بله! درست متوجه شدید! شما میتوانید با قیمت گذاری مناسب فروش خود را دو چندان کنید.
اگر قصد دارید محصولات و خدمات خود را با قیمتی مناسب و سودآور به فروش برسانید، باید استراتژی قیمت گذاری را بدانید و بر اساس آن قیمتها را تعیین کنید. در مقالات و مطالب گذشته درباره قیمت گذاری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. در واقع شما می توانید با قیمت گذاری اصولی راه پیشرفت را به روی سازمان یا مجموعه خود باز کرده و در مدت زمانی خاص سود خود را افزایش دهید. در این مطلب از وب سایت اس دیتا قصد داریم تا به بررسی قیمت گذاری مناسب برای فروش بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
B2C و B2B چیست؟
قبل از آنکه به بررسی راهکارهای قیمت گذاری بپردازیم، بهتر است که درباره B2C (بی تو سی) و B2B (بی تو بی) صحبت کنیم.
باید بیان شود که B2B و B2C نوعی بازاریابی هستند که تفاوتهایی با یکدیگر دارند. در واقع B2C (business to consumer) یک نوع بازاریابی میباشد که میتواند کمک بسیاری به کسب و کارهای بزرگ و کوچک کند و با استفاده از این روش بازاریابی میتوان با مصرف کنندگان یا جامعه هدف ارتباط برقرار کرد و به نوعی آنها را تحت تاثیر قرار داد تا از محصول شما خریداری نمایند. در واقع بازاریابی B2C به معنی تجارت الکترونیکی میان سازمان یا مجموعه و مصرف کننده میباشد که معمولا شامل خرده فروشها میشود.
ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد که همه بازاریابان و همه استراتژیهای بازاریابی به دنبال متقاعد کردن افراد برای خرید محصولات هستند!
بله! درست است! اجازه دهید با یک مثال ملموس درباره این نوع بازاریابی بیشتر صحبت کنیم.
فرض کنید که در حال تماشای تلوزیون هستید و به تبلیغات توجه میکنید! محصولی در تلوزیون تبلیغ میشود و شما تصمیم میگیرید که از آن محصول استفاده کنید و اگر به بازار مراجعه کردید آن را برای خود تهیه کنید. این یک نوع بازاریابی B2C است.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که بازاریابی B2C تنها محصولات فیزیکی را شامل نمیشود و میتوان آن را برای خدمات متنوعی نیز استفاده کرد. استفاده از مدل و بازاریابی B2C برای افرادی که محصول با خدمتی برای فروش دارند عالیست! به دلیل آنکه در این صورت گستره مشتریان خود را به فروشگاهها محدود نخواهند کرد.
این نوع بازاریابی بیشتر با رسانه و اینترنت در ارتباط است و خود را محدود نمیکند و از این طریق با مشتریان ارتباط برقرار خواهد کرد. با استفاده از این مدل بازاریابی شما میتوانید به مشتریانتان آموزش دهید که محصول شما دقیقا چه تاثیری بر روی زندگی آنها خواهد داشت یا اینکه افراد چگونه میتوانند بیشترین بهرهوری را از محصول شما داشته باشند!
مزایا و ویژگیهای بازاریابی B2C:
حال که اطلاعات کلی و جامعی از بازاریابی B2C به دست آوردهایم، به سراغ بازاریابی B2Bمیرویم. بازاریابی B2B مختصر شده نام BUSINESS TO BUSINESSاست. از سالهای بسیار دور تا کنون از این بازاریابی استفادههای بسیاری شده است. در واقع میتوان قدمت این نوع بازاریابی را به پیدایش تمدن و انسان های اولیه ربط داد که در آن زمان با یکدیگر مبادله کالا به کالا داشتند. ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که آیا هنوز از این نوع بازاریابی استفاده میشود؟!
برای پاسخ به این سوال باید بیان شود که بله! باید بدانید که بازاریابی B2B بین دو کسب و کار به وجود میآید، یا میتواند بین یک فرد و یک بخش یا چند تیم بزرگ باشد! به صورت کلی در بازاریابی B2B دیگر هدف ما رساندن محصولات به دست افراد جامعه یا مصرف کنندگان نیست! بلکه در این بازاریابی بیشتر قصد داریم که خدمات را به سازمان یا مجموعهای دیگر ارائه دهیم.
نکته مهم و قابل توجه این است که در برخی از اوقات این امکان وجود دارد که در بازاریابی B2B بسیاری از سازمانها به طور زنجیرهوار به هم متصل شوند و در مسیر ارائه خدمت یا محصول به مشتری، هر کدام ارزشی به آن اضافه کرده تا در نهایت یک محصول نهایی واحد را به مشتری ارائه نمایند.
قیمت گذاری:
با این مقدمه نسبتا طولانی به سراغ بررسی قیمت گذاری و تأثیر آن در فروش محصولات و خدمات میرویم. باید بیان کنیم چهار عامل بسیار مهم در بازاریابی وجود دارد که به صورت زیر است:
قیمت یکی از مهمترین و اساسیترین مولفههای اصلی هر استراتژی بازاریابی B2C است. در واقع بسیاری از فروشندگان و سازمانهای B2B توجه بسیاری به قیمتگذاری دارند و تعیین یک قیمت مناسب و پیروی از استراتژی قیمت گذاری اصولی یکی از چالشهای اساسی برای آنها به شمار میآید.
تاکنون که یک دید کلی نیبت به مفاهیم بازاریابی پیدا کردهاید، باید اشاره کنیم که در مدلهای بازاریابی و در دنیای گسترده آن، مبحث قیمت گذاری و تعیین یک قیمت مناسب برای محصولات و خدمات، بسیار مهم است. به دلیل آنکه قیمت تنها عاملی است که به صورت مستقیم میتواند سود و درآمد را برای سازمان ایجاد کند.
قیمت به اندازهای مهم است که حتی در مقایسه محصولات شما با دیگر محصولات، میتواند عاملی مهم برای برتر شناختن آن محصول و انتخاب آن باشد. به بیان یا عبارتی دیگر قیمت جزء عوامل بسیار مهمی است که به آن توجه میشود و بسیاری از افراد به هنگام خرید به آن توجه میکنند.
یک نکته بسیار مهم:
قیمت گذاری علاوه بر اینکه در بازاریابی جزء عوامل بسیار مهم شناخته میشود، در مباحث حسابداری خدماتی نیز تاثیر مهمی داشته و هرگز نباید به آن بی توجهی شود. به صورت کلی قیمت گذاری محصولات نیز در فرآیندهای حسابداری تغییرات مهمی ایجاد خواهد کرد.
مواردی که قبل از قیمتگذاری باید به آن توجه کنید:
بسیار مهم است که قبل از تعیین قیمت محصولات و خدمات یک سری موضوعات را بررسی و تحلیل کنید. در این صورت میتوانید در قیمت گذاری بسیار منطقی و مناسب عمل کرده و به سود آوری و افزایش درآمد خود کمک کنید. مسائلی که قبل از تعیین قیمت نیاز به بررسی و تفکر دارند، شامل موارد زیر خواهد بود:
پس از آنکه تمامی موارد بالا را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و برای آنها جواب منطقی پیدا کردید، میتوانید استراتژی قیمتگذاری مناسب را انتخاب کرده تا بدین ترتیب بتوانید حجم فروش و درآمد خود را افزایش دهید.
در مقالات بعدی درباره راهکارهای مناسب برای افزایش فروش محصولات و خدمات اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهیم. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اس دیتا مراجعه کرده و با کارشناسان این مجموعه مشورت نمایید.