کیمیا آبان
کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 17 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1401/12/10
37030


پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران


جمعیت شهرهای ایران به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. همان‌گونه که می‌دانید، در سه دهه‌ی اخیر شاهد رشد جمعیت شهرنشینی در ایران بوده‌ایم که این موضوع مسائل مختلفی را در بر داشته است. مهم‌ترین دلیل افزایش جمعیت در شهرهای ایران، مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهر‌ها بوده ‌است؛ البته عواملی، مانند تبدیل روستا‌های بزرگ به شهر نیز در آن نقش داشته‌اند. لازم به ذکر است که ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر وسعت می‌باشد

 

جدول پراکندگی جمعیت استان‌ها (داشبورد جمعیت):

این داشبورد یکی از ویژه‌ترین داشبوردهای طراحی شده توسط اس دیتا است که اطلاعات جمعیتی مانند پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران را با دقت بسیار بالا در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. با استفاده از این داشبورد می‌توانید جمعیت ایران را به صورت تفکیک شده بر اساس جنسیت، محل سکونت و استان مشاهده فرمایید. داشبورد جمعیت بر اساس امارهای واقعی طراحی شده است که با خیالی آسوده می‌توانید بر داده‌های آن تکیه کنید. بعلاوه تمامی اطلاعات و آمارهای داخل این داشبورد به صورت روزانه در حال به روز رسانی می‌باشد. برای مشاهده این داشبورد و پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

اطلاعات داشبورد جمعیت

 
  • تهیه شده در سال : 1401
  • جمع آوری داده ها : از سال 1395 الی 1401
  • پیاده سازی توسط : تیم اس دیتا

برای مشاهده جدول پراکندگی جمعیت استان‌ها (داشبورد جمعیت) روی لینک زیر کلیک کنید:

مشاهده داشبورد

 

. وسعت کشور ما برابر با ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربع بوده که دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. همچنین ایران از چندین شهر تشکیل شده که از نظر وسعت و جمعیت هر کدام با یک دیگر متفاوت است. بزرگ‌ترین شهرهای ایران، هم از نظر وسعت و هم از نظر جمعیت با یکدیگر مقایسه می‌شوند و برخی از آن‌ها پر جمعیت و برخی دیگر کم جمعیت به شمار می‌روند.

دلایل پرجمعیت بودن شهرهای ایران بسیار متفاوت است اما معمولا افراد برای دستیابی به رفاه و کار به شهرها مهاجرت می‌کنند. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

 

پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران:

پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران شامل تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، قم، کرمانشاه و ارومیه می‌باشد. در سال‌های گذشته سرشماری در خصوص جمعیت ایران انجام شد که آخرین سر شماری در سال 1395 صورت گرفت. به طبع از سال 1395 به بعد جمعیت ایران روزبه‌روز در حال افزایش است و دسترسی به اطلاعات دقیق برای انجام بسیاری از کارها الزامی است. از این رو تیم متخصص اس دیتا داشبورد خاصی به نام داشبورد جمعیت را طراحی کرده است که شما عزیزان می‌توانید به راحتی به اطلاعات جمعیتی ایران دسترسی داشته باشید.

 

 

 

پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران بر اساس آمارهای واقعی:

اگر بخواهیم شهرهای ایران را از نظر جمعیت با یکدیگر مقایسه کنیم و به نتیجه‌ای مطلوب برسیم، باید اذعان داشت که چندین شهر در کشور ما وجود دارند که جمعیت بسیار زیادی در آن‌ها زندگی می‌کنند. تهران و مشهد پر جمیعت‌ترین شهرهای ایران هستند و دلیل جمعیت بالای این دو شهر بیشتر رفاه، کار و خدمات اجتماعی است که در اختیار ساکنان قرار داده می‌شود. آخرین سرشماری در کشور ما در سال ۱۳۹۵ بوده است که نشان می‌دهد جمعیت ایران در آن سال79 میلیون نفر بوده است که البته با گذشت زمان و در طی این سال‌ها جمعیت کشورمان افزایش یافته است. در زیر به بررسی پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران خواهیم پرداخت.

 

تهران

استان تهران تقریبا جمعیتی برابر با 14.288.905 میلیون نفر دارد. شهر تهران پرجمعیت‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود. این شهر از نظر جمعیت دومین شهر غرب آسیا و سومین شهر خاورمیانه می‌باشد. نکته حائز اهمیت این است که شهر تهران از نظر اقتصادی، به عنوان قطب اقتصادی ایران به شمار می‌آید و از شهرهای مختلف ایران به تهران مهاجرت کرده‌اند.

 

مشهد

مشهد بعد از تهران پر جمعیت‌ترین شهر ایران به شمار می‌آید. استان خراسان رضوی در نقاط شهری و روستایی خود جمعیتی برابر با 7.089.687 میلیون نفر دارد. این شهر که دومین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود و نام عربی آن به معنای محل شهادت است. این شهر یکی از محل‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود که هر ساله از کشورهای همسایه ایران برای دین این شهر به کشورمان سفر می‌کنند. به دلیل وجود حرم امام رضا، این شهر اهمیت سیاسی و مذهبی بسیار بالایی دارد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که شهر مشهد دومین مرکز بزرگ تولید خودرو در کشور بوده و اقتصاد آن بر پایه‌ی کشت میوه، شیرینی‌جات، سوغاتی و سنگ‌های قیمتی است.

 

اصفهان

سومین شهر پر جمعیت ایران اصفهان است. همان‌گونه که می‌دانید، استان اصفهان در نقاط شهری و روستایی خود جمعیتی برابر با 5.516.233 میلیون نفر دارد. شهر اصفهان از جمله شهرهای تاریخی و همچنین پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید که در زمان صفوی به اوج خود رسیده بود. بعلاوه، اصفهان با معماری‌های بی‌نظیر ایرانی-اسلامی در زمره زیباترین شهرهای دنیا قرار گرفته است. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که مرکز شهر اصفهان پنجمین بازار خرید بزرگ جهان بوده و با در اختیار داشتن بازارهای متعدد، چندین پل و کلیساهای بزرگ یکی از مراکز بزرگ گردشگری ایران و جهان به شمار می‌رود.

 

شیراز

استان شیراز که در قسمت‌های جنوبی کشور قرار گرفته است، یکی از زیباترین استان‌های ماست. شهر شیراز نیز جزء پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران می‌باشد و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. استان فارس در نقاط شهری و روستایی خود جمعیتی معادل با 5.216.852 میلیون نفر دارد. شیراز در سه دوره صفویان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده است.

 

کرج

شهر کرج در استان البرز قرار دارد. جمیعت استان البرز در نقاط شهری و روستایی برابر با 2.917.152 میلیون نفر می‌باشد. در گذشته‌ای نه چندان دور استان البرز یکی از مناطق تهران بود. سرانجام در سال 1389 به‌طور رسمی استان البرز به ثبت رسید و امروزه نیز شهر کرج، یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌آید. به دلیل نزدیکی با تهران، این شهر از لحاظ امکانات تقریبا مناسب است. شهر کرج یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی ایران محسوب می‌شود.

 

تبریز

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی در ایران به شمار می‌آید که وسعتی برابر با 245 کیلومتر مربع دارد. تبریز جزء پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران در محدوده شمال غرب محسوب می‌شود و میزان جمعیت این استان حدود 4.223.472 میلیون نفر می‌باشد.

 

قم

در واقع پس از شهر مشهد، شهر قم دومین پر جمعیت‌ترین شهر مذهبی ایران می‌باشد. این استان حدود 1,409,414 نفر جمعیت دارد  و سالانه گردشگران زیادی برای گردش و زیارت حرم معصومه به این شهر سفر می‌کنند.

 

اهواز

استان خوزستان نیز مهم‌ترین قطب صنعتی کشور می‌باشد که مرکز استان آن (شهر اهواز) جزء پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران است.استان خوزستان جمعیتی بالغ بر 5.241.257 نفر دارد و اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی ایران در این شهر جای گرفته‌اند. یکی از دلایل افزایش جمعیت این شهر وجود همه این شرکت‌ها و کارکنانی است که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

 

کرمانشاه

استان کرمانشاه نیز جزء بزرگترین استان‌های کشور است که در محدوده غرب ایران قرار گرفته و جمعیتی بالغ بر 2.078.503 میلیون نفر دارد. لازم به ذکر است که موقعیت این شهر به دلیل تاریخی بودن آن  مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و اکثر زائران کربلا از این مرز برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنند.

 

رشت

استان گیلان با مرکز استان رشت، جمعیتی برابر با 2.672.127 میلیون نفر دارد. شهر رشت یکی از بزرگترین شهرهای شمالی کشور به حساب می‌آید و مهم‌ترین شهر این استان است.

 

ارومیه

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی بوده و یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است. استان آذربایجان غربی جمعیتی حدود 3,581,410 نفر دارد و ارومیه، جزء پر جمیعت‌ترین شهرهای ایران است.

 

 

زاهدان

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهرهای ایران، زهدان است که مرکز استان سیستان و بلوچستان می‌باشد. میزان جمعیت این استان حدود 3.581.743 میلیون نفر برآورد شده است.

 

کرمان

شهری در کویر که پهنای بسیار زیادی دارد و جزء شهرهای پر جمعیت ایران به شمار می‌آید. استان کرمان جمعیتی بالغ بر 3.457.154 نفر دارد.

 

سخن پایانی

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جمعیت ایران به داشبورد جمعیت مراجعه کنید. همچنین برای ساخت داشبوردهای متناسب و تخصصی کار خود با کارشناسان و متخصصان اس دیتا مشورت نمایید. لازم به ذکر است که داشبورد جمعیت ارائه شده توسط تیم اس دیتا، به صورت دوره‌ای به روز رسانی شده و جمعیت دقیق ایران در هر دوره در اختیار درخواست کنندگان قرار می‌گیرد. 



برچسب‌ها:

آمار دیتا تهران مشهد شیراز تبریز اصفهان کرمانشاه اهواز جمعیت