نظر گرفته میشود.
همانگونه که میدانید، همه شرکتها از گزارشهای مالی سالانه برخوردار هستند. این گزارشهای مالی شامل موارد زیر خواهد بود:
در واقع به منظور ارزیابی سازمانهایی که محصولات یا خدمات متنوع و گوناگونی را ارائه میدهند، نمیتوان به صورت دقیق میزان درآمدها با یک دیکر محاسبه کرد. بنابراین باید به دنبال اطلاعات برای نوع خاص از محصول بود.
یکی دیگر از مواردی که باید در محاسبه سهم بازار باید مورد توجه قرار بگیرد، فروش کل محصول یا خدمت در بازار مورد نظر است. برای برآورد میزان فروش کل میتوان به آمارهای ثبت شده در سازمانهای معتبر تجارت و صنعت و همچنین گزارشهای عمومی در این خصوص مراجعه کرد. برخی شرکتها نیز در ازای دریافت مبلغی این اطلاعات را در اختیار در خواست کنندگان قرار میدهند. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه میتوان این مورد را محاسبه کرد؟! برای پاسخ به این سوال میتوان اذعان داشت که برخی از شرکتهای بزرگ معمولا آمار فروش بازار مربوطه را به صورت دقیق دارند و بر اساس آن شرکتهای کوچکتر میتوانند با استفاده از کل فروش شرکت های فروش کل صنعت را محاسبه نمایند.
برای محاسبه سهم بازار خود باید تعداد واحدهای فروخته شده شرکت را بر تعداد واحدهای فروخته شده توسط کل صنعت، تقسیم کنید. نتیجه این محاسبه یک عدد اعشاری است که اگر در ۱۰۰ ضرب شود، درصد سهم بازار را برای شما مشخص میکند.
برای محاسبه دقیق سهم بازار، دو روش کلی وجود دارد که در زیر به بررسی و تشریح آنها خواهیم پرداخت:
برای استفاده از این روش باید بدانید که میزان واحدهای فروش رفته بهوسیله یک شرکت معین، بهعنوان درصدی از کل فروش بازار در نظر گرفته میشود.
کل فروش واحد در بازار / فروش واحد = سهم بازار بر اساس واحد
محاسبه سهم بازار بر اساس درآمد، نشان دهنده قیمتهایی است که کالاها به فروش میرسند. بنا به عبارتی دیگر، یک راه بسیار مناسب برای محاسبه قیمت نسبی، این است که سهم بازار بر اساس درآمد بر سهم بازار بر اساس واحد تقسیم شود.
درآمد حاصل از فروش کل بازار / درآمد حاصل از فروش = سهم بازار بر اساس درآمد
شما عزیزان میتوانید برای محاسبه سهم بازار به صورت دقیق به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. کارشناسان اس دیتا، با استفاده از تحلیل دادههای موجود در بازار میتوانند برای کسب و کار شما تحقیقات بازار را انجام دهند.