سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 40 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/17
691


قیمت‌گذاری تراکم ترافیک

دسترسی سریع



مشکل ترافیک همیشه و در همه‌جا به عنوان عامل وقت‌گیر و کلافه‌کننده تلقی می‌شود. حتی جنبه منفی برای محیط‌زیست دارد. چرا که در دنیای پرمشغله امروزی زمان ارزش بالاتری پیدا کرده است بنابراین در پی رفع این معضل بزرگ الخصوص در کلان‌شهرها از سیستم قیمت‌گذاری تراکم ترافیک بهره می‌گیرند چون شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، مشهد و شیراز که علاوه بر جمعیت بالا جنبه توریستی دارند که اینگونه شهرها در اکثر مواقع مسافران بسیاری را در خود جای می‌دهند از این رو قیمت‌گذاری تراکم ترافیک تأثیر بسزایی در مشکل ترافیک خواهد داشت.

چگونه مشکل ترافیک کم می‌شود؟

از آنجایی که همه خواستار رفاه اجتماعی هستند وجود ترافیک‌های سرسام آور به نحوی آسایش و رفاه را مختل می‌کند. حال مدیران و مسئولان مربوطه با توجه به تصمیماتی که اتخاذ کرده‌اند در صدد برطرف‌ شدن مشکلات ترافیکی موجود از روش‌ها متعددی بهره گرفته‌اند. در نهایت با شیوه‌های مختلف قیمت‌گذاری در شرایط و زمان‌های متفاوت با توجه به موقعیت موجود قانونی را ایجاد می‌کنند تا بتوانند از به وجود آمدن ترافیک سنگین جلوگیری کنند.

قیمت‌گذاری تراکم ترافیک چیست؟

پرداخت هزینه‌ برای تردد سبب می‌شود از تعدد خودروهای موجود در ترددها کاسته شود به عبارتی می‌توان این شیوه از قیمت‌گذاری را عوارض یا مالیات جهت کمتر کردن ترافیک دانست. چرا که امروزه با افزایش سفرهای مردم شاهد ترافیک و تصادفات زیادی هستیم از طرفی در ترافیک ماندن سبب می‌شود از مسیر لذت نمی‌بریم و مسیر خسته‌کننده می‌شود.

پرداخت عوارض

در سیستم پرداخت نقدی عوارض آزادراه‌ها علاوه بر معطلی و ایجاد ترافیک مجدد برای صف پرداخت عوارض در نهایت مصرف سوخت اضافه و مصرف بیهوده کاغذ جهت پرداخت عوارض از معایب این سبک از پرداخت‌ها است. از این‌رو برای پرداخت عوارض جاده‌ای و بزرگراهی از سیستم الکترونیکی بهره گرفته می‌شود. به عنوان مهم‌ترین کاربرد پرداخت الکترونیکی عوارض

می‌توان گفت کمتر از ترمز استفاده می‌شود چرا که به علت ازدحام و ترافیک مجبور به استفاده از ترمز و افزایش آلاینده‌ها می‌شود و از ایجاد شدن صف جلوگیری می‌کند. کاهش تصادفات و صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه دارد.

معیار قیمت‌گذاری تراکم ترافیک

در قیمت‌گذاری‌های مربوط به تراکم ترافیک مبلغ‌ها متفاوت است چون معیاراین نوع قیمت‌گذاری‌ها برحسب مسیر، زمان و حتی نوع وسیله نقلیه متفاوت است. در زیر انواع روش‌های قیمت‌گذاری تراکم ترافیک را آورده‌ایم:

روش‌های قیمت‌گذاری تراکم ترافیک

برای انجام قیمت‌های تراکم ترافیک از روش‌های متفاوتی بهره گرفته می‌شود مثل: روش عوارض زمان‌بندی شده، روش عوارض ثابت، روش عوارض هوشمند

با توجه به بررسی‌های انجام گرفته اولین رتبه در روش عوارض زمانبندی شده طی سیستم قیمت‌گذاری تراکم ترافیک وزن ایده‌آل 49.0 است و بعد از آن سیستم عوارض ثابت با وزن ایده‌آل 26.0 رتبه دوم و در نهایت عوارض هوشمند با وزن ایده‌آل 25.0 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

از مزیت‌های استفاده از این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.       کمتر شدن خودروهای تک سرنشین

  2.       حداقل شدن تصادفات

  3.       روی آوردن به حمل‌و‌نقل عمومی

  4.        کوتاه‌کردن زمان سفر

 




مقالات مرتبط


پیش بینی فروش تخصصی کیف و کفش هوش تجاری و کاربردهای آن در صنعت صنایع دستی و صنایع دستی‌سازی برندینگ چیست؟ چه کارهایی قبل از قیمت‌گذاری باید انجام دهیم؟ معرفی مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات مراحل قیمت گذاری عوامل‌موثر بر قیمت‌گذاری بازارهای صنعتی اندازه بازار سیستم پیشنهاد دهنده پیشنهاد توسعه محصول پیشنهادهای فروش هدف از قیمت گذاری چیست؟ قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی قیمت‌گذاری برترین برندهای محصولات لبنیات در ایران حسابداران و قیمت‌گذاری در بازارهای مختلف استراتژی قیمت گذاری در حسابداری قیمت‌گذاری پوشاک ایده پیشنهاد محصول روش‌های قیمت گذاری مناسب برای هر کسب و کار پیشنهاد محصول خارجی پیشنهاد تنوع محصول قیمت‌گذاری موبایل چگونه میتوان در جنگ قیمت پیروز شد؟ قیمت گذاری در بازارهای صنعتی قیمت‌گذاری کتاب چه محصولی برای فروش اینترنتی مناسب‌تر است؟ قیمت‌گذاری سیم‌کارت پیشنهاد بهترین محصول پیشنهاد تولید محصول مردم همیشه پیشنهادها را می‌خرند! سیستم قیمت‌گذاری خودرو قیمت‌گذاری محصولات فروشگاه اینترنتی جنگ قیمت چیست؟ چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟ با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید! روش‌های قیمت‌گذاری زمین عملکرد محصول منجر به فروش هدف فروش نسبت بسته بندی شدن قراردادهای فروش میزان ماندگاری و ریزش مشتری میانگین اندازه و طول معاملات جدید متوسط هزینه به ازای هر لید فروش هر نماینده متوسط نرخ تبدیل متوسط ارزش خرید چگونه فرصت فروش ایجاد کنیم؟ فروش با روش تماس

داشبورد‌های مرتبط