سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 6 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/17
259


سیستم قیمت‌گذاری خودرو

دسترسی سریع



در جامعه امروزی با وجود تحریم‌های موجود قیمت گذاری امری دشوار تلقی می‌شود از طرفی عواملی همچون اینکه خودرو تولید چه سالی است؟ به عبارتی نو است یا کارکرده؟ و یا اینکه بدنه خودرو خوردگی دارد یا خیر؟ و در نظر گرفتن شرایط بازار (فروش خودرو مورد نظر زیاد است یا خیر؟) به عنوان مهم‌ترین مواردی است که در قیمت‌گذاری خودروها باید لحاظ شود تا قیمتی اصولی و برپایه قواعد را انجام داده باشیم.

موارد تأثیرگذار در قیمت‌گذاری خودرو

عوامل مختلفی در مورد قیمت‌گذاری خودرو حائز اهمیت است. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در مورد قیمت‌گذاری‌های خودرو اگر قرار بر قیمت‌گذاری تخصصی باشد باید تمامی عوامل و جوانب در بالا رفتن قیمت خودرو و یا بالعکس کم شدن قیمت خودرو موثر واقع می‌شود. علاوه بر مواردی که پیش‌تر گفتیم رنگ خودرو در قیمت‌گذاری‌ها مهم است چرا که برای رنگ‌های سفید و مشکی و قرمز و یا سایر رنگ‌ها تفاوت قیمت قائل خواهند شد این مورد را می‌توان به علت نوع تقاضای بازار دانست. اگر قرار باشد موشکافانه قیمت‌گذاری شود حتی نوع لاستیک‌ها وضعیت فنی ماشین و تعویض قطعات و وضعیت ظاهری خودرو مهم خواهد بود.

قیمت‌گذاری خودرو

با توجه به این موارد برای قیمت‌گذاری بهتر است که خودروها را در دو قسمت خودروهای کارکرده و خودروهای صفر در نظر بگیریم تا راحت‌تر بتوانیم وارد بحث قیمت‌گذاری شویم.

عوامل موثر در قیمت‌گذاری خودروهای صفر

تصور همه بر این است که برای قیمت‌گذاری خودروهای صفر، آپشن و نوع کارکرد و عملکرد خودرو ملاک قرار می‌گیرد در حالی که علاوه بر آن قسمتی از آن در اختیار شورای رقابت و قسمتی هم براساس عرضه و تقاضای بازار انجام می‌شود اما نمی‌شود منکر شد که اگر قرار بر این باشد تا قیمت‌گذاری براساس آپشن و کارکرد و کارکرد خودرو داخلی انجام شود قیمت خودروها خیلی کمتر از مبلغ کنونی خواهد شد. با این شرایط قیمت خودروهای کارخانه‌ای همچنان فراتر از توان خرید مردم است.

عوامل موثر در قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده

یکی از معیارهای قیمت‌گذاری ماشین‌های کارکرده بالا رفتن قیمت ماشین‌های صفر است. یعنی عملاً با افزایش قیمت خودروهای صفر شاهد افزایش قیمت خودروهای کارکرده هستیم حتی خط و خش و تعویض قطعات و از طرفی زنگ زدگی در تعیین قیمت خودرو کارکرده موثر واقع می‌شود.

برای تحلیل قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده، سالم بودن قطعات و سال ساخت معیار قرار می‌گیرد چرا که تصادفات و خرابی‌های این چنین تاثیر بزرگی در این سبک از قیمت‌گذاری دارد. از طرفی مادامی که خط تولید پیشرفت داشته باشد قیمت ماشین‌های کارکرده افزایش پیدا می‌کند.

تأثیر بیمه داشتن ماشین بر روی قیمت بر هیچ کس پوشیده نیست البته خوردگی و رنگ شدگی با توجه به قسمت مربوط به این موارد بر روی قیمت تأثیر خواهد گذاشت از طرفی اینکه قطعات خودرو در بازار حال حاضر موجود است یا خیر هم مورد اهمیت است.

برخی از میزان کسری‌های قیمت خودرو کارکرده در زمان فروش را در زیر برایتان آورده‌ایم:

 

 

به عنوان مثال: اگر 5 سال از تولید خودرو مورد نظر گذشته باشد تقریبا 30 درصد از قیمت آن در زمان فروش کم می‌شود و یا رنگ شدگی‌های خفیف حدود 3 الی 5 درصد از قیمت ماشین کسر می‌کند.

 




برچسب‌ها:

قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری سیستم پیشنهاد دهنده قیمت گذاری فروش سیستم توسعه محصول ایران خودرو خودرو های نیمه سنگین خودرو های سنگین خودرو 206 شیشه خودرو خودرو آینه خودرو

داشبورد‌های مرتبط


سایز بازار لنت ترمز مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار لنت ترمز ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور سایپا به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری بهمن موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری کرمان موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری ایران خودرو به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری آئودی به تفکیک کیلومتر کارکرد آمار تصادفات برون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات درون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ سایز بازار باتری پژو به تفکیک مدل و استان کم تردد سایز بازار روغن موتور پژو به تفکیک مدل و استان پرتردد سایز بازار باتری پراید به تفکیک مدل و استان سایز بازار روغن موتور پراید به تفکیک مدل و استان تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای دوگانه سوز به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی واراداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری صفر و کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای کارکرده در ایران