به طور قطع تا کنون نام جنگ قیمت را شنیدهاید و یا درباره آن اطلاعاتی را دارید. باید اشاره شود که هر شرکتی که خدمات و محصولاتی را به بازار عرضه میدهد، باید برنامهای برای بازاریابی خود داشته باشد. سازمانها و شرکتها برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی خود و به دست آوردن سود بالا، باید به قیمت گذاری توجه ویژهای داشته باشند و آن را در راس کار بازاریابی خود قرار دهند. به صورت کلی قیمت گذاری مناسب در زمینه بازاریابی میتواند تاثیر بسیار زیادی در گردش مالی و سودآوری کسب و کار یک سازمان یا شرکت داشته باشد. اما بسیاری از سازمانها ناخودآگاه وارد جنگ قیمت میشوند و این جنگ پیروزی نخواهد داشت. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد دارین به موضوع پیروزی در جنگ قیمت بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
اگر بخواهیم تعریفی بسیار جامع از جنگ قیمت را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید بیان کنیم که جنگ قیمت یک نوع رقابت تجاری میان سازمانها و شرکتها به حساب میآید که در این رقابت تنگاتنگ، رقبا قیمت محصولات یا خدمات خود را کاهش میدهند تا بدین ترتیب بتوانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند و فروش بیشتری داشته باشند، غافل از اینکه این رقابت هیچ پیروز و برندهای نخواهد داشت. قابل ذکر است، هنگامی که یکی از رقبا قیمت خود را کاهش میدهد، سایر رقبا نیز قیمت خود را کاهش میدهند تا بدین ترتیب بتوانند فروش را افزایش داده و مشتری خود را از دست ندهند. در این میان نیز یکی از رقبا ممکن است دوباره قیمت خود را کاهش دهد و بدین ترتیب یک جنگ قیمتی میان سازمانها و شرکتها به وجود بیاید که در کوتاه مدت سود حاصل کند و در بلند مدت ضرر بزرگی به بازار وارد نماید.
به صورت کلی در مدت زمان کوتاه، جنگ قیمت به نفع خریداران میباشد. به دلیل آنکه مشتریان میتوانند از کاهش قیمتها بهره ببرند و سود مناسبی از خرید خود داشته باشند. اما این جنگ قیمت به صورت معمول به نفع شرکتهای درگیر نخواهد بود! زیرا کاهش قیمت سبب میگردد که سود نهایی شرکتها به شدت کاهش یافته و ادامه حیات آنها را با خطرات مختلفی مواجه نماید.
این سوالی است که بسیاری از سازمانها و شرکتها از تیمهای بازاریابی و شرکتهایی که در این عرصه فعالیت میکنند میپرسند. برای آنکه بدانید چگونه در این نبرد پیروز میدان باشید، در ابتدا باید اشاره کنیم جنگ قیمت بسیار پیچیدهتر از ارائه قیمتهایی پایین است!
ممکن است گمان کنید که این جنگ میتواند میزان فروش را افزایش دهد بنابراین بسیار مفید است! باید اشاره شود که در زمانی بسیار کوتاه جنگ قیمت میتواند میزان فروش یک سازمان یا یک مجموعه را افزایش دهد اما پس از آن به طور قطع دیگر رقبا هم برای از دست ندادن مشتریهای خود وارد این جنگ میشوند و عملا ممکن است در این میان سود شما کاهش بیابد زیرا اگر یک سازمان قیمتی پایین تر از شما به بازار عرضه کند، همه مشتریان به سمت محصول آن روانه خواهند شد.
در واقع باید اشاره شود که برخی از اوقات، سازمانها و شرکتهایی که آغازگر چنین نبردی هستند، رفتاری مخرب را پیش میگیرند و در نهایت منجر به قیمت گذاریهایی خواهند شد که ساختار صنعت را در هم میشکند و میتواند مشکلات بسیاری را برای صنعت به وجود بیاورد. در واقع کارشناسان و اساتید بسیاری بر روی استراتژی جنگ قیمت تحقیقاتی را به عمل آوردهاند و اکثرا به این نتیجه رسیدهاند که جنگ قیمت هیچ فاتح و پیروزی ندارد. کسانی که در نبرد قیمت هستند در بسیاری از موارد با ضررهای بسیار هنگفتی مواجه شده و حتی ممکن است مجبور به ترک صنعت شوند. دیگر بازماندگان نیز فشار طولانی مدتی را از نظر سودآوری متحمل خواهند شد که یقینا مشکلات متعددی سازمان آنها را تهدید خواهد کرد.
حال باید بیان شود که اگر میخواهید در جنگ قیمت بسیار حساب شده عمل کنید و درگیر مشکلات بعد از آن نشوید، باید به نکاتی که برای شما جمع آوری کردهایم، توجه داشته باشید. در واقع قابل ذکر است که داشتن یک ساختار هزینهای مناسب میتواند کمک بسیاری به سازمانها نماید اما این موضوع تنها عامل موفقیت در جنگ قیمت نیست! میتوان اذعان داشت که عامل موفقیت در جنگ قیمت برخورداری از استراتژیهای مناسب است که کارشناسان و افراد باتجربه در این زمینه میتوانند بهترین استراتژی را برای سازمان شما پیاده سازی نمایند. بعلاوه قابلیتهای بسیاری وجود دارد که میتواند به شما در پیروزی جنگ قیمت کمک نماید. این قابلیتها به صورت زیر خواهد بود:
آشنایی کامل با کسب و کار
مطالعه تغییراتی که در کسب و کار رخ داده است
برخورداری از مهارتهای لازم برای شناسایی فرصتها
بهرهمندی از امکانات عملی برای اجرای تغییرات سازمانی (هم در درون سازمان و همچنین در سراسر زنجیره سازمان)
شایان ذکر است که کسب برتری در چنین نبردی به تواناییها و مهارتهای استراتژیک یک شرکت بستگی خواهد داشت! کارشناسان در این زمینه ۵ قاعده بسیار کلی را در نظر گرفتهاند که میتواند راه مناسبی را برای پیروزی در جنگ قیمت، در اختیار شما مدیران سازمانها بگذارد. این قواعد مهم به شرح زیر خواهند بود:
آماده بودن برای شروع جنگ قیمت
تمامی سازمانها و شرکتهایی که خدمات یا محصولاتی را به بازار عرضه میدهند باید خود را برای آغاز جنگ قیمت از طرف رقبا آماده نمایند و بدانند چه استراتژی را باید به کار ببرند. در کل دانستن الگو خرید مشتریان و همچنین دانستن رضایت آنها از محصول میتواند کمک بسیاری به سازمانتان نماید.
انتخاب میدان جنگ
تمامی سازمانها و شرکتهای بسیار بزرگی که در صنایع بزرگ فعالیت میکنند و رقبیان بزرگی دارند، باید از قابلیتهای تحلیلی مناسبی جهت توسعه استراتژیهای جدید بازاریابی و به کارگیری این استراتژیها در صنعت برخوردار باشند و بعلاوه توانایی اجرای به موقع آنها را داشته باشند. برای آنکه بتوانید منایع و قدرت خود را در بازار حفظ کنید، باید آگاهانه و با دقت میدان جنگ خود را انتخاب نمایید.
انتخاب هدف مناسب
انتخاب بازار هدف مناسب و همچنین داشتن اهداف درست در جنگ قیمت میتواند کمک بسیاری به شما نماید. در واقع شما باید در ابتدا هدف خود را از ورود در جنگ قیمت بشناسید و بتوانید استراتژی مناسبی را برای آن پیاده سازی نمایید.
دوری از جلب توجه!
سعی کنید بر کار خود تمرکز کنید و اهداف خود را پیش ببرید بدون آنکه جلب توجه خاصی داشته باشید. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید پس چگونه بدون جلب توجه، برندسازی کنیم؟! شما میتوانید برای دریافت پاسخ این سوال با کارشناسان اس دیتا مشورت نمایید.
تطبیق درآمد با هزینه
در واقع یکی از مهمترین موضوعاتی که باید به آن توجه بسیاری داشته باشید، تطبیق درآمد با هزینه است. شما باید قیمت گذاریهای خود (چه در جنگ قیمت و چه در حالت عادی) را بهگونهای انجام دهید که با ساختار هزینه و زنجیره ارزش هماهنگی و تطبیق داشته باشد و بتوانید سود خود را نیز در نظر بگیرید.
شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید و با کارشناسان این مجموعه درباره جنگ قیمت و پیروزی در این نبرد مشورت نمایید.