نازنین شرفی
نازنین شرفی

مطالعه این مقاله حدود 17 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/04/17
530


فروش با روش تماس


فروش با روش تماس یا به عبارتی فروش تلفنی، یکی از راه‌ها و روش‌های بسیار خاص و مهم برای معرفی محصول یا خدمات شما می‌باشد. در واقع این روش، روشی است که در آن ویژگی‌ها و مزایای یک محصول یا خدمت به مشتری توسط تماس تلفنی ارائه می‌شود. همینطور می‌تواند فروش فوق العاده‌ایی را برای سازمانتان رقم بزند. با توجه به پیشرفت فناوری و اینترنت، به‌نظر می‌رسد که فروش تلفنی از رونق افتاده است؛ اما همچنان یکی از روش‌های موثر در بازاریابی و فروش است. در این مطلب از وب سایت اس دیتا به بررسی فروش با روش تماس می‌پردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.  بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی عمده‌ترین روش‌ها و تکنیک‌های موفقیت در فروش تلفنی ‌بپردازیم.

 

فروش با روش تماس چیست؟

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مشتریان فروش با روش تماس می‌باشد. حال این تماس می‌تواند از طریق تلفن، ایمیل، پیامک و ... انجام شود اما فروش با تماس تلفنی تأثیر خاصی بر روی افراد دارد. به دلیل آنکه ارتباطی موثر بین فروشنده و خریدار شکل می‌گیرد و همچنین اعتماد مشتری به فروشنده بیشتر می‌گردد. بازاریابی با تلفن و وسایل ارتباطی به یک مهارت بسیار خاص وابسته است که می‌توانید آن را آموزش ببینید. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که فروشنده باید دارای مهارت‌های لازم برای فروش با تماس را داشته باشد. این موضوع به عنوان یک مزیت رقابتی در میان فروشندگان می‌باشد که به فن بیان قوی فروشندگان بستگی خواهد داشت.

 

مراحل آماده‌سازی پیش از تماس:

قبل از آنکه بتوانید با استفاده از تماس فروش داشته باشید و در اینکار موفق شوید، باید موارد و نکات مهمی را فرا بگیرید که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

تحقیق:

قبل از برقراری تماس با مشتریان هدف، بهتر است در مورد آن‌ها تحقیق کنید. این کمک می‌کند تا بهتر با مشتریان ارتباط برقرار کنید و نیازهای آن‌ها را درک کنید.

 

طراحی سناریوی تماس:

برای فروش با روش تماس، بهتر است که یک سناریو داشته باشید! ایجاد یک سناریوی تماس کمک می‌کند تا در طول مکالمه فکرتان را جمع کنید و بهترین پاسخ‌ها را ارائه دهید. این سناریو باید شامل معرفی شما و شرکت، ارائه محصول و مزایای آن و بستن معامله باشد.

 

با مشتری ارتباط برقرار کنید!

برقراری ارتباط با مشتری، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای فروش با روش تماس است. برای آنکه بتوانید ارتباط موثری با مشتری داشته باشید، به موارد اشاره شده در زیر توجه فرمایید:

 

ایجاد ارتباط شخصی:

برای برقراری ارتباط موثر با مشتری، باید به آن‌ها احساس ارزش دهید. سعی کنید نام مشتری را به یاد بسپارید و در طول مکالمه از آن استفاده کنید.

 

شنیدن با دقت:

برای فهمیدن نیازها و دغدغه‌های مشتری، باید به آن‌ها گوش دهید. این کمک می‌کند تا شما بتوانید بهترین راه‌حل را ارائه دهید.

 

ارائه محصول و مزایای آن:

برای آنکه بتوانید فروش تلفنی داشته باشید، باید بتوانید محصول خود را ارائه دهید و از مزایای آن نیز با مشتریان صحبت کنید. برای انجام این کار به موارد زیر توجه کنید:

 

تشریح ویژگی‌ها و مزایای محصول:

پس از اینکه نیازهای مشتری را شنیدید، باید محصول و مزایای آن را به آن‌ها توضیح دهید. سعی کنید به جای فقط بیان ویژگی‌های محصول، این موارد را به صورت مزایا بیان کنید.

 

پاسخ به اعتراض‌ها:

ممکن است مشتریان اعتراضی در مورد محصول یا خدمت داشته باشند. در این مواقع، باید به آن‌ها گوش دهید و به طور حرفه‌ای به اعتراض‌ها پاسخ دهید.

 

فروش تلفنی و بستن معامله

پس از انکه تمامی گام‌ها و موارد بالا را رعایت کردید، بهتر است که به فکر بستن معامله با مشتریان خود باشید! برای انجام این کار به نکات ذکر شده در زیر توجه کنید.  

 

بررسی علاقه‌مندی مشتری:

پس از ارائه محصول و مزایای آن، باید سعی کنید علاقه‌مندی مشتری را ارزیابی کنید. اگر مشتری علاقه‌مند به خرید به نظر می‌رسد، می‌توانید به مرحله بعد بروید.

 

ارائه پیشنهاد ویژه:

برای تشویق مشتری به خرید، می‌توانید یک پیشنهاد ویژه ارائه دهید، مانند تخفیف ویژه یا یک هدیه رایگان به همراه خرید.

 

بستن معامله:

اگر مشتری علاقه‌مند به خرید باشد، سعی کنید معامله را در اسرع وقت ببندید. از مشتری برای اطلاعات مربوط به پرداخت و ارسال کالا بپرسید و معامله را به پایان برسانید.

 

پیگیری و تقویت روابط با مشتری در فروش با روش تماس:

همیشه حفظ ارتباط با مشتری و پیگیری آن‌ها در روش‌های مختلف فروش به خصوص فروش با روش تماس مهم بوده است. بنابراین بهتر است که برای تقویت ارتباط به مشتری به موارد و نکات زیر نیز توجه کنید.  

 

تشکر از مشتری:

پس از بستن معامله، حتماً از مشتری برای خرید از شما تشکر کنید. این اقدام ساده می‌تواند تاثیر بسزایی در تقویت روابط با مشتری داشته باشد.

 

پیگیری بعد از فروش:

بعد از ارسال کالا یا ارائه خدمت، می‌توانید با مشتری تماس بگیرید تا از رضایت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورتی که مشتری مشکلی داشته باشد، سعی کنید آن‌ها را حل کنید.

 

 

موفقیت در فروش با روش تماس:

در مطالب بالا مراحل این سبک را برای آنکه بتوانید در فروش با تماس (تلفنی) موفق شوید گفتیم. در ادامه  باید سه اصل اساسی را رعایت کنید که در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:  

 

انتخاب یک روش موثر و تأثیرگذار:

باید فن بیان خود را قوی کنید و بدانید که چه روشی برای برقراری ارتباط تأثیر گذار است، همچنین باید بدانید که چگونه با هر مشتری و هر صنفی برخورد کنید. زمانی که شما از نحوه برخورد با هر صنف و مشتری آگاهی داشته باشید، آنگاه می‌توانید به راحتی فروش خود را انجام دهید. سعی کنید که بهترین و تأثیر‌گذارترین روش را برای برقراری ارتباط با افراد را انتخاب نمایید.

 

اضافه کردن نکات جذاب و حاوی ارزش به فروش با تماس:

شما باید بدانید که با توجه به محصول یا خدمتی که قصد فروش آن را دارید، از چه جملاتی استفاده نمایید. استفاده از یک یا دو جمله مهم که درباره آن‌ها فکر کرده‌اید و به اصطلاح آن‌ها را طراحی کرده‌اید؛ به شما کمک می‌کند تا دلیلی قانع کننده را به مخاطب خود گفته و اینگونه وی را برای خرید از محصولات یا خدمات خود مجاب کنید.

 

پرسش‌های حیاتی:

باید بیان شود که در طراحی و انتخاب پرسش‌ها در فروش با روش تماس تلفنی سعی کنید به این نکته توجه داشته باشید که سوالات به‌ نحوی باشند که در نهایت شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک کند و سپس پاسخ مناسب و کارآمدی از مشتری دریافت کنید. این هدف می‍تواند یافتن خلا موجود در شرکت و ارائه پیشنهاد سازنده از جانب شما باشد و یا یک پرسشی که مشتری و نیازمندی‌های آن را به شما بهتر بشناساند.

 

فروش با روش تماس و هزینه‌های مربوط به آن:

قطعا برای فروش با روش تماس (از هر نوع تماس حتی سفر کردن به مکان مورد نظر یا تماس حضوری!) باید هزینه‌هایی پرداخت کنید. از هزینه‌های مربوط به تلفن گرفته تا هزینه های سفر و دیدار اشخاص مختلف. در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به هر فروش با روش تماس یک اصل در نظر گرفته می‌شود و شما باید بدانید که برای هر شخص یا شرکت‍های دیگر چه تاکتیک فروشی را انتخاب نمایید. به عنوان مثال، روش‌های دیدار اشخاص برای فروشندگانی که تمایل بیشتری به برد دارند (فروشندگانی که می‌خواهند فروش بیشتری داشته باشند)، هزینه‌های بیشتری دارد، به دلیل آنکه شامل هزینه‌های سفر و... نیز می‌شوند.

 

سخن پایانی:

فروش تلفنی یا فروش با روش تماس یکی از روش‌های موثر در بازاریابی و فروش است. برای موفقیت در این روش، باید پیش از تماس آماده باشید، با مشتری ارتباط برقرار کنید، محصول و مزایای آن را به خوبی ارائه دهید، به اعتراض‌ها پاسخ دهید، معامله را ببندید و با مشتری پیگیری کنید. با رعایت این موارد، می‌توانید در فروش تلفنی به موفقیت دست یابید.شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه فرمایید.



برچسب‌ها:

فروش تلفنی