امروزی در جهان با پیشرفت روز افزون علم و فناوری تأثیر استفاده از فضای مجازی بیش از پیش احساس میشود و به عنوان بستری مناسب جهت کسب علم و آموزشهای متعدد تلقی میشود حتی جایگاهی مطلوب برای فروش هم به حساب میآید. از این رو اکثر جامعه با استفاده از گوشی تلفنهمراه از این بستر بهره میگیرند. تلفنهای همراه به علت تعددی که دارند بسیار مورد توجه استفادهکنندگان هستند در این مقاله از وبسایت اس دیتا قصد داریم در مورد قیمتگذاریهای تلفن همراه (موبایل) بررسی انجام دهیم.
خرید و فروش موبایل
تنوع بالا در مدلهای موبایل و افراد سودجویی که دلال این موضوع هستند فضایی را ایجاد کردهاند که هیچ گونه ثباتی را در قیمت موبایلها نمیبینیم و امکان دارد در زمان فروش موبایل خودمان ضرر کنیم و در زمان خرید گوشی دست دوم هم ضرر کنیم (بهایی بیش ارزش واقعی آن موبایل را پرداخت کرده باشیم) برخی از انواع موبایلهای موجود در ایران:
اپل: 4 درصد از سهم بازار در سال 1399 به خود اختصاص داد.
سامسونگ: 45 درصد از سهم بازار در سال 1399 به خود اختصاص داد.
هواوی: 7 درصد از سهم بازار در سال 1399 به خود اختصاص داد.
شیائومی: 24 درصد از سهم بازار در سال 1399 به خود اختصاص داد.
آنر: 2 درصد از سهم بازار سال 1399 به خود اختصاص داد.
ایسوس
نوکیا
جی ال ایکس
...
برای قیمتگذاری موبایل چه ملاکی در نظر گرفته میشود؟
از آنجایی که برای قیمتگذاری هر محصول و یا خدماتی باید ملاکهای تأثیرگذار آن را در نظر گرفت بنابراین برای قیمتگذاری موبایل نیز باید به ملاکهای زیادی توجه شود. برای قیمتگذاری موبایلهای دست دوم، اول از همه سال ساخت آن در نظر گرفته میشود پس از آن توجه به ظاهر موبایل مهم است که خط و خشی نداشته باشد یا رنگ پریدگی نداشته باشد. بعد از آن ایرادهای سیستمی و نرمافزاری مورد توجه قرار میگیرد. حتی در چند سال اخیر با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت گوشیها هم هستیم اما در حالت کلی قیمتگذاری موبایلهای کارکرده را با درصدی کمتر از قیمت نو آن نمیتوان قیمتگذاری کرد. بهتر است محتویات داخل جعبه (اعم از هندزفری و شارژر) را هم زمان فروش ارائه دهید تا شاهد کسری قیمت بابت نبودن این موارد نشوید.
قیمتگذاری موبایل نو
برای قیمتگذاری گوشیهای موبایل نو شرکتهای سازنده معیارهایی را در نظر میگیرند که مهمترین آنها سیستم عامل استفاده شده در گوشیها است که برند بودن و نام شرکت سازنده هم در نحوه قیمتگذاری موثر است و نمیتوان قاعده خاصی را عنوان کرد.
اگر برند یا محصولی در بین افراد جاافتاده شود و طرفداران خود را پیدا کرده باشد معمولاً در قیمتگذاریها از ارقام غیرمعقولتر استفاده میکنند تا به نحوی سوددهی خود را بیشتر کنند البته در بین برندهای خارجی این سبک افزایش قیمتها همراه با کیفیت و کارایی فوقالعادهای بوده است که توانستهاند با وجود افزایش قیمت همچنان مشتریان خود را حفظ کنند.