سارا اکبری

مطالعه این مقاله حدود 12 دقیقه زمان ‌می‌برد.
1400/09/25
454



قیمت گذاری در بازارهای صنعتی

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که باید مورد توجه همه سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی قرار بگیرد. در واقع قیمت گذاری در هر کسب و کاری از اهمیت بسزایی برخوردار است، به گونه ای که این آیتم هسته اصلی هر کسب و کار را تشکیل می‌دهد. قابل ذکر است که قیمت‌ گذاری به صورت مستقیم بر مولفه‌های استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و سازمان‌های صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. در این مقاله از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی موضوع قیمت گذاری در بازارهای صنعتی بپردازیم و درباره این موضوع اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با اس دیتا همراه باشید.

 

تعریفی جامع از بازاریابی صنعتی:

قبل از آنکه به بررسی قیمت گذاری در بازارهای صنعتی بپردازیم، باید درباره بازاریابی صنعتی اطلاعاتی جامع را خدمت شما خوانندگان عزیز مطرح نماییم. لازم به ذکر است که بازاريابى صنعتى عبارت است از بازاریابی کالاها و خدماتی که توسط شرکت‌های صنعتی و کسب و کارهای مربوط به آن انجام می‌شود. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که سازمان‌های صنعتی شامل چه شرکت‌هایی می‌باشند؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که سازمان‌های صنعتی شامل شرکت‌های زیر می‌شوند:

 

عملکرد سازمان‌های صنعتی به این صورت است که كالاها و خدمات را به منظور تأمين اهدافى مانند توليد كالاها و خدمات، كسب سود و كاهش هزينه‌ها و .... خریداری می‌نمایند. اگر بخواهیم مثالی عملکرد بازاریابی سازمان‌های صنعتی برای شما بیان کنیم، باید اشاره نماییم که سازمانی را در نظر بگیرید که قطعات مصرفی خودروها و ماشین‌ها را تولید می‌کند و به سازندگان و تولید کنندگان عرضه می‌کند و به بازاریابی صنعتی مشغول است. حال می‌توان اشاره داشت که بازاریاب‌های صنعتی برای عرضه محصولات مناسب به شرکت‌های تولید کننده خودرو، باید موارد زیر را در نظر داشته باشد و آن‌ها را درک نماید:

در کل می‌توان بیان کرد که موسسات و شرکت‌های بازاریاب در این زمینه مشاوره و خدمات مخصوصی به شرکت‌های دیگر ارائه می‌دهند و به نوعی در حال انجام بازاریابی صنعتی هستند. حال نکته بسیار مهمی که باید بدانید، در بازاریابی صنعتی قیمت محصولات و کیفیت آن‌ها بسیار مهم است. بنابراین قیمت گذاری محصولات در بازارهای صنعتی بسیار مهم است و باید تحت نظر کارشناسان در این زمینه انتخاب شود. در واقع قیمت‌هایی که یک شرکت برای محصولات صنعتی خود ارائه می‌دهند، باید ‏ارزش افزوده‌ی خدمات و محصولات شرکت که برای آن‌ها بازاریابی می‏کند را منعکس نماید.

 

قیمت گذاری:

در مقالات گذشته به صورت کامل درباره قیمت و قیمت‌گذاری اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. در این قسمت نیز اشاره می‌کنیم که قیمت در واقع میزان ارزش پولی و مالی یک خدمت یا یک کالا به شمار می‌آید. در واقع قیمت‌گذاری از این نظر حائز اهمیت است که شرکت‌ها، تولیدکنندگان، فروشندگان و عرضه‌کنندگان محصولات قیمت را تعیین می‌کنند تا بتوانند مزایای زیر را برای خود به وجود بیاورند:

 

 

همان‌گونه که می‌دانید، قیمت نقش بسیار حساسی را در فعالیت‎های تولیدی و عرضه محصولات و خدمات ایفا می‌کند. در زمان‌های گذشته بسیاری شرکت‌ها، واحد حسابداری را مسئول تعیین قیمت می‌دانستند و این فرآیند بزرگ قیمت گذاری را از حسابداران درخواست می‌کردند. واحد حسابداری نیز برحسب هزینه‌های تولید و سطح مطلوبی از سود، قیمت‌ها را تعیین می‌کرد. اما قیمتی که آن‌ها تعیین می‌کردند از لحاظ بازاریابی مورد بررسی و تحلیل قرار نمی‌گرفت و این موضوع می‌توانست ایرادات بسیار بزرگی را برای سازمان‌ها رقم بزند. در واقع واحد‌های حسابداری قیمت‌گذاری را بر مبنای هزینه‌ها و حاشیه سود در نظر می‌گیرند که این موضوع در عمل با مشکلاتی مواجه است. در واقع واحد حسابداری برای تعیین قیمت موارد مهم زیر را در نظر نمی‌گیرد:

 

قیمت گذاری در بازارهای صنعتی:

 

تمامی موارد و نکات بالا را بیان کردیم تا اشاره نماییم که قیمت در بازارهای صنعتی نقش متفاوت و چندگانه‌ای بر عهده دارد که توجه به هر کدام از آن‌ها بسیار مهم و ضروری می‌باشد و بی توجهی به آن باعث می‌شود که قیمت‌های نامناسبی برای محصولات تعیین شود و این موضوع می‌تواند برای سازمان‌های صنعتی بسیار خطرآفرین باشد.

یکی از جنبه‌های بسیار مهم در بازارهای صنعتی قیمت محصولات ارائه شده است که البته در کنار قیمت موارد دیگری نیز از اهمیت برخوردارند خواهند بود. مانند تحویل به موقع محصول، کیفیت، خدمات پس از فروش و کمک‌های فنی تولیدکننده. تمامی این موارد ذکر شده برای ارائه محصول به بازار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع بسیاری از خریداران بر این عقیده هستند که اگر تولیدکنندگان نتوانند محصولات را به موقع تحویل دهند یا کیفیت پایین باشد، قیمت‌های پایین مفهومی ‌نخواهد داشت و بالعکس باعث بالا رفتن هزینه برای آنان می‌شود. بنابراین قیمت محصولات صنعتی در کنار کیفیت و تحویل به موقع محصول معنا می‌گردد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید اگر چند تولیدکننده محصول مشابه و یکسانی را تولید نمایند، مسأله قیمت‌گذاری یک عامل بسیار مهم اساسی در فروش محصول مورد نظر به شمار می‌آید. در این لحظه است که مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی باید آگاهانه قیمت گذاری را انجام بدهند تا بتوانند قیمت رقابتی قابل قبول و مناسبی برای محصول خود تعیین نمایند.

 

عوامل مؤثر در قیمت‌ گذاری محصولات صنعتی چه می‎باشد؟!

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های صنعتی به دنبال آن هستند که بدانند چه عواملی بر قیمت بازارهای صنعتی تاثیر می‌گذارد! در واقع سازمان‌ها برای قیمت گذاری محصولات صنعتی و همچنین تغییر قیمت این محصولات باید عوامل بسیار مهمی را در نظر بگیرند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:  

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل مؤثر در قیمت‌ گذاری محصولات صنعتی شما را به خواندن مقاله زیر دعوت می‌کنیم:

عوامل مؤثر در قیمت‌ گذاری محصولات صنعتی




برچسب‌ها:

اندازه بازار قیمت گذاری با هوش مصنوعی قیمت گذاری قیمت گذاری فروش چت جی پی تی خودرو های نیمه سنگین تحقیق بازار خودرو های سنگین سایز بازار بازار

داشبورد‌های مرتبط


سایز بازار لنت ترمز مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار لنت ترمز سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار لنت ترمز ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور بهمن موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور کرمان موتور به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور سایپا به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور ایران خودرو به تفکیک استان سایز بازار روغن موتور مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری بهمن موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری کرمان موتور به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری مدیران خودرو به تفکیک استان سایز بازار باتری سایپا به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری ایران خودرو به تفکیک برند و استان سایز بازار باتری آئودی به تفکیک کیلومتر کارکرد آمار تصادفات برون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات درون شهری ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ آمار تصادفات در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ سایز بازار باتری پژو به تفکیک مدل و استان کم تردد سایز بازار روغن موتور پژو به تفکیک مدل و استان پرتردد سایز بازار باتری پراید به تفکیک مدل و استان سایز بازار روغن موتور پراید به تفکیک مدل و استان تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کارکرده به تفکیک استان و شرکت تعداد خودروهای کم کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای پر کارکرد به تفکیک استان و برند تعداد خودروهای دوگانه سوز به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی واراداتی به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی مونتاژ شده به تفکیک استان تعداد خودروهای بنزینی تولید داخل به تفکیک استان تعداد خودروهای سواری صفر و کم کارکرد در ایران تعداد خودروهای کارکرده در ایران