کیمیا آبان

مطالعه این مقاله حدود 40 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/12/04
720



با توجه به تعاریف مقالات پیشین در خصوص داشبورد و انواع آن به اهمیت داشبوردها و تاثیر آن در کسب‌وکارها پی‌بردیم. اما بحث داشبورد بسیار گسترده و مهم است. در این مقاله از وب‌سایت اس‌دیتا قصد داریم در مورد داشبورد مدیریتی و مزیت‌های ایجاد آن بعلاوه روش‌های ساخت داشبوردهای مدیریتی صحبت کنیم.

داشبوردها

هرگاه اسم داشبورد به گوشمان می‌خورد طبق عادت اول ذهنمان به سمت داشبورد خودرو سوق داده می‌شود. بدیهی است که برای اداره یک مجموعه و کسب‌وکار لازم است که مدیران به امور کاری واقف باشند. داشبوردها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در بردارنده مجموعه ابزارهای فرمان‌دهنده و معیارهایی برای ایجاد تغییرات و تصمیم‌گیری نهایی هستند. قبل از هر توضیحی سوال پیش می‌آید که داشبورد مدیریتی چیست؟ برای بیان ساده‌ترین تعریف از داشبورد مدیریتی می‌توان گفت تصویر گرافیکی که مسیر رسیدن به هدف را با قابلیت کنترل‌کننده در اختیار ما قرار می‌دهد. داشبوردها بهتر است که دقت بالایی داشته باشند. در داشبوردهای مدیریتی به کمک نمودارهای گرافیکی اطلاعات در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

چند نوع داشبورد مدیریتی داریم؟

با توجه به اینکه مدیریت انواع مختلفی دارد بنابراین داشبوردهای مدیریتی هم شامل انواع مختلفی می‌شوند:

۱- داشبورد مدیریت کسب‌و‌کار

۲-داشبورد مدیریت مشتریان

۳- داشبورد مدیریت مالی

۴- داشبورد مدیریت فروش

 

نمونه‌ای از داشبورد مدیر فروش و بازاریابی

نمونه‌ای از داشبورد نمودار

 

اهمیت داشبوردهای مدیریتی

هر سازمان و شرکتی برای اهداف از پیش تعیین شده خود برنامه‌ریزی می‌کند تا بیشترین سوددهی را داشته باشد. استفاده از داشبوردهای مدیریتی موجب می‌شود مدیران برنامه مدون و طولانی مدت خود را ترتیب دهند. بزرگترین اهمیت بهره‌گیری از داشبورد مدیریتی برنامه‌ریزی در جهت افزایش سوددهی خواهد بود. داشبوردهای مدیریتی هم مانند داده‌نماها در راستای جلوگیری از وقت مدیران و مخاطبان خود بعلاوه به صرفه بودن هزینه‌ها عمل می‌کنند. مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در داشبوردهای مدیریتی ورودی و خروجی‌های مجموعه است. برای سهولت در انجام امور داشبوردهای مدیریتی، نرم‌افزارهای متعددی کدنویسی و طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها با استفاده از کدها و الگوریتم‌هایی که برنامه‌نویسی شده است کار می‌کنند. یکی از نرم‌افزارهایی مهمی که برای داشبورد مدیریتی استفاده می‌شود داده‌های نرم‌افزارهای CRM یا ارتباط با مشتریان است.

چرا داشبورد مدیریتی برای کسب‌وکارها مفید است؟

امروزه مدیران کسب‌وکارها به قدری مشغله دارند که به دنبال راهکاری برای رسیدگی سریع به امور کاری و اداری خود هستند. اما این سرعت در انجام امور نباید بر روی تصمیمات و کیفیت کار تاثیر منفی بگذارد. در این مسیر داشبورد مدیریتی به خاطر ویژگی‌های زیر بهترین گزینه است:

 ۱-اندازه گیری شاخص‌های کلیدی (KPI)

۲- تعهد در نمودارها

۳- پیچیده نبودن محتوا

۴-قابلیت فیلتر در داده‌ها

۵- در دسترس بودن

۶- قابلیت پردازش در لحظه

شاخص‌ها

هر شرکتی براساس نوع عملکرد و فعالیتی که دارد شاخص خاص و مختص به خود را  دارد. شاخص‌ها در تصمیم‌گیری اهداف هر مدیری مهم‌ترین عامل هستند. شاخص‌های کلیدی یا KPIها طبق عملکرد تیم، میزان موفقیت و زمان رسیدن به هدف را بررسی می‌کنند.




مقالات مرتبط


شرکت قیمت‌گذاری پیش بینی رشد بازار تا سال 2027 بررسی اندازه بازار محصولات دیجیتال نحوه قیمت‌گذاری محصول تولیدی استراتژی قیمت‌گذاری محصولات الگوهای قیمت‌گذاری محصولات قیمت‌گذاری لوازم خانگی قیمت‌گذاری محصولات لبنی تجزیه و تحلیل حجم بازار خدمات مالی گزارش بازار خرده فروشی آنلاین در ایران قیمت گذاری قطعات خودرو گزارش جامع اندازه بازار استارتاپ های فناوری گزارش رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ارزیابی اندازه بازار و رشد صنعت دارویی تحلیل بازار فروش کیبورد داده های تخصصی بازار روغن قیمت گذاری رقابتی تحلیل بازار جهانی برای محصولات مصرفی بیگ دیتا بازار فروش قطعات کامپیوتر دیتای تحلیلی بازار فروش ادکلن پرسود ترین بازار فروش شربت بهترین بازار فروش برای صادرات فیروزه محبوب ترین روغن موتور بهترین داده های بازار فروش فرش بهترین بازار خرید خودکار تحلیل بازار برای صادرات برنج بازارهای متقاضی پارچه بزرگترین بازار مصرف پلاستیک ایران خودرو بهترین بازار خرید قطعات یدکی دیتای بازارهای پرفروش ایران اندازه بازار صادرات محصولات کشاورزی بررسی بازار تولیدات صنعتی و تکنولوژی بهترین بازارهای خرید قطعات خودرو اندازه بازار استارتاپ های فناوری در ایران بازار فروش خودرو در ایران داده های تخصصی بازار قطعات خودرو رشد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پیش بینی فروش قهوه در بازار تخمین اندازه بازار خدمات مشاوره ای تحلیل بازار سرمایه گذاری در بخش انرژی بازار فروش آنلاین کالاهای الکترونیکی نقش روش STP در افزایش رقابت پذیری تحلیل استراتژی های بازار تحقیقات بازار برای بهبود درآمد ترندهای بازار ایران تحقیقات بازار B2B و B2C تحقیقات بازار لامپ و چراغ خودرو فرایند تحقیقات بازاریابی بهترین شرکت تحقیقات بازار تهران بهترین سایت تحلیل بازار تحلیل بازار به چه معناست؟ پلتفرم هوشمند تحلیل بازار نمونه گیری در تحقیقات بازار رفتار مصرف کننده در حوزه تحقیقات بازار تحلیل رقابتی در بازار بهترین ابزار های تحقیقات بازار بازاریابی ورزشی تحقیقات راهبردی بازار بازار مشتقه چیست؟ پرسشنامه تحقیقات بازار تحقیقات بازار در قزوین بازار سنجی چیست؟ تحقیق درباره اصفهان تحقیقات بازاریابی در تبریز تحقیق درباره بازاریابی و فروش اصول تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازار در یک هفته تحقیقات بازار در کرج تحقیقات بازار در اصفهان تحقیقات بازار در مشهد تحقیقات بازاریابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی تحقیقات بازاریابی در مارکتینگ بررسی تحقیقات بازار در عرصه تجارت الکترونیک تحقیقات بازار در حوزه صادرات تحقیقات بازار محصول چیست؟ مزایای تحقیقات بازاریابی انواع مدل تحقیقات بازار کلید موفقیت در مدیریت تحقیقات بازار تحقیقات بازار به چه معناست؟ گام‌ها و دستور العمل‌های تحقیقات بازار انواع روش‌های تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ فرم تحقیقات بازار چیست؟ انواع تحقیقات بازار تحقیقات بازار آنلاین چیست؟ تحقیقات بازار برای شناخت مشتری دلایل اهمیت تحقیقات بازار بررسی و تحلیل بازار FMCG در ایران چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم؟ محاسبه هوشمند سایز بازار محاسبه هوشمند اندازه بازارها کاربردهای هوش تجاری در صنعت فرهنگی و هنری هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت مد و لباس تحلیل پیش‌بینانه و پیش‌بینی در علم داده استفاده از روش‌های آماری برای پیش‌بینی تقاضا و پیشرفت بازار چگونه اندازه بازار خود را محاسبه کنیم؟ چگونه سهم بازار خود را افزایش دهیم؟ شرکت تحقیقات بازار نحوه محاسبه سهم بازار اندازه بازار شرکت‌های تولیدی اندازه بازار و مزایای اندازه‌گیری آن محاسبه اندازه بازار برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اندازه‌گیری سایز بازار داشبورد اندازه بازار کاربرد kpi در دیجیتال مارکتینگ شاخص کلیدی عملکرد یا kpi چیست؟ هک رشد چیست؟ چرا باید از داشبورد مدیریتی استفاده کنیم؟ دیتا مارکتینگ (بازاریابی داده محور) چیست؟ تاثیر و نقش داشبوردهای مدیریتی در کسب و کارها انواع داشبوردهای تحقیقات بازار سبک ورود به بازار غربالگری در تحقیقات بازار داشبورد واریانس داشبورد مد داشبورد انحراف معیار برنامه ریزی برای افزایش سهم بازار داشبوردهای تحقیقات بازار سهم بازار چیست؟ استراتژی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارها داشبورد محاسبه سایز بازار کاربردهای بازاریابی داده محور داده‌نما در بازاریابی داشبوردهای مبتنی بر هوش تجاری داشبورد سایز بازار چیست؟ محاسبه هوشمند اندازه بازار

داشبورد‌های مرتبط